M50b25a svårstartad på starten men startar direkt om man rullar igång bilen.

thedeamon
7 oktober 2012 · 80 Inlägg

Hej grabbar och tjejer!

Skulle behöva brianstorma lite med er om ett konstigt problem.

Var och köpte en bmw idag (E36 kombi 320 fast motorn är utbytt till en m50b25:a)

Till själva problemet.. Bilen är extremt segstartad på starten enligt föra ägaren kan de ta upp till 3-5min med nötande på starten. De gånger jag har testat själv idag startar den inom 1 min på starten. Under den här tiden kan den poffa till någOn gång men inget mer.

Men startar alltid direkt när man rullar bilen alltså extremt lättstartad på detta sett. Så vi pratar inte om att dra igång den med ett annat fordom.
MEN lägger man i växel och drar på starten är det samma sak, vägrar och starta enkelt!

Saker som har testats.

Vevaxelgivaren och kamgivarn är bytta utan någon skillnad.
Batteri verkar vara friskt eftersom motorn snurrar på i bra hastighet på starten.

Tips och idéer?

thedeamon
7 oktober 2012 · 80 Inlägg

Kan värt att nämna, bilen har stabil tomgång och går som ett spjut!

Kamberg
7 oktober 2012 · 227 Inlägg

Testa med ett annat batteri eller med startkablar från en annan bil.

BMW 635 CSi "ABC Exclusive Widebody" (1985)
BMW 540i/6 "Manuell" (1995)
thedeamon
7 oktober 2012 · 80 Inlägg

Ska testas, men är inte det lite långsökt eftersom den orkar dra runt motorn snabbt och under flera min?

Lundmark
7 oktober 2012 · 71 Inlägg

Kan vara så att starten drar för mycke ström/spänning, så boxen inte får nåt. Då brukar det bete sig på samma sätt iaf. Skulle göra som Kamberg föreslår, att prova med annat batteri/ starthjälp.

Drönirettab
8 oktober 2012 · 21 761 Inlägg

Det går ju att mäta på batteriet hur mycket spänningen sjunker när startmotorn går, ligger det över 10 V så bör det rimligtvis fungera. Jag vet dock inte hur låg spänning elektroniken accepterar, det varierar väl mellan olika bilar. smile

thedeamon
9 oktober 2012 · 80 Inlägg

Tyvärr ingen skillnad..
Flera tips? :-)

Shadow_line_
9 oktober 2012 · 126 Inlägg

Hej

prova koppla på en extra jordkabel. Kolla så styrboxens jordfläta sitter på plats.

mvh Janne

Isuzu campo (1992)
BMW 525d (2006)
thedeamon
9 oktober 2012 · 80 Inlägg

Ifrån generatorn till jord?
Sitter själv och funderar på själva skillnaden mellan att starta bilen på starten och rulla igång den.

Allt jag kan komma fram till är att startmotorn kan ge störningar?

sv3nss0n
9 oktober 2012 · 264 Inlägg

gör ett komptest! kan låta långsökt men vad jag har förstått det som så kan det vara dåligt komp som ger dessa symptom, om nu dom lättare sakerna är uppkollade som kan ha med detta att göra smile

Audi A5 coupé 3,0tdi "Quattro" (2010)
Dodge B250 van "Nomad" (1989)
BMW 335D "E92 lCI" (2011)
Shadow_line_
9 oktober 2012 · 126 Inlägg

thedeamon skrev:
Ifrån generatorn till jord?
Sitter själv och funderar på själva skillnaden mellan att starta bilen på starten och rulla igång den.

Allt jag kan komma fram till är att startmotorn kan ge störningar?

Från batteriets minuspol så jordar du med en extra kabel till bilens chassie, kolla även att det sitter en jord från chassiet till motor. Glöm inte heller att kolla att styrenheten är jordad.


Min tankegång är som så att det blir spänningsfall till styrenheten etc när du tuggar på startmotorn eftersom den kräver väldigt mkt ström. Har du dåliga förbindelser så kan dessa symptom uppstå. Och det kostar ju bara din tid att kolla upp detta. cool

BMW 525d (2006)
Isuzu campo (1992)
thedeamon
11 oktober 2012 · 80 Inlägg

Varit ute och testat lite saker.
Eget batteri till startmotorn ingen skillnad.
Nya stift ingen skillnad.
Draget nya jord ingen skillnad.
Här kommer det skumma.

Får ingen gnista på starten tills bilen väl går igång kan ta flera min.

Rullar man får man självklart gnista på en gång.. Vad säger detta?

Shadow_line_
11 oktober 2012 · 126 Inlägg

thedeamon skrev:
Varit ute och testat lite saker.
Eget batteri till startmotorn ingen skillnad.
Nya stift ingen skillnad.
Draget nya jord ingen skillnad.
Här kommer det skumma.

Får ingen gnista på starten tills bilen väl går igång kan ta flera min.

Rullar man får man självklart gnista på en gång.. Vad säger detta?

slitet kontaktstycke till tändningslås..?

BMW 525d (2006)
Isuzu campo (1992)
thedeamon
11 oktober 2012 · 80 Inlägg

Du de har jag inte tittat! Kan de va så enkelt så de glappar där?

Shadow_line_
11 oktober 2012 · 126 Inlägg

thedeamon skrev:
Du de har jag inte tittat! Kan de va så enkelt så de glappar där?

Absolut. Du kan prova pressa nyckeln åt olika håll och vrida på den lite samtidigt du håller i starten, kan hända att den startar då om den råkar få "kontakt". Vill du ha en snabblösning på ditt problem & less på att felsöka så koppla en återfjädrande trycknapp med 12v+ till solenoiden på startmotorn, då borde det fungera!

Isuzu campo (1992)
BMW 525d (2006)
thedeamon
12 oktober 2012 · 80 Inlägg

Hittade felet, när man byter motor som är gjort på denna måste man även ändra om i elen.
M50b25 härvan och gamla chassi härvan stämmer inte riktigt, när dessa två trycks ihop tror ecu att det är en automat och man har växel i. Vilket inte är fallet självklart.
Så får någon ett liknande problem efter ha bytt motor. Klipp rakt av på stift 7. :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang