3682
Sök

Camaro-68 renovering/protouring

Renovering/ombyggnad!

103 489 Visningar
Uppdaterades senast 20 oktober 2018
234 Inlägg
30 september 2012
Trevligt smile Vad vart det för ras?

Fläkthus och lite andra detaljer blir väll svarta så gångjärnet blir nog bra svart det med wink Ska innerskärmarna och torpedväggen bli grön eller svart föresten?

262 Inlägg
30 september 2012
Oldchevysneverdie skrev:
Här har det inte hänt något på sista 7-8 veckorna,men det blir så när man renoverar hus samtidigt+att jag har köpt mig en ny hund:)
Igår så blästrade jag iallafall ett huvgångjärn,har inte bestämt mig om de ska bli svarta,gröna eller skickas på el-förzinkning,vad tycker ni?

Vet precis vad du menar, har oxå ett hus som hänger över en hela tiden. Även vi har skaffat hund nr 2, en whippetvalp som nu är 13 veckor. Fullt ös på båda whipparna och sen det här passandet så det inte händer nåt läckage eller kabeldragning inomhus. big_smile Vad det gäller gångjärnen så skulle jag ta dem i samma färg som motorrummet i övrigt. Mina blev svarta i ett svart motorrum, orginalen är ju inte en fullträff i design utan mer att de fyller sin funktion så jag tycker de ska va diskreta.

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120

209 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Dahlhjelm skrev:

Fläkthus och lite andra detaljer blir väll svarta så gångjärnet blir nog bra svart det med wink Ska innerskärmarna och torpedväggen bli grön eller svart föresten?

Det blev en likadan som jag hade tidigare,Rottweilerhane på 21mån:-)

Jo,det blir en hel del svarta detaljer men tycker det är lite för vanligt:-)
Det lutar mot att innerskärmarna o torpedväggen blir gröna,lite lättare att hålla rent med klarlack på än den halvmatta svarta,varenda fingeravtryck syns på den...

209 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Lycan skrev:
Oldchevysneverdie skrev:
Här har det inte hänt något på sista 7-8 veckorna,men det blir så när man renoverar hus samtidigt+att jag har köpt mig en ny hund:)
Igår så blästrade jag iallafall ett huvgångjärn,har inte bestämt mig om de ska bli svarta,gröna eller skickas på el-förzinkning,vad tycker ni?

Vet precis vad du menar, har oxå ett hus som hänger över en hela tiden. Även vi har skaffat hund nr 2, en whippetvalp som nu är 13 veckor. Fullt ös på båda whipparna och sen det här passandet så det inte händer nåt läckage eller kabeldragning inomhus. big_smile Vad det gäller gångjärnen så skulle jag ta dem i samma färg som motorrummet i övrigt. Mina blev svarta i ett svart motorrum, orginalen är ju inte en fullträff i design utan mer att de fyller sin funktion så jag tycker de ska va diskreta.

Det som är positivt är att det är garaget som jag tilläggs-isolerar så det kanske blir varmare i år än i fjol,kanske man kan lackera under vintern?:-)

Whippet är väl en racerhund det? snabba som en dragster:-)

Helst så skulle jag vilja ha frästa aluminium,men dom är så dyra,kanske får möjlighet att tillverka egna när man får bättre med tid?:-)

262 Inlägg
1 oktober 2012
Oldchevysneverdie skrev:
Det som är positivt är att det är garaget som jag tilläggs-isolerar så det kanske blir varmare i år än i fjol,kanske man kan lackera under vintern?:-)

Helst så skulle jag vilja ha frästa aluminium,men dom är så dyra,kanske får möjlighet att tillverka egna när man får bättre med tid?:-)

Jaså det är garaget som isoleras, då är det ju ett roligt extrajobb du åkt på. smile

Ja whippet är en vinthund så springa kan de rackarna, de kan springa 137m rakbana på låga nior. En hundras som passar våran livsstil perfekt, fullt ös ute och riktiga soffpotatisar inomhus. Hatar regn och kyla så när det är dåligt väder ligger de helst inne och myser under en filt, skönt att slippa långa promenader i skitväder. big_smile Så du har Rottweiler, en härlig hundras det oxå.

Kollade oxå på huvgångjärn i fräst aluminium men huvvva vilka priser det var, lite väl svettigt för att sitta dolt under huven. Hade jag byggt en utställningsbil så hade det nog fått svida i plånboken men nu så bygger jag en bil som ska köras så de pengarna lägger jag på annat. smile

234 Inlägg
1 oktober 2012
Oldchevysneverdie skrev:
Dahlhjelm skrev:

Det lutar mot att innerskärmarna o torpedväggen blir gröna,lite lättare att hålla rent med klarlack på än den halvmatta svarta,varenda fingeravtryck syns på den...

Trevligt med Rottis wink Själv har vi en Italiensk vinthund, Samma modell som Lycan har men aningen mindre. smile

Blir de grönt där tycker jag att gångjärnen också ska vara gröna, Annars ser det nog mysko ut..

209 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
Lycan skrev:
Oldchevysneverdie skrev:

Jaså det är garaget som isoleras, då är det ju ett roligt extrajobb du åkt på. smile

Ja whippet är en vinthund så springa kan de rackarna, de kan springa 137m rakbana på låga nior. En hundras som passar våran livsstil perfekt, fullt ös ute och riktiga soffpotatisar inomhus. Hatar regn och kyla så när det är dåligt väder ligger de helst inne och myser under en filt, skönt att slippa långa promenader i skitväder. big_smile Så du har Rottweiler, en härlig hundras det oxå.

Kollade oxå på huvgångjärn i fräst aluminium men huvvva vilka priser det var, lite väl svettigt för att sitta dolt under huven. Hade jag byggt en utställningsbil så hade det nog fått svida i plånboken men nu så bygger jag en bil som ska köras så de pengarna lägger jag på annat. smile

Dom är otroligt snabba de vovvarna!:-)
Min vovve vill gå långt oavsett vilket väder,nyttigt för mig!:-)

Ja,vi får se om det blir frästa gångjärn eller inte,ligger inte högst på priolistan just nu men...:-)

209 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
Dahlhjelm skrev:
Oldchevysneverdie skrev:
Dahlhjelm skrev:

Trevligt med Rottis wink Själv har vi en Italiensk vinthund, Samma modell som Lycan har men aningen mindre. smile

Blir de grönt där tycker jag att gångjärnen också ska vara gröna, Annars ser det nog mysko ut..

Ja,det är mysigt oavsett ras man skaffar sig,otroligt sällskap!:-)

Har funderat på grönt,men hur klarar sig färgen på fjädrarna när det blir så många lager,epoxiprimer 2-3lager,metallic 2-3 och klarlack 2-3 lager...
Spricker den när fjädrarna sträcks?
Ska man blanda i mjukmedel som används tex till plast eller skicka fjädrarna på el-förzinkning?

209 Inlägg
9 mars 2013
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-7989a41ae7853fe80fb23c15f038f2b2.jpg

Nu är det nog dags att vakna upp ur vinterdvalan,här i mitt garage har det inte hänt något sen i höstas,har haft alldeles för kallt för att lacka (+5 grader,typ) men igår så investerade jag i en ultraljudstvätt iallafall,alltid ngt...ska testa den på mitt nya projekt jag köpte för ngn vecka sen,en Honda CB750 Four K4,1974 som varit avställd sen 1996,förgasarna behöver nog få sig en tvätt!

262 Inlägg
21 mars 2013
En riktigt bra investering du gjort, är otroligt effektiva på att rengöra saker. Vi har en här på jobbet där vi rengör allt möjligt från filter till grejer som ska sprickundersökas. smile Misstänker att du likväl som jag har fått gått i vinteride igen, man fick lite vårkänslor här nere i Blekinge i slutet på februari men nu är det full vinter igen. sad

209 Inlägg
22 mars 2013
Trådstartare
Ja,Jag hoppas den är så bra som man hört,har fortfarande inte prövat den...smile
Vi har haft kalla nätter,ner mot -20 grader..är nog ganska nöjd nu på vintern jag med,men det brukar alltid komma en eftersläng med snö..:-)

3 151 Inlägg
29 mars 2013
Jag tycker den här bilen är häftig, men det du vill ha kommentarer på är lite över min nivå så jag håller tyst. smile Eagle strokerkit låter dock häftigt, men om det är bra vet jag inte...haha.

Glad påsk!

209 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
Tack så mkt!smile
Ja,det kanske är så att de flesta som följer projektet inte är så gamla att de hunnit fått ngn erfarenhet inom området?hmm

3 151 Inlägg
29 mars 2013
Det är mycket möjligt. smile

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
29 mars 2013
Tja, jag har ju en fråga som jag gått och funderat på ett tag:

När man strokar en motor så ökar man ju slaglängden, men hur funkar det egentligen när man har ett block med fast längd? Om man ska stroka från t.ex 350 till 383, så ökar man ju slagländen med 6,85 mm, finns det då plats för den extra slaglängden i blocket eller måste man ha nån sorts spacer mellan blocket och toppen?

Eller om det finns plats, blir inte det extremt hög kompression i förbränningsutrymmet då?

209 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
När man strokar så byter man även kolvarna mot andra som kolvbulten sitter högre upp,på så vis vänder kolven på samma ställe som de gamla,men kompressionen borde väl öka ngt pga större volym i cylindern som komprimeras mot lika stort förbränningsrum...

Sen är det bra att använda längre vevstakar också så inte kolvarna trycks så mkt mot cylinderväggarna,ju längre slag/desto längre vevstakar,men det är en balansgång för ju längre vevstakar desto mer frigång krävs det!

383 Stroker-kitten kommer oftast med antingen 5.700" eller 6.000" längd på stakarna!

Den största volymen de strokar gamla 350-block till är 408ci,men det är väldigt lätt att göra bort sig,även proffsen slipar igenom vattenkanalerna pga ojämna materialtjocklekar!

Motown-blocken från World products kan man stroka till 460-468ci,om jag minns rätt..cool

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
30 mars 2013
Oldchevysneverdie skrev:
När man strokar så byter man även kolvarna mot andra som kolvbulten sitter högre upp,på så vis vänder kolven på samma ställe som de gamla,men kompressionen borde väl öka ngt pga större volym i cylindern som komprimeras mot lika stort förbränningsrum...

Sen är det bra att använda längre vevstakar också så inte kolvarna trycks så mkt mot cylinderväggarna,ju längre slag/desto längre vevstakar,men det är en balansgång för ju längre vevstakar desto mer frigång krävs det!

383 Stroker-kitten kommer oftast med antingen 5.700" eller 6.000" längd på stakarna!

Den största volymen de strokar gamla 350-block till är 408ci,men det är väldigt lätt att göra bort sig,även proffsen slipar igenom vattenkanalerna pga ojämna materialtjocklekar!

Motown-blocken från World products kan man stroka till 460-468ci,om jag minns rätt..cool

Man strokar alltså "nedåt" istället för att bara öka slaglängden?

209 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
Ja,det kan man väl säga,om man inte köper ett "Talldeck" block typ World products,då kanske man inte behöver uppflyttad kolvbult,finns ju gränser på det också så den inte hamnar i kolvringarna..smile
De har ju även mera material runt cylindrarna så man kan borra större samtidigt,därav den rejäla volymen,460ci smallblock vore inte fel..cool

Jag räknade snabbt på hur stor skillnad i kompression det blir genom att öka enbart slaglängden,
låt oss säga en 355ci som då har 8,61:1 i komression.

4,030x3,48 i borrning/slag
0,051" topplockspackning,
0,005" deckhöjd,
64cc topplocks förbränningsrum
kolv -20cc

Om vi strokar till 383ci-4,030x3,75 borrning/slag och har samma värden på allt annat så ökar kompressionen till
9,20:1!

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
30 mars 2013
Aja, men det var ju inte så farligt

209 Inlägg
6 april 2013
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-cd1932d93aee8ff53c9f4d3624e59e1a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176160/176160-a4cdf7d4ee6ae7498815f012760f921b.jpg

Sök