2157
Sök

Blev tagen av polisen pga sportluftfilter! -Regbesiktning!

Forummoderator
26 471 Inlägg
26 maj 2012
Franzon skrev:
Mack skrev:
Var nog hellre så att jag tvivlade på att det skulle vara svårt att kunna göra en sådan lista.

Tja, beror väl på, skulle inte säga nej till att veta vart trådskaparen torskat så jag slipper åka dit om jag passerar området ifråga då det inte verkar vara en flygande bisiktning efter en motorväg eller trafikpolisen han råkat ut för.

Eller så ser man till att man har en laglig bil, så har dem inget att ta en på, och man behöver inte oroa sig..
Inget illa menat men en lista skulle inte göra så himla mycket skillnad heller.
Dem som bor där det eventuellt finns nitiska poliser..hur gör dem då varenda dag? Håller sig inomhus?
Tror icke det.
De lever på som vanligt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

543 Inlägg
26 maj 2012
Franzon skrev:
När jag var runt 18 hade vi en övernitisk snut i Mora trakten som jagade folk på moped efter gångvägar, stoppade alla epa-traktorer och var allmänt dryg mot samtliga yngre förmågor med körkort och bilar som hade antydan till modd. Kan förövrigt tillägga att denna polis var känd i större delen av norradalarna och blev tillslut satt på skrivbordstjänst för sina "lysande" mopedjakter bl.a.

Hahaha Såpa eller vad han kallades för, han ville man inte råka ut för... tongue

Trött och bitter?? javisst!

Handledare
1 481 Inlägg
26 maj 2012
Alla hojåkares skräck i Stockholm är Konstapel Hamren. Men han kanske har gått i pension nu.
Finns otaliga historier om honom.

24 Inlägg
26 maj 2012
tobbeh78 skrev:
Hahaha Såpa eller vad han kallades för, han ville man inte råka ut för... tongue

Japp big_smile

We are tied to the ocean. And when we go back to the sea, whether it is to sail or to watch - we are going back from whence we came
John F. Kennedy

97 Inlägg
26 maj 2012
har inte läst all för det var så mycket skit. MEN om du fortfarande inte har reggat bilen så kan ja säga som så att bilen måste vara i original utförande avgas bromsar spårvidd mm mm men några intyg behöver du inte ha. jag har fått regg på både filter och avgas på 3st bilar och aldrig behövt något intyg smile lycka till

1 062 Inlägg
27 maj 2012
saab_sonett skrev:
Alla hojåkares skräck i Stockholm är Konstapel Hamren. Men han kanske har gått i pension nu.
Finns otaliga historier om honom.

Har inte gått i pension, men bytt avdelning.

"You Go, we go!"

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
27 maj 2012
Fans ju en bilinspektör vid namn Morell neröver somman läst diverse historier om... Numer har han dock bytt sida och jobbar för sveriges åkeriföretag eller nåt sånt i västra götaland, och är rätt duktig på att kritisera polis och rättsväsende... tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

138 Inlägg
27 maj 2012
morell,,, ja det var en riktig stjärna..

MitsuNörd
880 Inlägg
27 maj 2012
TobbeE_87 skrev:
Fans ju en bilinspektör vid namn Morell neröver somman läst diverse historier om... Numer har han dock bytt sida och jobbar för sveriges åkeriföretag eller nåt sånt i västra götaland, och är rätt duktig på att kritisera polis och rättsväsende... tongue

En legendar i Skövde wink Kan nästan tro att det är han som stoppat tråd skaparen. För det finns verkligen helt sjuka historier om den karl och hur mycket han tycker om att jävlas.

Tycker ju att polisen borde ha lite bättre kunskap å sattsa mer krut på att få bort det som verkligen inte hör hemma i trafiken.

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida

86 Inlägg
27 maj 2012
Men det ger ingen "cred" och inga pengar. Att ta en rattfyllerist ser inte like fint ut på papper än 20 böter för "livsfarliga" fortkörare. Eller trafikfarliga luftfiltertrimmade bilar.

Rest in pieces, Lady B. (1984-2012) Mercedes 190d Cosworth
Lady B v2.0. "An old soul in a new body." 1992 MB 190E Cosworth. (Sug på den SBP!)
Daily driver: Skoda Fabia 1.4MPI -00

Evildan
2 juni 2012
SibbSon skrev:
Evildan skrev:
tkd_rille skrev:
Om de var aspirant så förstår ni väl att han sköter sitt uppdrag till punkt. Gör han dåliga resultat och släpper igenom saker så blir inte hans befäl så himla nöjd och vill att han fortsätter.
Han har ju inte gjort felet, utan de är ju ägaren till bilen.
Även om de är lite otur.

Håller med dig till fullo.
Det är ofta det gnälls på detta forum om att polisen inte gör sitt jobb ordentligt och när dom gör det är inte det heller bra.
Måste väl vara bra mkt enklare att åka med en laglig bil eller en som man får modifiera på detta vis?
Även om det verkar futtigt att få regbes pga ett luftfilter så är det ändå det regelverket som gäller en så pass ny bil.
Var ska ordningsmakten dra gränsen?
Ska dom se emellan fingrarna för mindre brott, vem avgör isf vad som är ett mindre brott?
EX: Om ngt ägg repar ngns bil lite med en skruvmejsel på tex taket räknas det inte som ett brott för att han inte hoppade in taket oxå?
Låter väl jvl präktigt men följ de regler som finns så slipper man mkt "strul" som så många trådar handlar om.

Därmot gottar jag mig inte i andras olycka utan tycker att det är förbannat trist när det går på detta vis.
Jag har även jag tänjt på gränserna med fordon för vad som anses ok för lagens långa arm, när dom "plockat" mig har jag bitit i det sura äpplet och fått fixat vad som var felaktigt.

4 real, hur kan du ens ANSE att ett öppet sportluftsfilter är ett brott.. på riktigt.. då kanske man ska börja köra med orginal oljan som speccades från fabrik o inte köra med bättre olja än orginal för de hjälper motorn o smörjer den bättre....
Helt sjukt att dem lägger ner tid på sånt trams istället för att jaga alla mördare, våldtäktsmän o dylikt neutral
Ja menar ett Pys från motorn e så sjukt farligt, ngn kan jue bli skrajj wink

Det är inte något som jag bara sitter här och "anser", det är ett trafikbrott då bilen är ändrad på ett vis som inte är godkänt, så enkelt är det, ..på riktigt..
Att motorn "pös" är givetvis inte orsaken till att det är olagligt utan snarare att det är en otillåten ändring på en helbilsgodkänd personbil som ändrar miljöutsläppen 4 real och ev effekten, oavsett vilket är det otillåtet enligt de lagar och regler som finns.

Att man sedan kanske tycker att det är fel att lägga resurser på dylikt är en helt annan sak som tillhör politiken och politik får/ska vi inte diskutera alls på detta forum.
Trafikpolis är inte samma sak som ordningspolis, dessa poliser har olika funktioner inom det polisiära arbetet, precis som byggjobbare som lägger tak inte utför samma arbete som en golvläggare men de är ändock byggjobbare.

671 Inlägg
2 juni 2012
http://www.bilnavet.com/page.php?page=lag_raett

hittade denna länk om lag och rätt och vad som gäller för ombyggda fordon

92 Inlägg
2 juni 2012
Jag tycker det är lite roligt att x-ljus tillåts. En bil som är helbilsgodkänd får man inte ändra en pinal på. X-ljus gör att bilen tar mer soppa och försämrar fotgängarskyddet, men ändå är det tillåtet. Ett sportluftfilter måste vara en fis i rymden då. Dubbelmoralen lyser igenom.

Hur som helst stå på er människor och vissa inte rädsla för dessa snedvridna lagar och regler. Har ni ett bilintresse stå upp för det på gott och ont.

Evildan
2 juni 2012
5E skrev:
Jag tycker det är lite roligt att x-ljus tillåts. En bil som är helbilsgodkänd får man inte ändra en pinal på. X-ljus gör att bilen tar mer soppa och försämrar fotgängarskyddet, men ändå är det tillåtet. Ett sportluftfilter måste vara en fis i rymden då. Dubbelmoralen lyser igenom.

Hur som helst stå på er människor och vissa inte rädsla för dessa snedvridna lagar och regler. Har ni ett bilintresse stå upp för det på gott och ont.

Jo, extraljus är märkligt att det fortfarande är godkänt ur miljöaspekten.
Finns flertalet taxiåkare som tex köper en V70 Drive som precis kvalar in utsläppsmässigt som miljöbil, sedan kletas det på extraljus, takskylt, skolskylt, och höjningen av förbrukningen så pass mkt att den i det utförandet inte skulle klara miljöbilskraven är ett solklart faktum.
Även utan denna ur cW synpunkt förstörande ombyggnation fast med 2-4 feta kärringar med tillhörande rollator och matkassar drar samma bil mer än vad som är godkänt utsläppsmässigt.
En ny körcykel med fulllast kanske även det skulle införas för att ställa högre krav på tillverkarna.

334 Inlägg
2 juni 2012
asså ursäkta men hur fan tänker en polis när man måste regbes för ett sportfilter min granne är polis o han skratta när jag fråga de måste vart en som va väldigt rastlös vid det dära tillfälle

Rösta gärna på mina bilar Mvh

Evildan
2 juni 2012
patrik531 skrev:
asså ursäkta men hur fan tänker en polis när man måste regbes för ett sportfilter min granne är polis o han skratta när jag fråga de måste vart en som va väldigt rastlös vid det dära tillfälle

asså, han skötte sitt ämbete till punkt och pricka enlligt de regler han är ämnad att följa.

334 Inlägg
2 juni 2012
Evildan skrev:
patrik531 skrev:

asså, han skötte sitt ämbete till punkt och pricka enlligt de regler han är ämnad att följa.

ja men man stannar inte nån på grund av ett litet pysljud titta alla turbo bilar som pyser hit o dit när dom e orginal haha men endå stört löjligt  en rastlös polis tråkig polis flytta till norrland här är dom shyssta wink

Evildan
2 juni 2012
patrik531 skrev:
Evildan skrev:
patrik531 skrev:

ja men man stannar inte nån på grund av ett litet pysljud titta alla turbo bilar som pyser hit o dit när dom e orginal haha men endå stört löjligt  en rastlös polis tråkig polis flytta till norrland här är dom shyssta wink

dom har ju rätt att stanna folk och kontrollera bilen oavsett om det pyser eller inte, anledningen till att konstapeln valde TS just då vet ändock bara konstapeln själv.
detta hände vad jag förstår i Ö-vik eller däromkring, vet inte om den delen av landet riktigt kan kallas norrland?

334 Inlägg
2 juni 2012
Evildan skrev:
patrik531 skrev:
Evildan skrev:

dom har ju rätt att stanna folk och kontrollera bilen oavsett om det pyser eller inte, anledningen till att konstapeln valde TS just då vet ändock bara konstapeln själv.
detta hände vad jag förstår i Ö-vik eller däromkring, vet inte om den delen av landet riktigt kan kallas norrland?

klart de kan västernorrland om de va i ö-vik norrland börjar i sundsvall wink

Evildan
2 juni 2012
patrik531 skrev:
Evildan skrev:
patrik531 skrev:

klart de kan västernorrland om de va i ö-vik norrland börjar i sundsvall wink

vi brukar säga att norrland börjar på andra sidan kvicksundsbron...
det är därför vi har kontrolltornet för hissning på vår sida wink

Sök