BMW E30 2,7 Turbo "TWSR"

Bmw e30 -90, turbo, drift
  • 99 Följare
  • 63 836 Visningar
  • Projektet avslutat 10 augusti 2014
KHRacing
15 oktober 2012 ·

Fadde_e30 skrev:
Halloj!

Får bli en mini update.  Va nyss iväg och hämtade handbromsventilen, kan meddela att den inte ser ut att kosta 1200kr, ser mer ut som en 200kr produkt.. yikes

men jag lovar dig att du kommer bli nöjd :-)

Den kostade 980kr för 5 år sedan, eftersom det vara finns 1-2 tillverkare av dessa så kan de okså sätta priserna tyvärr.

lycka till med resten

Fadde_e30
17 oktober 2012 · 462 Inlägg

KHRacing skrev:

Fadde_e30 skrev:
Halloj!

Får bli en mini update.  Va nyss iväg och hämtade handbromsventilen, kan meddela att den inte ser ut att kosta 1200kr, ser mer ut som en 200kr produkt.. yikes

men jag lovar dig att du kommer bli nöjd :-)

Den kostade 980kr för 5 år sedan, eftersom det vara finns 1-2 tillverkare av dessa så kan de okså sätta priserna tyvärr.

lycka till med resten

Jo då, de tror jag med, vore lite drygt om bromsarna låser sig..

Ska nog testa ha separat behållare i samma höjd som original behållare, borde funka..

Tack tack! smile

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
Denniz_ Turbo?
17 oktober 2012 · 440 Inlägg

Kul projekt! smile Ska bli kul att se hur de går!

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
Fadde_e30
17 oktober 2012 · 462 Inlägg

Denniz_ skrev:
Kul projekt! smile Ska bli kul att se hur de går!

Tack smile Såg ditt projekt på drft, blir kul att se hur de går också! smile

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
Morelll
19 oktober 2012 · 239 Inlägg

Ser ut att gå riktigt bra för dig fadde! big_smile

Fadde_e30
21 oktober 2012 · 462 Inlägg

Morelll skrev:
Ser ut att gå riktigt bra för dig fadde! big_smile

Tackar morre! smile och Grattis i efterskott! smile

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
Fabbhoe
25 november 2012 · 144 Inlägg

Fyfan vad bra detta kommer bli asså kommer upp till Gävle ivår och tittar på den! :-*

Volvo 854 (1996)
Fadde_e30
5 mars 2013 · 462 Inlägg

Hejsan!  Ber om ursäkt för att jag inte har uppdaterat på en lååååånnngg period nu, men beror på att jag har haft fullt upp med massa annat, har bland annat varit uppe i fjällen och ägnat mycket tid åt skoter åkningen. Men bygget står inte still i allafall! Bilen har nu blivit 98% lackerad, buren är hemma och skall sättas i om några dagar, bränslesystemet är på väg att bli klart, pumpar och slangar ska beställas nu i veckan.
Lite bilder iaf:


Resultat bild på lackeringen, Skärmen i fram sitter inte som den ska, jag vet..

http://forumbilder.se/CDL3J/ny.JPG

Singel torkare är king, en del utav buren syns också i bakrunden

http://forumbilder.se/CDL3J/img-0010.JPG

Tanken sitter i nu, bara pumpar, filter samt slangar kvar. batteriet är även flyttat bak. Behållaren för handbromsen syns i bild också

http://forumbilder.se/CDL3J/img-0007.JPG

Tycker fälgarna passar bra på bilen, skiv bromsar är på väg in i bak.

http://forumbilder.se/CDL3J/img-0011.JPG

Motor bordet, m20b25 kolvar, m50b20 stakar, Dieselvev, stoooor WG mm..

http://forumbilder.se/CDL3J/img-0012.JPG


Bjuder på lite bilder från fjällen också..

http://forumbilder.se/CDL3J/img-5723.JPG

http://forumbilder.se/CDL3J/img-5745.JPG


Va allt för den här gången, mer kommer snart, de lovar jag!

Senast redigerat av Fadde_e30 (5 mars 2013)

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
Fadde_e30
5 mars 2013 · 462 Inlägg

En bild på V70 R-designen som man har införskaffat sig.

http://forumbilder.se/CDL3N/159778-503961523000470-404242466-n.jpg

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
-Elfving
5 mars 2013 · 294 Inlägg

Måste ta en sväng förbi å kika på skotran någon dag!

