Volvo 940 - Byta handbromsvajer

Kiresson
5 oktober 2012 · 11 Inlägg

Hejsan! Jag har blivit erbjuden en 940 i hyfsat bra skick för 5000:-

Dock så behövs det byta handbromsvajer på den, min fråga är om detta är svårt att göra själv? (Har inte så jättemycket erfarenhet av att mecka.)

Eller ska jag lämna in den? Vill inte att det ska bli för dyrt dock.

JonasCarlsson86
5 oktober 2012 · 302 Inlägg

Byt själv! Inte svårt men lite pilligt. Finns en lång från spaken till vänster bakhjul. Och en kort från vänster bak till höger bakhjul. Typ.
Bromsskivorna bak måste bort för att komma åt o byta. Pill men inte svårt.

Ta med en polare som är lite meckvan så går det på två timmar

lewwan Överladdad gröngöling
29 juni 2014 · 1 302 Inlägg

Drar igång tråden igen. Jag håller på byta vajern från spaken till vänster bakhjul. Min fråga är Hur tar jag lös hela vajern? Måste jag av med Bromsskivorna? Eller går det att göra utan att behöva ta lös bromsskivorna? smile

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
Nykvistarn
2 januari · 1 Inlägg

lewwan skrev:
Drar igång tråden igen. Jag håller på byta vajern från spaken till vänster bakhjul. Min fråga är Hur tar jag lös hela vajern? Måste jag av med Bromsskivorna? Eller går det att göra utan att behöva ta lös bromsskivorna? smile

Undrar densamma, hittar ingen bra video på youtube eller autodoc.

MrHyde
2 januari · 654 Inlägg

Nykvistarn skrev:

lewwan skrev:
Drar igång tråden igen. Jag håller på byta vajern från spaken till vänster bakhjul. Min fråga är Hur tar jag lös hela vajern? Måste jag av med Bromsskivorna? Eller går det att göra utan att behöva ta lös bromsskivorna? smile

Undrar densamma, hittar ingen bra video på youtube eller autodoc.

Ja, bromsskivan måste av då du måste haka av vajern från bromsbackarna som sitter inuti trumman/bromsskivan. Handbromsbackarna sitter alltså inne i bromsskivans centrum.

Live long, and prosper.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang