Hur lura transportstyrelsen att jag har rätt till USA-skyllt?

agneman
29 september 2012 · 48 Inlägg

ironhead skrev:
tycker det är en aning onödigt att sätta på en usa-fångare varför krångla till det

Det brukar kallas OEM+, att styla/förändra/förfina sin bil med originaltillbehör-/utrustning från tillverkaren eller legotillverkare till bilen.



Rquired har faktiskt en poäng där. Meen det skiter jag i. Lyckas man få liten skylt LAGLIGT via Transportstyrelsen införande i registret av densamme, så är det väl fullt okej enligt mig.

Liten skylt sitter snyggt på många bilar, och det är betydligt snyggare med en liten som Transportstyrelsen tillverkat än att köpa en fejkad från xxxplate-företagen på internet och försöka åka runt och showa med.

Volvo740-88 Volvo850-92
29 september 2012 · 1 674 Inlägg

Rquired skrev:
Nej bägge skyltarna tillhör inte standarden, den lilla "USA-skylten" är ett undantag tillåten via dispens trots att den inte uppfyller svensk standard.

De skyltarna finns alltså för att man skall slippa bygga om USA-importer, ovanliga sportbilar och liknande. Så ägare till dessa fordon slipper förstöra bilar i originalskick, inte för att Svensson skall bygga om sin svensksålda och redan godkända bil.

Men givetvis skall Svensson ta hela handen om de erbjuds ett lillfinger.

Varför inte?
Brukar alltid göra det.

Vi kan ta ett exempel.

Om det är något som jag vill få igenom så citerar jag endast det jag vill se. Allt annat skiter jag i.
Större chans att man lurar något stackars jävel att skriva på papperna så jag har rätt till t.ex köra med andra däck än normalt eller har dispans för att köra just den på vägen osv.
Ja. Varför inte helt enkelt? Jag gynnas av det och att tro att jag ska låta bli är naivt smile

Jag har bland annat lyckats få igenom en dragkrok utan bevis igenom att lura besiktningsmannen. Bra smile

Senast redigerat av Volvo740-88 (29 september 2012)

Volvo740-88 Volvo850-92
29 september 2012 · 1 674 Inlägg

Rquired skrev:

Volvo740-88 skrev:

Kalltkaffe skrev:
Som t.e.x. Nissan s14 hade förut bara stora regskyltar, men ändrades senare till att dom fick ha små fram, men vanliga stora bak, pågrund av att kofångaren va anpassad till liten skylt fram. Men då detta va orginal så ändrade dom.

Nu handlar det om en 740, där det finns kofångare som är till för stora skyltar.

....och små. smile

Nej, kofångarna för små skyltar har aldrig funnits för eller varit godkända på den svenska marknaden. Att det finns i andra länder spelar ingen roll, USA-ljus är inte heller lagligt i Sverige trots att det finns på original 740 sålda i andra länder.

Jasså? Är det inte lagligt att överföra andra lyktor än fast dom passar och är exakt samma modell?
Vad säger Fröken Sur besiktning då?

Senast redigerat av Volvo740-88 (29 september 2012)

ironhead volvoraggare
29 september 2012 · 4 776 Inlägg

du kan ju annars sätta  dina vanliga skyltar på spoilern

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Rquired Allmänt envis
29 september 2012 · 12 512 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

Rquired skrev:
Nej bägge skyltarna tillhör inte standarden, den lilla "USA-skylten" är ett undantag tillåten via dispens trots att den inte uppfyller svensk standard.

De skyltarna finns alltså för att man skall slippa bygga om USA-importer, ovanliga sportbilar och liknande. Så ägare till dessa fordon slipper förstöra bilar i originalskick, inte för att Svensson skall bygga om sin svensksålda och redan godkända bil.

Men givetvis skall Svensson ta hela handen om de erbjuds ett lillfinger.

Varför inte?
Brukar alltid göra det.

Vi kan ta ett exempel.

Om det är något som jag vill få igenom så citerar jag endast det jag vill se. Allt annat skiter jag i.

Ja. Varför inte helt enkelt? Jag gynnas av det och att tro att jag ska låta bli är naivt smile

Jag har bland annat lyckats få igenom en dragkrok utan bevis igenom att lura besiktningsmannen. Bra smile

Bra tänkt, du kanske skall ta livet av någon eller fiffla lite med skatten också? Så länge du gynnas av det och kommer undan? Överdrivna exempel det är jag fullt medveten om, men likväl är det inte mindre fel gjort bara för att man kommer undan med det.

Volvo740-88 skrev:
Jasså? Är det inte lagligt att överföra andra lyktor än fast dom passar och är exakt samma modell?
Vad säger Fröken Sur besiktning då?

Nej det är inte lagligt om de nya strålkastarna inte följer svensk lag. Strålkastare från en bil eller till en modell såld i Amerika följer inte svensk lag och är därmed inte tillåtna här. Sedan kan man förstås bygga om dem så de blir godkända.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Volvo740-88 Volvo850-92
29 september 2012 · 1 674 Inlägg

ironhead skrev:
du kan ju annars sätta  dina vanliga skyltar på spoilern

Nej! Här ska det luras och fuskas som ett kalas smile

Evildan
29 september 2012 ·

Rquired skrev:
Nej bägge skyltarna tillhör inte standarden, den lilla "USA-skylten" är ett undantag tillåten via dispens trots att den inte uppfyller svensk standard.

De skyltarna finns alltså för att man skall slippa bygga om USA-importer, ovanliga sportbilar och liknande. Så ägare till dessa fordon slipper förstöra bilar i originalskick, inte för att Svensson skall bygga om sin svensksålda och redan godkända bil.

Men givetvis skall Svensson ta hela handen om de erbjuds ett lillfinger.

ändrade det inlägget, känner inte för att hjälpa ngn med den attityden

Senast redigerat av Evildan (29 september 2012)

ironhead volvoraggare
29 september 2012 · 4 776 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

ironhead skrev:
du kan ju annars sätta  dina vanliga skyltar på spoilern

Nej! Här ska det luras och fuskas som ett kalas smile

ja lycka till då

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Volvo740-88 Volvo850-92
29 september 2012 · 1 674 Inlägg

Rquired skrev:
Bra tänkt, du kanske skall ta livet av någon eller fiffla lite med skatten också? Så länge du gynnas av det och kommer undan? Överdrivna exempel det är jag fullt medveten om, men likväl är det inte mindre fel gjort bara för att man kommer undan med det.

Nej, jag ska inta ta livet av någon. Kroken saknade bara ID och jag hade bytt ut själva stången i dragkroken. Jag sa inte att jag hade förstärkt den /byggt om. Jag ska att jag visste inte och började prata om något annat. Men den märkte absolut inte att den vara svetsad. Ibland så är det så att man får inte göra det, än fast det skadar inte. Därför gör jag det för det är kul och bra. Skit i skitregler!

Fiffla med skatten säger du...hmmmm intressant.

Volvo740-88 skrev:
Jasså? Är det inte lagligt att överföra andra lyktor än fast dom passar och är exakt samma modell?
Vad säger Fröken Sur besiktning då?

Nej det är inte lagligt om de nya strålkastarna inte följer svensk lag. Strålkastare från en bil eller till en modell såld i Amerika följer inte svensk lag och är därmed inte tillåtna här. Sedan kan man förstås bygga om dem så de blir godkända.

Och ändå kör folk med det.

evilaudio
29 september 2012 · 16 195 Inlägg

folk kör även för fort fast det är olagligt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
agneman
29 september 2012 · 48 Inlägg

Köra och besiktiga med något är INTE samma sak.


Den här tråden börjar hamna på exakt den nivån jag inte orkar lägga mig i. Vore trevligt om alla kunde hålla sig fakta och information genom en hel tråd istället för att sätta igång med sitt jävla moralsnack och egna åsikter.

Nej, här ovanför finns ingen fråga. Det här inlägget behöver inga svar.

Volvo740-88 Volvo850-92
29 september 2012 · 1 674 Inlägg

Evildan skrev:

Rquired skrev:
Nej bägge skyltarna tillhör inte standarden, den lilla "USA-skylten" är ett undantag tillåten via dispens trots att den inte uppfyller svensk standard.

De skyltarna finns alltså för att man skall slippa bygga om USA-importer, ovanliga sportbilar och liknande. Så ägare till dessa fordon slipper förstöra bilar i originalskick, inte för att Svensson skall bygga om sin svensksålda och redan godkända bil.

Men givetvis skall Svensson ta hela handen om de erbjuds ett lillfinger.

ändrade det inlägget, känner inte för att hjälpa ngn med den attityden

Nej, det gör du icke!

ironhead volvoraggare
29 september 2012 · 4 776 Inlägg

men volvo om du  har läst det jag la in här angående regplåt så borde du väll ta och printa in det i hjänkontoret och sluta tjöta

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Janneutanb
29 september 2012 · 7 267 Inlägg

Beställ en liten skylt från någon skyltförsäljare och skit i att regga det.

ironhead volvoraggare
29 september 2012 · 4 776 Inlägg

Brains skrev:
Beställ en liten skylt från någon skyltförsäljare och skit i att regga det.

passa då på att ha  rosa botten och  limgröna  bokstäver och siffror om du ändå ska vara olaglig

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Volvo740-88 Volvo850-92
29 september 2012 · 1 674 Inlägg

ironhead skrev:

Brains skrev:
Beställ en liten skylt från någon skyltförsäljare och skit i att regga det.

passa då på att ha  rosa botten och  limgröna  bokstäver och siffror om du ändå ska vara olaglig

men hur märker dom?

ironhead volvoraggare
29 september 2012 · 4 776 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

ironhead skrev:

Brains skrev:
Beställ en liten skylt från någon skyltförsäljare och skit i att regga det.

passa då på att ha  rosa botten och  limgröna  bokstäver och siffror om du ändå ska vara olaglig

men hur märker dom?

ja hur märker dom en helt vanlig människa ser ju skillnad på dessa fakeskyltar och dom riktiga från transportstyrelsen

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
ironhead volvoraggare
29 september 2012 · 4 776 Inlägg

på dom nyare skyltarna  som kom för några år sen  så står det med svag text transportstyrelsen på

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
FLindgren
29 september 2012 · 5 089 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

ironhead skrev:

Volvo740-88 skrev:
Tror du dom godkänner små skyltar på USA-modeller?

borde  inte va några bekymmer men  byråkratin säger annat men jag skulle nog ändå köra på en sån skylt ändå

Hur mycket skulle min bil öka i värdet med USA skyllt?

Kan fortfarande inte sluta skratta lol

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Xuri One Man Clan
29 september 2012 · 4 286 Inlägg

men herregud.... håller med rquired fullständigt.

vafan vi snackar en volvo 740...spelar ingen roll om du gjuter av den i guld så lär ingen vilja betala mer än 25k för guldkopian ens...

tror mer ett 15 tal doftgranar i bakspegeln kommer öka de en finnig 15åring vill betala..

de står ju klart å tydlig i lagtexten att du inte får modda din bil....

hoppas du försöker blåsa fel besiktningsman som ser att bilen inte är importerad och får ombesikning pga av felaktig skylt...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang