Fillefilmjolk skrev:
Hej! hoppar in lite i tråden med en kommentar om vad jag lärt mig,
inte för att de behöver vara rätt men sak samma..
OM vi bortser från miljön...Angående kallstart: Det optimala är att starta, sen gå ut och skrapa...
Varför: Att snabbt komma upp i varm motortemp är inte det viktiga, tvärt om vill vi kommma dit långsamt.
En förbränningsmotor är ofta uppbyggd av en mängd olika metaller som påverkas olika mycket av värme när de gäller storleksändring osv.
Glidlager såsom vevlager, kamlager, ramlager m.m slits snabbare vid snabba temperaturändringar. Detta då lagret värms upp snabbare än det omgivande materialet, som i sin tur leder till missgynnande lagerspel.
Ett bra exempel på en oregelbunden värmeökning är vid kall motor och höga varvtal. Då kolven är gjuten/smidd i en aluminiumlegering, men cylinderväggen är stål/nikasil/gjutjärn så har de olika... glömt
"det fysikaliska namnet" men typ volymändring beroende på temperatur. Detta kan i sin tur
(vid kall motor + höga varvtal) resultera att aluminiumet dvs kolven, kommer att expandera snababre än cylinderväggarna, och på så sätt öka slitaget marginelt, eller i värsta fall nypa fast...
Angående olja och dess tryck vid kallstart:Olja vid våra kalla klimat är trots va det står på burken ofta ganska så trögflytande
(vid minus grader dvs).. denna trögflytande form bidrar till högt oljetryck, tjock oljefilm, och inga problem alls till att stå på tomgång
så länge motorn är förhållandevis kall...
Egna erfarenheter... Ja värmekör året runt, dvs jag låter motorn stå och puttra på tomgång tills att färdatorn går över från "cold" till "40" grader + på kylar vattnet.. Detta tar ungerfär 25 sekunder i Juni och 4 minuter i December..
Har detta gett mig något resultat? Vid mina 800 mils oljebyten så är oljan nästan
(lite överdrivet) helt genomskinlig och luktfri... inte för att de säger nått men kanske tyder på att motorn mår bra... va vet ja
Om ni tycker ja ha fel så appsolut de kan ja ha, e bara min åsikt...
"de är väll ett diskutionsforum"