Lastbil / Husbil / Antal passagerare

drobban
26 oktober · 1 Inlägg

Hej alla.

Jag sitter och letar efter lastbil som jag tänkte bygga ett skåp till.

Avser att använda skåpet som en bodel.

Men har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig att bena ut.
Vilka fördelar finns det med att regga om till husbil?
Vilka nackdelar?

Har också svårt att hitta lastbilar med dubbelhyttar, hur ser mina alternativ ut, om jag skulle vilja utöka antalet sittplatser för passagerare?

Hittade detta på transportstyrelsen, https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … ssagerare/

"Ytterligare passagerare får tas med i en bil med skåpkarosseri och bostadsinredning som hör till fordonsslaget lastbil, om bilen tagits i bruk före den 1 maj 2006. Passagerare måste färdas på ett annat lämpligt fast monterat säte."
Vad innebär detta?
Har jag förstått rätt, om det avser lastbil med pålastat skåp? Hade lastbilen behövt vara reggad med skåpet före 2006 för att det ska gälla isåfall?

Tack för alla svar på förhand.

Steff240
26 oktober · 262 Inlägg

På gymnasiet hade vi några lastbilar där sängen blivit ersatt av 2 säten istället. Det var hemmabyggt, så att säga, men uppenbarligen godkänt big_smile

När det gäller skåp så TROR jag att om du vill kunna ha passagerarna i bostadsdelen under färd så måste skåp och förarhytt vara sammambyggt så att du kan gå emellan om du förstår vad jag menar. Farsan gick i liknande tankar för några år sedan och jag har för mig att vi fick det svaret från besiktningsorganet.

Det BÖR räcka att bilen är äldre än 2006, för i papperna står inte detaljerat NÄR den fick sin nuvarande påbyggnad. Mao kan du ta tex en gammal grusbil, kasta flaket och sätta på ett skåp istället.

Fördelar med husbilsregg? Tja, billigare avgifter på färjor och broar i tex Danmark skulle jag tro, och så får du köra på ställen där lastbilstrafik är förbjuden. Finns säkert fler fördelar (och även nackdelar) men det är detta jag kan ta direkt ur minnet smile

Senast redigerat av Steff240 (26 oktober )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober · 13 327 Inlägg

Steff240 skrev:
På gymnasiet hade vi några lastbilar där sängen blivit ersatt av 2 säten istället. Det var hemmabyggt, så att säga, men uppenbarligen godkänt big_smile

När det gäller skåp så TROR jag att om du vill kunna ha passagerarna i bostadsdelen under färd så måste skåp och förarhytt vara sammambyggt så att du kan gå emellan om du förstår vad jag menar. Farsan gick i liknande tankar för några år sedan och jag har för mig att vi fick det svaret från besiktningsorganet.

Det BÖR räcka att bilen är äldre än 2006, för i papperna står inte detaljerat NÄR den fick sin nuvarande påbyggnad. Mao kan du ta tex en gammal grusbil, kasta flaket och sätta på ett skåp istället.

Fördelar med husbilsregg? Tja, billigare avgifter på färjor och broar i tex Danmark skulle jag tro, och så får du köra på ställen där lastbilstrafik är förbjuden. Finns säkert fler fördelar (och även nackdelar) men det är detta jag kan ta direkt ur minnet smile

Ja, så är det. I min ungdom köpte jag en gammal Mercedes 307 där det hade bultats fast en husvagn på. Såg faktiskt rätt okej ut. Den hade vi mycket kul med! Då får man ju boendet klart från start dessutom...

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang