5119
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Soppgubbe
900 Inlägg
24 december 2012
#1181
MammDiin skrev:
V70Drive skrev:
Merljus skrev:
En bekant fick ombesiktning förra vecka på grund av xenon i dimljusen, så jag rekkomenderar att koppla ur dem/ta bort säkringen till dem.

Men om man drar ut säkringen, så ser dom ju fortfarande ballasterna, kablar, lamphållare å hela paketet, syns väldigt väl på min s70.
Kan dom ge en 2:a bara för att dom ser ballasterna eller skiter dom i de?

Inte olagligt med ballaster...

Vad bra smile

God Jul smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

414 Inlägg
24 december 2012
#1182
V70Drive skrev:
MammDiin skrev:
V70Drive skrev:

Men om man drar ut säkringen, så ser dom ju fortfarande ballasterna, kablar, lamphållare å hela paketet, syns väldigt väl på min s70.
Kan dom ge en 2:a bara för att dom ser ballasterna eller skiter dom i de?

Inte olagligt med ballaster...

Vad bra smile

God Jul smile

vågar man köra igenom bes med ej e godkända extraljus? borde va samma som xenon i helljuset va?smile

God Jul big_smile


Soppgubbe
900 Inlägg
24 december 2012
#1183
Ankmeister skrev:
V70Drive skrev:
MammDiin skrev:
Inte olagligt med ballaster...

Vad bra smile

God Jul smile

vågar man köra igenom bes med ej e godkända extraljus? borde va samma som xenon i helljuset va?smile

God Jul big_smile

Kom igenom men xenon i mina extraljus och helljus på min 940 smile dom gillade ljuset smile



God Jul

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

Fotograf
1 319 Inlägg
24 december 2012
#1184
V70Drive skrev:
Ankmeister skrev:
V70Drive skrev:

Vad bra smile

God Jul smile

vågar man köra igenom bes med ej e godkända extraljus? borde va samma som xenon i helljuset va?smile

God Jul big_smile

Kom igenom men xenon i mina extraljus och helljus på min 940 smile dom gillade ljuset smile



God Jul

extra ljusen å hellyset brukar då inte vara nå problem smile

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

337 Inlägg
24 december 2012
#1185
Jösses det var väldigt vad mycket som blev sagt om xenon i halvljuset, trodde faktiskt inte att det vart så mycket att säga om det men men. Man lär sig något nytt varje dag.

Visst om ljuset inte är rätt inställt, att det blir bländande. Men att köra med det halvljuset jag har på min innan med ett värmeljus i lycktan. Är ju heller ingen fröjd, ser ju knapp 10-20 framför bilen.

Har kollat spänning etc. som någon föreslog och det går inte att få bättre. Vissa usa bilar är inte kända för att ljuset är det bästa på dom.

Men jag får tacka för alla som gav svar angående frågorna jag ställde ett par sidor tidigare..

God Jul på er alla.

Mvh Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

230 Inlägg
24 december 2012
#1186
Tänkte bara langa ut reglerna och länkarna eftersom det verkar som vissa inte hittat till första sidan.
Här kommer det iallafall.

God Jul på er ljustokiga jävlar wink cool

REGLER

* Ingen reklam (undantag tipsa om företag med bra produkter och service / tipsa om företag som har dåliga produkter som bör varnas inom detta område får skrivas om här)

* Forumets regler : http://www.garaget.org/start.php?action=forumRules

* Ingen annonsering alltså inget köp & sälj ( köp och byten tas via PM )

* Inga personliga påhopp ( Inget skitsnack om varandra allt ska hållas inom ramarna och ända inlägget ska handla om xenon eller LED )

FÖRETAG

www.Merljus.se
www.oljebaren.se
www.strands.se
www.xenonkungen.com
www.facebook.com/MahlersXenon
www.crazyride.se
www.prestandabelysning.se
www.xljus.se
www.scstyling.com/
www.lindeholms.se säljer Nbb billigt
www.madimaconsult.se/sv/extraljus/nb … rp=1683016 Även där billiga Nbb
www.Humanhabit.se
www.morkradd.se/index.html
www.bilupplysningen.se/
www.vvme.com


Företag som säljer snabbfästen

www.olconstruction.se
www.merljus.se


Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
24 december 2012
#1187
vwkjell skrev:
C_A_T skrev:
vwkjell skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/173/172948/172948-ef39f50f7af44517ef92c544dfa1db84.jpg

4x 75w 5000k xenon och 2x 55w 6000 xenon.
Grymt nöjd. Lamporna var Helt raka allt funkade som de skulle vid första uppstarten big_smile 75wattarna är från humanhabit.nu (om man nu får skriva de??)

Och 55wattarna är några noname kina, billigast möjligt.

Tkr det ser väldigt gult ut men det är väl kameran wink

Kan vara halvljuset som är 3000k xenon wink

Det säger allt smile

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
24 december 2012
#1188
AD_ skrev:
Någon form av förklaring ang. detta kan vara värt att klistra i första inlägget.

Undrar samma sak. VRF får man inte ha efterkonverterat i halvljus. Ngn som kan komma upp med en riktig förklaring.

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
24 december 2012
#1189
V70Drive skrev:
Ankmeister skrev:
V70Drive skrev:

Vad bra smile

God Jul smile

vågar man köra igenom bes med ej e godkända extraljus? borde va samma som xenon i helljuset va?smile

God Jul big_smile

Kom igenom men xenon i mina extraljus och helljus på min 940 smile dom gillade ljuset smile



God Jul

Jag är nyfiken på vad bes kmr säga om mina 5 extraljus big_smile

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

220 Inlägg
24 december 2012
#1190
C_A_T skrev:
AD_ skrev:
Någon form av förklaring ang. detta kan vara värt att klistra i första inlägget.

Undrar samma sak. VRF får man inte ha efterkonverterat i halvljus. Ngn som kan komma upp med en riktig förklaring.

Om man ska hård dra det hela så får man inte ha konverterat i helljus och extraljus heller (extraljus gäller detta enbart om dom är monterade efter 2005) men iom att helljus endast används när man inte har möte så ser Bes och polis mellan fingrarna med detta. lika olagligt att sätta i 100W lampor i e-ljusen om dom mont efter 2005.


Om du har en bil med original xenon kan man sätta dit original xenonsystem, skillnaden mellan detta och konverterat förutom optiken då förstås är att det har aktiv nivåreglering, en kännare på tex bakaxeln känner av om bilen fjärdar ner och sänker då ljuset blixtsnabbt, detta är något helt annat än innifrån juserbara strålkastare då systemet jobbar hela tiden när du kör.

7 541 Inlägg
24 december 2012
#1191
164anders skrev:
C_A_T skrev:
AD_ skrev:
Någon form av förklaring ang. detta kan vara värt att klistra i första inlägget.

Undrar samma sak. VRF får man inte ha efterkonverterat i halvljus. Ngn som kan komma upp med en riktig förklaring.

Om man ska hård dra det hela så får man inte ha konverterat i helljus och extraljus heller (extraljus gäller detta enbart om dom är monterade efter 2005) men iom att helljus endast används när man inte har möte så ser Bes och polis mellan fingrarna med detta. lika olagligt att sätta i 100W lampor i e-ljusen om dom mont efter 2005.


Om du har en bil med original xenon kan man sätta dit original xenonsystem, skillnaden mellan detta och konverterat förutom optiken då förstås är att det har aktiv nivåreglering, en kännare på tex bakaxeln känner av om bilen fjärdar ner och sänker då ljuset blixtsnabbt, detta är något helt annat än innifrån juserbara strålkastare då systemet jobbar hela tiden när du kör.

någon som vet var man kan köpa nivåreglering?? als? tänkte ha det på min bil så blir den bättre smile
Senast redigerat av granadadr (24 december 2012)

730 Inlägg
24 december 2012
#1192
granadadr skrev:
164anders skrev:
C_A_T skrev:

Undrar samma sak. VRF får man inte ha efterkonverterat i halvljus. Ngn som kan komma upp med en riktig förklaring.

Om man ska hård dra det hela så får man inte ha konverterat i helljus och extraljus heller (extraljus gäller detta enbart om dom är monterade efter 2005) men iom att helljus endast används när man inte har möte så ser Bes och polis mellan fingrarna med detta. lika olagligt att sätta i 100W lampor i e-ljusen om dom mont efter 2005.


Om du har en bil med original xenon kan man sätta dit original xenonsystem, skillnaden mellan detta och konverterat förutom optiken då förstås är att det har aktiv nivåreglering, en kännare på tex bakaxeln känner av om bilen fjärdar ner och sänker då ljuset blixtsnabbt, detta är något helt annat än innifrån juserbara strålkastare då systemet jobbar hela tiden när du kör.

någon som vet var man kan köpa nivåreglering?? als? tänkte ha det på min bil så blir den bättre smile

Du har pm strax

7 541 Inlägg
24 december 2012
#1193
Sjodahl skrev:
granadadr skrev:
164anders skrev:

Om man ska hård dra det hela så får man inte ha konverterat i helljus och extraljus heller (extraljus gäller detta enbart om dom är monterade efter 2005) men iom att helljus endast används när man inte har möte så ser Bes och polis mellan fingrarna med detta. lika olagligt att sätta i 100W lampor i e-ljusen om dom mont efter 2005.


Om du har en bil med original xenon kan man sätta dit original xenonsystem, skillnaden mellan detta och konverterat förutom optiken då förstås är att det har aktiv nivåreglering, en kännare på tex bakaxeln känner av om bilen fjärdar ner och sänker då ljuset blixtsnabbt, detta är något helt annat än innifrån juserbara strålkastare då systemet jobbar hela tiden när du kör.

någon som vet var man kan köpa nivåreglering?? als? tänkte ha det på min bil så blir den bättre smile

Du har pm strax

tack
å bock smile

220 Inlägg
24 december 2012
#1194
HBass skrev:
164anders skrev:
någon här som har någon praktisk erfarenhet av både Ref37.5 och REF 50 hella 3003? vill veta hur ljusbilden är, har en känsla av att men kan förlora en hel del bredd med REF 50?

Ja jag har provat båda men tycket 37,5 är mycket bättre men då har jag endast prövat med 55w och 75w xenon tongue

Halogenstrålkastare är ju byggda för halogen som kräver smal ljusbild för att nå långt,
LED och Xenon har så mycket kraft så då kan man gott ha lite bredare ljusbild.
Ref 37,5 är nog runt 8 grader spridning vilket är väldigt smalt ändå för att vara xenon eller LED. Skulle tro att Ref. 50 motsvarar runt 5 graders spridning vilket är sjuktligt smalt. Men är man ute efter att tävla i maximal räckvidd är det ju det som gäller.

ja om det blir 3003or så blir det 37.5, Big knick lutar det åt annars ger fin bredd med minst lika bra längd, så jäkla tunga bara samt att 3003 är snyggare;).


Hittade en bra sida som ger ett liet hum om hur mycketolika ref tal sprider ljuset

http://www.offroadpaja.fi/Valojutut.htm
Senast redigerat av 164anders (24 december 2012)

264 Inlägg
24 december 2012
#1195
164anders skrev:
Om du har en bil med original xenon kan man sätta dit original xenonsystem, skillnaden mellan detta och konverterat förutom optiken då förstås är att det har aktiv nivåreglering, en kännare på tex bakaxeln känner av om bilen fjärdar ner och sänker då ljuset blixtsnabbt, detta är något helt annat än innifrån juserbara strålkastare då systemet jobbar hela tiden när du kör.

Och att tillägga, bilar med original xenon måste även alltid ha strålkastarrengöring, för att minimera bländningsrisken p.g.a. skitiga glas.   smile

Edit..
Vah?  Jag verkar vara den ende online här kl 15.00 på julafton....    är jag frisk eller? tongue
Senast redigerat av JE71 (24 december 2012)

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

392 Inlägg
24 december 2012
#1196
JE71 skrev:
164anders skrev:
Om du har en bil med original xenon kan man sätta dit original xenonsystem, skillnaden mellan detta och konverterat förutom optiken då förstås är att det har aktiv nivåreglering, en kännare på tex bakaxeln känner av om bilen fjärdar ner och sänker då ljuset blixtsnabbt, detta är något helt annat än innifrån juserbara strålkastare då systemet jobbar hela tiden när du kör.

Och att tillägga, bilar med original xenon måste även alltid ha strålkastarrengöring, för att minimera bländningsrisken p.g.a. skitiga glas.   smile

Edit..
Vah?  Jag verkar vara den ende online här kl 15.00 på julafton....    är jag frisk eller? tongue

hehe nej du är inte ensam tongue


388 Inlägg
24 december 2012
#1197
Fillppa skrev:
JE71 skrev:
164anders skrev:
Om du har en bil med original xenon kan man sätta dit original xenonsystem, skillnaden mellan detta och konverterat förutom optiken då förstås är att det har aktiv nivåreglering, en kännare på tex bakaxeln känner av om bilen fjärdar ner och sänker då ljuset blixtsnabbt, detta är något helt annat än innifrån juserbara strålkastare då systemet jobbar hela tiden när du kör.

Och att tillägga, bilar med original xenon måste även alltid ha strålkastarrengöring, för att minimera bländningsrisken p.g.a. skitiga glas.   smile

Edit..
Vah?  Jag verkar vara den ende online här kl 15.00 på julafton....    är jag frisk eller? tongue

hehe nej du är inte ensam tongue

Och jag är också här, kalle anka har man sett innan och firar inte jul så pass mycket, äta lite julmat sen är det klart typ. tongue


730 Inlägg
24 december 2012
#1198
När sitter och kollar på kalle och skriver här via mobilen.

God hjul!

1 893 Inlägg
24 december 2012
#1199
C_A_T skrev:
AD_ skrev:
Någon form av förklaring ang. detta kan vara värt att klistra i första inlägget.

Undrar samma sak. VRF får man inte ha efterkonverterat i halvljus. Ngn som kan komma upp med en riktig förklaring.

Bilar som är helbils godkända får man inte ändra nått på.
Det är knapt så man får byta till V-hjul på vintern. wink Alltså, är bilen godkänd med en viss utrustning, får den inte ändras, PUNKT!!!
Skulle SBP och polis hårddra reglerna, skulle 90% av bilar på vägen få körförbud pga detta.
Bara att byta till alu-hjul, kanske en cm bredare än plåtisarna som satt på... Förbjudet !!!

Nu har SBP valt att slå ner på eftermonterade Xenon halvljus. Man kan tycka vad man vill om det.
(Personligen tycker jag det är bra, för många bländar som FA"#¤N! Ibland vill man vända, köra i kapp och slå sönder hela bilen för svinet... Men det är bara min personliga åsikt.)
Troligen för att de flesta som konverterat, ger fullkomligt fan i att de bländar mötande, med allt det innebär för säkerheten i trafiken.

Givetvis finns det människor som vill konvertera hela vägen och göra det rätt, med nivå reglering och allt.
Men denna möjlighet finns alltså inte, troligen pga ovan nämnda puckon.

God Jul på er !!! big_smilecoollol


93 Inlägg
24 december 2012
#1200
Jag överväger att köpa en 240w-260w ledramp med 24-26 10w dioder att montera på taket på bilen, jag vet dock inte vilken spridning jag ska ha.

Överväger om jag ska ha 10 eller 20 graders spridning, jag föredrar själv långskjutande extraljus och prioriterar längd, men jag har absolut ingen aning hur 10 respektive 20 graders spridning lyser.

Är 10 grader bara en punkt 100 meter bort eller är det någon som vet? Finns det några bilder som visar de olika spridningarna likt de som används i extraljustest i tidningarna?

Tex en sånhär bild vore perfekt så man får se skillnaden men någon kanske har riktiga bilder också och kan visa?
http://www.prestandabelysning.se/public/img/user/ljusbild3.jpg
http://www.crazyride.se/661-368-thickbox/mora-led-extraljus-9-36v-24w-e-markt.jpg
Senast redigerat av enblabil (24 december 2012)


Sök