En vinter utan salt?

johan_dansk
23 oktober 2012 · 157 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Saltet gör bara trafiksituationen värre!
Kan ge två av många exempel på när dom gjorde väglaget värre med alt här förra året.

Åker norrut på e4an vid 5 tiden på eftermiddagen. Skulle till stockholm och tillbaka med bilsläp efter.
På vägen upp var det ca 6-10 minus grader, men vägbanan var snustorr. inte en tendens till halka.
Vad gör dom då? Jo på med salt, vägbanan blir blöt och äcklig.
På hemvägen sjönk temperaturen till 18-22 minus grader.
Vad hände då? Den saltblöta vägen blev is!
Så istället för att vägen hade fortsatt vara torr och fin så fick jag köra 25 mil på ren is med biltransport släp efter, riktigt spännande!

Exempel nummer två:
Riksväg 32 som går förbi här. Vid kl8 på kvällen börjar det snöa rejält, temperaturen ligger på va 5 minusgrader.
Efter ett par timmar när jag gav mig ut hade det kommit 1-1,5dm nysnö.
Ingen plogbil syntes till. Men efter en stund möter jag en bil med plogbladet uppe, som sprider ut salt!
1dm nysnö som var helt okej att köra i blev istället 1dm slask! Totalt livsfarligt!
Senare på natten sjönk temperaturen som vanligt, 1dm salsk frös till is! Skit bra väglag, not!

Så ser det ofta ut här på vintrarna, dom saltar på dagarna på något som var helt okej väglag. Sedan fryser det på nätterna och det blir helt livsfarligt.

Så är det här också. Förra vintern var det runt -5 och torra fina vägar, men nej, tycker kommunen, vi saltar! Sen blev det ca -20 och då var det också total ishalka. Ren idioti!

Audi A4 1.8t Quattro
BULLIS87
23 oktober 2012 · 170 Inlägg

Emilius skrev:

tompa_turbo skrev:
Jag skall sj köra på dubb blir nya däck samt 16 fälgar till veckan

Känns inte 16 vinterhjul lite overkill?

Visst, det är brist på däck just nu men jag tror inte du gör av med 4 uppsättningar däck på en vinter wink

varför skulle 16" vara för stort på vintern? åker själv på 17" funkar hur bra som helst.

Volkswagen Typ1 1500lim "Bubbla" (1969)
Subaru Impreza Gt "Berit" (2000)
tompa_turbo Höst och kallt
23 oktober 2012 · 325 Inlägg

16 e ju kalas jag får ej på 15 tum sedan vill jag ej ha 17 eller 18 på vintern

Emilius Avstängd
23 oktober 2012 · 1 714 Inlägg

BULLIS87 skrev:

Emilius skrev:

tompa_turbo skrev:
Jag skall sj köra på dubb blir nya däck samt 16 fälgar till veckan

Känns inte 16 vinterhjul lite overkill?

Visst, det är brist på däck just nu men jag tror inte du gör av med 4 uppsättningar däck på en vinter wink

varför skulle 16" vara för stort på vintern? åker själv på 17" funkar hur bra som helst.

Här både skrivs det och läses det för snabbt wink

Varken jag eller Tompa skrev något om tum..

Senast redigerat av Emilius (23 oktober 2012)

BULLIS87
23 oktober 2012 · 170 Inlägg

Emilius skrev:

BULLIS87 skrev:

Emilius skrev:

Känns inte 16 vinterhjul lite overkill?

Visst, det är brist på däck just nu men jag tror inte du gör av med 4 uppsättningar däck på en vinter wink

varför skulle 16" vara för stort på vintern? åker själv på 17" funkar hur bra som helst.

Här både skrivs det och läses det för snabbt wink

Varken jag eller Tompa skrev något om tum..

haha sorry!

Subaru Impreza Gt "Berit" (2000)
Volkswagen Typ1 1500lim "Bubbla" (1969)
Anderholm
23 oktober 2012 · 613 Inlägg

Tomaten skrev:
Dom MÅSTE salta här i kring Göteborg. Annars hade det blivit totalkaos!
Tror många här inne hade vart av vägen innan dom hann blinka..
Socker drar åt sig djur som tidigare nämnt.. Sanda funkar inte då det tar 2 lastbilar och sanden är väck, likaså flis.

Saltas det på dagen då det inte är halka är det inte bara för att dom har tråkigt, utan för att det är "förebyggande saltning", då metrologerna har spått omslag i vädret och risk att vädret fryser på. Yttertemperaturen ni ser hemma eller i bilen har egentligen inte med detta att göra då det är vägbanetemperaturen som avgör.

Men jag gillar inte heller saltet.. Men det är nödvändigt.
Sen kan man disskutera de som inte ställer in skäret på plogen riktigt och lämnar 1dm snömodd efter sig.


//F.d Plog/saltbils chaufför.

finns det någon idiot som faktiskt provat att sprida flis? flis i min mening är allt från 5cm-12cm
och det eldar man med Lolz

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
Tomaten Yrkesförare
24 oktober 2012 · 49 Inlägg

Inser du hur mycket flis det blir att städa upp efter en hel vinter där dom saltar (här nere iaf) kanske varannan natt beroende på väder?

Anderholm
24 oktober 2012 · 613 Inlägg

vem fan har sagt att man ska sprida flis?
träpulver skulle kährs testa och träpulver är inte flis men det blev inget av med det vilket är synd

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
Lasse_V8 Lastbilschaffis
24 oktober 2012 · 40 Inlägg

Som "stockholmare" skäms man ju för hur illa folk i stockholm kör på vintern.
Var uppe i björkliden för nåt år sen och fick prova på att åka på riktiga vintervägar.
Helt underbart med vita rena vägar, ingen spolarvätska behövdes, ingen direkt halka men mycket snö vilket klaras av genom lägre fart ( till skillnad från här då idioterna på vägarna verkar tro att vinterdäck på vintern är samma sak som sommardäck på sommaren).

Är helt klart för ett förslag om saltfritt testår.
Dessutom kommer naturen sålla bort de som inte bör köra vintertid om det blir saltfritt smile

Allt under 4 liter är startmotorer
Tomaten Yrkesförare
24 oktober 2012 · 49 Inlägg

Att inte salta funkar norrut, men inte här.
Vårat klimat ÄR halare, mer påverkan av hav (luftfuktighet osv) gör att det är tvunget.. Hur många här har egentligen varit ute på E6an runt tex Ljungkile när det verkligen har varit osaltat?? Det är inte kul när bilen åker sidledes när man står still.
Att sprida nått träpulver kommer funka lika dåligt som sand, 2 lastbilar och det blåser bort.

Men som jag sa innan, jag vill egentligen inte heller ha salt, men jag inser att det är en nödvändighet.

Senast redigerat av Tomaten (24 oktober 2012)

it_mutt Avstängd
24 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

Tomaten skrev:
Att inte salta funkar norrut, men inte här.
Vårat klimat ÄR halare, mer påverkan av hav (luftfuktighet osv) gör att det är tvunget.. Hur många här har egentligen varit ute på E6an runt tex Ljungkile när det verkligen har varit osaltat?? Det är inte kul när bilen åker sidledes när man står still.
Att sprida nått träpulver kommer funka lika dåligt som sand, 2 lastbilar och det blåser bort.

Men som jag sa innan, jag vill egentligen inte heller ha salt, men jag inser att det är en nödvändighet.

Beror på hur kallt du pratar om iofs. (Lite som att säga att vi har det kallare för att vi har det fuktigare här i söder, det stämmer bara väldigt få grader under noll)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
weldion Grabbar med lem kör bilar med rem.
24 oktober 2012 · 62 Inlägg

Salt skall man ha på maten, inte på vägen. Finns ingenting vettigt med att salta vägarna. Ljuset från bilarnas strålkastare äts upp av asfalten. Svårare att se vilt. Träd längs vägen får sprängskador av saltslasket som sprutar mot träden när plogbilen kommer farande. Åt helvete med saltet!

Volvo 244-883 GL "12500 mil" (1991)
Volvo_Mannen Volvoskadad
24 oktober 2012 · 6 017 Inlägg

Tomaten skrev:
Att inte salta funkar norrut, men inte här.
Vårat klimat ÄR halare, mer påverkan av hav (luftfuktighet osv) gör att det är tvunget.. Hur många här har egentligen varit ute på E6an runt tex Ljungkile när det verkligen har varit osaltat?? Det är inte kul när bilen åker sidledes när man står still.
Att sprida nått träpulver kommer funka lika dåligt som sand, 2 lastbilar och det blåser bort.

Men som jag sa innan, jag vill egentligen inte heller ha salt, men jag inser att det är en nödvändighet.

Konstigt då när Gotland klarar sig bra utan salt.

Jonas
Tomaten Yrkesförare
25 oktober 2012 · 49 Inlägg

it_mutt skrev:

Tomaten skrev:
Att inte salta funkar norrut, men inte här.
Vårat klimat ÄR halare, mer påverkan av hav (luftfuktighet osv) gör att det är tvunget.. Hur många här har egentligen varit ute på E6an runt tex Ljungkile när det verkligen har varit osaltat?? Det är inte kul när bilen åker sidledes när man står still.
Att sprida nått träpulver kommer funka lika dåligt som sand, 2 lastbilar och det blåser bort.

Men som jag sa innan, jag vill egentligen inte heller ha salt, men jag inser att det är en nödvändighet.

Beror på hur kallt du pratar om iofs. (Lite som att säga att vi har det kallare för att vi har det fuktigare här i söder, det stämmer bara väldigt få grader under noll)

Sa inget om temeratur, utan om hur HALT det är! smile

Hur det funkar på Gotland vet jag inte, dom har ju mindre belatning på deras vägar och dom kanske har större möjlighet att sopa varenda väg som dom sandar/flisar.

Har ni som vill ha sand tänkt på hur mycket stenskott ni kommer få under en enda vända på E6:an?
Hellre lite salt än att behöva lacka om bilen....

Senast redigerat av Tomaten (25 oktober 2012)

Djo
25 oktober 2012 · 10 157 Inlägg

Tomaten skrev:

it_mutt skrev:

Tomaten skrev:
Att inte salta funkar norrut, men inte här.
Vårat klimat ÄR halare, mer påverkan av hav (luftfuktighet osv) gör att det är tvunget.. Hur många här har egentligen varit ute på E6an runt tex Ljungkile när det verkligen har varit osaltat?? Det är inte kul när bilen åker sidledes när man står still.
Att sprida nått träpulver kommer funka lika dåligt som sand, 2 lastbilar och det blåser bort.

Men som jag sa innan, jag vill egentligen inte heller ha salt, men jag inser att det är en nödvändighet.

Beror på hur kallt du pratar om iofs. (Lite som att säga att vi har det kallare för att vi har det fuktigare här i söder, det stämmer bara väldigt få grader under noll)

Sa inget om temeratur, utan om hur HALT det är! smile

Hur det funkar på Gotland vet jag inte, dom har ju mindre belatning på deras vägar och dom kanske har större möjlighet att sopa varenda väg som dom sandar/flisar.

Har ni som vill ha sand tänkt på hur mycket stenskott ni kommer få under en enda vända på E6:an?
Hellre lite salt än att behöva lacka om bilen....

Men det värsta är ju dom blandar först åker man på en vägg som är grusad så det bara smatrar mot lacken sen komer man till ett saltat parti ja där har vi den ultimata medicinen för att skappa rost.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
it_mutt Avstängd
25 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

Tomaten skrev:

it_mutt skrev:

Tomaten skrev:
Att inte salta funkar norrut, men inte här.
Vårat klimat ÄR halare, mer påverkan av hav (luftfuktighet osv) gör att det är tvunget.. Hur många här har egentligen varit ute på E6an runt tex Ljungkile när det verkligen har varit osaltat?? Det är inte kul när bilen åker sidledes när man står still.
Att sprida nått träpulver kommer funka lika dåligt som sand, 2 lastbilar och det blåser bort.

Men som jag sa innan, jag vill egentligen inte heller ha salt, men jag inser att det är en nödvändighet.

Beror på hur kallt du pratar om iofs. (Lite som att säga att vi har det kallare för att vi har det fuktigare här i söder, det stämmer bara väldigt få grader under noll)

Sa inget om temeratur, utan om hur HALT det är! smile

Hur det funkar på Gotland vet jag inte, dom har ju mindre belatning på deras vägar och dom kanske har större möjlighet att sopa varenda väg som dom sandar/flisar.

Har ni som vill ha sand tänkt på hur mycket stenskott ni kommer få under en enda vända på E6:an?
Hellre lite salt än att behöva lacka om bilen....

Ja, min åsyftan var väl snarare hur fort luftfuktigheten försvinner när det blir kallt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Victorduvet
25 oktober 2012 · 395 Inlägg

tompa_turbo skrev:
sad  Nån fler som vill vara med o starta en grupp mot vägsaltet?    vore fint med dekal på bilen vägra köra bilen när dom har saltat....smile

Finns redan listor mm mot vägsaltet smile

http://www.nordiq.net/saltupproret/  den har funnits ett tag.

Finns även någon/några på facebook.

Vore riktigt skönt om dom slutade salta, speciellt här uppe i norr då det är kallt och snö hela vintern.
Vi skulle ha så fina vintervägar om dom bara slutade salta

BMW 520 (1992)
Tomaten Yrkesförare
25 oktober 2012 · 49 Inlägg

Jag håller faktiskt med er, hade myycket hellre haft fina vita vintervägar än detta snömoddsjox!

Men kanske man ska blanda?
Salta inte under snöfall, utan gör det när det finns risk för svarthalka o dyl?

IX ____________________________________
25 oktober 2012 · 1 340 Inlägg

Bara jag som blev sugen på något riktigt salt?

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
GolfMK3
25 oktober 2012 · 601 Inlägg

Jag minns när salt bara användes vid matlagning.. Hmm, strange. roll

How can a car be so fast and so gay at the same time?!
Projekttråden på Jettan;
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3429212
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang