STORA volvo 740 el-tråden

Henkix
28 augusti 2012 · 6 737 Inlägg

för bakgrundsbelysningen i mätarhuset är det 4 stycken T10 lampor varningslamporna och lamporna i resten av bilen (förutom taklampan) är T5 lampor. iallafall på min 740 säkert på din med. Här har du ett helt paket med blåa lysdiodrar för inredningen på 740 tongue http://www.vparts.se/volvo-740-760/styl … 0-745.html

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
volvoglracing
28 augusti 2012 · 531 Inlägg

Gött, tack ska du ha big_smile

volvoglracing
28 augusti 2012 · 531 Inlägg

Går det att byta endast brännarna i T5:orna eller måste man byta hela? tongue

Henkix
28 augusti 2012 · 6 737 Inlägg

bara te o ta ut lampan ur sockeln o i med den nya wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
volvonissen
29 augusti 2012 · 25 Inlägg

har en 745a -91 med 940 lampor fram. men när jag ska slå på helljuset så vill det inte fastna och även dimljusen börjar lysa när jag håller inne helljuset. har bytt spaken, relä men inget funkar. det "klickar" inte ens i något relä som det ska göra när man slår på helljuset..

Sotarn Racing
Buick Wildcat "Bjöcken" (1969)
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
29 augusti 2012 · 1 898 Inlägg

Det är nog säkerligen rätt många som har ryckt säkringen till varselljuset för att kunna åka
med släckta lysen i läge 0.

Jag är en av dom som har gjort så.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
volvoglracing
29 augusti 2012 · 531 Inlägg

ExXtr3me skrev:
Det är nog säkerligen rätt många som har ryckt säkringen till varselljuset för att kunna åka
med släckta lysen i läge 0.

Jag är en av dom som har gjort så.

Funkar det också ock är ett bra altenativ om man som de flesta stör sig på det gulaktiga skenet från dem.
Men jag har tänkt åtgärda det med vita led smile
Dock ska problemet med dem i min 740 åtgärdas först eftersom det drabbar glödtrådsvakten, vilken gärna får fungera korrekt tongue

Senast redigerat av volvoglracing (29 augusti 2012)

DanneSundin
30 augusti 2012 · 682 Inlägg

ExXtr3me skrev:
Det är nog säkerligen rätt många som har ryckt säkringen till varselljuset för att kunna åka
med släckta lysen i läge 0.

Jag är en av dom som har gjort så.

Vilken är säkringen? vilket nr? Har glömt min manual i garaget, men kan testa nu! smile

ExXtr3me Kiss my palewhite ass
30 augusti 2012 · 1 898 Inlägg

DanneSundin skrev:

ExXtr3me skrev:
Det är nog säkerligen rätt många som har ryckt säkringen till varselljuset för att kunna åka
med släckta lysen i läge 0.

Jag är en av dom som har gjort så.

Vilken är säkringen? vilket nr? Har glömt min manual i garaget, men kan testa nu! smile

Har inte det i huvudet, men askkoppen som du
river bort för att hitta säkringarna. Så står det ju
på baksidan av koppen smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
welling95
2 september 2012 · 69 Inlägg

jag har ett fel på min Volvo 740 med elen och det är att man kan starta bilen på batteriet men elen i bilen fungerar ingen stans och alla säkringar är hela!!??

tacksam för svar smile

volvoglracing
2 september 2012 · 531 Inlägg

Låter ju som någon inkommande huvudström skulle ha gått men har ingen erfarenhet tyvärr hmm

DanneSundin
2 september 2012 · 682 Inlägg

welling95 skrev:
jag har ett fel på min Volvo 740 med elen och det är att man kan starta bilen på batteriet men elen i bilen fungerar ingen stans och alla säkringar är hela!!??

tacksam för svar smile

Kolla jorden. Kan vara så att startmotor sitter jordat någon annanstans än t.ex. lampor.

msjoholm
2 september 2012 · 151 Inlägg

Kolla att du har spänning upp till tändningslåset (30-matning). Finns det ingen spänning där så finns det en plusplint mellan tändningslås och batteri. Vet inte vilken årsmodell du har men runt -89 så sitter den nedanför höger a-stolpe. Den har ett svart plastlock runtom.

volvoglracing
9 september 2012 · 531 Inlägg

Tänkte slänga in en oljetemp.mätare och ska dra ledningar in till till säkringsdosan men hur får jag loss kåpan på högra sidan vid pedalerna?

Henkix
9 september 2012 · 6 737 Inlägg

du menar högra kåpan av mittkonsollen? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
siiimooon Påstängd
9 september 2012 · 1 194 Inlägg

Gick från 0-180km/h på nolltid idag när jag slog på helljuset i en kompis 740, som tur var gick det ner till 0 direkt när jag tutade.


Haha 740 är roliga, tror jorden behöver fixas lite på den!

volvoglracing
10 september 2012 · 531 Inlägg

siiimooon skrev:
Gick från 0-180km/h på nolltid idag när jag slog på helljuset i en kompis 740, som tur var gick det ner till 0 direkt när jag tutade.


Haha 740 är roliga, tror jorden behöver fixas lite på den!

ojdå, bra trimtips big_smile

volvoglracing
10 september 2012 · 531 Inlägg

Henkix skrev:
du menar högra kåpan av mittkonsollen? tongue

alltså när du har fötterna på pedalerna så är det kåpan på högra sidan om dina ben smile

Henkix
10 september 2012 · 6 737 Inlägg

volvoglracing skrev:

Henkix skrev:
du menar högra kåpan av mittkonsollen? tongue

alltså när du har fötterna på pedalerna så är det kåpan på högra sidan om dina ben smile

Jag tror jag vet vad du menar wink ska försöka förklara med hjälp av haynes gör de själv handbok o egna ord tongue
1 demontera rattstångs/pedalkåpan, är inte nödvändigt men förbättrar åtkomligheten
2 ta bort radion
3 ta bort askkoppen o dess hållare
4 ta bort cigarettändarpanelen (skruvarna sitter bakom den här svarta kåpan runt ciggutaget) ta sen bort lampa o sladdar från de
5 ta bort radiopanelen. (skruven sitter längst in där radion suttit)
6 ta bort mittenfacket ( sitter 2 skruvar under en kåpa i botten av facket)
7 skruva bort sidopanelsskruvarna under värmereglagen
8 skruva bort de skruvar som blev synliga när mittenfacket togs bort
9 dra undan mattan från den främre delen av kardantunneln o ta bort de 2 skruvarna (en på var sida) som håller de främre sidorna av sidopanelerna

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
volvoglracing
10 september 2012 · 531 Inlägg

Henkix skrev:

volvoglracing skrev:

Henkix skrev:
du menar högra kåpan av mittkonsollen? tongue

alltså när du har fötterna på pedalerna så är det kåpan på högra sidan om dina ben smile

Jag tror jag vet vad du menar wink ska försöka förklara med hjälp av haynes gör de själv handbok o egna ord tongue
1 demontera rattstångs/pedalkåpan, är inte nödvändigt men förbättrar åtkomligheten
2 ta bort radion
3 ta bort askkoppen o dess hållare
4 ta bort cigarettändarpanelen (skruvarna sitter bakom den här svarta kåpan runt ciggutaget) ta sen bort lampa o sladdar från de
5 ta bort radiopanelen. (skruven sitter längst in där radion suttit)
6 ta bort mittenfacket ( sitter 2 skruvar under en kåpa i botten av facket)
7 skruva bort sidopanelsskruvarna under värmereglagen
8 skruva bort de skruvar som blev synliga när mittenfacket togs bort
9 dra undan mattan från den främre delen av kardantunneln o ta bort de 2 skruvarna (en på var sida) som håller de främre sidorna av sidopanelerna

Tack du, kom fram till att de var en del jobb att få loss den när jag kolla på det. Så nu har jag tänkt "fuska" och koppla själva mätaren till 12-volts uttaget och mätarens belysning till parkeringsljuset tongue Såvida inte nån vet av något större problem som denna inkoppling kan orsaka?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang