Råkade ut för en grej med bilen igår. När jag åkte hemifrån startade bilen som vanligt. Jag stängde av bilen och på ett ställe några minuter och när jag kom ut och skulle köra iväg så klickade det bara när jag vred på tändningsnyckeln. Tänkte först det var batteriet. Fick starthjälp men det gjorde ingen skillad alls. Vi stod och funderade en stund och drog slutsatsen att startmotorn gått. Fick hjälp att knuffa igång bilen och körde hem utan problem, förutom att en gul motorlampa lyste. Bilen gick precis som vanligt.
Det är en 2.0 liters bensinmotor MR20DE. 2007 års modell.
Stannade hemma på gården och lämnade bilen på tomgång några minuter medan jag ringde verkstan, hade tänkt att det är lättast att köra dit direkt istället för att behöva ta hjälp och knuffa igång bilen igen.
Efter några minuter hörde jag hur den fick lite ojämn tomgång en stund, men sen gick den bra i några minuter innan den plötsligt stannade.
Med hjälp av en kompis felsökte vi och kom till sist på det var den grova jordkabeln mellan chassi och motor som hade ärgat av. Med en startkabel mellan minus på batteriet och motorn så började startmotorn fungera. Men bilen startade ändå inte.
Jag har bytt ut den dåliga kabeln och försökt felsöka på egen hand efter det.
Jag har testat alla säkringar, både i kupen och under motorhuven. Jag har kollat att bensinpumpen får ström, samt att den surrar en stund när man slår på tändningen. Om jag klämmer på bensinslangen under motorhuven känns den stenhård, så jag gissar det är tryck. Ska ju vara 350 kPa vid tomgång på denna bil.
Jag hittar inget bra sätt att kolla om det är bensintryck, men jag testade spruta in lite startgas i insuget men det gjorde ingen som helst skillnad.
Jag skulle vilja kolla gnistan på tändstiften men de sitter så olämpligt till att det känns hopplöst. Man måste plocka bort både spjällhus och insugsrören som går ovanför tändstiften.
Jag testade koppla in en dator till OBD-uttaget. Har ingen riktig testdator utan kör ett gratisprogram. Men den hittade åtminstone följande:
P0304 Powertrain Cylinder 4 misfire Detected
Jag rensade felkoden och den återkommer inte.
Jag kan på datorn även se att motorvarvet går upp när jag vrider på startmotorn. Så troligtvis är givarna ok.
Enligt serviceboken ska tändningen styras av kamaxelgivaren (och ev även vevaxelgivaren).
Har lite slut på ideer nu.
Kan någon elektronik gått sönder då jordkabeln var dålig? Det känns ju som att det mest är startmotorn som behöver den kabeln, och om den inte finns så borde väl inte hända så mycket..
Det är en 2.0 liters bensinmotor MR20DE. 2007 års modell.
Stannade hemma på gården och lämnade bilen på tomgång några minuter medan jag ringde verkstan, hade tänkt att det är lättast att köra dit direkt istället för att behöva ta hjälp och knuffa igång bilen igen.
Efter några minuter hörde jag hur den fick lite ojämn tomgång en stund, men sen gick den bra i några minuter innan den plötsligt stannade.
Med hjälp av en kompis felsökte vi och kom till sist på det var den grova jordkabeln mellan chassi och motor som hade ärgat av. Med en startkabel mellan minus på batteriet och motorn så började startmotorn fungera. Men bilen startade ändå inte.
Jag har bytt ut den dåliga kabeln och försökt felsöka på egen hand efter det.
Jag har testat alla säkringar, både i kupen och under motorhuven. Jag har kollat att bensinpumpen får ström, samt att den surrar en stund när man slår på tändningen. Om jag klämmer på bensinslangen under motorhuven känns den stenhård, så jag gissar det är tryck. Ska ju vara 350 kPa vid tomgång på denna bil.
Jag hittar inget bra sätt att kolla om det är bensintryck, men jag testade spruta in lite startgas i insuget men det gjorde ingen som helst skillnad.
Jag skulle vilja kolla gnistan på tändstiften men de sitter så olämpligt till att det känns hopplöst. Man måste plocka bort både spjällhus och insugsrören som går ovanför tändstiften.
Jag testade koppla in en dator till OBD-uttaget. Har ingen riktig testdator utan kör ett gratisprogram. Men den hittade åtminstone följande:
P0304 Powertrain Cylinder 4 misfire Detected
Jag rensade felkoden och den återkommer inte.
Jag kan på datorn även se att motorvarvet går upp när jag vrider på startmotorn. Så troligtvis är givarna ok.
Enligt serviceboken ska tändningen styras av kamaxelgivaren (och ev även vevaxelgivaren).
Har lite slut på ideer nu.
Kan någon elektronik gått sönder då jordkabeln var dålig? Det känns ju som att det mest är startmotorn som behöver den kabeln, och om den inte finns så borde väl inte hända så mycket..
0
0
0
0