Som ni säkert förstått avslutades säsongen med ett växellådsras... Den gamla lådan jag körde med skall tydligen vara den klenaste, så det var bara att se sig om för en uppgradering
Fick tag i en 6-växlad 01E-låda som suttit på en Audi S4:a. Den såg allmänt sketen ut, så jag la några timmar på den i helgen, och såhär blev resultatet:
Skall ägna lite tid åt att bygga växellådsfästen och modifiera och montera ett växellänkage ifrån en VW Passat 4motion -04.
Niklas_S2 skrev: Som ni säkert förstått avslutades säsongen med ett växellådsras... Den gamla lådan jag körde med skall tydligen vara den klenaste, så det var bara att se sig om för en uppgradering
Nu är det riktigt nära en uppstart som även innebär en ny mappning med högre ladd Själet till den nya mappningen är en ganska stor justering av kamaxlarna... Det har visat sig att kilspåret på mitt nedre kamdrev som sitter på vevaxeln varit lite förskjutet jämfört mot original. Efter en massa mätande och skruvande så fick jag justera 6,5mm på det övre kamdrevet för att kammarna skulle bli nollade... Så får hoppas att det tråkiga mottrycket och den sega spool-upen minskas nu!
För övrig så är bilen i stort sett klar. Får mina nya Bosch 2200cc spridare i veckan, så det är väl egentligen det enda kvar nu!
Svetsade bakaxeln idag och byggde även om original spakställ så det blev mer åt "shortshift"-hållet
Snofi skrev: Hur kan det vara förskjutet? Det är väl identiskt med org fast lös kil ?
Kollade du inte så 1ans kolv var i topp förra gången ?
Tur att du slapp ventilsallad
Det undrar jag med... Men jämfört med original så stämmer inte kilspåret jäntemot kuggarna...
Jo, motorn stod i TDC och kammarna blev "nollade", men jag mätte aldrig upp något förra gången... Klockade in TDC denna gången så nu skall det vara helt 100:a!
Ja, men givetvis drog jag runt motorn före provstart
Då jag håller på att bygga 3,5" sidepipe så funderade jag på vad jag skulle göra med bakspoilern... Funderade en kort stund innan jag tog fram kapen...
Blev lite bockande och kapande, men blev helt okej tycker jag
Blev rätt rått Lämnades för pulverlack igår
Svetsade ju även bakdiffen förra helgen med
Växellänkaget är nu helt klart och kopplingen är luftad.
"Råkade" köpa mig ett par fälgar i väntan på mina nya spridare
Har köpt nya SKF drivknutar av den större modellen med stora splines, nya hjullager och även framnav från en Audi S4:a B5 som skall svarvas för att passa! Får se vad som hinns med i veckan...