Renovering av VW Bubbla -66

Bubblan ska få sig en uppfräshning av både plattan och karossen!
  • 63 Följare
  • 212 014 Visningar
  • Projektet avslutat 23 december 2013
Hakiki
18 maj 2013 · 510 Inlägg

Larschan skrev:
Sänker man en bubbla får man i regel (beroende på vad man använt för att sänka) också modda pottorna till strålkastarna.

Jo har förstått de ..hehe så blir att banka lite på dom i veckan!  Plus att ja ska på med andra däck smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
21 maj 2013 · 510 Inlägg

Någon som har en extra slang som ja kan köpa?? Slangen mellan Bromsvätskeburken och bromsröret som går ner i huvudbromscylindern!

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
22 maj 2013 · 510 Inlägg

Kan växelspaks problemet vara att kulan på min spak är platt längst ner ? Kan de va därför den hoppar ur ? Att jag skulle behöva en som är helt rund?

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
22 maj 2013 · 510 Inlägg

Ne plattan är från 66, så de borde väl bara samma ..de är ju de att spaken lossnar från skålen i växelföraren, jag förstår inte varför :S

Niknar skrev:
Hej, den ska vara platt i botten med ett "stift" längst fram. Jag bytte min växellänk i helgen och det som kändes slappt blev betydligt stabilare. Den sitter under inspektionsluckan under baksätet på kardantunneln. Den kostar inte många kronor med nya skruvar, max 100 spänn. Värt att testa. Annars vet jag inte vad det kan vara. Din växellåda funkade väl innan du bytte plattan? Kan det vara en annan årsmodell på plattan så du ska ha ett annat främre vxl- lådsfäste?

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
22 maj 2013 · 510 Inlägg

Alla delar finns, fjädern vet ja inte om den sitter rätt ? Finns de nån bild på hur den ska sitta ?

Niknar skrev:
Sitter fjädern rätt? Eller har du alla delarna med? Ska vara en platta mellan tunneln och själva plattan på spaken.
Ska leta upp delen och återkomma.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
22 maj 2013 · 510 Inlägg

Joo men så sitter den! Och den ska den sitta över "plattan" med spåret i ..?

Niknar skrev:
Fjädern tror jag ska sitta med "spetsen" uppåt du får liksom gänga på den över kulan i botten på växelspaken.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
22 maj 2013 · 510 Inlägg

Tack så hemskt mycket smile

Niknar skrev:

Hakiki skrev:
Joo men så sitter den! Och den ska den sitta över "plattan" med spåret i ..?

Niknar skrev:
Fjädern tror jag ska sitta med "spetsen" uppåt du får liksom gänga på den över kulan i botten på växelspaken.

Ja, fast nu blir jag lite osäker på hur fjädern ska sitta??? Om den sitter med smala delen neråt så borde den pressa tappen/kulan neråt i sitt fäste, eller? Jag har en orginal verkstadsmanual i verkstan åker förbi imorgon och kollar så PMar jag dig.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
13 juni 2013 · 510 Inlägg

Vart lite dåligt med uppdateringar, har lackat bilen, men blev riktigt missnöjd med färgen.. så ska lacka om den i morrn i annan färg! Bilder kommer på de!  Har ialf fixat breddade fälgar, ny blästrade och pulverlackade och med nya ostar och däck ringar smile Så dom åker på snart, sen blir de ut och åka smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-df270e20cae60277e029b197a5cb0bcd.jpg

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
14 juni 2013 · 510 Inlägg

6,5"

Brohmee skrev:
hur mycket breddade bak? smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
17 juni 2013 · 510 Inlägg

Har velat länge om vilken färg jag skulle ha, lacka den blått först men gillade inte nyansen.. så de fick bli brun istället smile  Har inte råd eller tid att lämna iväg den på seriös lack, så de blev en hederlig rollning, mycket bättre än hur den såg ut innan enligt mig, och jag är nöjd, de är huvudsaken smile  Skriv gärna vad ni tycker!

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-2844e998ca7b02ef89129ba32b6a69c5.jpg

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
18 juni 2013 · 510 Inlägg

Ja ja tror de kommer passa bra ihop, och den röda inredningen smile  har ju fortfarande kvar original färgen på insidan!

Bumse skrev:
Ser riktigt bra ut! Kommer bli kanon ihop med färgen på fälgarna. smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
18 juni 2013 · 510 Inlägg

hehe, de är väl mer åt chokladbruna hållet tror ja wink

Niknar skrev:
Håller med, Snyggt! Är det chockladbrunt eller b..sbrunt? ;-)

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
23 juni 2013 · 510 Inlägg

Nu är den nästan klar.. fattas lister på andra sidan, har slarvat bort klipsen så måste beställa nya, måste sätta på original spindlarna igen, då den är i högsta läget nu och de är ca 2 cm markfrigång, tror inte besiktningen blir så nöjda om man kommer så wink Sen ska motorluckan lackas, på med takräcke.. de är väl typ de wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-3b2482ebf4267891d207ec23c91692f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-3b368f8fbab058ad5e53f79f4512491a.jpg

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
26 juni 2013 · 510 Inlägg

Montera dit original spindlarna i dag, och fick upp bilen ca 10 cm.. så de ska väl besiktningen gå med på hoppas ja  Sen provkörde ja en bit, och den gick inte riktigt som jag ville.. försökte gasa ur 1an men kom kanske upp i 10Km/h.. (haftighetsmätaren funkar inte) =/ Måste lösa de! Sen la ja i 2an, och då kändes de som att ja skulle kunna köra hur långt som hellst, kom aldrig upp i varv.. pratade med Björn och han trodde de kunde ha med gaswiren att göra, har ju bytt till rullgas, och att den inte spänner hela vägen ut till förgasaren ? Kan de va felet måntro ? Hoppas de är så simpelt! Annars så är de bara motorluckan som ska fixas till, på med dropnäsa och lackas! Sen ska den väl va dax för besiktning ..

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
2 juli 2013 · 510 Inlägg

Tackar smile Lite små pyssel kvar med den!

wincentboehm skrev:
satan vad snygg den blev smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
7 juli 2013 · 510 Inlägg

Bubblan är eventuelt till försäljning då jag inte har nån tid för den .. Kvar att fixa innan besiktning är bromsljuset! Behöver väl inte säga så mycket om den, allt står ju i tråden vad som är gjort med den!

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
8 juli 2013 · 510 Inlägg

Tack för uppmuntrande ord! Ja är lite i valet och kvalet.. har lite andra projekt på gång! Men de kan kanske va värt att ha kvar bubblan eftersom de inte är några astronomiska summor man får för den direkt! Vi får se smile

Niknar skrev:

Hakiki skrev:
Bubblan är eventuelt till försäljning då jag inte har nån tid för den .. Kvar att fixa innan besiktning är bromsljuset! Behöver väl inte säga så mycket om den, allt står ju i tråden vad som är gjort med den!

Ge inte upp nu när det bara är ett par meter till mållinjen när du kämpat så hårt under ett år. Visserligen är resan mer motiverande än målet men risken är att du ångrar dig. Den kommer att hålla minst 45 år till efter det arbete du lagt ner.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
10 juli 2013 · 510 Inlägg

Sant, måste bara få lite ork att göra klart de sista smile

aero85 skrev:
ja det är ju synd att inte få smaka av tårtan när du har gjort den så fin

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
24 juli 2013 · 510 Inlägg

Starta upp Bubblan i morrse, gick bra.. och eftersom den inte är besiktad så åkte jag och tanka en dunk med 95 oktan och hällde i för de va nästan tomt, och efter de så börja den bluddra och kommer inte upp i fulla varv och går rätt så illa ? Nån som har en aning om vad de kan bero på ?

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
24 juli 2013 · 510 Inlägg

Har kört på 95 tidigare, och dom ja frågat om ja ska ha blyersättning i så säger dom nej.. så ja vetifan ? wink

turbonissarna skrev:
Med risk att låta skit korkad... Ska man inte ha bly bensin i en sån gammal motor ?

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang