Växellåda 1000hk, tips?

Skyline-Fille
20 maj 2012 · 36 Inlägg

Hejsvejs!

Jo.. Byggde klart motorn i Skylinen för någon månad sedan, laddade 0.8 bar och fick ca 720hk, tyvärr orkade inte lådan det och efter 28 minuter rasade 4ans växel.

Jag letar efter en 5-6 växlad låda som inte är överdrivet stor och orkar med ca 1000hk / 1000nm ( bygger för att det ska hålla nu.. )

Har kikat på T56 och V160/161. Tyvärr drar priset iväg ordentligt.

Någon som har en aning om vad mer som finns? Någon BMW låda eller liknande som bör hålla för liknande effekt?

Jag tar givetvis sprängkåpan från originallådan, dock vill jag självklart slippa modifiera tunneln allt för mycket.


Det är en RB26 motor konverterad för RWD då den sitter i en HR34 ( samma tunnel som GTT ) och bilen är en GATBIL, ingen dragrace bil, så vill ha en 5-6 manuell.


Tack på förhand!
Fille

"Always know if the juice is worth the squeeze"
Nissan Skyline R34 "GT-R" "4-door GT-R" (2000)
KHRacing
20 maj 2012 ·

Enda jag kan tänka mig är väl Viperlåda... (heter väl just T56 ?)

hangman
20 maj 2012 · 2 174 Inlägg

Skyline-Fille skrev:
Hejsvejs!

Jo.. Byggde klart motorn i Skylinen för någon månad sedan, laddade 0.8 bar och fick ca 720hk, tyvärr orkade inte lådan det och efter 28 minuter rasade 4ans växel.

Jag letar efter en 5-6 växlad låda som inte är överdrivet stor och orkar med ca 1000hk / 1000nm ( bygger för att det ska hålla nu.. )

Har kikat på T56 och V160/161. Tyvärr drar priset iväg ordentligt.

Någon som har en aning om vad mer som finns? Någon BMW låda eller liknande som bör hålla för liknande effekt?

Jag tar givetvis sprängkåpan från originallådan, dock vill jag självklart slippa modifiera tunneln allt för mycket.


Det är en RB26 motor konverterad för RWD då den sitter i en HR34 ( samma tunnel som GTT ) och bilen är en GATBIL, ingen dragrace bil, så vill ha en 5-6 manuell.


Tack på förhand!
Fille

borde det inte finnas nån firma som fixar rakskuren rally låda som håller? man tycker det borde finnas hur mycket bra lådor som helst till dom där japsarna, kanske inte i sverige dock.

Skyline-Fille
20 maj 2012 · 36 Inlägg

KHRacing skrev:
Enda jag kan tänka mig är väl Viperlåda... (heter väl just T56 ?)

Stämmer bra ;P

"Always know if the juice is worth the squeeze"
Nissan Skyline R34 "GT-R" "4-door GT-R" (2000)
Skyline-Fille
20 maj 2012 · 36 Inlägg

hangman skrev:

Skyline-Fille skrev:
Hejsvejs!

Jo.. Byggde klart motorn i Skylinen för någon månad sedan, laddade 0.8 bar och fick ca 720hk, tyvärr orkade inte lådan det och efter 28 minuter rasade 4ans växel.

Jag letar efter en 5-6 växlad låda som inte är överdrivet stor och orkar med ca 1000hk / 1000nm ( bygger för att det ska hålla nu.. )

Har kikat på T56 och V160/161. Tyvärr drar priset iväg ordentligt.

Någon som har en aning om vad mer som finns? Någon BMW låda eller liknande som bör hålla för liknande effekt?

Jag tar givetvis sprängkåpan från originallådan, dock vill jag självklart slippa modifiera tunneln allt för mycket.


Det är en RB26 motor konverterad för RWD då den sitter i en HR34 ( samma tunnel som GTT ) och bilen är en GATBIL, ingen dragrace bil, så vill ha en 5-6 manuell.


Tack på förhand!
Fille

borde det inte finnas nån firma som fixar rakskuren rally låda som håller? man tycker det borde finnas hur mycket bra lådor som helst till dom där japsarna, kanske inte i sverige dock.

Det finns det, går man till en firma dock så får man hosta fram minst 100.000:-

"Always know if the juice is worth the squeeze"
Nissan Skyline R34 "GT-R" "4-door GT-R" (2000)
hangman
20 maj 2012 · 2 174 Inlägg

Skyline-Fille skrev:

hangman skrev:

Skyline-Fille skrev:
Hejsvejs!

Jo.. Byggde klart motorn i Skylinen för någon månad sedan, laddade 0.8 bar och fick ca 720hk, tyvärr orkade inte lådan det och efter 28 minuter rasade 4ans växel.

Jag letar efter en 5-6 växlad låda som inte är överdrivet stor och orkar med ca 1000hk / 1000nm ( bygger för att det ska hålla nu.. )

Har kikat på T56 och V160/161. Tyvärr drar priset iväg ordentligt.

Någon som har en aning om vad mer som finns? Någon BMW låda eller liknande som bör hålla för liknande effekt?

Jag tar givetvis sprängkåpan från originallådan, dock vill jag självklart slippa modifiera tunneln allt för mycket.


Det är en RB26 motor konverterad för RWD då den sitter i en HR34 ( samma tunnel som GTT ) och bilen är en GATBIL, ingen dragrace bil, så vill ha en 5-6 manuell.


Tack på förhand!
Fille

borde det inte finnas nån firma som fixar rakskuren rally låda som håller? man tycker det borde finnas hur mycket bra lådor som helst till dom där japsarna, kanske inte i sverige dock.

Det finns det, går man till en firma dock så får man hosta fram minst 100.000:-

aj fan, tänkte om de fanns nån diff man kunde slänga i för 15 k som funka bra annars men inte de sad en fräsch bmw zf låda klarar 800 inga problem säger dom men det är väl i nyskick, en som gått 30 tusen på en diesel skulle ja inte vilja testa och köra hårt med.

Germax
20 maj 2012 · 12 086 Inlägg

S6S 420G heter lådan som sitter i diverse högpresterande BMW bilar, det är en 6 växlad låda som tål mycket vrid.
Dessa går att inhandla för 10-15tkr.

Men det finns ju drösvis med 1000hk skylines, vad kör dom med för lådor då?

Senast redigerat av Germax (20 maj 2012)

Skyline-Fille
20 maj 2012 · 36 Inlägg

Germax skrev:
S6S 420G heter lådan som sitter i diverse högpresterande BMW bilar, det är en 6 växlad låda som tål mycket vrid.
Dessa går att inhandla för 10-15tkr.

Men det finns ju drösvis med 1000hk skylines, vad kör dom med för lådor då?

Ska kika på den, tack!

GTR orignal lådan ska palla ca 800hk, dock tror jag att många köper en fetare drevsats från Holinger eller PPG osv, då ska dem vara goda för 1200hk, dock är min motor konverterad till RWD, och då måste jag ju konvertera GTR lådan till RWD också, blir jäkla massa jobb osv, och dyrt..

"Always know if the juice is worth the squeeze"
Nissan Skyline R34 "GT-R" "4-door GT-R" (2000)
Nyman1337 Hhehehehhest
20 maj 2012 · 375 Inlägg

t56 är väl billigaste till dom hästarna om man vill att det ska hålla.. Annars en zf låda från bmw är ju billiga men är väl gränsläge till den effekten, allt hänger ju på greppet. Spinner det och det inte finns hjulstuds så håller väl dom big_smile

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Germax
21 maj 2012 · 12 086 Inlägg

"ZF låda" från BMW betyder en 5 växlad historia som heter S5D 320Z. Sitter i flera olika BMW, väldigt vanlig vid trimning och klarar enligt folk 600-700hk. Dessa får man för 2-4tkr.

Den 6 växlade modellen jag nämnde tidigare är en Getraglåda och är betydligt robustare. Allt är större och grövre.

Bara för att förtydliga..

D_Carlsson Bonntrimmare
21 maj 2012 · 620 Inlägg

Det är väl bättre att köpa en nascarlåda ifrån bakaxel.se
Alternativt en supra låda typ samma som 420g lådan ifrån BMW som nämndes tidigare

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Skyline-Fille
21 maj 2012 · 36 Inlägg

Fick mail från Holinger tidigare idag.

Hi Filip,

Our GTR boxes are for the 4x4 version, if the car is RWD only then you would want an RD6:

http://www.holinger.com.au/rd6.php

With an adaptor:

http://www.holinger.com.au/bellhousingsphp

It should handle the power ok on the street, BUT it will be noisy and clunky compared to a normal synchro road box.

We can't offer you anything else unfortunately, we don't produce a high performance synchro box like what you may need. Only dog-change and straight cut gears, so noisy.


Men är ju allt bra sugen! Men fan, att sitta och rycka i en dogbox på väg till jobbet kl 7 på morgonen känns inte som en dröm direkt. Dessutom blir det ju dyrt som attan!

"Always know if the juice is worth the squeeze"
Nissan Skyline R34 "GT-R" "4-door GT-R" (2000)
jliskyline Team Midnight Racing
22 maj 2012 · 137 Inlägg

Kolla hur det ser ut med hks,X-trac alt sellholm det är dyra lådor men dom tål hur mycket som helst.
Köper du sådan behöver du aldrig byta igen.Johan

T.M.R Team Midnight Racing
TVR Tuscan "Factory Red Rose" (2001)
mbfidde
22 maj 2012 · 225 Inlägg

låter ju helt fantastiskt med 720hk vid 0.8 bar, upp me bromspappret smile

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.
Chevrolet Nova SS "SUPERNOVA" (1970)
hangman
22 maj 2012 · 2 174 Inlägg

mbfidde skrev:
låter ju helt fantastiskt med 720hk vid 0.8 bar, upp me bromspappret smile

håller med dig...låter nästan för bra för vara sant...då måste man ha överdimension special kolvar portat planad topp större ventiler hela jävla kalaset om man ska mosa ut så mycket hk vid lite bar...hade kunnat gissa 1.5 bar annars.

berätta gärna smile

mbfidde
22 maj 2012 · 225 Inlägg

hangman skrev:
du kan få köpa min mercedes låda den klarar lätt 1200 hk, men den är automat med steptronic men bra pris smile

nä de gör den inte, men säkert ett bra pris.

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.
Chevrolet Nova SS "SUPERNOVA" (1970)
air_denka Volvo turbo trimmare
22 maj 2012 · 195 Inlägg

720hk / 1,8 = motoreffekt vid atmosfärstryck = 400hk grundmotor som i sin tur ger 153,8hk per liter vid sina 2,6liter.

Visa nu bromspappret illa kvickt innan någon säger dej den bittra sanningen..
Fredrik Tigers rallycross bil med sin sugmotor 6a ger 420hk på drygt 4liters motorvolym..
Den är optimerad till det yttersta (han har SM-guld från ifjol bla) och ger just över 120hk/liter..

Senast redigerat av air_denka (22 maj 2012)

mbfidde
22 maj 2012 · 225 Inlägg

hangman skrev:

mbfidde skrev:

hangman skrev:
du kan få köpa min mercedes låda den klarar lätt 1200 hk, men den är automat med steptronic men bra pris smile

nä de gör den inte, men säkert ett bra pris.

jo jag vet flera som kör denna låda på strippen.

länka gärna dom då så jag får se smile

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.
Chevrolet Nova SS "SUPERNOVA" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang