Blev tagen av polisen pga sportluftfilter! -Regbesiktning!

KHRacing
21 maj 2012 ·

marre_knight skrev:

matteeee skrev:

Putteliten skrev:
Alltså, visst poliserna skötte sitt jobb. Men ett öppet luftfilter, hallå nån måtta får det vara på't tycker ja! Har ju inget med miljö eller säkerhet att göra. När dom går på såna skitsaker så tycker jag att det är jävligt illa. Lite som så att, fan vi har inte bötfällt nån på ett tag nu, vi tar första bästa å ser om vi kan plocka lite böter för nåt skit!

Fast det kan man ju inte beskylla polisen för, det är ju inte polisen som skriver våra lagar.
Att det är en skitsak absolut, men det är ändå var och ens val att köra lagligt eller inte. När man då åker dit har man gjort sitt val och får stå sitt kast - oasvett hur patetsisk liten skitsak det må vara.

Absolut, polisen Kan göra så, och de har uppenbarligen gjort det i detta fallet. Detta är en av många lagar i samhället som det i regel ses mellan fingrarna på. Dock känner jag det som att det i stor mån beror på den bil jag kört (skulle de ha stoppat en S80 för att kolla en sån sak?) Samt att detta även kändes som en slags uppvisning mellan en aspirant och dennes handledare, där jag fått statuera exempel.

Än en gång - Det krävs en sk: SKÄLIG ANLEDNING för att polisen skall få göra en flygande besiktning på ditt fordon,

Det räcker alltså inte att de 2tror sig" ha hört ett pysande ljud.:

kingen85
21 maj 2012 · 146 Inlägg

marre_knight skrev:

crille_86 skrev:
Enlig bilprovningens hemsida skulle det kosta ca 940kr att omregga personbil, så jag hade iaf provat innan jag köpte ett avgasrör för nästan 8000kr


Edit: Om man återställer till original så behöver väl inte bilen reggas om? då har jag för mig att dett räcker med kontrollbes. Och även då hade jag provat med det avgaset som sitter på, eftersom det inte är nämndes av polisen.

Problemet är att i och med att polismannen skrivit "motor ändrad" som anledning, åker jag på en hel regbesiktning. Det räcker inte att jag monterat rätt grejer och visar upp det, utan jag måste kunna påvisa att ALLA bilens delar satt där även från fabrik, dvs att det är dessa delar bilen fått sitt helbilsgodkännande med..

Denna regbesiktning går INTE att ens jämföra med hur det är att importera en bil. Den är mycket värre och liknar det som själva biltillverkaren får göra för att få börja sälja en viss bilmodell i Sverige. Det ska vara intyg på ALLT!

Dvs, detta kommer ta låång tid och kan bli mycket dyrt för mig. Pga ett luftfilter.....

Jag fick också "motor ändrad" men dock hos bilprovningen.
Då var det antingen regbesiktning eller återställande till original.
Detta måste ju gälla dej med.. Vare sig polisen besiktigar bilen eller bilprovingen.
Återställer du till original så måste väl bilprovningen VETA hur det ska se ut i motorrummet, hur skulle dom annars veta vad som är godkänt och inte...
Sen gör du bara en vanlig kontrollbes.

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......
Nissan 200sx S13 "Lowrider" (1989)
ZyclonE
21 maj 2012 · 366 Inlägg

Audi_powah skrev:

Alpinabiturbo skrev:
Du skulle nekat att öppna huven.

Om du nekar så lär de antagligen bara kontakta en flygande bes, och då blir resultatet likadant? roll

Jojo men du har ju jävlats lite tillbaks igallfall. Inte alltid dom kan få ut en flygande bes

Ford Mustang GT "Kompressor" (2005)
KHRacing
21 maj 2012 ·

ZyclonE skrev:
Jojo men du har ju jävlats lite tillbaks igallfall. Inte alltid dom kan få ut en flygande bes

Äntligen en som fattat, Tack

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 maj 2012 · 14 060 Inlägg

marre_knight skrev:
Det hela slutar med att jag åker på att registreringsbesiktiga om min bil pga att jag monterat ett vanligt hederligt sportluftfilter!!? "För att jag har ändrat i bilen mot när den kom från fabrik"

Jag tycker detta verkar lite fjantigt från polisens sida trots att de nu har lagen på sin sida. Det finns väl (som många redan sagt) många grövre brott att ta itu med. Hoppas det löser sig "lite" billigare än den summa du nämnde.

Lycka till iaf.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Transporter89
21 maj 2012 · 957 Inlägg

Då borde de stoppa  nästan vartenda Honda  Civic type R  eller likanden för  sportluftfilter har det  flesta yikes   Löljigt som  fan att de ska  hänga sig  på  en  sån  lite grej  men tyvärr  så är det sad  Lyckak till hoppas det löser sig big_smile

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
Norstedt
21 maj 2012 · 24 Inlägg

KHRacing skrev:

marre_knight skrev:

matteeee skrev:
Fast det kan man ju inte beskylla polisen för, det är ju inte polisen som skriver våra lagar.
Att det är en skitsak absolut, men det är ändå var och ens val att köra lagligt eller inte. När man då åker dit har man gjort sitt val och får stå sitt kast - oasvett hur patetsisk liten skitsak det må vara.

Absolut, polisen Kan göra så, och de har uppenbarligen gjort det i detta fallet. Detta är en av många lagar i samhället som det i regel ses mellan fingrarna på. Dock känner jag det som att det i stor mån beror på den bil jag kört (skulle de ha stoppat en S80 för att kolla en sån sak?) Samt att detta även kändes som en slags uppvisning mellan en aspirant och dennes handledare, där jag fått statuera exempel.

Än en gång - Det krävs en sk: SKÄLIG ANLEDNING för att polisen skall få göra en flygande besiktning på ditt fordon,

Det räcker alltså inte att de 2tror sig" ha hört ett pysande ljud.:

Vad är det för skillnad när polisen stoppar en bil ute i trafiken och när dom står och har kontroller efter vägen?
När de står efter vägen och plockar in folk behövs ju ingen skälig anledning utan där gör dom en flygande bes om dom vill.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 maj 2012 · 13 746 Inlägg

Audi_powah skrev:

Alpinabiturbo skrev:
Du skulle nekat att öppna huven.

Om du nekar så lär de antagligen bara kontakta en flygande bes, och då blir resultatet likadant? roll

vad hjälper det? dom får väll inte upp huvuen bättre..vad jag vet får bara poliser med speciell utbilning göra flygande bes.

och oavsätt så får dom inte upp huven kan dom bara sätta en 2:a på att just motorhuven inte går att öppna
och det är lite lättare att åtgärda än att återställa bilen smile


eller så kör man med orginal filterbox med sportfilterinsats och slipper dessa problem smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Darkus
21 maj 2012 ·

Polisen har en kvot att fylla. Dom måste sätta ut ett visst antal böten om dagen. Låter konstigt men så är det. Många poliser som tycker det är värdelöst åxå. Men det är deras chefer som bestämmer.

Så har dom inte skrivit ett visst antal böten på en dag så skickas dom ut igen..å då brukar dom ta för sånna små grejor som ditt luftfilter. Å även andra små saker.

Det stog om det i Aftonbladet om hur polisen jobbar.

Senast redigerat av Darkus (21 maj 2012)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 maj 2012 · 13 746 Inlägg

Darkus skrev:
Polisen har en kvot att fylla. Dom måste sätta ut ett visst antal böten om dagen. Låter konstigt men så är det. Många poliser som tycker det är värdelöst åxå. Men det är deras chefer som bestämmer.

Så har dom inte skrivit ett visst antal böten på en dag så skickas dom ut igen..å då brukar dom ta för sånna små grejor som ditt luftfilter. Å även andra små saker.

Det stog om det i Aftonbladet om hur polisen jobbar.

fast luftfilter tjafset har inget med böter att göra för det får man inte av att byta luftfilter bara en registreingsbesiktning..men jag skulle nog ifråga sätta om personen verkligen fick göra en flygnade besiktning och att denna hade rätt utbildning

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MeloveGolf Vw trimmare
21 maj 2012 · 2 995 Inlägg

marre_knight skrev:
I

Det hela slutar med att jag åker på att registreringsbesiktiga om min bil pga att jag monterat ett vanligt hederligtsportluftfilter!!? "För att jag har ändrat i bilen mot när den kom från fabrik"

Tycker polisen gor att bra jobb da han vet lagen, uppenbarligen vet du ju vad helbilsgodkannande ar sa varfor bytte du luftfiltret nar du vet att man inte far det? Du gnaller for att du brutit mot lagen och akt dit?

kom ihag en sak oavsett om det ar luftfilter,droger eller mord:
Dont do the crime, if you cant do the time

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
MeloveGolf Vw trimmare
21 maj 2012 · 2 995 Inlägg

KHRacing skrev:
Än en gång - Det krävs en sk: SKÄLIG ANLEDNING för att polisen skall få göra en flygande besiktning på ditt fordon,

Det räcker alltså inte att de 2tror sig" ha hört ett pysande ljud.:

Skitsnack, finns inget som heter skalig anledning var god las: Fordonslag (2002:574)

man far till och med kontrollera parkerade fordon:

   Flygande inspektion får även ske av ett fordon som anträffas under sådana omständigheter att det finns anledning att anta att det i nära anslutning till anträffandet har använts i trafik.

Och inspektorer ar vanliga polisman, det ar rikspolisstyrelesen som bestammer vilka som far gora inspektioner oavsett om en bilinspektor ar narvarande eller ej..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
KHRacing
21 maj 2012 ·

Norstedt skrev:

KHRacing skrev:

marre_knight skrev:

Absolut, polisen Kan göra så, och de har uppenbarligen gjort det i detta fallet. Detta är en av många lagar i samhället som det i regel ses mellan fingrarna på. Dock känner jag det som att det i stor mån beror på den bil jag kört (skulle de ha stoppat en S80 för att kolla en sån sak?) Samt att detta även kändes som en slags uppvisning mellan en aspirant och dennes handledare, där jag fått statuera exempel.

Än en gång - Det krävs en sk: SKÄLIG ANLEDNING för att polisen skall få göra en flygande besiktning på ditt fordon,

Det räcker alltså inte att de 2tror sig" ha hört ett pysande ljud.:

Vad är det för skillnad när polisen stoppar en bil ute i trafiken och när dom står och har kontroller efter vägen?
När de står efter vägen och plockar in folk behövs ju ingen skälig anledning utan där gör dom en flygande bes om dom vill.

Skillnaden är tjänstefel samt att fasiken ingen som kör bilarna som blir stoppade känner till sina rättigheter tyvärr.

detta ang skälig orsak finns reglerat i lagtext, hade länken på min gamla dator, men tyvärr ej längre.,

KHRacing
21 maj 2012 ·

MeloveGolf skrev:

KHRacing skrev:
Än en gång - Det krävs en sk: SKÄLIG ANLEDNING för att polisen skall få göra en flygande besiktning på ditt fordon,

Det räcker alltså inte att de 2tror sig" ha hört ett pysande ljud.:

Skitsnack, finns inget som heter skalig anledning var god las: Fordonslag (2002:574)

man far till och med kontrollera parkerade fordon:

   Flygande inspektion får även ske av ett fordon som anträffas under sådana omständigheter att det finns anledning att anta att det i nära anslutning till anträffandet har använts i trafik.

Och inspektorer ar vanliga polisman, det ar rikspolisstyrelesen som bestammer vilka som far gora inspektioner oavsett om en bilinspektor ar narvarande eller ej..

Helt oki att du länkar, bara bra tycker jag, stämmer det som du säger så är det jag som beklagar, men tro mig, varken du eller jag kontrolläser de svenska trafiklagarna dagligen eller hur ?

Det var iaf så att för mindre än 3år sedan fanns reglerat i lagtext hur & var/när en flygande besiktning fick utföras. o då stod orden SKÄLIG ANLEDNING i texten

steifan DR!FTT3KN!K3R
21 maj 2012 · 10 427 Inlägg

KHRacing, här har du lagen:

Sveriges Riksdag skrev:
Flygande inspektion

10 § Flygande inspektion sker för att kontrollera att ett fordon som anträffas i trafik
1. inte har försämrats i otillåten grad beträffande föreskrivna krav i fråga om den beskaffenhet och utrustning som är av betydelse från miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt och att det inte i övrigt avviker från det godkända utförandet, och
2. uppfyller föreskrivna krav till skydd för liv och hälsa.


Flygande inspektion får även ske av ett fordon som anträffas under sådana omständigheter att det finns anledning att anta att det i nära anslutning till anträffandet har använts i trafik.

Flygande inspektion av fordon som används i yrkesmässig trafik får dessutom ske i företagets lokaler eller liknande eller på ett område i anslutning till dessa.

Flygande inspektion skall utföras av en polisman eller en bilinspektör som har förordnats av Rikspolisstyrelsen. Den som utför inspektionen får biträdas av en tekniker som har förordnats av Rikspolisstyrelsen.

Från: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag … 02-574/#K2

Ordet skälig finns inte ens med i lagtexten.

Franzon
21 maj 2012 · 24 Inlägg

Om de inte har husransakan kan de brinna om de vill kolla under huven, låt aldrig snuten få göra något utan att de har rätt dokumentation de är bara ett gäng dryga värdelösa skitsäckar som inte ens kan hitta stulet gods, utan roar sig med att ta de "kan"/lätta små förseelser som dyker upp.

Arbets-skygga skulle jag vilja påstå.

Senast redigerat av Franzon (21 maj 2012)

We are tied to the ocean. And when we go back to the sea, whether it is to sail or to watch - we are going back from whence we came
John F. Kennedy
KHRacing
21 maj 2012 ·

steifan skrev:
Från: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag … 02-574/#K2

Tack Steifan:

orden fanns som jag nämnde innan, men då som jag okså påpekade ej uppdaterar mig av lagtexten
varje dag, så har den ändrats smile

Väl värt att läsa är dock texten UNDER Flygande Inspektion:

Annan kontroll genom polisman

11 § Varje polisman som har anledning att anta att ett fordon som anträffas i trafik inte är i föreskrivet skick får utföra den kontroll av fordonets beskaffenhet och utrustning som uppenbart behövs från trafiksäkerhetssynpunkt.

Alltså - Ingen kontroll utav luftfilter exempelvis.

steifan DR!FTT3KN!K3R
21 maj 2012 · 10 427 Inlägg

KHRacing skrev:

steifan skrev:
text

Tack Steifan:

orden fanns som jag nämnde innan, men då som jag okså påpekade ej uppdaterar mig av lagtexten
varje dag, så har den ändrats smile

Okej.

Här har du lagen som gällde from 1972 till 2003:

Flygande inspektion

91 § Flygande inspektion sker för kontroll av beskaffenhet och utrustning av motordrivet fordon eller släpfordon som anträffas på väg eller under sådana omständigheter att det finns anledning att antaga att fordonet är bristfälligt och att det i nära anslutning till anträffandet använts på väg.
   Flygande inspektion skall förrättas av polisman eller bilinspektör som Rikspolisstyrelsen förordnat. Vid flygande inspektion får förrättningsmannen biträdas av tekniker som förordnats av Rikspolisstyrelsen. Förordning (1998:1018).


Just detta ändrat 1998 tongue

Står inget särskilt i efterföljande: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20020574.HTM eller http://www.notisum.se/Rnp/sls/sfs/20120220.pdf

Så det bör inte ha varit i någon lagtext.

Men detta gäller:

"25 § Om det vid en flygande inspektion visar sig att ett fordon har brister som är av endast ringa betydelse från trafiksäkerhets- eller miljösynpunkt, ska förrättningsmannen påpeka bristerna för fordonets förare."

Och jag antar att en polis kan väga lite mellan det övre och detta:

"20 § Om det vid en kontrollbesiktning visar sig att ett fordon har ändrats på ett sådant sätt som avses i 4 kap. 20 § första stycket, ska besiktningsorganet förelägga fordonsägaren att inom en månad låta det genomgå en registreringsbesiktning. Om fordonet inte har genomgått en registreringsbesiktning inom förelagd tid inträder körförbud för det."


4 kap. 20§:

"20 § Om ett fordon har godkänts vid en registreringsbesiktning, tagits upp i ett typintyg eller i ett intyg om överensstämmelse eller meddelats ett enskilt godkännande och det därefter har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktades eller när intyget om överensstämmelse eller intyget om enskilt godkännande utfärdades, eller om fordonet i övrigt har ändrats så att dess beskattningsförhållande påverkas, ska ägaren låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning. Detta ska ske inom en månad från det att ändringen gjordes eller, om fordonet är avställt, inom en vecka efter det att avställningen upphörde. Om fordonet inom angiven tid anmäls för avregistrering behöver dock ingen besiktning ske.

Med ändring enligt första stycket avses inte en sådan ändring som endast innebär
1. en avvikelse i fråga om fordonets utstyrsel och som inte påverkar dess beskattningsförhållande eller försämrar dess säkerhet,

2. byte av motorn mot en annan motor, som helt stämmer överens med den förra, eller
3. byte av däckdimensionen på andra fordon än bilar, motorcyklar, mopeder klass I eller släpvagnar som är avsedda att dras av bilar."


Och en polisman lär ju knappast vara någon expert på punkt 1 där så " har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktades " kanske gäller i slutändan. neutral

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
KHRacing
21 maj 2012 ·

många fina ord som gör att "svensson" inte fattar sig på vad som sker, ger polisen övertaget

Mack Forum- och sitemoderator
21 maj 2012 · 26 155 Inlägg

Herregud..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang