|| Motor på plats, DP, screampipe's, Japspeed mm.. || Emiiilz's Smidda Tiger Nissan Skyline R33 ~700WHP mål!

Få en grym Skyline R33 som ska brukas för bankörning, gatan samt stå på utställningar! Den ska inte bara se häftig ut utan även gå som en sån här bil bör göra! Bilen kommer stå klar in på våren 2015. Följ gärna projektet, ni blir inte besvikna =)
  • 109 Följare
  • 183 112 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 juni 2017
Emiiilz
7 augusti 2013 · 908 Inlägg

Dags och uppdatera med lite goda nyheter nu istället för de negativa jämt o ständigt, eller ja lite goda nyheter roll

Bilen är startad och går att köra med. Problemet var? Inte en aning, och kommer nog förbli så med.
Efter att den stått i någon vecka vred jag på nyckeln och WROOM så hoppade den igång bara?
Ja lite förvånad vart man ju, var precis som att bilen var programmerad till ett visst datum wink
Aja bilen går på grundmapp nu helt ok, men måste mappas. Den dör dock efter 5000RPM, så jag
beställde nya uppgraderingsspolar ifrån Jspec. När jag fick hem dessa var de inte alls lika, men
på ordern var de rätt så gav mig fan på att jag skulle ha dit dom, efter mkt om och men så
satt de på plats för test, men inte startade bilen, visade sig att tändspolarna jag fått var till en R34 GTT....
Så åkte iväg till Jspec och hämtade de rätta och satte dit så sen startade den så fint så smile
Dock så kvarstår problemet, funderar på mappfel.

Har även rengjort väldigt många kontaktstycken ifrån ärj/skit för att utesluta dålig kontakt.

En Aeromotive Turbobanditen BTR inhandlades också, även lite diverse AN anslutningar/adapter för
original fuelrail som dock inte syns på bilderna. Tillverkade även mig Canards samt splitter under fronten
i lexan plast som jag sedan klädde med kolfiber venyl.. Inte riktigt klar ska upp 1st canards till på varje sida
samt en list på splittern. Tkr de blev rätt ballt stuk smile

Ljudet i kärran är helt underbart, bjuder på film lite senare när de är mer iordning på allt!


R34 GTT Spolarna på bild, R33 spolarna är röda de med så ingen större skillnad..tsss

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148884/148884-e3f44660d3275b034d8cfc57f46839bd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148884/148884-294dba7a21dc0aa0317b86e9b0b5eb9a.jpg

Dags o höjja upp bilen lite så man kan åka över dessa massiva gupp vi har här i Sunne.
Skönt med lite mera komfort också tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148884/148884-1528b3e5177c3b2bbabe163e1cd76fd3.jpg

Även märkt att bilen tar tjuvluft vid insug/adapter till spjällhuset.
kanske får plana insuget eller så räcker de med en ny fräsch packning, lär fixas omgåeénde!

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148884/148884-a6410ad2b0e687ccf5537bd4e3593b7f.jpg



// Emiiilz

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emiiilz
8 augusti 2013 · 908 Inlägg

Lampan skrev:
gött att det går framåt smile

MrH skrev:
Härligt att du äntligen fått liv i Tiger igen! smile

Så jäkla skönt är det! trode aldrig den skulle starta ett tag tongue

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emiiilz
11 september 2013 · 908 Inlägg

Tiurinen skrev:
Riktigt fint bygge ! smile får komma förbi å kika någon gång då jag inte bor långt ifrån dig smile

Tack! smile Det har du rätt i! inte alls långt ifrån, trodde nästan man var ensam här borta att åka förutom min kompis som även köpte sig en Skyline nyss.. smile bara och komma och kika, kan ju tyvärr inte åka med min i nuläget..

Lika bra och updatera lite smått när man ändå håller på.. hela J*vla sommaren har gått åt att felsöka..felsöka varför bilen bara går på 4 cylindrar titt som tätt. Ett tag fungerade den fint i 2 veckor, började på att mappa bilen
efter vägen, åkte hem och stängde av sedan har den hela tiden bara gått på 4 cylindrar igen mad
Rev tom hela motorhärvan för att undersöka kabelbrott osv men inga fel där heller som jag hade hoppats på..
Det konstiga är att den får soppa och gnista till alla med och komp har den.

Så nu står man här, förhoppningsvis får man prova Haltech boxen i polarens nyinköpta Skyline, det lutar
skarpt åt att det är den som krånglar i nuläget, är det så hoppas jag verkligen säljaren tar sitt ansvar så jag
får skicka tillbaka boxen och få en ny. Och det lär ju säkert ta ett par månader så får nog bli och skaffa ett
apexi fc isf undertiden så man kan få mappa och åka lite mer innan snön kommer:) Någon som vet om man
kan köra power fc utan originala lambdasensorerna?


Även monterat min BTR ifrån turbobanditen, fått hem en D1 Catchtank som jag måste sätta upp någonstans
och väntar även på ett xenonkit samt den nyare devil device "pysventilen" som jag ska prova o slänga på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148884/148884-592aa9696b20eba260856aae6de14cdb.jpg

// Emiiilz

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emiiilz
11 september 2013 · 908 Inlägg

Tiurinen skrev:
Nej då jag finns här haha smile en kompis som bor här köpte nyss en gts också som är bromsad till 522 på driven smile

Va roligt, ni är välkomna förbi big_smile helst då min funkar med.. tsss!

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emiiilz
11 september 2013 · 908 Inlägg

Tiurinen skrev:
Min står på pallbockar inför vintern smile men kan åka bruksbil :d

Checkade projekttråden din, intressant med RB30, du får hålla oss updaterade, bättre än tidigare wink hehe
ja men precis! smile

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emiiilz
5 november 2013 · 908 Inlägg

Updaterar lite smått läget här.

Drog ut bilen ur garaget här om dagen och tvättade rent den ordentligt inför vintern. smile
Har felsökt endel men gav sedan upp hoppet för nån månad sedan och har inte kollat mera
sen dess då det inte finns mera saker att kolla upp? Jag måste byta någonting, jag skulle
vilja byta CAS givaren igen mot en som jag VET fungerar, känns som givarfel och det är
inte speciellt många givare egentligen på RB25, men de är fortfarande dyra grejjer. hmm

Så bilen får stå ett litet tag till och sura i garaget, snart blir det äntligen värme
i garaget så då tänkte jag sätta igång och pilla mera, inte bara med att försöka
starta upp den även fast de är prio 1 utan även lite mera smått och gott hade
jag tänkt att göra på den under vintern. Får jag inget liv i motorn blir det och
lämna iväg bilen till någon bra verkstad, kosta va de kostar bilen måste rulla
innan min hjärna sprängs pga problemet med denna bil.. tongue


https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148884/148884-107e19991d3ca387b546d59f7a2c82ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148884/148884-92c5153d6e49a1a323d7663b16214c8a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148884/148884-1977d4a70b26f29304823977a9bf8ac4.jpg

Ny splitter under fronten ska fixas.
Skynket är kastat över bilen, updaterar här lite senare wink

// Emiiilz

Senast redigerat av Emiiilz (5 november 2013)

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emiiilz
25 februari 2014 · 908 Inlägg

Ja det är inte dött här faktiskt.. Det som jag gör just nu är iprincip att handla nya grejjer till bilen inför våren/sommaren 2014 för då ska den fanimej gå igång i tid! Följande NYA saker är beställt som jag väntar på:

- CAS Givare
- TPS
- Insugspackning
- Sandwitch adapter
- Switchar mm..


Ska även köpa in nya O rings till spridarna, nya mätare, quick release, nav adapter och så..
När alla saker är hemma ska det på så fort som jag har tid. Allt samtidigt (motormässigt) sen vridas på nyckeln..
och startar inte bilen då.. Ja, tips på professionell felsökare runt värmland? mad

Stack även till Norrköping och handlade en halvbur som jag hoppades skulle passa i bilen.
Men stolarna är lite för bred upp till så det tar i buren om man vinklar bak stolarna. hmm
Vilket jag inte vill, då jag har fällbara stolar av en anledning.
Så lutar åt att den lägs åt sidan/säljs och jag köper en sats ifrån Finess och svetsar in, ska bara
kolla upp med SBP hur dom gör reggning av bur. Vill inte dom ska kolla resten av bilen..

// Emiiilz

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emiiilz
26 februari 2014 · 908 Inlägg

Tiurinen skrev:
Jasså du fick köpa helt ny casgivare, hoppas dä ä den dä ä fel på smile
Har vi likadana fälgar ? Vet du va dä ä för märke ? smile

Det hoppas jag med att det är! nått av allt borde det vara tycker man. finns inget mera och byta nu, typ tongue
Fälgarna är TWS 18".. ser inte riktigt likadana ut som dina wink

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emiiilz
27 februari 2014 · 908 Inlägg

Nu hemma ifrån jobbet så hade det kommit paket och avier hem big_smile
Förvånad över hur fort vissa saker kommer när man handlar ifrån ebay/utlandet..
Ialf fått följande småsaker hem. TPSén landar troligtvis nästa vecka så blir nog till att skruva på tigern då. smile

CAS är ifrån Rawbrokerage!


Mobilbilder..

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148884/148884-faa63b07b931239cb754e551aef77c0b.jpg

Paul Walker.. tycker den passa helt okej där..

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148884/148884-5cc59ce480091b2a7828a869d26a3176.jpg

Har ett sortiment hemma med led lampor jag brukar latsja lite med wink
Även till salu om någon vill köpa lite..

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148884/148884-b4b2d737732c75253c31a6f1e4ae96d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148884/148884-5981f27fe85bf179d5650f18118f9eb8.jpg

// Emiiilz

Senast redigerat av Emiiilz (27 februari 2014)

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emiiilz
28 februari 2014 · 908 Inlägg

Lampan skrev:
Gött! Hoppas du får ordning på den nu smile

Det hoppas jag med.. Skulle va så J***vla gött big_smile

Lowmotion skrev:
Känner igen dekalen i rutan ;-)

Är det du som jag beställde av kanske?? wink

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emiiilz
28 februari 2014 · 908 Inlägg

Lowmotion skrev:
Hahahaha njae.. av klanen www.facebook.com/shotmonkey :-D men jag fixade din specialare ;-)

Jasssååå wink specialaren vart kanon, hehe!!

Matttii skrev:
Låter bra att det börjar lösa sig big_smile

Ja förhoppningsvis ialf smile

Ryckte väck insuget idag.. såg att ena knacksensorn hade brytits av av någon anledning?
Antagligen blivit nått då jag skulle på med insuget första gången vem vet.. hmm
Så ny sådan lär jag sätta dit, känns inte som detta var mitt problem med motorn
men vem vet en ny ska dit nu ska vi inte chansa. Så om någon har nån hojta till smile

//Emiiilz

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emiiilz
2 mars 2014 · 908 Inlägg

Lowmotion skrev:
Håller med Matti, vill ju se den rulla i sommar :-)

Jaa skulle va så gött.. nu har man skruvat o felsökt denna bilen så enormt mycket så jag har börjat och tappat lusten för att grejja med den, känns som de aldrig gör någon nytta, men får hoppas det blir bättre om den kommer igång och man kan börja åka på lite träffar. smile Dock skulle polisen sätta reg bes på bilen, ja då skulle livet gå under tror jag efter all tid man lagt ner, dessutom endel pengar..

Ser ut som jag fått tag i knacksensorer med, förhoppningsvis kommer TPSén till veckan = motorn ihop och förhoppningsvis provstarta.. har dock brukisbilen som det ska bytas bromsar runt om på med som nog också får ske i slutet av veckan som kommer smile

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emiiilz
29 mars 2014 · 908 Inlägg

LinusHansen skrev:
Hoppas du får igång den till denna sommar! Såg ju den i Karlstad under hösten 2012 och jag hoppas att det inte var sista gången jag såg den!

Tack för att du verkar och gilla bilen!! smile

Och jag kan ju passa på och säga läget nu.
NY CAS - TPS - och en knacksensor är bytt.

Ingen skillnad alls hmm
Haltech supportar mig, dom felsöker min bil för tillfället ifrån USA, ganska häftigt faktiskt att dom kan styra min
dator o ändra grejjer i mappen osv.. Så de har bett mig och beställa ett gäng nya stift så 12st BCPR7ES är påväg
hem sen ska de koppla sig in igen och fortsätta, allså nästa vecka så ska bli intressant..

Gör allt jag kan för att få ut den sad

// Emiiilz

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emiiilz
4 april 2014 · 908 Inlägg

Ganska trött på den här bilen nu. Haltech gav upp, de kunde inte hitta några som helst fel och tyckte
detta var jätte konstigt, de rekommenderade mig att byta ut kabelhärvan vilket jag gärna skulle
göra om jag KUNDE HITTA EN mad Någon som vet var?

Om man skulle sälja bilen, den är ju komplett och så bara det att den inte startar..
Vad tror ni man skulle kunna få? Trött på och felsöka o felsöka hela tiden.
Jag vill kunna ha nått roligt och köra i, så tråkigt om det skulle gå en sommar
till utan att ha nå vettig bil att glida i..

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148884/148884-354c1aefc94a6a0fbed37918402a4434.jpg

// Emiiilz

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emiiilz
4 april 2014 · 908 Inlägg

ThomasNyqvist skrev:
byt styrsystem och  gör egen kabel härva till motorn så är det löst

Har du en poäng i, finns det inte ett Haltech system där det är färdig kabelhärva ed i kittet, eller är jag ute på villovägar? smile

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emiiilz
5 april 2014 · 908 Inlägg

nixon89 skrev:
Maxxecu? Med pnp härva?

Har inte sett att maxxecu säljer komplett kabelhärva till sin ecu, eller har jag fel? smile
Bara att de har adapter på originalhärvan till ecun, och det hjälper ju dock inte i detta fallet.

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emiiilz
5 april 2014 · 908 Inlägg

strandberg31 skrev:
finns ju sprut säkert de flesta stand alone som kommer med en härva som du sedan får bygga om lite så den passar din bil med div givare!! puss

hmm mjo lite kan jag väl tänka mig och bygga om men inte bygga ett helt eget elsystem det är ju for jobbigt, spec inte om de är de som inte är felet sad kram

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emiiilz
7 april 2014 · 908 Inlägg

ThomasNyqvist skrev:

Emiiilz skrev:

strandberg31 skrev:
finns ju sprut säkert de flesta stand alone som kommer med en härva som du sedan får bygga om lite så den passar din bil med div givare!! puss

hmm mjo lite kan jag väl tänka mig och bygga om men inte bygga ett helt eget elsystem det är ju for jobbigt, spec inte om de är de som inte är felet sad kram

meningen med byta  till nytt sprut stand alone o inte pnp är juh för du skall slippa orginal härvan som säkert är ett av problemen 

maxxecu har pnp och  flayinglead som de heter   är nått att satsa på verkligen 
går felsöka mkt  i sprutet osv   me

vad har du box nu osv vad är de som spökar ?

Tack förstår vad du menar.
Vore inte alls dumt o kasta original härvan åt ***

Kör Haltech platinum pro nu, det är PNP.
Det som spökar, ja vad ska man säga, allt är rätt soppa/gnista/komp/bränsletryck/mapp/inga felkoder osv..osv..
Men garanterat nått elfel någonstans, konstigt nog. Det mesta är ju nytt med på motorn. CAS o TPS är även nytt
nu med. smile

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Emiiilz
7 april 2014 · 908 Inlägg

DrenneR skrev:
om allt är helt och haltech inte hittar nåt så känns de som att kabelbrott är aktuellt ju

Jo faktiskt, dock rivit hela motorhärvan och inga kabelbrott där om det inte gömmer sig under "plasten" på nån kabel så man inte ser men de är ju lite långsökt då jag även har mätt ALLA kablar ifrån ECU och ger inga utslag
på att någon skulle vara av hmm hmmm..

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang