Tanken är ur för lite modifikation och soppasystemet börjar ta form... Sen har jag börjat riva lite i kabelhärvan och sorterat bort original motorstyrning, och gömmer det lite snyggt för eventuellt återställning i framtiden Allt är nu även momentdraget. Har även nollat motorn och dragit runt den två varv för hand (Dock ej nollad på bilderna!)
Några bilder på motorrummet just nu
Originalsnurran är inte katig
Nästa steg är att bygga insuget, men just nu väntar jag på aluminiumflänsen...
Håller på att greja med bränslesystemet en del, och tänkte att jag skulle få det som jag vill ha det på en gång... Så jag har kapat bort originalanslutningarna på tanken och kortat in tanken i ena hörnet för att kunna passera där med mina stålomspunna ledningar från catchtanken.
Bilder...
Fyllde tanken med vatten.
Kapade...
Och vips så blev det ett hål...
Skönt att få bort denna del..
I väntan på nytt hörn.
Slipa slipa slipa...
Punktade dit plåten
Helsvetsar.
Slipade och letade porer efter ett varv med svetsen
La även på ett till lager svets och jämnade till innan lack.
Färdig
Färdig
Har nu lite mer delar att beställa innan monteringen av tanken. Men det är på G!
Sparky_s2 skrev: Jag vill ju bygga nå liknade S1 insugen med 3kammare, men jag tror det är överkurs för en annan. Så på min racebil blir det nå 2kammars. Plenum runt trattarna bör ligga strax över 3,5liter.
Det låter fränt! Okej, intressant!
Läste lite i denna tråden på sävarturbo: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … ;start=105 Vad är det egentligen för fördel med att köra 2kammars istället för 1? Förstår ju att det har med flödet att göra på något vis men kan det vara överkurs tro?
Sparky_s2 skrev: Jag vill ju bygga nå liknade S1 insugen med 3kammare, men jag tror det är överkurs för en annan. Så på min racebil blir det nå 2kammars. Plenum runt trattarna bör ligga strax över 3,5liter.
Det låter fränt! Okej, intressant!
Läste lite i denna tråden på sävarturbo: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … ;start=105 Vad är det egentligen för fördel med att köra 2kammars istället för 1? Förstår ju att det har med flödet att göra på något vis men kan det vara överkurs tro?
Det blir ett mer jämnt fördelat tryck i plenumet runt trattarna. Dvs chansen är mycket större att alla cylindrar får i sig lika mycket luft. Dock är det lite mer pyssel att få plats med ett sånt insug i motorrummet på en s2. Jag kommer bygga sånt eftersom jag har gott om plats i motorrumet på min svarta, men skulle aldrig engagera mig att göra det på den röda som besiktas och används som vanlig gatbil.
Okej, på så vis Ja, det är grymt tajt tyvärr Men då kör du med snedställd kyl? Jag får laborera lite först innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra... Jag tänkte jag skulle besiktiga med detta insuget med, så får bli något diskret
Det blir ett mer jämnt fördelat tryck i plenumet runt trattarna. Dvs chansen är mycket större att alla cylindrar får i sig lika mycket luft. Dock är det lite mer pyssel att få plats med ett sånt insug i motorrummet på en s2. Jag kommer bygga sånt eftersom jag har gott om plats i motorrumet på min svarta, men skulle aldrig engagera mig att göra det på den röda som besiktas och används som vanlig gatbil.
Okej, på så vis Ja, det är grymt tajt tyvärr Men då kör du med snedställd kyl? Jag får laborera lite först innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra... Jag tänkte jag skulle besiktiga med detta insuget med, så får bli något diskret
Rörram från bur och fram. Så kylaren sitter annorunda