2784
Sök

Volvo 744 1988 renoveras o ska bli som ny igen.

Renovering av en gammal 740, allt ska ses igenom. Första renoveringen jag gör på en bil

3 456 062 Visningar
Uppdaterades senast 21 juli 2024
6 740 Inlägg
1 september 2013
Trådstartare
Wunderbaum-adde skrev:
Henkix skrev:
Dennisdenko skrev:
Hur fungerade hastighets mätaren på yazaki huset? :o har för mig du skrev tidigare att det skiljde ett par km/h fel? smile

ja men detta är ju ett "nytt" hus som jag inte testat innan. hastighetsmätaren visar ca 2-3km/h för mycket så det kan jag leva med tongue

Du kommer leva med det tills du stör dig på det, vilket jag satsar på att du kommer börja göra smile

hehehe nej då 3kmh ska jag kunna leva med big_smile 10km/h för mycket hade jag inte klarat leva med som min ena yazaki mätare visade ja provade tidigare o sommar tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

147 Inlägg
2 september 2013
Henkix skrev:
Wunderbaum-adde skrev:
Henkix skrev:

ja men detta är ju ett "nytt" hus som jag inte testat innan. hastighetsmätaren visar ca 2-3km/h för mycket så det kan jag leva med tongue

Du kommer leva med det tills du stör dig på det, vilket jag satsar på att du kommer börja göra smile

hehehe nej då 3kmh ska jag kunna leva med big_smile 10km/h för mycket hade jag inte klarat leva med som min ena yazaki mätare visade ja provade tidigare o sommar tongue

Testar du med gps? Har märkt att hastighetsmätarna i bilar ofta visar 2-3kmh för lite mot vad man får med gps.
Iaf på de bilar jag testat då både nyare och äldre.

6 740 Inlägg
2 september 2013
Trådstartare
rp_92 skrev:
Henkix skrev:
Wunderbaum-adde skrev:

Testar du med gps? Har märkt att hastighetsmätarna i bilar ofta visar 2-3kmh för lite mot vad man får med gps.

jajjamän, haha jag har aldrig haft nån mätare som visat för lite bara för mycket big_smile

Du är liv

Volvo entusiast
229 Inlägg
3 september 2013
Både äldre och nyare bilar brukar visa lite lägre än vad man egentligen kör, det är en standardsak smile

Lycka är att ha en alldeles egen kantig Volvo!
"Tyskar ska brygga öl och fostra nazister - inte bygga bilar!"
Följ mitt 945 projekt här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278767

147 Inlägg
3 september 2013
Henkix skrev:
rp_92 skrev:
Henkix skrev:

jajjamän, haha jag har aldrig haft nån mätare som visat för lite bara för mycket big_smile

Fel av mig självklart menar jag för mycket. Mätarn visar att man kör snabbare än man verkligen kör. Blev lite kortslutning i hjärnkontoret när jag tänkte tongue

809 Inlägg
3 september 2013
Lolloowh skrev:
Både äldre och nyare bilar brukar visa lite lägre än vad man egentligen kör, det är en standardsak smile

varit tvärtom för alla mina bilar. dom har visat mer än vad jag egentligen kör. smile

6 740 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
Lolloowh skrev:

lägre? det har ha inte sett tongue bara mätare som visar mer än vad man egentligen kör i tongue

Du är liv

6 740 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
rp_92 skrev:
Henkix skrev:
rp_92 skrev:

Fel av mig självklart menar jag för mycket. Mätarn visar att man kör snabbare än man verkligen kör. Blev lite kortslutning i hjärnkontoret när jag tänkte tongue

hehe tänkte la de tongue dock stämde km/h mätaren i mitt gamla mätarhus exakt! wink

Du är liv

6 740 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
744GLT skrev:
Lolloowh skrev:

varit tvärtom för alla mina bilar. dom har visat mer än vad jag egentligen kör. smile

samma på våra bilar här hemma också wink

Du är liv

95 Inlägg
3 september 2013
Anderholm skrev:
som vanligt blir det awsome när du gör något big_smile

jag har inte samma tur som du ^^
fått ett riktigt mögproblem och undrar om någon som sitter på info varit ute för samma sak?

min 740 från 1990 började läcka servoolja
kom fram till att rören som sitter på styrservon under motorbalken är av plockar dän rören och nipplarna
jag har nipplar med oringar och inte kopparbrickor
volvo har inga sådana inte heller autoexperten kollade även med både lokala rörfirmor och ahlsell som säljer det mesta INGEN har dessa

får ett samtal från autoexperten han har forskat lite han har hittat rören men då måste jag köpa en helt ny 4000 servo och rören säljs inte lösa hur fan ska jag lösa detta? några tips?

Min polare köpte på ett rör på volvo till sin yikes Det var nån månad sedan, 500 kr tror jag det kostade

Volvo entusiast
229 Inlägg
3 september 2013
Henkix skrev:
744GLT skrev:
Lolloowh skrev:

Mer menade jag ju givetvis, jösses, jag var inte riktigt vaken när jag skrev det tidigare befarar jag tongue

Lycka är att ha en alldeles egen kantig Volvo!
"Tyskar ska brygga öl och fostra nazister - inte bygga bilar!"
Följ mitt 945 projekt här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278767

6 740 Inlägg
3 september 2013
Trådstartare
Lolloowh skrev:
Henkix skrev:
744GLT skrev:

Mer menade jag ju givetvis, jösses, jag var inte riktigt vaken när jag skrev det tidigare befarar jag tongue

hehehe tongue

Du är liv

6 740 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
Snart är det ju dags för motorrenovering!! big_smile big_smile
MEN jag har ju alltid tyckt det vart lite otäckt att greja med en motor som används o går bra. har i skolan bara skruvat med skrot motorer som ändå bara kastats när man grejat klart vilket inte är samma sak som att greja med en "riktigt motor"

så jag var på skroten idag o köpte mej en b230f motor som jag ska ha för att lära mej och tänkte även koppla på mitt insprutsystem jag har kopplat ihop o se om den startar och hur den går efter att jag skruvat. Ska helt enkelt använda den för att lära mej, sen är den bra att ha också ifall nått skulle gå sönder på min motor smile

Håller på att lasta av min "övnings motor" tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-7512b49734f28ca11cfa0d89df5f5e1f.jpg

småpillade lite med den innan också o märkte att alla tändstift var fuktiga så jag blåste ner i cylindrarna med blåsmunstycket o det var vatten i dom yikes så för att vara på säkra sidan så plockade jag bort toppen på motorn och torkade rent o fyllde cylindrarna med ny motor olja så får det stå o gotta till sej tills imon då jag ska sätta ihop det igen smile att lyfta av toppen va inga problem iaf allt gick bra smile ska även byta oljan i den innan jag ska försöka starta upp den med mitt hemma kopplade insprut big_smile

olja i cylindrarna smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-0f7e3860d9c952ccddeb212a73ba7703.jpg

det var allt från mej idag tog tyvärr inte mera bilder

Du är liv

809 Inlägg
5 september 2013
om det va rost och sånt i cylindrar så hjälper diesel mer att släppa på grejorna smile

6 740 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
744GLT skrev:
om det va rost och sånt i cylindrar så hjälper diesel mer att släppa på grejorna smile

men motorn har inte satt sej den går runt fint, rost såg jag ingen smile tänkte bara att det kanske kan vara bra för den att få stå med lite ny goo olja i cylindrarna över natten efter att ha ståt med vatten i cylindrarna tongue vet ju inte hur länge vattnet legat i den smile

Du är liv

809 Inlägg
5 september 2013
Henkix skrev:
744GLT skrev:

men motorn har inte satt sej den går runt fint, rost såg jag ingen smile tänkte bara att det kanske kan vara bra för den att få stå med lite ny goo olja i cylindrarna över natten efter att ha ståt med vatten i cylindrarna tongue vet ju inte hur länge vattnet legat i den smile

ah okej! då kan jag säga att då hade det varit bättre att tappa ut amla oljan hällt i den du hält i cylindrar istället och startat motorn så den får skölja runt själv sen byta olja och filter efter nån min på tomgång smile så gjorde jag blev skit bra

1 011 Inlägg
5 september 2013

När du har varit i pillat på mätarställningen så finns risken att mätarställningen lägger av helt! Har varit med om detta på 2 st 740 jag haft!

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

6 740 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
744GLT skrev:
Henkix skrev:
744GLT skrev:

ah okej! då kan jag säga att då hade det varit bättre att tappa ut amla oljan hällt i den du hält i cylindrar istället och startat motorn så den får skölja runt själv sen byta olja och filter efter nån min på tomgång smile så gjorde jag blev skit bra

hehe de e lungt har 30L ny motorolja här hemma big_smile
japp lite ny olja ska den få även om den inte ska användas i en bil så känns det ändå bra att ha en redig motor ståendes här tongue

Du är liv

6 740 Inlägg
5 september 2013
Trådstartare
Chrrille skrev:

När du har varit i pillat på mätarställningen så finns risken att mätarställningen lägger av helt! Har varit med om detta på 2 st 740 jag haft!

haha ofaan tongue ska ha lite koll på det, än så länge har det funkat i ca 35mil smile

Du är liv

45 Inlägg
5 september 2013
prem är lagd på denna tråd! smile

Sök