Nytt motorval/drivlina?

Failip
4 september 2012 · 29 Inlägg

Hej!
Går i tankarna att byta motor i bilen, en kadett b -73.
Kollat runt lite och kommit fram till att max hästar ja kan ha i den är 90hk utan att behöva regga om den.
Va tänkt ha den till vardags, höja topphastigheten till typ 160-170, men ändå kunna leka lite om det börjar klia i fötterna, börjar tröttna på att den toppvarvar på 4:e växeln när man ligger i 100 och ha en topphastighet på 130.
Något bra alternativ på ny drivlina?

Senast redigerat av Failip (4 september 2012)

Opel Kadett B 1.2 S "Senapsgulingen från -73" (1973)
Subaru Outback 2.5L "MaN SänKEr iNtE eN OuTbAcK" (2005)
Seth
4 september 2012 · 3 354 Inlägg

allt utöver originalmotor måste registreras

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Danne_nkpg Lastbilschaufför
4 september 2012 · 257 Inlägg

Seth skrev:
allt utöver originalmotor måste registreras

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Ett citat ur tråden:

"Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment

Årsmodell 1976 och nyare (bensinmotor)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor."

Four Rings To Rule Them All
Seth
4 september 2012 · 3 354 Inlägg

BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON
Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.

http://www.sfro.com/index.php/avgasregler-mm
som det står i 1a inlägget där infon från din länkade tråd är tagen

Senast redigerat av Seth (4 september 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
mb_pucken
4 september 2012 · 5 087 Inlägg

vet inte vilket max vrid som gäller på din bil men första tanken var.en vw diesel. har för mig att det finns någon som ska passa på omega lådan. beror dock på vilket vrid som är max för din bil.
edit. såg att du ville ha den piggare så då får jag lägga till turbo diesel motor.

Senast redigerat av mb_pucken (4 september 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Seth
4 september 2012 · 3 354 Inlägg

mb_pucken skrev:
vet inte vilket max vrid som gäller på din bil men första tanken var.en vw diesel. har för mig att det finns någon som ska passa på omega lådan. beror dock på vilket vrid som är max för din bil.

220Nm enligt sfro's lista förutsatt att man fixar lite med bromsarna

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
mb_pucken
4 september 2012 · 5 087 Inlägg

då borde man ju kunna hitta lite kul maskiner. problemet är ju tror vw 1,6 dieslar alt turbo dieslar går att para i hop med m46 lådorna men vet inte vad utväxlingen säger om de dock. sen vet jsg ju inte hur mycke du vill lägga ner i tid och pengar.
kom på att det kanske blir svårt att få till en vettig utväxling med diesel. annars någon omega 4a kanske med 5 petad låda.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Failip
4 september 2012 · 29 Inlägg

många svar, tror ni en b20 eller liknande skulle kunna funka? smile eller blir det JÄVLA massa jobb, tänker om de har mkt el osv?

mb_pucken
5 september 2012 · 5 087 Inlägg

bör bäl inte vara mera el på den än på opel motorn tycker jag.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang