850 T5 -94 med växellådesproblem

Kirllkil
8 april 2012 · 79 Inlägg

Har nu bytt motor i min 850 T5 till en ny, bytte även den gamla automatlådan som var trasig mot en annan som skulle vara fullt fungerande. Nu till problemet, när jag startade bilen gick allt bra och hade bara några mindre incidenter men när jag sen skulle lägga i en växel så ville den inte växla alls, P och N fungerar men när jag pillade runt på växelspaken så hoppa bilen fram en bit när jag la i D för att sedan stanna. Jag kolla de felkoderna för automatlådan och fick dessa

2-3-2 
3-1-3
1-1-3

Vad betyder det, och kan de hänga ihop med att den inte vill växla fast reglaget på växellådan ställer om sig som det ska?

Värt att nämna är att den förra växellådan var från en 855 glt.

Senast redigerat av Kirllkil (8 april 2012)

Kirllkil
9 april 2012 · 79 Inlägg

Någon borde ju veta? skulle verkligen uppskatta svar!! Vet att en av felkoderna betyder att bilen inte får signal om växelval.

Ravi Tekniker
11 april 2012 · 624 Inlägg

2-3-2 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-3 Signal från växellägesgivaren felaktig
1-1-3 Fel i styrenheten

Kontrollera Kablage och kontakter kanske.
Kompar boxar och styrenheter ??
inget annat du bytt?

Senast redigerat av Ravi (11 april 2012)

Kirllkil
16 april 2012 · 79 Inlägg

Har bara bytt det jag angett, hörde något om att om man lyfter över konvertern till en annan låda (vilket vi gjorde) och drar ihop det fel så kan man krossa oljepumpen?

Jag vill ju gärna tro att det är 3-1-3 som gör att lådan inte driver alls. Men skulle verkligen behöva ett bra svar, om det är möjligt att det är den felsignalen som gör att lådan inte vill funka. Kan tillägga att lådan inte hade nå olja i sig nästan så hällde i 4,5 liter i den och då är det perfekt fylld enligt oljestickan på växellådan men den ska ju rymma nästan dubbelt så mycket, så kan det vara nått sånt som spökar att det inte har nog med olja överallt så den inte driver? är tacksam för snabba relevanta svar!

Kirllkil
16 april 2012 · 79 Inlägg

Kan det vara så att eftersom växellådan är nyare än den förra jag hade att programvaran inte stämmer överens?

Ravi Tekniker
16 april 2012 · 624 Inlägg

Lådan måste ju ha olja i sig för att den ska driva !!
Att lådan är nyare har nog ingen betydelse.
Har du testat nu när det är olja i den då???

Kirllkil
16 april 2012 · 79 Inlägg

Ja vi hällde självklart i olja innan vi startade bilen alls, och nej den vill inte alls, var noga med att dra dit konvertern innan vi satte på växellådan på motorn. sen har bilen börjat gått otroligt dåligt på tomgången och det är för att lambdasoden har fått fnatt i samband med att växellådan inte driver. Så du tror inte att det är växellgivaren som göra att den inte driver alls?

Ravi Tekniker
16 april 2012 · 624 Inlägg

Nått måste ju ha hänt med givaren i samband med bytet!

Kirllkil
16 april 2012 · 79 Inlägg

Får prova det annars blir det fan en manuell konvertering

Ravi Tekniker
16 april 2012 · 624 Inlägg

Annars får du ta ner det igen och kolla upp allt

jockas1
18 april 2012 · 16 Inlägg

Lådan ska driva, både framåt och bakåt, även med 3-1-3 Signal växellägesgivare felaktig, dock i felläge och då går den bara på 3an och pilen i instrumentet blinkar! Dock växlar den ryckigt mellan R och D läge.

Dubbelkolla alla kontakter, kolla så inget är skadad! Växellägesgivaren kan ju vara utslitem, prova en givare från din gamla låda. Lite bökig att byta men värt ett försök!

Hur kollar du oljenivån? Drar det en gång för säkerhets skull:
Varmkörd låda
Låt motorn gå på tomgång
Dra växelspaken från P hela vägen ner till L, stanna några sekunder på varje läge, och tillbaka till P
Kolla oljenivån på stickan med motorn igång, ska ligga på Max på skalan Hot (Kan vara svårt att se ibland om oljan är ljus, torka då av stickan, vänd på den och stoppa ner den igen så får du lite tydligare nivå!)

Lycka till!

Senast redigerat av jockas1 (18 april 2012)

volvo-racer
18 april 2012 · 724 Inlägg

vilken års mod. har lådan du satt i?

Senast redigerat av volvo-racer (18 april 2012)

Kirllkil
25 april 2012 · 79 Inlägg

Automat från en T5-R -95 lådan driver inte alls och det är olja i den men det verkar som den driver inte alls -.-

volvo-racer
26 april 2012 · 724 Inlägg

Då får du nog fixa en ny låda lr varför inte en manuell...

Kirllkil
3 maj 2012 · 79 Inlägg

Manuell är ju det jag siktar på, är dock inge vidare händig på el fronten så vet inte hur det kommer gå där, montera lådan och koppling m.m. är inget större problem dock.

Christian S
3 maj 2012 · 4 816 Inlägg

Kirllkil skrev:
Manuell är ju det jag siktar på, är dock inge vidare händig på el fronten så vet inte hur det kommer gå där, montera lådan och koppling m.m. är inget större problem dock.

det är inga problem, byter du motorkabelmattan till en ifrån en manuell bil så behöver du inte göra någonting förutom att ta bort styrboxen till automatlådan wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Kirllkil
3 maj 2012 · 79 Inlägg

Alltså den del mellan växellådan och styrboxen? hur gör man då med den del som går in i kupén?

Vi säger att jag bytt allt som ska bytas, växellåda, växelspak, pedalställ m.m. så är det bara att byta kabelhärvan från automatlådan till styrboxen med kablarna från en manuell? sen behöver jag väll en styrbox från en manuell också eller blir det uttaget tomt?

Kirllkil
3 maj 2012 · 79 Inlägg

Du menar då hela motorkabelmattan :o? alltså hela motorkabelmattan från en manuell? men då har jag bara en fråga, hur gör jag med det som sitter före boxarna, alltså det från säkringsboxarna? de borde jag ju inte behöva ändra alls eller hur?

http://image.fbt.se/global/images/image … 281%29.jpg

Senast redigerat av Kirllkil (3 maj 2012)

Christian S
3 maj 2012 · 4 816 Inlägg

motorkabelmattan går inte in i kupen utan den är "skarvad" under databoxen, ena halva kommer ifrån motorn och andra halvan ifrån bilen.
det är separat kabelmatta till motorn och lådan.
en manuell bil har bara 1 databox medans automatare har 2, 1 till motorn och 1 till lådan.
det fungerar alldeles utmärkt utan att byta databox till en ifrån en manuell bil, tvärtom går inte dvs sätta en databox ifrån en manuell i en automatare.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
turbodeath
3 maj 2012 · 2 452 Inlägg

finns faktiskt en box du kan ta från både automat o manuell...för den fanns till båda bilarna....o heter 261204073(074)denna boxen satt både i automat o manuel så den kan du byta hur du vill mellan...

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang