Fortsätter med infästningarna till luftbälgarna i detta inlägg!
Märker att jag tagit dåligt med bilder av detta, men har iaf en kort och mycket seriös instagram film där man ser lite hur det blev till sist. Får ta bättre bilder av infästningarna framtills senare när framvagnen monteras ner för målning.
Fästena gjordes alltså så att orginal fästpunkter till dämparen användes, inget är alltså till svetsat i själva karossen. Det här borde göra det enklare att besikta med de regler vi har i Finland!
Så här ser det ihopmonterade resultatet ut:
Bak gjordes infästningarna mycket simpla, nedre fästet lämnades helt orört. Borrade alltså endast fästhål i det och såhär började det då se ut:
På bilden nedan sir man övre infästningen bak
Framtills däremot var det lite mera omfattande att placera luftslangen, gjorde sist och slutligen så att jag borrade ett 6mm hål rakt i dämparinfästningen där slangen drogs genom. Hoppas att slangen håller att dra på detta vis om man limmar den också så att den inte slipper att röra på sig-> Gå hål på. Märker att jag inte kan skriva idag heller så kanske dags att avrunda inlägget!
Gokväll! Kastar in ett sista inlägg nu om koppling av alla luftslangar och den lilla el jag behöver för detta system! Jag hann alltså göra klart systemet under julledigheten och fick allt provat, och allt verkade lira fint! Det som är nästa på att-göra-listan nu då är att snickra ihop fästen till dämparna framför bärarmarna, började måtta lite på detta iaf. Sen så ska nya fästen till krängningshämmaren fixas och sedan rivs allt ner för blästring, målning och nya polybussningar! Bakluckan skall såklart också få sig en ordentlig omgång med lite trä och tyg, men det här blir säkert om ett bra tag..
Över till kopplandet!
Ventilerna placerades i "mittkonsolen" och mätarna åkte i på sina rätta platser. De gamla billiga skitmätarna fick åka ur. En till vit klassisk temperatur eller voltmätare skall inhandlas och placeras på den sista lediga platsen sen..
Och såhär är det planerat att bakluckan skall se ut. Golvet och väggen över baslådans baksida kommer troigtvis att göras av fanerskiva klätt i rödrutigt "redneck" tyg och på sidorna kommer det gröna plastkåpor som täcker över tanken och övrig plåt.
Kan meddela att man var rätt nervös när tanken skulle provtryckas första gången, övertrycksventil på 250 PSI (ca. 17bar) Men annars gick allt relativt smärtfritt i garaget denna gång, framkretsen läker en del men det förväntade jag mig nästan och den skall ju ändå rivas ner igen, så detta fixas då! Bjuder på ett höj resp. sänk klipp som sista, Vi Hörs!
Tittade till Ladan en liten stund över helgen Blev inte så mycket annat än att grubbla på hur dämparen skall placeras framme. Tror att jag kommit på en relativt bra placering iaf.
Blev att skaffa nya dämpare för att det skulle vara så "effektivt" som möjligt. Blev gasdämpare till en Volvo 240 bak
Placeringen
Sen gjorde jag inte egentligen mer. Kan bjuda på några mobil bilder som jag tog för en Instagram tävling. Tycker att de blev ganska bra ändå! Man ser att det blir relativt lågt iallafall. Hörs nästa gång!
Men skitsamma, ja måste få visa dessa nu direkt Förhoppningsvis så läser iallafall fler än vad som kommenteras.
Iallafall. Fick idag tag på 3-delade Compomotive fälgar 15x8 et -15 till ett bra pris, tyvärr i bultmönster 4x108 men bara att skaffa adapter spacers! Fälgarna väger 7,3 kg.
De verkade vara i riktigt OK skick, dock i behov av en polering! Så den påbörjades i duschen direkt
Va tycks? Själv är jag riktigt nöjd bara det inte visar sig att de är vinda eller dylikt. Tycker att dessa är riktigt charmiga, verkar även vara duktigt sällsynta!
Har gjort framsteg i garaget över helgen faktiskt! Har även en annan trevlig nyhet i form av ett tidningsreportage som kommer att göras i juni bara jag hinner få bilen färdig innan dess, kommer mer specs när reportaget görs
Vad hände i garaget då?
Till att börja med så pysslade jag lite med motorn. Fick problem med den när bilen användes sist för två somrar sen. Stannade plötslig och sen fick jag inte igång den mer. Visade sig iallafall vara tändningen som ställt om sig själv, igen. Fördelar axeln slipper alltså att hoppa upp och ställa om sig när det stöter till i bilen!? (som det rätt ofta gjorde med föregående upphängning faktiskt). Nån som vet varför detta fenomen förekommer och vad man kan göra åt saken?
Nåja, den puttrade iallafall igång fint nu. Skönt att det inte var större problem!
Sen fortsattes det med framvagns-projektet. Tror att jag lyckats hitta helt ok placering nu åt både dämpare och krängningshämmare. Allt är fast punktat, hade tänkt provköra försiktigt för att testa funktionen nästa gång jag besöker garaget. Och efter det går det troligtvis att hel svetsa allt och färdigställa!
Låter bilderna förklara.
Får hoppas detta fungerar bra nu. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Testade även lite med de nya fälgarna!
Och till sist så demonterade jag splitfälgarna. Tog med ytterbanorna till lägenheten så att man får slipa på dem där då allt annat tryter
Det har jag ju redan? en 1,7 motor i en 1200 lada Nä men seriöst, visst finns det också i planerna. Men eftersom att inte bilen annars heller är byggd för bus eller prestanda på något sätt så funderar jag nog mest på nån motor som är mer driftsäker och komfortabel att köra med.
Men samtidigt tycker ja nog ändå också att man borde ha en Lada motor där under huven
Joel0666 skrev: Fråga? Du har inte tänkt o kläma i en lite starkare motor i Ladan ?
Wilsooon skrev: Det har jag ju redan? en 1,7 motor i en 1200 lada Nä men seriöst, visst finns det också i planerna. Men eftersom att inte bilen annars heller är byggd för bus eller prestanda på något sätt så funderar jag nog mest på nån motor som är mer driftsäker och komfortabel att köra med.
Men samtidigt tycker ja nog ändå också att man borde ha en Lada motor där under huven
Joel0666 skrev: Fråga? Du har inte tänkt o kläma i en lite starkare motor i Ladan ?
Var ute på ett mini test av upphängningen över helgen. Tyvärr var gängorna i etta navet framme så pass dåliga att det hindrade mig från att prova ordentligt, men tyckte att allt kändes okej så beslöt mig för att börja riva ner allt för helsvetsning, nya bussningar och lack. Här kommer lite bilder från detta!
Såhär ser alltså de främre fästena ut, fästs vid orginal plats upptills!
Tog isär allt i framvagnen över helgen och eldade ur de gamla bussningarna. Helsvetsade även bärarmarna och modifierade de för att få maximalt utrymme för kuddarna.
Kastade slutligen allt i en låda som ja kommer att skicka på blästring och förhoppningsvis pulverlack på samma gång bara jag hittar någon pålitlig firma som kan erbjuda till bra pris