En vinter utan salt?

tompa_turbo Höst och kallt
20 oktober 2012 · 325 Inlägg

sad  Nån fler som vill vara med o starta en grupp mot vägsaltet?    vore fint med dekal på bilen vägra köra bilen när dom har saltat....smile

Senast redigerat av tompa_turbo (20 oktober 2012)

dadooo
20 oktober 2012 · 841 Inlägg

fan om japan klarar sig utan salt så gör vi väll oxo det, menar fan va saltet drar på våra vägar inte konstigt de måste satsa så mkt på vägarbeten osv. men o andra sidan så kan de va bra för lite äldre tanter på 60+



så ja menar finns ju både för och nackdelar

Senast redigerat av dadooo (20 oktober 2012)

Volkswagen Golf R32 "vr6an" (2006)
Volkswagen mk2 "coupe luxuz 11 500 mil" (1988)
Volkswagen Golf r32 "youtubekändis" (2008)
JFfoto
20 oktober 2012 ·

Vi borde kunnna testa en vinter utan saltning iaf, på prov. Men byt rubrik, annars tas tråden bort.

fredde85
20 oktober 2012 · 1 798 Inlägg

På gotland har vi inte haft salt sedan 1985

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Leontines
20 oktober 2012 · 5 Inlägg

skulle de "sockra" istället för salta så skulle jag kunna åka men min bil på vintrarna också sad

Xoxo Teddy <3
Volvo 240 "Strawberry Classic" (1988)
FLindgren
20 oktober 2012 · 5 089 Inlägg

Förändra världen. skapa en facebook grupp...

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
TiGgR
20 oktober 2012 · 251 Inlägg

Så illa som folk kör i Sverige så kommer det aldrig hända... Är inflyttad till Västmanland från Dalarna och det är sjukt hur illa Västeråsare och Stockholmare kör bil!! Ta sedan med den berömda svarthalkan som vi har söderut...
Nja en vinter utan Salt är en dröm för oss som "kan" köra bil när det är halt!

/TiGgR.

fredde85
20 oktober 2012 · 1 798 Inlägg

ja sen en som  är van me salt köra på gotland hahaha

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
KRT-BlackPearl
20 oktober 2012 · 379 Inlägg

Ja jag har inget imot om de vill sluta med detta jävla salt jag har hört att de har lagt i socker oxå isaltet.
Jag tävlar med min bil och jag kär henne året runt. Lite halka säger man ju inte nej till roligt att få sladda lite smile så nej till salt jag har hört

ironhead volvoraggare
20 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

bort me saltet

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
bmx
20 oktober 2012 · 7 100 Inlägg

MER SALT ÅT FOLKET!!!!!!tvätta bilen om ni är rädd för att få lite salt då den wink

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
ironhead volvoraggare
20 oktober 2012 · 4 776 Inlägg

folk som vill ha salt på vägarna är dom som inte har lärt sig köra på halt väglag

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Farleykarley
20 oktober 2012 · 406 Inlägg

bmx skrev:
MER SALT ÅT FOLKET!!!!!!tvätta bilen om ni är rädd för att få lite salt då den wink

Eeeh? Varför mer salt? Du vet att vägarna rent av kan vara säkrare utan salt va?
Sedan är inte direkt saltet bra mot miljön. Dels då det rinner ner i vårat grundvatten, och sedan eftersom man måste använda kopiösa mängder spolarvätska jämfört om vägarna hade varit torra och fina.
Vägarna norrut är ju en dröm jämfört med mellan/södra Sverige.

Volvo_Mannen Volvoskadad
20 oktober 2012 · 6 017 Inlägg

Jag tycker man skulle endast salta vid extrema förhållanden. Det skulle spara massor av pengar, spara på bilarna, spara på vägarna och inte minst miljön. Bilar och däck är ju så otroligt mycket bättre än dom var för typ 20 år sedan.

Jonas
patrikke
20 oktober 2012 · 1 749 Inlägg

sweet-teddy skrev:
skulle de "sockra" istället för salta så skulle jag kunna åka men min bil på vintrarna också sad

Det har de redan försökt, men tydligen så drog sockret till sig skogens vilda djur som var sugen på något och det blev viltolyckor istället.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
20 oktober 2012 · 938 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Jag tycker man skulle endast salta vid extrema förhållanden. Det skulle spara massor av pengar, spara på bilarna, spara på vägarna och inte minst miljön. Bilar och däck är ju så otroligt mycket bättre än dom var för typ 20 år sedan.

Kan inte annat än hålla med. Salt kan vara nödvändigt ibland, vid extrem halka, men inte fan behöver man salta på torr asfalt bara för att temeraturen ligger nära nollan...   Om sen plogbilschaffisarna kunde lära sej å sätta ner plogen ordentligt, samt bli utringda i tid, så skulle de bli ännu bättre...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
mb_pucken
20 oktober 2012 · 5 087 Inlägg

här om vintern såg ja inte salt bilen på hela vintern pga kylan som rådde då, det konstiga var att vi har aldrig haft så fina vägar som då. torra fina vägar och där det var halt var det även sand pålakt. inte vart de mera olyckor häller vad jag märkte.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
loow Jävel
20 oktober 2012 · 2 018 Inlägg

tompa_turbo skrev:
sad  Nån fler som vill vara med o starta en grupp mot vägsaltet?    vore fint med dekal på bilen vägra köra bilen när dom har saltat....smile

Miljöpartiet blir ju helnöjda om vi vägrar ta bilen. Då kommer dom salta året om wink

You got to risk it, to get the biscuit :)
F-Tar
20 oktober 2012 · 1 335 Inlägg

Körde lite E4 igår från umeå, +2 gr och då kommer den där jävla saltbilen trots att de va torrt väglag också. Förbannat. Brukar lyssna på denna då. http://www.youtube.com/watch?v=wLvXwGu-ykE

Edit: Temperaturer under -5 så är salt livsfarligt och meningslöst just att det fryser till is och blåhalkan uppstår sad

Senast redigerat av F-Tar (20 oktober 2012)

B5 #001
BMW 325 tds "E36" (1997)
BMW Alpina B5 "001" (2005)
tompa_turbo Höst och kallt
20 oktober 2012 · 325 Inlägg

Saltet skall bort  alla  skriker   ja  skåååååål

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang