|| Motor på plats, DP, screampipe's, Japspeed mm.. || Emiiilz's Smidda Tiger Nissan Skyline R33 ~700WHP mål!
Få en grym Skyline R33 som ska brukas för bankörning, gatan samt stå på utställningar! Den ska inte bara se häftig ut utan även gå som en sån här bil bör göra! Bilen kommer stå klar in på våren 2015. Följ gärna projektet, ni blir inte besvikna =)
Erick skrev: Grymt fint grenrör! Är det från whifbitz eller nån annan?
Vet inte om snubben har företag eller nått men han sysslar med motorbyggen. Privat kille från England helt enkelt som inte ser ut och ha tummen mitt i handen
Twin 38mm Tial v band flange . will also accept 40mm Turbosmart wastegate Collector is CNC cut from SCH40 304 stainless Runners are made from SCH10 304 Stainless. Runners 3mm thick. Collector 4.5mm thick. Fully TIG welded
All welds have 2 passes and are fully back purged to ensure no contamination 3 Years warranty
strandberg31 skrev: Kör du med pulssplit ska de ju va dubbla wgs om de ska va nån mening!! Lika så på turbon!! :-)
Jo jo men vissa drar ihop wg rören till ett och kör på en större WG istället Men blir dubbla WG's och prova med de först, och twin entry blir de på snurran med såklart!! Du får hjälpa mig och hitta en
Hänt lite grejjer här Är i garaget varje dag då jag inte jobbar och pysslar med lite olika grejjer. Fått hem ett stycke grenrör samt turbo, beställde även 3st mätare till utav samma ProSport serie som jag hade köpt innan så alla blir lika. Tillverkat mig en panel också som de ska sitta i inkl ett par switchar. Även lagt på ett lager svart färg i motorrummet. Kommer behövas ett till ialf så det täcker väl. Ni får se detta vid nästa updatering högst troligt..
Sprak ny Garrett GT42 fick jag tag i till vettigt pris, så kunde inte motstå att köpa. Provar denna snurra så får vi se hur det funkar, avgashuset är 1.22 lite stort men somsagt vi provar så får vi se twin entry som grenröret med.
Grenröret såg kanon ut också!
2st brandsläckare satte jag i också
Sen upptäckte jag lite rostskador och nå spricka i fjäderbenstornen som dök fram när det blästrades där. Så svetsade i sprickorna och på med skyddsfärg och sen tillverkade jag ett par nya plåtar för varje sida som placerades över och svetsades på plats. Så det fick duga så! Vart fint i slutändan Punktade dit plåtarna sen fick pappsen sköta resterande helsvetsningen
Slipat ner och jämnat till det och så.
Rawbrokerage har inte skickat min order heller...... De väntar på att få in alla delar till sig själv innan de kan skicka iväg det. Tycker ett sånt företag borde ha de mesta grejjer på lager men tydligen inte. Snart gått 1 månad sen jag la beställningen, hade förväntat mig och ha alla saker nu redan
- Söker spridare ~ 900 - 1000cc som ska passa i original rail. 2st WG´s Tial/turbosmart/precision 38-40mm. 3" tryckrör i olika former. Helst nytt..
Rawbrokerage har äntligen skickat alla mina prylar. Ett gäng JECS 1200cc spridare samt Tial MVS 38mm WG's är även beställt. Känns gött och snart ha fixat alla grejjer, återstår koppling och spjällhus sen är det mestadels småsaker som blir
Koppling lurar jag på en SPEC 5 från MRtuning, ska tydligen palla snäppet över 1000nm enligt spec. Men man lär väl inte få en supersnäll koppling och köra med OS giken eller liknande blir allt för dyrt för tillfället om jag vill att bilen ska rulla nått i sommar..
Målat klart motorrummet äntligen, blev bra! Även med plåtarna som svetsades dit, syns knappt att det är lagat.
Provmonterade grenröret och snurran för att se om det passa, och visst gjorde det det! Precis också
Tog en sväng till Jspec också och handlade in en catchtank inkl nipplar.
Givetvis var man på Mantorp också, grym dag o väder var det Kanske tar man med sig bilen till nästa gång när träffen är i sep och kör ett par varv på banan. Blev ganska sugen när man såg alla som var där och körde...
Tips på vettig rörböjjare till bra pris någon? Hade tänkt till screampips'en. Dvs bör de ialf klara upp till 2". Gärna till 3" om det finns med.
Matttii skrev: Hade varit kul se den i sep, kanske min är klar då med men du menar väl gatebil inte elmia ?
Hade tänkt och boka mappningstid i mitten av aug så den ska vara mer än klar då Kanske syns då. Haha jo visst gatebil menar jag... var nog lite för trött inatt
Idag har jag byggt mig en provtryckare mm.. Köpte ett nytt kina spjäll, och provade såklart om det hållde tätt, man har hört de ena o andra att de ska läcka. Glömde kameran hemma så mobilbilder får duga denna gång.
Trycktestern är inte helt klar ännu, ska dit med en vanlig däckventil också på den. Lite stuk blev de på den med
Tillverkade mig en platta och klippte till en packning och la imellan.
Detta är allså ett helt vanlig kina spjäll. Och javisst det läckte såklart vid lagrerna vid axeln. Det läckte mycket med, behövde inte ens trycka med 1 bar och man kunde höra hur det pös..
Så nu är frågan, finns de nått vettigt spjäll 80-90mm förutom Q45 som passar på plenum insuget? // Emiiilz
Updaterar lite smått igen, på natten som vanligt när tid finns!
Beställer grejjer var och varannan dag för flera 1000 tals kronor. Det är inte billigt att trimma en Skyline. Först hade jag tänkt att total summan skulle landa runt 20k. Bara byta stakar/kolvar o lager. Men det visar sig och hamna runt det 3 dubbla åtminstonde Blir väl så när man vill få maskinen som man vill, dvs byter mera grejjer samtidigt och vill ha bra grejjer.. Totalt vad jag väntar på för grejjer i nuläget som inte har kommit hem: Lite mera grejjer i listan som jag inte avslöjat än finns med.
- 1 x Cometic PRO2017B StreetPro Bottom End Gasket Kit RB20 RB25 RB26 - 1 x Cometic Intake Manifold Gasket - RB25DET - 1 x Gates Timing Belt - RB20 RB25 RB26 - 1 x ACL 7M2394H-STD Race Series Main Bearing Set (Standard) - Nissan RB20 RB25 RB30 - 1 x Mishimoto Universal Intercooler S-Line - 1 x Mishimoto Performance Radiator R33 - 1 x CP Pistons / Manley Rods Combo R33 RB25DET - 1 x Fidanza Aluminum Flywheel RB20 RB25 RB26 - 2 x Raw Brokerage 4-ply Silicone Coupler - 3" 90* Elbow - 2 x Raw Brokerage 4-ply Silicone Coupler - 3" 45* Elbow - 2 x Raw Brokerage 4-ply Silicone Coupler - 3" - 2 x Tial MVS RED Wastegate 38mm - 6 x JECS Injectors 1200cc - 1 x SPEC Stage 5 Clutch kit - 1 x Crank collar NITTO - 1 x N1 Oilpump RB25 - 1 x K&N Oilfilter - 1 x 4" V band kit - 3 x Fuel pump GOLD brackets
Hmm tror det var allt.. Allt är sprak nytt, de gillas! Kommer fixa bredare oljepumpsdrivning också på en gång, ska se om LG-Trim i Karlstad kan svarva veven och få dit hylsan, annars vet ni någon i Värmland som tar på sig det?
Motivationsbild sen i sommras när den gick en sväng.
Dåligt med kommentarer och följare tycker jag // Emiiilz
Landat ett par spridare idag ifrån Kalifornien. JECS 1200cc Lär spruta tillräckligt med bensin o lite till.
Haltech mapsensor 4 bar samt Haltech elektronisk laddtryckreglering beställdes förut idag från PBZ också.
Har även en fråga.. I Bosch "typ" 044 pumparna.. sitter det någon backventil i dessa så inte soppan rinner tillbaka? Sitter en utanför som jag dock inte tänkt använda, men frågan är om det sitter en inne i pumpen med? Vill helst inte att soppa rinner tillbaka i systemet.
Haltech 4 bar map sensor samt laddtrycksreglering har landat idag sjukt snabb leverans ifrån PBZ! Men jag blev väldigt fundersam över en sak, är detta verkligen äkta Haltech? Med tanke på att Haltech skickar sina i original förpackningar, men jag fick mitt såhära som på bild:
Mailat Haltech och enligt dom ser grejjerna "samma" ut. Men det gör även de billiga kina kopiorna som finns på marknaden med. Och jag köpte just Haltech för jag ville ha deras, inte nån kopia. Mailat PBZ om detta men inte fått svar från dom än dock, någon här kanske har åsikter om detta? // Emiiilz
Fadde_e30 skrev: Det sitter ingen backventil inne i pumpen nej. Det sitter dock en utanför som du kan skruva bort precis som du nämnde. Inte värre än att startmotorn får jobba lite längre vid start om du kör utan backventil
Roligt projekt!
Om man blåser i ändarna på pumpen så täpper det till i änden där soppan kommer ut ifrån, tänkte om det var nån slags backventil
Är inte så förtjust i om soppan rinner tillbaka, pumparna pumpar torrt och det tar ett tag innan catchtanken fylls osv.. Så isf slänger jag nog dit den originala backventilen om den inte stryper flödet för mkt..
Fadde_e30 skrev: Det sitter ingen backventil inne i pumpen nej. Det sitter dock en utanför som du kan skruva bort precis som du nämnde. Inte värre än att startmotorn får jobba lite längre vid start om du kör utan backventil
Roligt projekt!
Om man blåser i ändarna på pumpen så täpper det till i änden där soppan kommer ut ifrån, tänkte om det var nån slags backventil
Är inte så förtjust i om soppan rinner tillbaka, pumparna pumpar torrt och det tar ett tag innan catchtanken fylls osv.. Så isf slänger jag nog dit den originala backventilen om den inte stryper flödet för mkt..
Kör du med äkta bosch? För hade det till min e30 och då satt det ingen backventil inne. Sen att pumparna pumpar torrt ska inte vara några problem, det handlar om väldigt lite tid innan soppan hinner fram till pumpen, visst i slutändan kan det börja bli slitage
Men varför inte köra med backventilen som sitter utan på den pumpen?
Nope tyvärr inte äkta bosch. Jo det var backventilen som sitter utanför som jag syftade på tänkte bara ifall den jäkeln stryper ner flödet?
Vet jag är petig, men här är skillnaderna jag ser mellan mapsensorerna ialf.
Haltech sa att deras ser exakt ut som denna:
Mina jämföringar mot min säger detta: Bilden vart liten.... men slänger upp samma i större format under utan all målning.
Detta är en liknande kina mapsensor för 260:- . Min är mer lik en kina map sensor än Haltech original som kostade lite över 1000:-.
Fadde_e30 skrev: Många som kör med backventilen kvar så verkligen inte den stryper flödet Tråkigt att betala för en äkta vara och få en kopia...
Hoppas inte att den gör det, ska öra ett test med och utan isf så får vi se Ja om det nu är så så är det riktigt dåligt, men enligt mig ser det ut så för tillfället...
Jag svarade på ditt mail ang. givarna. Kika på det vid tillfälle och säg till hur du vill göra bara så kirrar vi det
Säg till om du har några funderingar på inkoppling osv. så supportar jag gärna.
Mvh Arash
PS! Tack för positiv feedback ang. lev. tid. Vi hanterar webbordrar mycket snabbare och smidigare än mail/tel., så det är kanon att beställningarna landar direkt i webshopen!
Kanon service från dig Arash! Du har mail igen
strandberg31 skrev: Bränslet rinner ju fortfarande inte tillbaka om du har anslutningarna i toppen på tanken hörru!!
Hmm men då pumpar och catchtank kommer högre än tanken så borde de ju rimligtvis rinna tillbaka?
strandberg31 skrev: Men chatch tanken sitter väl pumparnanedanför? Då är de ju inga problem!! Bara vrida på och av tändningen en extra gång annars!!
Din brytande Svenska är lite svår att förstå men ska allt komma nedanför tanken så blir det svårt..tss köper nog passande kit så jag kan använda backventilen i vilket fall känns bättre!