Cadillac Deville "Chefen" (1970)
Fadde_e30
6 mars 2013 · 462 Inlägg

-Elfving skrev:
Måste ta en sväng förbi å kika på skotran någon dag!

De tycker ja!

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
Helknas
7 april 2013 · 534 Inlägg

Tjaba, är det en finnes bur? Fullbur? Hur hade du tänkt att svettsa i den? Menar, har du tänkt att delta i någon serie med bilen på något sätt?
Finns en miljard regler för hur du får och inte får göra isf.. Hör gärna av dig om du vill veta mer smile

I do whatever the voices in my head tell me to do!
BMW e30 v8 Supercharger "Next level" (1990)
Fadde_e30
11 april 2013 · 462 Inlägg

Helknas skrev:
Tjaba, är det en finnes bur? Fullbur? Hur hade du tänkt att svettsa i den? Menar, har du tänkt att delta i någon serie med bilen på något sätt?
Finns en miljard regler för hur du får och inte får göra isf.. Hör gärna av dig om du vill veta mer smile

Tja, Jajemän det är en finnes full bur. Jadu, hur har jag tänkt att svetsa i den, kapa så rören passar ihop och helsvetsa efter? wink Vilken serie jag kommer att delta med bilen i framtiden vet jag inte än, men har kollar lite på reglerna och det verkar mest vara att man måste bygga boxar till burfästerna osv? Något mer som jag missat kanske? smile

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
Helknas
11 april 2013 · 534 Inlägg

Fadde_e30 skrev:

Helknas skrev:
Tjaba, är det en finnes bur? Fullbur? Hur hade du tänkt att svettsa i den? Menar, har du tänkt att delta i någon serie med bilen på något sätt?
Finns en miljard regler för hur du får och inte får göra isf.. Hör gärna av dig om du vill veta mer smile

Tja, Jajemän det är en finnes full bur. Jadu, hur har jag tänkt att svetsa i den, kapa så rören passar ihop och helsvetsa efter? wink Vilken serie jag kommer att delta med bilen i framtiden vet jag inte än, men har kollar lite på reglerna och det verkar mest vara att man måste bygga boxar till burfästerna osv? Något mer som jag missat kanske? smile

Aa jo de är en fördel... Ja du får nog läsa på reglerna en hel del om du ska "tävla" med bilen så att säga.. För det första måste buren vara bultad.. Får absolut inte svettsas någonstans i karossen om det inte är en certifiserad bur svettsare.. Buren måste vara HEL svettsad, dvs man måste svettsa rören hela vägen runt, även där man inte kommer åt som i tak, a stolpe osv. Ingångshålet för förare och passagerare måste vara ett vist mått, så om du hade tänkt att ha toyota stag så blir ditt ingångshål väldigt litet med tanke på att du har en fyrdörrars kaross. Ska du ha plast dörrar måste du ha kryss i dörren, det övre staget i dörrkrysset får dock inte vara högre än lås näsan för dörren.. Osv osv

I do whatever the voices in my head tell me to do!
BMW e30 v8 Supercharger "Next level" (1990)
Helknas
11 april 2013 · 534 Inlägg

Sen finns de ju miljarder andra regler också om du ska få köra smile

I do whatever the voices in my head tell me to do!
BMW e30 v8 Supercharger "Next level" (1990)
Fadde_e30
11 april 2013 · 462 Inlägg

Helknas skrev:

Fadde_e30 skrev:

Helknas skrev:
Tjaba, är det en finnes bur? Fullbur? Hur hade du tänkt att svettsa i den? Menar, har du tänkt att delta i någon serie med bilen på något sätt?
Finns en miljard regler för hur du får och inte får göra isf.. Hör gärna av dig om du vill veta mer smile

Tja, Jajemän det är en finnes full bur. Jadu, hur har jag tänkt att svetsa i den, kapa så rören passar ihop och helsvetsa efter? wink Vilken serie jag kommer att delta med bilen i framtiden vet jag inte än, men har kollar lite på reglerna och det verkar mest vara att man måste bygga boxar till burfästerna osv? Något mer som jag missat kanske? smile

Aa jo de är en fördel... Ja du får nog läsa på reglerna en hel del om du ska "tävla" med bilen så att säga.. För det första måste buren vara bultad.. Får absolut inte svettsas någonstans i karossen om det inte är en certifiserad bur svettsare.. Buren måste vara HEL svettsad, dvs man måste svettsa rören hela vägen runt, även där man inte kommer åt som i tak, a stolpe osv. Ingångshålet för förare och passagerare måste vara ett vist mått, så om du hade tänkt att ha toyota stag så blir ditt ingångshål väldigt litet med tanke på att du har en fyrdörrars kaross. Ska du ha plast dörrar måste du ha kryss i dörren, det övre staget i dörrkrysset får dock inte vara högre än lås näsan för dörren.. Osv osv

Åfyfan vad regler, det där med att buren måste vara bultat hade jag ingen aning om faktiskt! Har för mig att jag har sett många bilar med svetsad bur vid fäst-punkterna, men då antar jag jag att certifiserad bursvetsare som har gjort det? Fan vad drygt då, då jag redan börjat svetsa.. Får ta och titta över det där lite å fundera.. Men tackar väldigt mycket för informationen!!! smile

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
Helknas
11 april 2013 · 534 Inlägg

Fadde_e30 skrev:

Helknas skrev:

Fadde_e30 skrev:

Tja, Jajemän det är en finnes full bur. Jadu, hur har jag tänkt att svetsa i den, kapa så rören passar ihop och helsvetsa efter? ;) Vilken serie jag kommer att delta med bilen i framtiden vet jag inte än, men har kollar lite på reglerna och det verkar mest vara att man måste bygga boxar till burfästerna osv? Något mer som jag missat kanske? :)

Aa jo de är en fördel... Ja du får nog läsa på reglerna en hel del om du ska "tävla" med bilen så att säga.. För det första måste buren vara bultad.. Får absolut inte svettsas någonstans i karossen om det inte är en certifiserad bur svettsare.. Buren måste vara HEL svettsad, dvs man måste svettsa rören hela vägen runt, även där man inte kommer åt som i tak, a stolpe osv. Ingångshålet för förare och passagerare måste vara ett vist mått, så om du hade tänkt att ha toyota stag så blir ditt ingångshål väldigt litet med tanke på att du har en fyrdörrars kaross. Ska du ha plast dörrar måste du ha kryss i dörren, det övre staget i dörrkrysset får dock inte vara högre än lås näsan för dörren.. Osv osv

Åfyfan vad regler, det där med att buren måste vara bultat hade jag ingen aning om faktiskt! Har för mig att jag har sett många bilar med svetsad bur vid fäst-punkterna, men då antar jag jag att certifiserad bursvetsare som har gjort det? Fan vad drygt då, då jag redan börjat svetsa.. Får ta och titta över det där lite å fundera.. Men tackar väldigt mycket för informationen!!! :)

Det är nya regler inför 2013.. Samt väldigt många som tvingas bygga nya bilar eller få dispans.. Gör så här att su bygger dina boxar som man alltid gör.. På boxen lägger du ytterligare en platta som du sedan svettsar buren i.. Plattan bulltar du sedan fast i boxen.

Du får inte svettsa fast övriga buren i karossen heller om de inte är en certifiserad som gör de, men då får han BARA svettsa fast buren där rören är i direkt kontakt med karossen.. Man får alltså INTE göra som många gör sätta "hålborrade" plattgärn mellan rör och kaross..
Du måste också ha vissa rör som ett krav för att buren ska bli godkänd, finns att se ritningar på sbf hemsida.
Du får absolut inte heller kapa NÅGONTiNG mellan dom 4 torn topparna.. Alltså, inte moddifiera torpedvägg, kapa upp växelådstunnel och bygga större, kapa i golv osv osv.. Däremot framför och bakom fjäderbenstornen får du kapa hur du vill..
För att få tävla måste du också ha fia godkända saker, som fuelcell, rattnav, snapoff, ratt, stolar, bälten, personlig skydsutrustning etc.. Så din fuelcell du har är inte godkänd tyvär.
Däremot så kan fia datumet ha utgått, det gör inget..

För kännedom så måste man också ha en 80 cm bred bromslampa högst upp i framrutan som lyser framåt.. För att dommare ska kunna se om du bromsar med pedal inför en kurva, vilket ger poängavdrag..

I do whatever the voices in my head tell me to do!
BMW e30 v8 Supercharger "Next level" (1990)
Fadde_e30
12 maj 2013 · 462 Inlägg

Gamla motorn på väg och lämnar plats åt den nya

http://forumbilder.se/CE9AI/21110-534930856570203-172539146-n.jpg

Motorrummet har fått sig lite färg, blev helt okej enligt mig smile

http://forumbilder.se/CE9AI/601665-534930809903541-290497368-n.jpg

Bästa motorkuddarna på marknaden wink

http://forumbilder.se/CE9AI/400764-534930789903543-1764875690-n.jpg

Går lite segare för resten av teamet. En e34 med 3.5L turbo, en e30 5,7 V8 och en e28 med 2,7L turbo

http://forumbilder.se/CE9AI/942234-534930899903532-1325692136-n.jpg

Snart dags att bygga soppasytem

Senast redigerat av Fadde_e30 (12 maj 2013)

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
Fadde_e30
12 maj 2013 · 462 Inlägg

Helknas skrev:

Fadde_e30 skrev:

Helknas skrev:

Aa jo de är en fördel... Ja du får nog läsa på reglerna en hel del om du ska "tävla" med bilen så att säga.. För det första måste buren vara bultad.. Får absolut inte svettsas någonstans i karossen om det inte är en certifiserad bur svettsare.. Buren måste vara HEL svettsad, dvs man måste svettsa rören hela vägen runt, även där man inte kommer åt som i tak, a stolpe osv. Ingångshålet för förare och passagerare måste vara ett vist mått, så om du hade tänkt att ha toyota stag så blir ditt ingångshål väldigt litet med tanke på att du har en fyrdörrars kaross. Ska du ha plast dörrar måste du ha kryss i dörren, det övre staget i dörrkrysset får dock inte vara högre än lås näsan för dörren.. Osv osv

Åfyfan vad regler, det där med att buren måste vara bultat hade jag ingen aning om faktiskt! Har för mig att jag har sett många bilar med svetsad bur vid fäst-punkterna, men då antar jag jag att certifiserad bursvetsare som har gjort det? Fan vad drygt då, då jag redan börjat svetsa.. Får ta och titta över det där lite å fundera.. Men tackar väldigt mycket för informationen!!! smile

Det är nya regler inför 2013.. Samt väldigt många som tvingas bygga nya bilar eller få dispans.. Gör så här att su bygger dina boxar som man alltid gör.. På boxen lägger du ytterligare en platta som du sedan svettsar buren i.. Plattan bulltar du sedan fast i boxen.

Du får inte svettsa fast övriga buren i karossen heller om de inte är en certifiserad som gör de, men då får han BARA svettsa fast buren där rören är i direkt kontakt med karossen.. Man får alltså INTE göra som många gör sätta "hålborrade" plattgärn mellan rör och kaross..
Du måste också ha vissa rör som ett krav för att buren ska bli godkänd, finns att se ritningar på sbf hemsida.
Du får absolut inte heller kapa NÅGONTiNG mellan dom 4 torn topparna.. Alltså, inte moddifiera torpedvägg, kapa upp växelådstunnel och bygga större, kapa i golv osv osv.. Däremot framför och bakom fjäderbenstornen får du kapa hur du vill..
För att få tävla måste du också ha fia godkända saker, som fuelcell, rattnav, snapoff, ratt, stolar, bälten, personlig skydsutrustning etc.. Så din fuelcell du har är inte godkänd tyvär.
Däremot så kan fia datumet ha utgått, det gör inget..

För kännedom så måste man också ha en 80 cm bred bromslampa högst upp i framrutan som lyser framåt.. För att dommare ska kunna se om du bromsar med pedal inför en kurva, vilket ger poängavdrag..

När det gäller att bygga om växellådstunneln mm. så har en i teamet problem med det.. Han ska få i en V8 i sin e30 och är nästan tvungen att kapa och svetsa om.. Som tur är behöver jag inte det. När det gäller tanken så är den TILL SALU då den inte är godkänd..

Volvo v70 II "Simply Clean" (2010)
Lammin
8 juni 2013 · 208 Inlägg

keep it up!! haha sådu har också orange ser jag smile

Dodge ram 1500 "Törstläppen" (2006)
BMW E30 327 turbo "helsmidd b27" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang