|| Motor på plats, DP, screampipe's, Japspeed mm.. || Emiiilz's Smidda Tiger Nissan Skyline R33 ~700WHP mål!
Få en grym Skyline R33 som ska brukas för bankörning, gatan samt stå på utställningar! Den ska inte bara se häftig ut utan även gå som en sån här bil bör göra! Bilen kommer stå klar in på våren 2015. Följ gärna projektet, ni blir inte besvikna =)
nej dom är inte riktigt lika dock. Nu är det dock inte den härvan jag söker som du länkade utan härvan ifrån ECU'n Lutar åt att jag åker iväg med bilen till en bilmek i närheten här och låter han undersöka elen lite åt mig så får vi se om han kmr fram till något.
Japs-Micke skrev: Nu vet jag inte om detta är dyrt men för 5k till min evo får jag en helt ny härva. Då byggd av en firm. Kan ju vara ett steg i felsökningen o byta allt kommer ju spara i slutändan troligtvis. Tar inte mappare nått sådant med för att dra nytt?
Aldrig hört detta du säger, 5k är ju egentligen inte spec dyrt om man får en likadan härva som original. Men jag skulle hellre lägga de pengarna på nått jag VET att jag får nytta av och inte kanske, om du förstår
eshark2000 skrev: Får man fråga vad antalet hästar ligger på?
strandberg31 skrev:
eshark2000 skrev: Får man fråga vad antalet hästar ligger på?
ThomasNyqvist skrev: tips bilelektrisk firma ofta klarar inte mekanisk verkstad av sådant elproblem du söker om det nu är el fel synd man inte har lite mer tid över o kunde kommit o tittat på din bil o spanat lite på den vad som kan spöka
Det har du ju rätt i, men jag måste chansa lite, han verkar ha endel koll om bilel med så vi får se. Jag ska säga åt han allt jag kollat så han inte kollar allt jag redan gjort för då är det meningslöst känner jag. Vill att han kollar endel på elen vid ecun och så om han kan mäta sig fram till nått. Mjoo, känner att jag inte kmr mkt längre i nuläget utan att få hjälp
ThomasNyqvist skrev: tips bilelektrisk firma ofta klarar inte mekanisk verkstad av sådant elproblem du söker om det nu är el fel synd man inte har lite mer tid över o kunde kommit o tittat på din bil o spanat lite på den vad som kan spöka
Det har du ju rätt i, men jag måste chansa lite, han verkar ha endel koll om bilel med så vi får se. Jag ska säga åt han allt jag kollat så han inte kollar allt jag redan gjort för då är det meningslöst känner jag. Vill att han kollar endel på elen vid ecun och så om han kan mäta sig fram till nått. Mjoo, känner att jag inte kmr mkt längre i nuläget utan att få hjälp
när började problemet du har kört bilen innan va
problemet började efter att jag byggde om bilen vinter 2012. När våren närmade sig så startade den givetvis inte.. felsökte..felsökte och åter felsökte.. men icke. Sen nån vecka senare, provade jag för skojs skull o vrida på nyckeln, WROOOM så starta den? Så bilen funka i 2-3 veckor, sen en dag när jag skulle iväg och köra, var den stendöd igen..
Så efter dess har den inte startat igen Bilen KAN starta, om man matar in startgas samtidigt, men OM den startar så går den inte på alla cylindrar även fast den har gnista och soppa och komp på alla. Låter som tändningen blir jojjo på något vis. Men då kan man ju fråga sig varför? vad är felet då när allt annars är "helt och nytt".
ThomasNyqvist skrev: provat med en original box ? låter konstigt att den startar på start gas om den får soppa vad har du för soppa tryck o har du nått flöde i soppa systemet eller har du bara tryck har du bytt filter och soppa pump ? till vad förnågot så fall
o tändning har du ställt grundtänding ? även 100 på att kammar och vev är i 0 läge
Emiiilz skrev:
ThomasNyqvist skrev: när började problemet du har kört bilen innan va
problemet började efter att jag byggde om bilen vinter 2012. När våren närmade sig så startade den givetvis inte.. felsökte..felsökte och åter felsökte.. men icke. Sen nån vecka senare, provade jag för skojs skull o vrida på nyckeln, WROOOM så starta den? Så bilen funka i 2-3 veckor, sen en dag när jag skulle iväg och köra, var den stendöd igen..
Så efter dess har den inte startat igen Bilen KAN starta, om man matar in startgas samtidigt, men OM den startar så går den inte på alla cylindrar även fast den har gnista och soppa och komp på alla. Låter som tändningen blir jojjo på något vis. Men då kan man ju fråga sig varför? vad är felet då när allt annars är "helt och nytt".
Hoppas du förstår
Provat med dessa org delar: ECU - spridare - LMM - Lambda
Har wahlbro pump o eftermarknads filter, soppatryck på 3.5bar, även provat 2.5 samt 4bar. Flödet i själva systemet vet jag icke, har ingen mätare eller så för det men verkar inte vara något problem när spridarna sprutar så fint som de gör när jag lyfte upp railen. Tändningen står på grund, har dock inte kunnat kollat med stoboskåp lampa, om detta ens är möjligt när motorn inte startar? har inte provat en sådan tidigare Men gnista har den, och när man kollade såg det ut att komma i rätt ordning ialf, men sen är ju frågan hur precis det är, mest troliga är att den inte är helt exakt vilket kan orsaka mitt problem.
Men då återstår frågan, vart ligger problemet då? hmmm Rivit hela motorhärvan och kollat kabelbrott somsagt men såg inte ett dugg.. Gjort rent vartenda jävla kontaktstycke på bilen med, så lär inte vara dålig kontakt i nått sådant med.
Wonderboy_ skrev: Du får se till att lösa de här nu, vore kul att se den ute på vägarna
Lämnade iväg bilen till en bekant här i närheten som är duktig. Dock han denna inte kolla nått spec då han blev allvarligt sjuk...
Så under veckan ska jag dra bort och hämta hem bilen igen. Känner att man ALDRIG har nått flyt/tur med sig med denna bilen. Så ska forska lite mera vart jag kan lämna iväg bilen för jag kommer inge längre med detta. Snart är enklaste utvägen att sälja och förlora massa pengar
Då har jag varit iväg med bilen till en annan som ska kolla på den. Så hoppas verkligen han får liv i den. Annars så blir nog enda altenativet att sälja iväg bilen till nån annan som känner sig sugen på att felsöka. Så får man väl helt enkelt köpa sig en ny
En bild på den efter vi körde bort bilen.
Nästa update blir antagligen katastrof eller en överlycklig ägare //Emiiilz
Lampan skrev: looks so good Hoppas dem hittar felet nu !
Matttii skrev: Håller tummarna !!!
ThomasNyqvist skrev: Borde juh gå lösa problemet tyckerja Hoppas vi dom hittar nått nu allafall
Äntligen
Felet är hittat, eller ja ett av felen kan man väl snarare säga. Att den delvis inte startade och att det klickade i reläna berodde på en liten diod som satt i instrumentpanelen jag satt dit så det ska blinka när man slår av tändningen (Larm visande), Den gav 8v backström och då vart det knas i systemet tydligen
Sedan visade det sig att motorn hade väldigt högt vevhustryck. Så jag gjorde ett komp prov igen, sist visade det höga 12kg när jag kollade så det var inte för lite. Men nu var det katastrof. Konstigt då bilen fungerade jätte bra sista körningen Antagligen dåliga ringar/kolvar.
Så nu är planerna ändrade lite. Kommer bygga smidd motor istället av det hela, tråkig utgift men det hoppas jag att det är värt sen när allt är klart Passar även på och fixar andra grejjer samtidigt, håll koll här i projekttråden så ser ni. Tips o förslag tas gärna emot om motorbygget. Hade tänkt runt 600whp.
Hade även tänkt och byta detta i samma veva. - Turbo. - Grenrör. - Spridare. - IC med slangar och rör. - Kylare.
Här har vi boven......
Tog ledigt från jobbet och grejjade med bilen istället, så har fått endel gjort som ni ser. Strandberg31 kikade även förbi och hjälpte till när de var dags och få ur motorn.
Borrade bort alla svetspunkter i "balken" fram och tog väck denna för att förenkla det med att ta i och ur motorn. Speciellt när man lät lådan sitta kvar, gick riktigt smidigt, skruvar tillbaka balken sen så blir det enklare nästa gång om man ska ur med motorn som jag dock inte hoppas men..
Kommer fortsätta hela veckan. Hoppas jag kan beställa motor delar i slutet av veckan. Vill hinna köra denna sommaren, man vill få det bra och inte bara hasta ihop det heller
Catoxxo skrev: Fyfan va skönt att äntligen hitta felet. Segt och väldigt skumt att motorn tappat så mycket kompression bara. Bra att du inte ger upp!
Matttii skrev: Skönt att ni lyckades hitta felet, lycka till o hoppas man ser den på vägar detta året
Så J****l gött vill jag lova nu känns det roligare och lägga pengar på bilen. Ja väldigt konstigt att kompen bara försvann sådära då bilen funkade skitfint sista körningen, bara konstiga fel på denna bilen.. hehe.
Den kmr garanterat ut på vägarna detta året, I slutet av nästa månad hoppas jag bilen ska vara ihop
ThomasNyqvist skrev: låter lite mkt med 11 kg dock tycker jag för va turbo maskin men kanske bara är jag kul ni hittat felet bara skicka oljetråget till mig så bygger jag om det så du inte rasar dina lager sen med
Yes 11kg låter ju mer rimligt i en icke turbo motor, vi får se hur de blir med min cometic 1.3mm toppackning till "nya" motorn nu, så inte kompen blir för hög, hade tänkt mig runt 8-9kg. Vad tar herrn för utbyggt oljetråg? Sen kan man fråga sig om det är nödvändigt? bilen ska gå på gata och inte våldtas allt för hårt men fortfarande ha endel effekt
Wonderboy_ skrev: Kul att du hittade felen!
Ja det var riktigt gött faktiskt, nu kan man kosta på maskinen igen
Har inte hunnit updatera nått här. Men det har hänt lite mera ialf
Motorn isär plockad och snart står blocket helt tomt, ska bara ta bort veven. Sen ska det tvättas, in på borrning sen få en skvätt färg på sig! Rullade även ut bilen och tvättade hela motorutrummet så nu vart det mycket renare och finare. Men det ska även blästras av och sen målas på färg så ser det betydligt bättre ut.. Blästrar även en massa smådelar till motorn som också ska få färg, motorn kommer bli pooorr när den är färdig!
Då jag behövde nya motordelar så var det bara o bita i det sura äpplet och lägga en beställning på Rawbrokerage. Innehållande:
Kommer sen beställa mera småsaker som behövs, men det väntar vi någon vecka på.
Inte konstigt kompen var dålig, 4 kolvar även spruckna!
Funderar även lite på soppasystemet som jag tänkte bygga om så det räcker till. Ritade lite i paint, tror ni detta kommer fungera bra? Andra förslag som kanske är bättre? Har inte ritat med retur och denna historian bara det "stora hela".
Sen är frågan vilka pumpar man ska skaffa, hört mycket gott om kopia 044 bosch pumparna som säljs på Jspec och feltema, lutar åt att man provar dessa. Någon här som kanske har erfarenhet av dom med??
Imorgon kommer jag fortsätta och blästra delar och plocka ur veven mm.. Så hoppas jag hinner med en update under helgen!
Var till Jspec, Biltema samt VMS idag och köpte lite pyssel:
- Bosch typ 044 Bränslepumpar x3. - Passande slanganslutningar och packningar till bränslepumparna. - 4st 12" Elfläktar. - Elfläktar monterigssats. - Dubbelrelä och kabelsats. mm.. krafs..
Vevpartiet är ur nu med och blocket är tvättat. Bara vänta på min beställning sen ska blocket iväg på borrningen.
Tog även och blästrade motorrummet på bilen idag så det får helt klart duga. Ska få dit nya plåtar vid fjäderbenstornet med då det är lite rostskadat just där på vissa ställen också. Kommer målas på i motorrummet. Ska bara införskaffa roskskydd som grund och sen hitta lämplig färg, blir blank svart ialf.
Även blästrat:
- Startmotor. - Packning mellan motor och låda. - Motorfästen. - Vattenpump. - Remhjul. - Kamremskåpa. - Fjäderbens fästena. - Termostat "hus".
Får se vad man sprutar på för färg på dessa delarna sen Ventilkåporna ska få sig en omgång ny färg med.
Färgförslag på blocket? Kanske bara svart eller ska man piffa till det mera och slänga på samma färg som på bilen? dvs lambo orange
Cusco fjäderbensstag, tack lill3bror för smidig affär. Polerat upp staget, fästena är omblästrade efter bild. Väntar på färg sen.
Catoxxo skrev: Det var väldigt vad du satte fart på arbetet nudå måste bara fråga, varför 4st elfläktar, fetisch eller vad...?
Erick skrev: Kortfattat så kan en rb25 aldrig få för mycket kylning. Små vätskevolymer på både kylvatten och olja och en motor som producerar en helvetes massa värme.
Jovisst ska man hinna köra nått i sommar lär man ligga i, dock kostar det massa pengar jämt för tillfället men det är ju så det är med sånt här det kmr sitta 2st elfläktar på IC samt 2st på kylaren. Tänkte ha båda sugande, åtminstone den på IC'n. Nä precis Erick nog ingen risk att man lyckas kyla för mycket Bara hoppas att det kyler nog istället.
Ett nytt Twin entry T4 grenrör med dubbla uttag för WG har jag klickat hem också från England. Grenröret är så byggt att flänsen är längre fram mot strålkastaren = större plats för turbo osv.. Men sen kan man fråga sig om det är bättre med dubbla wg's mot en större, menmen så får det bli och prova först, ser väl häftigt ut sen ialf
2 bilder från säljaren.
Om någon säljer en turbo HX40 eller liknande samt dubbla Tial/Turbosmart Wg's 38/40mm, lite olika 3" tryckrör är detta superintressant!!