Misständer vid kraftig gas

Hamirix
26 maj · 34 Inlägg

Skaffat mig en Saab 9-3 1.8t 2007 steg 1 optimerad från BSR. Misständer en del när man gasar på ordentligt och känns som bilen hackar fram. Har tänkt byta tändstift, någon som vet vad en chippad Saab ska ha, hört att de kan vara rätt känsliga. Samt någon som vet om man kan felsöka tändspolar utan felsölverktyg? Problemen uppstår nästan endast vid varm motor. Sitter dock nåt hemmabyggt ”sportluft filter” typ bredvid motorn så får endast varm luft, kan ligga något i det 🤔.

Tack på förhand 🥳

doktorduett
27 maj · 381 Inlägg

börja med att ta bort chipset, inte ovanligt att dessa ställer till problem

Hamirix
27 maj · 34 Inlägg

Kanske det har dock inte ”trimenheten” kvar, inte jag som köpt det.🫠

Hamirix
27 maj · 34 Inlägg

Verkar också uppstå när man trycker plattan i mattan men inte om man gradvis gasar upp till Max.

trubbelturbo
27 maj · 1 468 Inlägg

Hamirix skrev:
Skaffat mig en Saab 9-3 1.8t 2007 steg 1 optimerad från BSR. Misständer en del när man gasar på ordentligt och känns som bilen hackar fram. Har tänkt byta tändstift, någon som vet vad en chippad Saab ska ha, hört att de kan vara rätt känsliga. Samt någon som vet om man kan felsöka tändspolar utan felsölverktyg? Problemen uppstår nästan endast vid varm motor. Sitter dock nåt hemmabyggt ”sportluft filter” typ bredvid motorn så får endast varm luft, kan ligga något i det 🤔.

Tack på förhand 🥳

Kan vara värt att byta tändstift tycker jag, jag hade samma problem med min gamla 9-3 att den hackade vid kraftigare gaspådrag. Nya tändstift löste mitt problem. NGK-stift rekommenderas, kommer inte ihåg benämningen men knappa in ditt registreringsnummer på maptunparts.se och kolla. De har koll smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Hamirix
31 maj · 34 Inlägg

Updtareing nu då: har bytt tändstift till Saabs oem som de kom från fabrik och hjälpte möjligt viss lite gran vid lägre växlar men fortfarande under tung växel och kraftig gas så misständer den tror jag iaf. Baksmäller iaf så det heter duga. Gamla stiften var svartare än natten. Drar väldigt mycket soppa också. Lyckad aldrig få ner under 0.87liter milen

Video på hur den går ⤵️

https://youtube.com/shorts/w8u_bPANb54? … dpBalhiNjO

Senast redigerat av Hamirix (31 maj )

Jesper328 Diagnostekniker
31 maj · 2 425 Inlägg

Trimmat skall du ha NGK BCPR7ES-11.
B207 käkar även tändspolar, eller ja käkar är fel ord men det är oftast det som går på dem.

Det som visas på filmen skall generera felkoder.
Läs av dem, plocka även väck den öppna dumpventilen om du har en sådan monterad.

Up the RA
Hamirix
31 maj · 34 Inlägg

Jesper328 skrev:
Trimmat skall du ha NGK BCPR7ES-11.
B207 käkar även tändspolar, eller ja käkar är fel ord men det är oftast det som går på dem.

Det som visas på filmen skall generera felkoder.
Läs av dem, plocka även väck den öppna dumpventilen om du har en sådan monterad.

Ja förra ägaren sa att det hade vart något knas med tändspolar och han bytt några. Ligger 4 stycken i skuffen i okänt skick. En som sitter i motorn ser lite rostig/ärgad ut. De vart inte billiga tändstiften så får nog nästan vänta en stund med flera sånna 😅. Ingen motorlampa men ska försöka hitta nånstans att läsa felkoder. Och tror inte det är nån öppen dumpventil ser rätt original ut🤔.

Hamirix
4 juni · 34 Inlägg

Prövade dra ut luftmasmätare för det brukar funka på gamla 740:is och bilen går nästan exakt likadant utan🤔. Väldigt lite ladd när man gasar men det börjar bli mindre och mindre med den inkopplad. Ingen rök eller olja som försvinner så tror inte på turboras. Felkodsläsare på väg.

Hamirix
11 juni · 34 Inlägg

Bytte lmm och nu misständer den inte mer och drar inte 5 liter milen längre. Däremot inte alls lika mycket drag längre. Kan det vara för att den nya lmm inte är chippad/trimmad?

jaka54
onsdag 12:22 · 5 879 Inlägg

Som sagts ...Byt till NGK stift! Kostar inte mer än en tusenlapp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang