BMW E30 2,7 Turbo "TWSR"

Bmw e30 -90, turbo, drift
  • 99 Följare
  • 63 826 Visningar
  • Projektet avslutat 10 augusti 2014
KHRacing
28 september 2012 ·

Fadde_e30 skrev:

Helknas skrev:
Ser bra ut smile alltid kul att kolla in andras e30 byggen när man själv håller på. Skulle dock rekomendera att köpa en annan handbroms. Jag har haft sönder 3 st sådana i mina vinterbilar. Spaken blir böjd, pinen som går in i cylindern är klen som fan så den kan böja sig också. Har också haft problem med låsringen du prata om, min handbroms låste sig i stängt läge. Enligt mig är det tyvär värdelöst skit hmm har du dessutom inte ett separat ok till handbromsen så kommer du få rycka hårt som fan för att hjulen överhuvud taget ska låsa sig.. Om man kollar i alla drift bilar som kör på en seriös nivå så är spakarna långa, just för att få mer hävkraft då man faktist måste rycka hårt som fan.. Ett tips bara smile

Oj, 3 stycken, de va skapligt big_smile Ska jag vara helt ärlig så fick jag känslan av skit kvalitet direkt när jag fick hem den,
spaken glappade sidleds och låsringen satt inte fast och den kändes bara helt värdelös, så blir faktiskt att beställa ny.

Sen liten fundering också, vet du om det går att koppa dom direkt på bromssystemet bak eller lär man ha nån ventil? smile

Backventil "krävs".

Fadde_e30
28 september 2012 · 462 Inlägg

KHRacing skrev:

Fadde_e30 skrev:

Helknas skrev:
Ser bra ut smile alltid kul att kolla in andras e30 byggen när man själv håller på. Skulle dock rekomendera att köpa en annan handbroms. Jag har haft sönder 3 st sådana i mina vinterbilar. Spaken blir böjd, pinen som går in i cylindern är klen som fan så den kan böja sig också. Har också haft problem med låsringen du prata om, min handbroms låste sig i stängt läge. Enligt mig är det tyvär värdelöst skit hmm har du dessutom inte ett separat ok till handbromsen så kommer du få rycka hårt som fan för att hjulen överhuvud taget ska låsa sig.. Om man kollar i alla drift bilar som kör på en seriös nivå så är spakarna långa, just för att få mer hävkraft då man faktist måste rycka hårt som fan.. Ett tips bara smile

Oj, 3 stycken, de va skapligt big_smile Ska jag vara helt ärlig så fick jag känslan av skit kvalitet direkt när jag fick hem den,
spaken glappade sidleds och låsringen satt inte fast och den kändes bara helt värdelös, så blir faktiskt att beställa ny.

Sen liten fundering också, vet du om det går att koppa dom direkt på bromssystemet bak eller lär man ha nån ventil? smile

Backventil "krävs".

En kort beskrivning om hur den kopplas in då?

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
28 september 2012 · 3 585 Inlägg

Jag köpte en sådan spak ifrån kl racing. Bytte ut pinnen som går igenom spaken mot en igenomgående bult med låsmutter. chimsade in spaken så att den inte glappar å satte den bara paralellt med bromsledningen till bakbromsarna.

Min har hållt hela denna sesången och 72 däck. klarar lätt att låsa den med "lagom" kraft. Missade även spaken en gång å fick tag på den med nedre delen av handen och lyckades låsa den ändå.

Har problem att låsa i hastigheter under 25km/h men över det så har jag provat upp till 200blås utan några konstigheter (225/45/17 däck och svetsdiff)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
KHRacing
29 september 2012 ·

Fadde_e30 skrev:
En kort beskrivning om hur den kopplas in då?

Om du har vänligheten att söka på mitt namn & hydraulisk handbroms så kommer de
t upp -23 trådar med exakta beskrivningar.

mvh Kristian

lycka till

KHRacing
29 september 2012 ·

ToTTeN skrev:
Jag köpte en sådan spak ifrån kl racing. Bytte ut pinnen som går igenom spaken mot en igenomgående bult med låsmutter. chimsade in spaken så att den inte glappar å satte den bara paralellt med bromsledningen till bakbromsarna.

Min har hållt hela denna sesången och 72 däck. klarar lätt att låsa den med "lagom" kraft. Missade även spaken en gång å fick tag på den med nedre delen av handen och lyckades låsa den ändå.

Har problem att låsa i hastigheter under 25km/h men över det så har jag provat upp till 200blås utan några konstigheter (225/45/17 däck och svetsdiff)

enda jag oroar mig för här Henrik, är NÄR dina bromsar kommer låsa sig (om du nu kör utan backventilen )

mvh K

Fadde_e30
29 september 2012 · 462 Inlägg

ToTTeN skrev:
Jag köpte en sådan spak ifrån kl racing. Bytte ut pinnen som går igenom spaken mot en igenomgående bult med låsmutter. chimsade in spaken så att den inte glappar å satte den bara paralellt med bromsledningen till bakbromsarna.

Min har hållt hela denna sesången och 72 däck. klarar lätt att låsa den med "lagom" kraft. Missade även spaken en gång å fick tag på den med nedre delen av handen och lyckades låsa den ändå.

Har problem att låsa i hastigheter under 25km/h men över det så har jag provat upp till 200blås utan några konstigheter (225/45/17 däck och svetsdiff)

Okej får hoppas min pinne håller, annars väl jag också byta ut den mot en bult smile

Får se om jag kopplar in den direkt till bakbroms kretsen eller kör på en ventil, verkar funka olika för många.

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
Fadde_e30
29 september 2012 · 462 Inlägg

KHRacing skrev:

Fadde_e30 skrev:
En kort beskrivning om hur den kopplas in då?

Om du har vänligheten att söka på mitt namn & hydraulisk handbroms så kommer de
t upp -23 trådar med exakta beskrivningar.

mvh Kristian

lycka till

Okej ska göra det, tack!

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
Fadde_e30
29 september 2012 · 462 Inlägg

KHRacing skrev:

Fadde_e30 skrev:
En kort beskrivning om hur den kopplas in då?

Om du har vänligheten att söka på mitt namn & hydraulisk handbroms så kommer de
t upp -23 trådar med exakta beskrivningar.

mvh Kristian

lycka till

Tittade lite nu och hittade en bra bild.

http://forumbilder.se/images/329201210901A30a5.jpg

Lite frågor bara då, där det står, från huvud bromscylinder så antar jag att det är orginal bromsröret?
sen så till andra sidan utav ventilen så ska det kopplas in ett rör från handbromsen, men vilken utgång på handbromsen är det? den närmast spaken eller den längst bort?
Och vart ska den anslutningen som blir över på handbromsen kopplas?

Tack i förhand big_smile

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
Helknas
29 september 2012 · 534 Inlägg

ToTTeN skrev:
Jag köpte en sådan spak ifrån kl racing. Bytte ut pinnen som går igenom spaken mot en igenomgående bult med låsmutter. chimsade in spaken så att den inte glappar å satte den bara paralellt med bromsledningen till bakbromsarna.

Min har hållt hela denna sesången och 72 däck. klarar lätt att låsa den med "lagom" kraft. Missade även spaken en gång å fick tag på den med nedre delen av handen och lyckades låsa den ändå.

Har problem att låsa i hastigheter under 25km/h men över det så har jag provat upp till 200blås utan några konstigheter (225/45/17 däck och svetsdiff)

Javisst funkar dom. Men att behöva modifiera en helt ny produkt för att den INTE ska gå sönder tycker iaf jag är en j*|#a skit produkt, och jag kan inte förstå varför man ser dessa spakar i 9 av 10 bilar med hydralisk handbroms.. smile

I do whatever the voices in my head tell me to do!
BMW e30 v8 Supercharger "Next level" (1990)
KHRacing
29 september 2012 ·

Fadde_e30 skrev:

KHRacing skrev:

Fadde_e30 skrev:
En kort beskrivning om hur den kopplas in då?

Om du har vänligheten att söka på mitt namn & hydraulisk handbroms så kommer de
t upp -23 trådar med exakta beskrivningar.

mvh Kristian

lycka till

Tittade lite nu och hittade en bra bild.

http://forumbilder.se/images/329201210901A30a5.jpg

Lite frågor bara då, där det står, från huvud bromscylinder så antar jag att det är orginal bromsröret?
sen så till andra sidan utav ventilen så ska det kopplas in ett rör från handbromsen, men vilken utgång på handbromsen är det? den närmast spaken eller den längst bort?
Och vart ska den anslutningen som blir över på handbromsen kopplas?

Tack i förhand big_smile

från huvudbromscylindern: ja den går från bromscylindern i motorrummet

andra sidan: denna går till främre utgången på spakens cylinder (närmast handtaget)

sista: från bakre utgången på spakens cylinder till bromsvätskebehållaren (ej trycksatt)

kopplingsschema: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=ac201221350AM6251

Senast redigerat av KHRacing (29 september 2012)

Fadde_e30
29 september 2012 · 462 Inlägg

KHRacing skrev:

Fadde_e30 skrev:

KHRacing skrev:
Om du har vänligheten att söka på mitt namn & hydraulisk handbroms så kommer de
t upp -23 trådar med exakta beskrivningar.

mvh Kristian

lycka till

Tittade lite nu och hittade en bra bild.

http://forumbilder.se/images/329201210901A30a5.jpg

Lite frågor bara då, där det står, från huvud bromscylinder så antar jag att det är orginal bromsröret?
sen så till andra sidan utav ventilen så ska det kopplas in ett rör från handbromsen, men vilken utgång på handbromsen är det? den närmast spaken eller den längst bort?
Och vart ska den anslutningen som blir över på handbromsen kopplas?

Tack i förhand big_smile

från huvudbromscylindern: ja den går från bromscylindern i motorrummet

andra sidan: denna går till främre utgången på spakens cylinder (närmast handtaget)

sista: från bakre utgången på spakens cylinder till bromsvätskebehållaren (ej trycksatt)

kopplingsschema: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=ac201221350AM6251

Okej okej ! nu blev ju allting helt plötsligt lätt! big_smile

Men när du säger bromsvätskebehhållaren, menar du den i motor rummet? ska man på något sätt sätta röret till behållaren? och om den inte är trycksatt, borde det inte komma luft i systemet?

Senast redigerat av Fadde_e30 (29 september 2012)

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
KHRacing
29 september 2012 ·

Fadde_e30 skrev:
Okej okej ! nu blev ju allting helt plötsligt lätt! big_smile

Men när du säger bromsvätskebehhållaren, menar du den i motor rummet? ska man på något sätt sätta röret till behållaren? och om den inte är trycksatt, borde det inte komma luft i systemet?

Du gör "hål" i vätskebehållarens sida & sätter nån slags lämplig koppling/fäste där som du sedan fäster
slangen i ner till bakre ingången på handbromsen.  Tänk på att det måste vara lutning hela vägen
från behållaren till handbromsen.


Jag kan ge dig några nytagna bilder ikvälls i tråden ok

Fadde_e30
29 september 2012 · 462 Inlägg

KHRacing skrev:

Fadde_e30 skrev:
Okej okej ! nu blev ju allting helt plötsligt lätt! big_smile

Men när du säger bromsvätskebehhållaren, menar du den i motor rummet? ska man på något sätt sätta röret till behållaren? och om den inte är trycksatt, borde det inte komma luft i systemet?

Du gör "hål" i vätskebehållarens sida & sätter nån slags lämplig koppling/fäste där som du sedan fäster
slangen i ner till bakre ingången på handbromsen.  Tänk på att det måste vara lutning hela vägen
från behållaren till handbromsen.


Jag kan ge dig några nytagna bilder ikvälls i tråden ok

Okej okej, antar att hålet ska vara under bromsvätske nivån då? och blir det inte väldigt svårt att få lutning på HELA vägen med tanke på att röret/slangen ska upp genom golvet och in i handbbromsen ?

Tänkte mest på denna bild

Hoppas det är lugnt att jag lånar den "helknas", tar bort den annars! smile

http://forumbilder.se/images/399201233752Pe335.jpg

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
KHRacing
29 september 2012 ·

Fadde_e30 skrev:

KHRacing skrev:

Fadde_e30 skrev:
Okej okej ! nu blev ju allting helt plötsligt lätt! big_smile

Men när du säger bromsvätskebehhållaren, menar du den i motor rummet? ska man på något sätt sätta röret till behållaren? och om den inte är trycksatt, borde det inte komma luft i systemet?

Du gör "hål" i vätskebehållarens sida & sätter nån slags lämplig koppling/fäste där som du sedan fäster
slangen i ner till bakre ingången på handbromsen.  Tänk på att det måste vara lutning hela vägen
från behållaren till handbromsen.


Jag kan ge dig några nytagna bilder ikvälls i tråden ok

Okej okej, antar att hålet ska vara under bromsvätske nivån då? och blir det inte väldigt svårt att få lutning på HELA vägen med tanke på att röret/slangen ska upp genom golvet och in i handbbromsen ?

Tänkte mest på denna bild

Hoppas det är lugnt att jag lånar den "helknas", tar bort den annars! smile

http://forumbilder.se/images/399201233752Pe335.jpg

Varför måste det gå genom golvet ?

Min Civic har både bromsrör & bränslerör orginalmonterade under golvmattan precis innanför tröskeln på vänster sida exempelvis.

MIn slang från behållaren till handbromsen har jag satt genom torpedväggen längs växellådstunneln till handbromsen:

Så här sitter det monterat på min EVO:
bild: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=c9220121125561169

Den silvriga kopplingen på behållaren är en "skottgenomföring" & jag har alltså borrat ett hål i sidan på behållaren, längst ner så att vätskenivån alltid är ovanför där

KHRacing
29 september 2012 ·

Här ser du hur min matarslang framifrån vätskebehållaren till handbromscylinder sitter:
http://forumbilder.se/thumbs/39920121114274647.jpg

Här ser du "lite" hur slangen sitter i väggen på vätskebehållaren. (så långt ner det går)
http://forumbilder.se/thumbs/9792012111616d31a.jpg

Fadde_e30
30 september 2012 · 462 Inlägg

KHRacing skrev:

Fadde_e30 skrev:

KHRacing skrev:

Du gör "hål" i vätskebehållarens sida & sätter nån slags lämplig koppling/fäste där som du sedan fäster
slangen i ner till bakre ingången på handbromsen.  Tänk på att det måste vara lutning hela vägen
från behållaren till handbromsen.


Jag kan ge dig några nytagna bilder ikvälls i tråden ok

Okej okej, antar att hålet ska vara under bromsvätske nivån då? och blir det inte väldigt svårt att få lutning på HELA vägen med tanke på att röret/slangen ska upp genom golvet och in i handbbromsen ?

Tänkte mest på denna bild

Hoppas det är lugnt att jag lånar den "helknas", tar bort den annars! smile

http://forumbilder.se/images/399201233752Pe335.jpg

Varför måste det gå genom golvet ?

Min Civic har både bromsrör & bränslerör orginalmonterade under golvmattan precis innanför tröskeln på vänster sida exempelvis.

MIn slang från behållaren till handbromsen har jag satt genom torpedväggen längs växellådstunneln till handbromsen:

Så här sitter det monterat på min EVO:
bild: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=c9220121125561169

Den silvriga kopplingen på behållaren är en "skottgenomföring" & jag har alltså borrat ett hål i sidan på behållaren, längst ner så att vätskenivån alltid är ovanför där

Den behöver inte gå genom golvet, kan göra som du har gjort, med problemet kommer ändå bli att slangen kommer få en liten uppförsbacke pga att jag kommer montera handbromsen som på bilen jag la upp tidigare, dvs på själv växellåds/kardan tunneln.. hmm Kan som du sa dra den på insidan längs med tunneln så att den lutar lite hela vägen, men kommer ändå bli en uppförsbacke upp till handbromsen.. Finns det något sätt att lösa det på?

Vart köper man sån där nippel som du satt på bromsvätske behållaren?

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
KHRacing
30 september 2012 ·

Fadde_e30 skrev:
Den behöver inte gå genom golvet, kan göra som du har gjort, med problemet kommer ändå bli att slangen kommer få en liten uppförsbacke pga att jag kommer montera handbromsen som på bilen jag la upp tidigare, dvs på själv växellåds/kardan tunneln.. hmm Kan som du sa dra den på insidan längs med tunneln så att den lutar lite hela vägen, men kommer ändå bli en uppförsbacke upp till handbromsen.. Finns det något sätt att lösa det på?

Vart köper man sån där nippel som du satt på bromsvätske behållaren?

så länge som utgången på behållaren i motorrummet sitter som högsta punkt på hela
slangdragningen så kommer det att fylla upp slangen ner till bromsen.

Mina kopplingaer är sk: Legriskopplingar, de är avsedda för tryckluft, men "Limmet" kör med denna set-up i sin !M Driftbil. de var därifrån jag fick idén. :-)

du köper liknande kopplingar på rörfirmor eler SWEDOL exempelvis. ta 2 meter slang 10mm så vet du att du har o bliröver.

Fadde_e30
30 september 2012 · 462 Inlägg

KHRacing skrev:

Fadde_e30 skrev:
Den behöver inte gå genom golvet, kan göra som du har gjort, med problemet kommer ändå bli att slangen kommer få en liten uppförsbacke pga att jag kommer montera handbromsen som på bilen jag la upp tidigare, dvs på själv växellåds/kardan tunneln.. hmm Kan som du sa dra den på insidan längs med tunneln så att den lutar lite hela vägen, men kommer ändå bli en uppförsbacke upp till handbromsen.. Finns det något sätt att lösa det på?

Vart köper man sån där nippel som du satt på bromsvätske behållaren?

så länge som utgången på behållaren i motorrummet sitter som högsta punkt på hela
slangdragningen så kommer det att fylla upp slangen ner till bromsen.

Mina kopplingaer är sk: Legriskopplingar, de är avsedda för tryckluft, men "Limmet" kör med denna set-up i sin !M Driftbil. de var därifrån jag fick idén. :-)

du köper liknande kopplingar på rörfirmor eler SWEDOL exempelvis. ta 2 meter slang 10mm så vet du att du har o bliröver.

Jaha men dåså, då va de inga problem. Rätt logiskt när man tänker efter wink

Ska beställa ventilen nu och åka och handla alla slangar mm, återkommer hur det gick senare, tack för hjälpen! smile

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
KHRacing
30 september 2012 ·

Fadde_e30 skrev:
Jaha men dåså, då va de inga problem. Rätt logiskt när man tänker efter wink

Ska beställa ventilen nu och åka och handla alla slangar mm, återkommer hur det gick senare, tack för hjälpen! smile

Kul, ser fram emot uppdateringarna snart :-)

ha i tankarna att om du skall tävla på avrekommenderas man starkt ifrån att ha skarvar på bromsrör/vattenrör/bränslerör inne i kupén (vissa är förbjudna att ha skarvar på)

så jag har satt det såhär:

skottgenomföring i vätskebehållaren -

slang -

vinklad skottgenomförning i torpedväggen -

slang - (max 20cm mellan fästena, har själv 17cm)

vinklad fäste på handbromsen  + skydd för slangen vid bromsen så man ej kommer åt den.

Senast redigerat av KHRacing (30 september 2012)

Fadde_e30
30 september 2012 · 462 Inlägg

KHRacing skrev:

Fadde_e30 skrev:
Jaha men dåså, då va de inga problem. Rätt logiskt när man tänker efter wink

Ska beställa ventilen nu och åka och handla alla slangar mm, återkommer hur det gick senare, tack för hjälpen! smile

Kul, ser fram emot uppdateringarna snart :-)

ha i tankarna att om du skall tävla på avrekommenderas man starkt ifrån att ha skarvar på bromsrör/vattenrör/bränslerör inne i kupén (vissa är förbjudna att ha skarvar på)

så jag har satt det såhär:

skottgenomföring i vätskebehållaren -

slang -

vinklad skottgenomförning i torpedväggen -

slang - (max 20cm mellan fästena, har själv 17cm)

vinklad fäste på handbromsen  + skydd för slangen vid bromsen så man ej kommer åt den.

Aa precis ska tänka på det smile tänkte på en sak också, kan man inte ha en separat behållare för handbromsen? Typ vid fuelcellen i bagageutrymmet?

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang