2564
Sök

Kan man förstöra något direkt vid kallstart?

4 141 Inlägg
4 december 2012
#41
Fillefilmjolk skrev:
Hej! hoppar in lite i tråden med en kommentar om vad jag lärt mig, inte för att de behöver vara rätt men sak samma.. OM vi bortser från miljön...

Angående kallstart: Det optimala är att starta, sen gå ut och skrapa...

Varför: Att snabbt komma upp i varm motortemp är inte det viktiga, tvärt om vill vi kommma dit långsamt.
En förbränningsmotor är ofta uppbyggd av en mängd olika metaller som påverkas olika mycket av värme när de gäller storleksändring osv.

Glidlager såsom vevlager, kamlager, ramlager m.m slits snabbare vid snabba temperaturändringar. Detta då lagret värms upp snabbare än det omgivande materialet, som i sin tur leder till missgynnande lagerspel.

Ett bra exempel på en oregelbunden värmeökning är vid kall motor och höga varvtal. Då kolven är gjuten/smidd i en aluminiumlegering, men cylinderväggen är stål/nikasil/gjutjärn så har de olika... glömt "det fysikaliska namnet" men typ volymändring beroende på temperatur. Detta kan i sin tur (vid kall motor + höga varvtal) resultera att aluminiumet dvs kolven, kommer att expandera snababre än cylinderväggarna, och på så sätt öka slitaget marginelt, eller i värsta fall nypa fast...


Angående olja och dess tryck vid kallstart:

Olja vid våra kalla klimat är trots va det står på burken ofta ganska så trögflytande(vid minus grader dvs).. denna trögflytande form bidrar till högt oljetryck, tjock oljefilm, och inga problem alls till att stå på tomgång så länge motorn är förhållandevis kall...

Egna erfarenheter...

Ja värmekör året runt, dvs jag låter motorn stå och puttra på tomgång tills att färdatorn går över från "cold" till "40" grader + på kylar vattnet.. Detta tar ungerfär 25 sekunder i Juni och 4 minuter i December..

Har detta gett mig något resultat?

Vid mina 800 mils oljebyten så är oljan nästan (lite överdrivet) helt genomskinlig och luktfri... inte för att de säger nått men kanske tyder på att motorn mår bra... va vet ja tongue


Om ni tycker ja ha fel så appsolut de kan ja ha, e bara min åsikt... "de är väll ett diskutionsforum" smile

Håller med helt och hållet:)
Senast redigerat av zemet (4 december 2012)


6 627 Inlägg
5 december 2012
#42
Fillefilmjolk skrev:
Varför: Att snabbt komma upp i varm motortemp är inte det viktiga, tvärt om vill vi kommma dit långsamt.
En förbränningsmotor är ofta uppbyggd av en mängd olika metaller som påverkas olika mycket av värme när de gäller storleksändring osv.

Glidlager såsom vevlager, kamlager, ramlager m.m slits snabbare vid snabba temperaturändringar. Detta då lagret värms upp snabbare än det omgivande materialet, som i sin tur leder till missgynnande lagerspel.

Ett bra exempel på en oregelbunden värmeökning är vid kall motor och höga varvtal. Då kolven är gjuten/smidd i en aluminiumlegering, men cylinderväggen är stål/nikasil/gjutjärn så har de olika... glömt "det fysikaliska namnet" men typ volymändring beroende på temperatur. Detta kan i sin tur (vid kall motor + höga varvtal) resultera att aluminiumet dvs kolven, kommer att expandera snababre än cylinderväggarna, och på så sätt öka slitaget marginelt, eller i värsta fall nypa fast...

Men du..är det inte lite konstigt då att Fords 1.8a motorer i Focus kan komma upp i drifttemperatur efter några hundra meter? Inget fel på dessa motorer, bara deras konstruktion är sådan.

Tar självklart längre tid på vintern.

De/Dem

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 december 2012
#43
twin_cam skrev:
turboforssen skrev:
är ändå inte intygad smile
tror det har med fler faktorer än så.
som tex

om man tar en gammal 240 den har remdriven fläkt som går hela tiden, då lär det va mindre bra att stå på tomgång då fläkten kyler ner motorn hela tiden . på så sätt tar det längre tid att få upp värmen på tomgång = bättre att köra iväg direkt.

min caddy har en elfläkt som bara går när tempen är för hög. så vid körning kyler blåsten ner motorn och det tar lite längre tid att få den varm + att den jäveln är högvarvig pga sin låga effekt
så då borde det va bättre att låta den stå lite på tomgång då jag inte har nått som kyler motorn när den står stilla och jag har låga varvtal. och sen traska iväg lugnt tills den kommer upp i temp

förstår du vart jag vill komma:)

tro inte man generellt kan säga att man ska traska i väg direkt med alla bilar

Har inte med fläkten att göra, en 240 må ha fläkt, men sist jag kollade hade motorn inga kylflänsar, så kyleffekten på själva motorn från den är minimal, det är termostaten, en uppfinning från 1700-talet, som ser till att motorn kommer upp i temeratur som den ska, och motorn kommer fortast upp i temp under belastning, när sen motorn är uppe i temp, öppnar termostaten och släpper igenom vatten genom kylaren, men stänger igen om tempen blir för låg.

Grundkunskaper i fordonsteknik...

jo men fläkten trycker in den kalla luften i motorutrymmet . och det spelar ju ingen roll om motorn har kylflänsar eller ej .
den kalla luften kommer ändå att kyla ner motorn . dok inte lika effektivt som om det vore kylflänsar.

inte fan har du kylflänsar på all mat i frysen
grundkunskaper i fryslära.....

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

6 627 Inlägg
5 december 2012
#44
turboforssen skrev:
twin_cam skrev:
turboforssen skrev:
är ändå inte intygad smile
tror det har med fler faktorer än så.
som tex

om man tar en gammal 240 den har remdriven fläkt som går hela tiden, då lär det va mindre bra att stå på tomgång då fläkten kyler ner motorn hela tiden . på så sätt tar det längre tid att få upp värmen på tomgång = bättre att köra iväg direkt.

min caddy har en elfläkt som bara går när tempen är för hög. så vid körning kyler blåsten ner motorn och det tar lite längre tid att få den varm + att den jäveln är högvarvig pga sin låga effekt
så då borde det va bättre att låta den stå lite på tomgång då jag inte har nått som kyler motorn när den står stilla och jag har låga varvtal. och sen traska iväg lugnt tills den kommer upp i temp

förstår du vart jag vill komma:)

tro inte man generellt kan säga att man ska traska i väg direkt med alla bilar

Har inte med fläkten att göra, en 240 må ha fläkt, men sist jag kollade hade motorn inga kylflänsar, så kyleffekten på själva motorn från den är minimal, det är termostaten, en uppfinning från 1700-talet, som ser till att motorn kommer upp i temeratur som den ska, och motorn kommer fortast upp i temp under belastning, när sen motorn är uppe i temp, öppnar termostaten och släpper igenom vatten genom kylaren, men stänger igen om tempen blir för låg.

Grundkunskaper i fordonsteknik...

jo men fläkten trycker in den kalla luften i motorutrymmet . och det spelar ju ingen roll om motorn har kylflänsar eller ej .
den kalla luften kommer ändå att kyla ner motorn . dok inte lika effektivt som om det vore kylflänsar.

inte fan har du kylflänsar på all mat i frysen
grundkunskaper i fryslära.....

Fast nu är ju fläkten riktad mot kylaren. Sen har de ju viskokoppling, snurrar gör den men det går att hålla emot den när motorn är kall.

Elfläkt är ju betydligt mer effektivt

De/Dem

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 december 2012
#45
Malheus skrev:
turboforssen skrev:
twin_cam skrev:

Har inte med fläkten att göra, en 240 må ha fläkt, men sist jag kollade hade motorn inga kylflänsar, så kyleffekten på själva motorn från den är minimal, det är termostaten, en uppfinning från 1700-talet, som ser till att motorn kommer upp i temeratur som den ska, och motorn kommer fortast upp i temp under belastning, när sen motorn är uppe i temp, öppnar termostaten och släpper igenom vatten genom kylaren, men stänger igen om tempen blir för låg.

Grundkunskaper i fordonsteknik...

jo men fläkten trycker in den kalla luften i motorutrymmet . och det spelar ju ingen roll om motorn har kylflänsar eller ej .
den kalla luften kommer ändå att kyla ner motorn . dok inte lika effektivt som om det vore kylflänsar.

inte fan har du kylflänsar på all mat i frysen
grundkunskaper i fryslära.....

Fast nu är ju fläkten riktad mot kylaren. Sen har de ju viskokoppling, snurrar gör den men det går att hålla emot den när motorn är kall.

Elfläkt är ju betydligt mer effektivt

fläken sitter antingen framför eller bakom kylaren och den blåser eller suger luft genom kylaren. å då blåser den mot motorn . och sen har du fartvinden som hjälper till att flåsa på med.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Smålänning
7 883 Inlägg
5 december 2012
#46
turboforssen skrev:
twin_cam skrev:
turboforssen skrev:
är ändå inte intygad smile
tror det har med fler faktorer än så.
som tex

om man tar en gammal 240 den har remdriven fläkt som går hela tiden, då lär det va mindre bra att stå på tomgång då fläkten kyler ner motorn hela tiden . på så sätt tar det längre tid att få upp värmen på tomgång = bättre att köra iväg direkt.

min caddy har en elfläkt som bara går när tempen är för hög. så vid körning kyler blåsten ner motorn och det tar lite längre tid att få den varm + att den jäveln är högvarvig pga sin låga effekt
så då borde det va bättre att låta den stå lite på tomgång då jag inte har nått som kyler motorn när den står stilla och jag har låga varvtal. och sen traska iväg lugnt tills den kommer upp i temp

förstår du vart jag vill komma:)

tro inte man generellt kan säga att man ska traska i väg direkt med alla bilar

Har inte med fläkten att göra, en 240 må ha fläkt, men sist jag kollade hade motorn inga kylflänsar, så kyleffekten på själva motorn från den är minimal, det är termostaten, en uppfinning från 1700-talet, som ser till att motorn kommer upp i temeratur som den ska, och motorn kommer fortast upp i temp under belastning, när sen motorn är uppe i temp, öppnar termostaten och släpper igenom vatten genom kylaren, men stänger igen om tempen blir för låg.

Grundkunskaper i fordonsteknik...

jo men fläkten trycker in den kalla luften i motorutrymmet . och det spelar ju ingen roll om motorn har kylflänsar eller ej .
den kalla luften kommer ändå att kyla ner motorn . dok inte lika effektivt som om det vore kylflänsar.

inte fan har du kylflänsar på all mat i frysen
grundkunskaper i fryslära.....

Okej, som du vill.

Hur är det då med en rödblockare med elfläkt? Har haft bägge delar och någon direkt skillnad på uppvärmningstid är det inte. Höfläktens påverkan är så liten så den är inte ens försumbar...

Att Focus och vissa lite nyare bilar kommer upp fort i temp beror på att det knappt är något vatten i dom, en 4-5 liter sådär, medans en 740 t.ex har 8-9, vet att min gamla Saab 900 16v skulle ha 11 liter.

Dock får man skilja mellan kalluftlylning och vindkylning, det blåser ju inte mycket i frysen wink Grundkunskaper i fryslära wink

Jag tycker alla bilar borde ha en termostareglerad rullgardin framför kylaren i alla fall!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 december 2012
#47
twin_cam skrev:
turboforssen skrev:
twin_cam skrev:

Har inte med fläkten att göra, en 240 må ha fläkt, men sist jag kollade hade motorn inga kylflänsar, så kyleffekten på själva motorn från den är minimal, det är termostaten, en uppfinning från 1700-talet, som ser till att motorn kommer upp i temeratur som den ska, och motorn kommer fortast upp i temp under belastning, när sen motorn är uppe i temp, öppnar termostaten och släpper igenom vatten genom kylaren, men stänger igen om tempen blir för låg.

Grundkunskaper i fordonsteknik...

jo men fläkten trycker in den kalla luften i motorutrymmet . och det spelar ju ingen roll om motorn har kylflänsar eller ej .
den kalla luften kommer ändå att kyla ner motorn . dok inte lika effektivt som om det vore kylflänsar.

inte fan har du kylflänsar på all mat i frysen
grundkunskaper i fryslära.....

Okej, som du vill.

Hur är det då med en rödblockare med elfläkt? Har haft bägge delar och någon direkt skillnad på uppvärmningstid är det inte. Höfläktens påverkan är så liten så den är inte ens försumbar...

Att Focus och vissa lite nyare bilar kommer upp fort i temp beror på att det knappt är något vatten i dom, en 4-5 liter sådär, medans en 740 t.ex har 8-9, vet att min gamla Saab 900 16v skulle ha 11 liter.

Dock får man skilja mellan kalluftlylning och vindkylning, det blåser ju inte mycket i frysen wink Grundkunskaper i fryslära wink

Jag tycker alla bilar borde ha en termostareglerad rullgardin framför kylaren i alla fall!

ne det jag har försökt att få fram att det finns mer faktorer att beräkna in i om det är bättre eller sämre att köra med bilen direkt.

ang frysen så ville jag bara påpeka att det går att kyla saker utan kylflänsar.

men rödblockare med elfläkt är väl 2stegad eller är det jag som har fel???.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Smålänning
7 883 Inlägg
5 december 2012
#48
turboforssen skrev:
twin_cam skrev:
turboforssen skrev:

jo men fläkten trycker in den kalla luften i motorutrymmet . och det spelar ju ingen roll om motorn har kylflänsar eller ej .
den kalla luften kommer ändå att kyla ner motorn . dok inte lika effektivt som om det vore kylflänsar.

inte fan har du kylflänsar på all mat i frysen
grundkunskaper i fryslära.....

Okej, som du vill.

Hur är det då med en rödblockare med elfläkt? Har haft bägge delar och någon direkt skillnad på uppvärmningstid är det inte. Höfläktens påverkan är så liten så den är inte ens försumbar...

Att Focus och vissa lite nyare bilar kommer upp fort i temp beror på att det knappt är något vatten i dom, en 4-5 liter sådär, medans en 740 t.ex har 8-9, vet att min gamla Saab 900 16v skulle ha 11 liter.

Dock får man skilja mellan kalluftlylning och vindkylning, det blåser ju inte mycket i frysen wink Grundkunskaper i fryslära wink

Jag tycker alla bilar borde ha en termostareglerad rullgardin framför kylaren i alla fall!

ne det jag har försökt att få fram att det finns mer faktorer att beräkna in i om det är bättre eller sämre att köra med bilen direkt.

ang frysen så ville jag bara påpeka att det går att kyla saker utan kylflänsar.

men rödblockare med elfläkt är väl 2stegad eller är det jag som har fel???.

Ja, vissa... Då går första steget när du har AC på och nästa steg om det blir riktigt varmt ute så 1:a inte räcker till för AC eller motorn blir överhettad.

Men faktum kvarstår, en motor tål en hel del, så någon risk att den ska rasa vid kallstart finns knappt, så länge du inte segdrar för mycket eller varvstoppar kall.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 december 2012
#49
twin_cam skrev:
turboforssen skrev:
twin_cam skrev:

Okej, som du vill.

Hur är det då med en rödblockare med elfläkt? Har haft bägge delar och någon direkt skillnad på uppvärmningstid är det inte. Höfläktens påverkan är så liten så den är inte ens försumbar...

Att Focus och vissa lite nyare bilar kommer upp fort i temp beror på att det knappt är något vatten i dom, en 4-5 liter sådär, medans en 740 t.ex har 8-9, vet att min gamla Saab 900 16v skulle ha 11 liter.

Dock får man skilja mellan kalluftlylning och vindkylning, det blåser ju inte mycket i frysen wink Grundkunskaper i fryslära wink

Jag tycker alla bilar borde ha en termostareglerad rullgardin framför kylaren i alla fall!

ne det jag har försökt att få fram att det finns mer faktorer att beräkna in i om det är bättre eller sämre att köra med bilen direkt.

ang frysen så ville jag bara påpeka att det går att kyla saker utan kylflänsar.

men rödblockare med elfläkt är väl 2stegad eller är det jag som har fel???.

Ja, vissa... Då går första steget när du har AC på och nästa steg om det blir riktigt varmt ute så 1:a inte räcker till för AC eller motorn blir överhettad.

Men faktum kvarstår, en motor tål en hel del, så någon risk att den ska rasa vid kallstart finns knappt, så länge du inte segdrar för mycket eller varvstoppar kall.

ne det håller jag med om smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök