twin_cam
Smålänning
5 december 2012
· 7 877 Inlägg
turboforssen skrev:
twin_cam skrev:
turboforssen skrev:
är ändå inte intygad
tror det har med fler faktorer än så.
som tex
om man tar en gammal 240 den har remdriven fläkt som går hela tiden, då lär det va mindre bra att stå på tomgång då fläkten kyler ner motorn hela tiden . på så sätt tar det längre tid att få upp värmen på tomgång = bättre att köra iväg direkt.
min caddy har en elfläkt som bara går när tempen är för hög. så vid körning kyler blåsten ner motorn och det tar lite längre tid att få den varm + att den jäveln är högvarvig pga sin låga effekt
så då borde det va bättre att låta den stå lite på tomgång då jag inte har nått som kyler motorn när den står stilla och jag har låga varvtal. och sen traska iväg lugnt tills den kommer upp i temp
förstår du vart jag vill komma:)
tro inte man generellt kan säga att man ska traska i väg direkt med alla bilar
Har inte med fläkten att göra, en 240 må ha fläkt, men sist jag kollade hade motorn inga kylflänsar, så kyleffekten på själva motorn från den är minimal, det är termostaten, en uppfinning från 1700-talet, som ser till att motorn kommer upp i temeratur som den ska, och motorn kommer fortast upp i temp under belastning, när sen motorn är uppe i temp, öppnar termostaten och släpper igenom vatten genom kylaren, men stänger igen om tempen blir för låg.
Grundkunskaper i fordonsteknik...
jo men fläkten trycker in den kalla luften i motorutrymmet . och det spelar ju ingen roll om motorn har kylflänsar eller ej .
den kalla luften kommer ändå att kyla ner motorn . dok inte lika effektivt som om det vore kylflänsar.
inte fan har du kylflänsar på all mat i frysen
grundkunskaper i fryslära.....
Okej, som du vill.
Hur är det då med en rödblockare med elfläkt? Har haft bägge delar och någon direkt skillnad på uppvärmningstid är det inte. Höfläktens påverkan är så liten så den är inte ens försumbar...
Att Focus och vissa lite nyare bilar kommer upp fort i temp beror på att det knappt är något vatten i dom, en 4-5 liter sådär, medans en 740 t.ex har 8-9, vet att min gamla Saab 900 16v skulle ha 11 liter.
Dock får man skilja mellan kalluftlylning och vindkylning, det blåser ju inte mycket i frysen Grundkunskaper i fryslära
Jag tycker alla bilar borde ha en termostareglerad rullgardin framför kylaren i alla fall!
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!