Vad kommer ni att köra för vinterbilar 2012-2013?

Tyfors Svetsare
4 augusti 2012 · 1 150 Inlägg

familje,bruks, allt i allo biln, mantan såklart smile

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
Knugcab
4 augusti 2012 · 5 111 Inlägg

Gissar att familjen inte är gigantisk när den ryms i en Manta? lol

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Tyfors Svetsare
4 augusti 2012 · 1 150 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Gissar att familjen inte är gigantisk när den ryms i en Manta? lol

Vi e 4st minsta är 3månader men vi fyra plus vagn å packning är inga problem big_smile

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
OpelP1
4 augusti 2012 · 1 412 Inlägg

I brist på en färdig suburban så får det bli till att puttra runt med en bmw kombi i vinter istället.

BOLIN_
4 augusti 2012 · 2 763 Inlägg

twin_cam skrev:
För mig blir det Jeep Cherokee, borde gå okej även om det blir mycket snö smile

http://www1.garaget.org/archive/29/28534/297815/297815-2818504.jpg

Go vinterbil twin_cam! smile

Volvo - For Life
Winterdrift
4 augusti 2012 · 365 Inlägg

Blir nog 330n i vinter också, lite surt bara att de bara är hälften kvar av bakdäcken sen förra vintern då jag köpte nya sulor :p

Men skulle det titta fram en vettig Omega så vem vet? smile Aldrig mer volvo iaf!

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.
Low
4 augusti 2012 · 3 311 Inlägg

dfine skrev:

steifan skrev:
Tänkte bättra på rosten lite på denna
http://www1.garaget.org/archive/14/1354 … 602926.jpg

tongue

Dörrar utan fönsterram är ingen höjdare på vintern, rutorna fryser fast och dörrarna går inte att öppna!
Kör volvon istället..

aldrig haft problemet med min e36 coupe tongue

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
4 augusti 2012 · 5 650 Inlägg

lär bli v50 2009 fick ju med vinterdäcken för att de ska användas
sen ska de bli så intressant och se om DTCS lr vad de hette är så bra som instruktionsboken säger

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
aha_100
5 augusti 2012 · 535 Inlägg

Spelis skrev:
Jag hade min förra e46 coupe förra vintern, jag hade stora problem med rutorna. Men den va sjukt rolig i snön wink

Men såfort du börjar dra i handtaget hissar den ju ner rutan 1cm så att inte listen ska kunna fastna när du öppnar dörren.

Var den funktionen trasig på din bil då kanske?

UeX
5 augusti 2012 · 3 Inlägg

Blir nog Imprezan som vinterbil. Aldrig haft så roligt på vintern som med den. Hoppas på mycket snö och is!

dfine BMW entusiast
5 augusti 2012 · 579 Inlägg

aha_100 skrev:

Spelis skrev:
Jag hade min förra e46 coupe förra vintern, jag hade stora problem med rutorna. Men den va sjukt rolig i snön wink

Men såfort du börjar dra i handtaget hissar den ju ner rutan 1cm så att inte listen ska kunna fastna när du öppnar dörren.

Var den funktionen trasig på din bil då kanske?

Problemet är att elhissarna inte orkar dra ner rutan den lilla biten som behövs för att öppna dörren när rutan frusit fast rejält. Coupéer är helt enkelt inte anpassade för vinterklimatet här uppe i norden..

Bobzza
5 augusti 2012 · 273 Inlägg

aha_100 skrev:

Spelis skrev:
Jag hade min förra e46 coupe förra vintern, jag hade stora problem med rutorna. Men den va sjukt rolig i snön wink

Men såfort du börjar dra i handtaget hissar den ju ner rutan 1cm så att inte listen ska kunna fastna när du öppnar dörren.

Var den funktionen trasig på din bil då kanske?

Det är där problemet ligger, att den fastnar i listen så den inte kan åka ner, har också haft BMW coupe på vintern och det strular då och då, sök på Autopower kommer du se att det finns flera som har problem med rutorna på vintern.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 augusti 2012 · 14 054 Inlägg

dfine skrev:

aha_100 skrev:

Spelis skrev:
Jag hade min förra e46 coupe förra vintern, jag hade stora problem med rutorna. Men den va sjukt rolig i snön wink

Men såfort du börjar dra i handtaget hissar den ju ner rutan 1cm så att inte listen ska kunna fastna när du öppnar dörren.

Var den funktionen trasig på din bil då kanske?

Problemet är att elhissarna inte orkar dra ner rutan den lilla biten som behövs för att öppna dörren när rutan frusit fast rejält. Coupéer är helt enkelt inte anpassade för vinterklimatet här uppe i norden..

Näe, det är väl mer sommarbilar här uppe i nord.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Tynnerstroem
5 augusti 2012 · 345 Inlägg

Ford LTD Crown Victoria 1988. V8 och automat är grymt på vintern! Och till skillnad ifrån nära vänners Volvobilar startar den här varje kall vintermorgon.
http://img703.imageshack.us/img703/6301/dsc7880u.jpg

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 augusti 2012 · 14 054 Inlägg

Tynnerstroem skrev:
Ford LTD Crown Victoria 1988. V8 och automat är grymt på vintern! Och till skillnad ifrån nära vänners Volvobilar startar den här varje kall vintermorgon.
http://img703.imageshack.us/img703/6301/dsc7880u.jpg

Det är ju faktiskt så att V8:or brukar starta skitbra på vintern och sen brukar det ju inte vara nåt fel på värmen heller! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
OpelP1
5 augusti 2012 · 1 412 Inlägg

Vettemannen skrev:

Tynnerstroem skrev:
Ford LTD Crown Victoria 1988. V8 och automat är grymt på vintern! Och till skillnad ifrån nära vänners Volvobilar startar den här varje kall vintermorgon.
http://img703.imageshack.us/img703/6301/dsc7880u.jpg

Det är ju faktiskt så att V8:or brukar starta skitbra på vintern och sen brukar det ju inte vara nåt fel på värmen heller! smile

/Benny

4,8L raksexan i min Suburban är även den en hejare på att gå igång i kylan.
Hade ingen chokevajer monterad förra vintern utan fick pumpa på gasen ett par gånger innan man startade,  men den gick igång lika fint i -20.
Gamla förgasarbilar med tändning och förgasare i bra skick är fantastiska på att starta i kyla även med trötta batterier. smile

Hoppas jag slipper startkablar på bmw:n i vinter bara, men man vet aldrig med såna här nyare bilar.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 augusti 2012 · 14 054 Inlägg

OpelP1 skrev:

Vettemannen skrev:

Tynnerstroem skrev:
Ford LTD Crown Victoria 1988. V8 och automat är grymt på vintern! Och till skillnad ifrån nära vänners Volvobilar startar den här varje kall vintermorgon.
http://img703.imageshack.us/img703/6301/dsc7880u.jpg

Det är ju faktiskt så att V8:or brukar starta skitbra på vintern och sen brukar det ju inte vara nåt fel på värmen heller! smile

/Benny

4,8L raksexan i min Suburban är även den en hejare på att gå igång i kylan.
Hade ingen chokevajer monterad förra vintern utan fick pumpa på gasen ett par gånger innan man startade,  men den gick igång lika fint i -20.
Gamla förgasarbilar med tändning och förgasare i bra skick är fantastiska på att starta i kyla även med trötta batterier. smile

Hoppas jag slipper startkablar på bmw:n i vinter bara, men man vet aldrig med såna här nyare bilar.

Det har du rätt i. Nyare med all denna elektronik tenderar att spöka med kyla och halvtaskiga batterier.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
loow Jävel
5 augusti 2012 · 2 018 Inlägg

Tänkte skippa att köpa en vinterbil i höst. Försöka lägga allt krut på att få ihop projekten som står istället för att köpa ännu en bil som strular och som man måste ligga i minusgrader och byta bakaxel på wink

Meeeen.. så har man ju sagt de tidigare åren också, ändå sladdar man runt i nån gammal 240.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Larsson2k
5 augusti 2012 · 100 Inlägg

Turbo X, va riktigt skoj förra vintern, fast hoppas på mera snö i år! wink
/ R

Boostrider Försöker iaf
5 augusti 2012 · 1 998 Inlägg

Blir samma bil som ifjol.
Volvo 745 1990 fast i år blir de 8 extraljus istället för fem och sen turbo och svetsad bakaxel.

SKITEN SKA DÖ!!! lol

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang