1587
Sök

Vätgas hybrid..

Längst möjliga sträcka på en tank =) Tanken med allt det här är inte att tjäna ett öre utan att få folk att ta efter och forska själva. Teknologin är inte ny och den är till för alla..... om någon är intresserad att börja labba... Visa mer

svetsare / ställningsmontör
21 095 Visningar
Uppdaterades senast 29 april 2013
DB
13 Inlägg
7 november 2012
Fruktansvärt intressant projekt! Ladda på! Mkt bilder tack!

34 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105927/105927-e75f52ee973f3aad7582449d15232fc7.jpg
den skitiga fiaten som blir försökskanin smile
Senast redigerat av bylleman82 (7 november 2012)

34 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105927/105927-30bfcce183cb86b33a2e107393f9dfd9.jpg

liiite modifierat men nu är jag nöjd smile

34 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
ledsen att det är dåligt med uppdateringar men projektbilen är död ... så nu åker alla prylar in i audin min ist  och så i samma veva byter jag hus så de är lite stökigt med flytt osv.  återkommer med bilder och uppdaterar så fort allt lugnat sig lite...

649 Inlägg
18 november 2012
Tråkigt hmm Hoppas att allt fixar sig smile

KHRacing
18 november 2012
JonasCarlsson86 skrev:
Fränt. fattar inte mycke men tänker prenumerera i alla fall. Kör hårt

instämmer :-)

KHRacing
18 november 2012
bylleman82 skrev:
Gazer skrev:
Har du löst problemet med att vatten fryser? Jag menar med tanke på var du bor, så kan du isåfall bara bruka bilen i plusgrader. Finns ju en anledning till varför fordonsindustrin i stort sett laggt ner alla vätgasprojekt.

Joodå precis som du säger så fryser vatten.  Men man kan blanda i isopropyl så funkar det ( sägs det ) har inte provat..  Men jag vill påpeka att detta inte är ett plug and play system som är det bästa alternativet gentemot elmotorer osv men det är billigt och alla kan göra detta hemma i garaget.

Vattenånga ur avgasröret va +... då är det ju perfekt att starta iskubstillverkning på vintrarna :-9

4 Inlägg
10 december 2012
Hur går det med projektet? Jag håller också på en del med vätgasexperiment, men det är svårt att få det att fungera något vidare. Studerar man andra på nätet förekommande projekt är det vanligt att man försöker effektivisera processen med att pulsa matningsspänningen i vattnets resonansfrekvens. En frekvens som inte förefaller vara konstant och dessutom allmänt nyckfull. Har du provat detta? Spännande att låta cellen bygga upp ett tryck i en tank, som du beskrev. Särskillt eftersom väte/syre gärna självantänder när det komprimeras. Backventiler för all del, men väte brinner snabbare än någon mekanisk fjäder hinner reagera. Och sen kaustiksoda inblandat..

Its not the fart that kills. Its the smäll.

34 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
tydligen så kan man trycksätta till ca 1 bar utan problem
http://www.youtube.com/watch?v=5k8HaPbSGWE

hemmagjord backventil
http://www.youtube.com/watch?v=2AELCURU_HE    tadaaaa smile

har pratat med en vän som är mekaniker som kör dieselvan långa sträckor så vi funderar på att gå ihop och utrusta hans van och testa lite.  vilda gissningar säger att jag kan redovisa lite resultat i februari mars eller så

de där med puls och fiddla med resonans och sånt har jag inte tittat på så mycket, har inte prylar eller kunskap för den biten =/
Senast redigerat av bylleman82 (22 december 2012)

15 Inlägg
9 januari 2013
Jag har läst mycket ang HHO-Generator (Hydroxy Booster). Det är mkt intressant.
Har nyligen köpt en 11 Plattor Generator fran Tjeckoslovakien. Och skall montera den i en Volvo 850 Bensin.
Sedan mäta och testa. Göra CO prover mm.
Till ALLA som vill detsamma; Tänk pa att man far bästa resultatet med LITE Gas (det heter Browns gas)
Om ni stoppar in för mycket gas, sa blir det inget bra resuktat. Altsa börja med LITE.
Normalt känner ni en ökning av motoreffekten, när allt är rätt inställt.
Olämpligt är det för högvarviga motorer.

4 Inlägg
10 januari 2013
Men vad menar du med lite gas? Hur många amp kör du i din cell?
För min del har jag märkt att den bästa effekten får jag vid mellan 3 och 4 amp. Min motor är en 6-cyl motor på 4 liter. En gammal Jeep. Det är tydligt att man  måste prova själv. Att gå efter vad säger på nätet är helt meningslöst. Många förefaller gissa och framhålla det på ett sätt så att man får uppfattningen att dom VET.

34 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
Roland84 skrev:
Jag har läst mycket ang HHO-Generator (Hydroxy Booster). Det är mkt intressant.
Har nyligen köpt en 11 Plattor Generator fran Tjeckoslovakien. Och skall montera den i en Volvo 850 Bensin.
Sedan mäta och testa. Göra CO prover mm.
Till ALLA som vill detsamma; Tänk pa att man far bästa resultatet med LITE Gas (det heter Browns gas)
Om ni stoppar in för mycket gas, sa blir det inget bra resuktat. Altsa börja med LITE.
Normalt känner ni en ökning av motoreffekten, när allt är rätt inställt.
Olämpligt är det för högvarviga motorer.

riktigt roligt att höra att det finns mer folk som är intresserad smile

elektrolys peakar vid 2,24 volt   därför har man mer än 2 plattor i cellen så man kan dela upp 12v till så nära 2,24 volt man kan komma   ( generatorn ger lite mer typ 13,4-14volt om jag inte minns helt fel )
så kopplar man på cellen till bilens batteri-generatorn blir det 14 / 2,24 =  6,25 antal plattor   altså 6 st
jag som kommer köra med fristående batteri får bäst resultat med 5 plattor i cellen..

posta gärna testresultaten smile
Senast redigerat av bylleman82 (13 januari 2013)

15 Inlägg
22 januari 2013
Grejsaker skrev:
För min del har jag märkt att den bästa effekten får jag vid mellan 3 och 4 amp. Min motor är en 6-cyl motor på 4 liter. En gammal Jeep. Det är tydligt att man  måste prova själv. Att gå efter vad säger på nätet är helt meningslöst. Många förefaller gissa och framhålla det på ett sätt så att man får uppfattningen att dom VET.

Har nyligen gjort en testbänk o skall prova min nya HHO-Generator hemma i finrummet först.
Letar nu efter en bil som drar mkt bränsle, att prova i.
Under tiden gör jag ett värmeelement o en svets för min BROWNGAS.
Har läst att manga tror att man behöver mkt gas. Och att man istället skall prova med LITE gas först.
Gasproduktionens mängd avgörs tydligen av Strömstyrkan och även av "Vattenblandningen"

34 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
Roland84 skrev:
Grejsaker skrev:

Har nyligen gjort en testbänk o skall prova min nya HHO-Generator hemma i finrummet först.
Letar nu efter en bil som drar mkt bränsle, att prova i.
Under tiden gör jag ett värmeelement o en svets för min BROWNGAS.
Har läst att manga tror att man behöver mkt gas. Och att man istället skall prova med LITE gas först.
Gasproduktionens mängd avgörs tydligen av Strömstyrkan och även av "Vattenblandningen"

vill du ha tag i en bil som drar nått bedrövligt så kan du få fria händer med min audi smile
byggt en test bänk ??  broms bänk ?  ruskigt tufft 

hur mycket gas som produseras beror nog lite på plattornas yta och hur mycket av kaustiksodan eller vad du nu blandar i.  för mycket ampere och cellen blir överhettad och avger ånga...

jag körde med typ en tesked kaustiksoda i en liter vatten ungefär sen körde jag cellen runt 15 min och kollade så tempen inte skenade iväg och gasproduktion/minut  kommer inte ihåg siffrorna men nya kommer snart.

34 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
Träffade en kollega från förr på affären så kläcker han ur sig att han startat en firma som laserskär metall smile
va in och kikade och fick en ny sponsor för mitt projekt smile så om en vecka kommer en hög med fina plåtar till nya celler...
det har blivit mycket skriva och lite bilder/filmer osv  ber om ursäkt för det alla   men då och då i veckorna
blir det lite mecka och dona med detta så det rör sig frammåt iaf.
ca 1 vecka kvar tills jag har allt jag behöver för o montera ihop allt i bilen och provköra smile

jag vill även be om ursäkt om jag svarat tidigare inlägg spydigt som om jag kan allt och vet bäst
så är ju självklart inte fallet... men jag hoppas jag kan ge lite bra råd tips iaf smile

649 Inlägg
30 januari 2013
Härligt med en ny sponsor! Du får iallafall slänga en minst en bild wink Det kommer bli roligt att se slut resultatet big_smile

4 Inlägg
31 januari 2013
Spännande utveckling Bylleman. Bra med sponsor, att få till fina rostfria plåtar på egen hand är tidsödande. Och eftersom man inte vet riktigt vilka mått som funkar bäst så lägger man ju inte ner för mycket pengar på den biten. Jag har provat allt från plåtbitar som sammanfogats med tunn dubbehäftande skumtejp, till en hög med decilitermått från Ö&B och stekspadar från försvaret.

34 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
Grejsaker skrev:
Spännande utveckling Bylleman. Bra med sponsor, att få till fina rostfria plåtar på egen hand är tidsödande. Och eftersom man inte vet riktigt vilka mått som funkar bäst så lägger man ju inte ner för mycket pengar på den biten. Jag har provat allt från plåtbitar som sammanfogats med tunn dubbehäftande skumtejp, till en hög med decilitermått från Ö&B och stekspadar från försvaret.

jag vet precis vad du menar  har byggt ca 5 drycells och kört med små plastbitar klippt ur cd fodral och eltejp i en wetcell och några olika versioner emellan smile   tex hobbex har plast brickor som fungerar perfekt som spacers eller som tidigare sagt cd-fodral sen körde jag med hål-såg för att få ut runda plåtar och avloppsrör som cell.
bästa resultat har jag fått av sandpapprade plåtar i en bobsylt burk (wetcell) enklaste man kan bygga..
har en färdig drycell liggandes men vill göra en större som jag får plåtar till nu snart,
om du vill ha några plåtar gjorda själv så maila en ritning till Jan på "Jan@svensklaserskarning.se"
och säg att stefan bylund tipsade dig smile
om du kommer på nått optimalt  dela gärna med dig av info,n smile  mvh stefan

34 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
på bilmässan i stockholm fanns en hummer dom körde vätgas i och snittade 1 liter-milen jäkla tufft smile dom sålde kompletta paket till bilar för några tusenlappar monterat och klart. Tufft tänkte jag  så kom jag in på tanken om att dom använde "pwm" typ chip  att lura bilen att inte ge lika mycket soppa som vanligt utan att använda vätgasen ist för bränslet till viss del och få ner bränsle förbrukningen genom att lura bilen...  i min hjärna så borde det fungera fin fint utan nått sånt då en bättre förbränning ger mer hk och därmed samma resultat...  ja  vad tror ni folkens ?
Senast redigerat av bylleman82 (1 februari 2013)

34 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
KHRacing skrev:
bylleman82 skrev:
Gazer skrev:
Har du löst problemet med att vatten fryser? Jag menar med tanke på var du bor, så kan du isåfall bara bruka bilen i plusgrader. Finns ju en anledning till varför fordonsindustrin i stort sett laggt ner alla vätgasprojekt.

Joodå precis som du säger så fryser vatten.  Men man kan blanda i isopropyl så funkar det ( sägs det ) har inte provat..  Men jag vill påpeka att detta inte är ett plug and play system som är det bästa alternativet gentemot elmotorer osv men det är billigt och alla kan göra detta hemma i garaget.

Vattenånga ur avgasröret va +... då är det ju perfekt att starta iskubstillverkning på vintrarna :-9

kul att du nämnde det   man lär kanske köra med komplett rostfritt avgassystem i längden =P

Sök