FL3JM skrev:
Evildan skrev:
FL3JM skrev:
Nej, det är det man har luftmassemätare till (eller MAP-givare som i min bil, där det inte finns någon luftmassemätare). Blir bara fel om du har förgasare, då får man kanske ställa in lite, men det är nog inga större ändringar pga luftfilter om inte originalfiltret suger stenhårt.
ett ändrat insugsmotstånd ändrar effekt/utsläpp även på en bil utan förgasare då en LMM är programmerad för ett visst motstånd i insugningsluften och kan inte reglera bränsle/luftblandningen på det sätt som tillverkaren önskat vid programmeringen av denna.
det ändras oftast inte betydande mkt men det är mätbart.
det är en av anledningarna att en chippad bils färdator ex visar ett lägre förbrukningsvärde än det som är det verkliga värdet då datorns parametrar blir felaktiga.
prova att bygga om ett insug (samma diameter men annorlunda vinklar) och du ser ändringar i både karaktär och effekttoppar.
En luftmassemätare är inte "programmerad" för visst motstånd, den kan bara mäta hur mycket luft som passerar, så länge du inte ändrar på själva storleken på röret där mätaren sitter så kommer datorn kunna räkna rätt luftmängd.
Att en chippad bil drar mindre soppa beror på helt andra grejer (och nej, färddatorn behöver inte alltid visa fel för att man chippat).
Och ja, klart det blir bättre effekt/annan karaktär med mindre motstånd i insuget.
Nä, själva LMM är inte programmerad, däremot har du en styrning till resten av motorn som styrs via de signaler som LMM och andra komponenter skickar till de olika styrsystemen i en modern förbränningsmotor osv blablabla.
Därav mitt förenklade utryck för att slippa bli alltför beskrivande.
Påverkas en enhet påverkas flera enheter och felstyrningen är ett faktum, försöker skriva detta utan att bli alltför djupsinnig eller långrandig i funktionerna.
Precis, ändras motståndet av insugsförmågan till LMM kommer LMM att läsa av ett annat värde då ett större vaccum uppstår i förhållande till det som är det "normala" vaccumet och därmed får man en "felstyrning" av elektroniken.
Att en korrekt chippad bil kan vid liten belastning kräva mindre mängd bränsle är vi helt klart överens om då man då har labbat med mjukvaran och kan på så vis styra komponenterna på ett annat önskvärt vis.
Att färddator visar fel behöver inte alltid inträffa det vill jag inte påstå, därmot har det varit så på samtliga av de chippade SAAB, Volvo, VW produkter jag kört genom åren inom mitt tidigare arbete.
Tror inte vi kommer så mkt längre i våran faktiskt intressanta diskussion då vi har rätt olika uppfattningar i ämnet grundade på olika synsätt/erfarenheter av motorers styrning.