1970
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
24 december 2012
164anders skrev:
HBass skrev:
164anders skrev:
någon här som har någon praktisk erfarenhet av både Ref37.5 och REF 50 hella 3003? vill veta hur ljusbilden är, har en känsla av att men kan förlora en hel del bredd med REF 50?

Ja jag har provat båda men tycket 37,5 är mycket bättre men då har jag endast prövat med 55w och 75w xenon tongue

Halogenstrålkastare är ju byggda för halogen som kräver smal ljusbild för att nå långt,
LED och Xenon har så mycket kraft så då kan man gott ha lite bredare ljusbild.
Ref 37,5 är nog runt 8 grader spridning vilket är väldigt smalt ändå för att vara xenon eller LED. Skulle tro att Ref. 50 motsvarar runt 5 graders spridning vilket är sjuktligt smalt. Men är man ute efter att tävla i maximal räckvidd är det ju det som gäller.

ja om det blir 3003or så blir det 37.5, Big knick lutar det åt annars ger fin bredd med minst lika bra längd, så jäkla tunga bara samt att 3003 är snyggare;).

Hittade en bra sida som ger ett liet hum om hur mycketolika ref tal sprider ljuset

http://www.offroadpaja.fi/Valojutut.htm

Ngn som förstår finska och kan översätta? lol

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

802 Inlägg
24 december 2012
Kristian_V skrev:
C_A_T skrev:
AD_ skrev:
Någon form av förklaring ang. detta kan vara värt att klistra i första inlägget.

Undrar samma sak. VRF får man inte ha efterkonverterat i halvljus. Ngn som kan komma upp med en riktig förklaring.

Bilar som är helbils godkända får man inte ändra nått på.
Det är knapt så man får byta till V-hjul på vintern. wink Alltså, är bilen godkänd med en viss utrustning, får den inte ändras, PUNKT!!!
Skulle SBP och polis hårddra reglerna, skulle 90% av bilar på vägen få körförbud pga detta.
Bara att byta till alu-hjul, kanske en cm bredare än plåtisarna som satt på... Förbjudet !!!

Nu har SBP valt att slå ner på eftermonterade Xenon halvljus. Man kan tycka vad man vill om det.
(Personligen tycker jag det är bra, för många bländar som FA"#¤N! Ibland vill man vända, köra i kapp och slå sönder hela bilen för svinet... Men det är bara min personliga åsikt.)
Troligen för att de flesta som konverterat, ger fullkomligt fan i att de bländar mötande, med allt det innebär för säkerheten i trafiken.

Givetvis finns det människor som vill konvertera hela vägen och göra det rätt, med nivå reglering och allt.
Men denna möjlighet finns alltså inte, troligen pga ovan nämnda puckon.

God Jul på er !!! big_smilecoollol

Se på saabarna med originalmontering. Deras halvljus bländar så in i helvete-.

388 Inlägg
24 december 2012
C_A_T skrev:
Kristian_V skrev:
C_A_T skrev:

Undrar samma sak. VRF får man inte ha efterkonverterat i halvljus. Ngn som kan komma upp med en riktig förklaring.

Det är knapt så man får byta till V-hjul på vintern. wink Alltså, är bilen godkänd med en viss utrustning, får den inte ändras, PUNKT!!!
Skulle SBP och polis hårddra reglerna, skulle 90% av bilar på vägen få körförbud pga detta.
Bara att byta till alu-hjul, kanske en cm bredare än plåtisarna som satt på... Förbjudet !!!

Nu har SBP valt att slå ner på eftermonterade Xenon halvljus. Man kan tycka vad man vill om det.
(Personligen tycker jag det är bra, för många bländar som FA"#¤N! Ibland vill man vända, köra i kapp och slå sönder hela bilen för svinet... Men det är bara min personliga åsikt.)
Troligen för att de flesta som konverterat, ger fullkomligt fan i att de bländar mötande, med allt det innebär för säkerheten i trafiken.

Givetvis finns det människor som vill konvertera hela vägen och göra det rätt, med nivå reglering och allt.

Jo men alla dessa gamla volvos o bmws med eftermonterat bländar ännu mera, tycker det är helt rätt att dom slår ner på konverterat halvljus, fan så många gånger man önskar man varit kriminell o haft en tabanja när man mött gamla 7leif raggare med 55W xenon som pekar rakt i ögonen på en.

187 Inlägg
24 december 2012
enblabil skrev:
Jag överväger att köpa en 240w-260w ledramp med 24-26 10w dioder att montera på taket på bilen, jag vet dock inte vilken spridning jag ska ha.

Överväger om jag ska ha 10 eller 20 graders spridning, jag föredrar själv långskjutande extraljus och prioriterar längd, men jag har absolut ingen aning hur 10 respektive 20 graders spridning lyser.

Är 10 grader bara en punkt 100 meter bort eller är det någon som vet? Finns det några bilder som visar de olika spridningarna likt de som används i extraljustest i tidningarna?

Tex en sånhär bild vore perfekt så man får se skillnaden men någon kanske har riktiga bilder också och kan visa?
http://www.prestandabelysning.se/public … sbild3.jpg
http://www.crazyride.se/661-368-thickbo … -markt.jpg

10grader ska du nog köra på. Vilken ramp tänkte du köpa?

Soppgubbe
900 Inlägg
24 december 2012
C_A_T skrev:
164anders skrev:
HBass skrev:

Ja jag har provat båda men tycket 37,5 är mycket bättre men då har jag endast prövat med 55w och 75w xenon tongue

Halogenstrålkastare är ju byggda för halogen som kräver smal ljusbild för att nå långt,
LED och Xenon har så mycket kraft så då kan man gott ha lite bredare ljusbild.
Ref 37,5 är nog runt 8 grader spridning vilket är väldigt smalt ändå för att vara xenon eller LED. Skulle tro att Ref. 50 motsvarar runt 5 graders spridning vilket är sjuktligt smalt. Men är man ute efter att tävla i maximal räckvidd är det ju det som gäller.

ja om det blir 3003or så blir det 37.5, Big knick lutar det åt annars ger fin bredd med minst lika bra längd, så jäkla tunga bara samt att 3003 är snyggare;).

Hittade en bra sida som ger ett liet hum om hur mycketolika ref tal sprider ljuset

http://www.offroadpaja.fi/Valojutut.htm

Ngn som förstår finska och kan översätta? lol

Klistra in länken på google översätt så kommer sidan upp på sv smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

GL77
24 december 2012
enblabil skrev:
Jag överväger att köpa en 240w-260w ledramp med 24-26 10w dioder att montera på taket på bilen, jag vet dock inte vilken spridning jag ska ha.

Överväger om jag ska ha 10 eller 20 graders spridning, jag föredrar själv långskjutande extraljus och prioriterar längd, men jag har absolut ingen aning hur 10 respektive 20 graders spridning lyser.

Är 10 grader bara en punkt 100 meter bort eller är det någon som vet? Finns det några bilder som visar de olika spridningarna likt de som används i extraljustest i tidningarna?

Tex en sånhär bild vore perfekt så man får se skillnaden men någon kanske har riktiga bilder också och kan visa?
http://www.prestandabelysning.se/public … sbild3.jpg
http://www.crazyride.se/661-368-thickbo … -markt.jpg

Ta den med 10 graders spridning... wink

398 Inlägg
24 december 2012
Hella 3003 37,5 har nog ca 6-7 grader spridning
Hella 3003 50 har nog ca 3-5 grader spridning
http://www.prestandabelysning.se/public/img/user/ljusbild3.jpg
spot på bilden har ca 1-3 grader (liknar stor reflektor med xenon)
Euro på bilden har ca 8-10 grader (motsvarar det ljuset mina transporter ger)
Flood på bilden har ca 40-60 grader (arbetslampor etc)

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

294 Inlägg
24 december 2012
Hallå! införskaffat mig ett xenonkit, 2st lampor dvs. 5000k 55w.

Har 4st extraljus, 2st hella 3000, samt 2st sim.(vitt klarglas) Vilken av dessa är de bästa alternativet å konvertera?

Go hjul!
Senast redigerat av -Elfving (24 december 2012)

Avstängd
1 418 Inlägg
24 december 2012
-Elfving skrev:

Har 4st extraljus, 2st hella 3000, samt 2st sim.(vitt klarglas) Vilken av dessa är de bästa alternativet å konvertera?

Go hjul!

hella:)

398 Inlägg
24 december 2012
-Elfving skrev:

Go hjul!

Hella så klart :-P

Diskussioner, bilder och projekt m.m. kring xenonkonvertering, extraljus eller annat ljusrelaterat?!
Välkommen till Ljusfascisterna: https://www.facebook.com/groups/ljusfascisterna/

414 Inlägg
25 december 2012
Vilka är dom snabbaste 35w slimballasterna som ni rekomenderar ?

Bra om dom är små ska monteras i strålkastaren:)
Senast redigerat av Ankmeister (25 december 2012)

802 Inlägg
25 december 2012
JsoooN skrev:
C_A_T skrev:
Kristian_V skrev:

Jo men alla dessa gamla volvos o bmws med eftermonterat bländar ännu mera, tycker det är helt rätt att dom slår ner på konverterat halvljus, fan så många gånger man önskar man varit kriminell o haft en tabanja när man mött gamla 7leif raggare med 55W xenon som pekar rakt i ögonen på en.

Tabanja?

388 Inlägg
25 december 2012
C_A_T skrev:
JsoooN skrev:
C_A_T skrev:

Tabanja?

Pistol, roadrage videos från mother russia ger en idéer.. tongue
Senast redigerat av JsoooN (25 december 2012)

220 Inlägg
25 december 2012
Ankmeister skrev:
Vilka är dom snabbaste 35w slimballasterna som ni rekomenderar ?

Bra om dom är små ska monteras i strålkastaren:)

Jag har F3 ballaster dom är snabba, finns i dom flesta xenonbutiker, fast jag tycker väntetiden är rätt så irriterande även  med snabba ballaster så en omgång ordentingt effektiva halogen extraljus står högt upp på min lista...

3 151 Inlägg
25 december 2012
Varför stör ni er på uppstartstiden? Bara undrar..

2 624 Inlägg
25 december 2012
Mervolic skrev:

Svarar för mig nu. Och det är för att man vill ju hinna se något innan man lär blända av igen samt skönt när det går fort när det är mörkt smile

Va rätt så värdelöst med gamla xenonkittet (100w super HWX) som tog på sig bra med tid innan det lös fullt. Det va lite smått oanvändbart häromkring tongue
Senast redigerat av martinn (25 december 2012)

3 151 Inlägg
25 december 2012
martinn skrev:
Mervolic skrev:

Svarar för mig nu. Och det är för att man vill ju hinna se något innan man lär blända av igen samt skönt när det går fort när det är mörkt smile

Va rätt så värdelöst med gamla xenonkittet (100w super HWX) som tog på sig bra med tid innan det lös fullt. Det va lite smått oanvändbart häromkring tongue

Jo, men även när det precis startar så lyser det ju typ lika bra som halogen? Har själv kört med/sett diverse xenon kit och det tycker jag inte är något problem. neutral

2 411 Inlägg
25 december 2012
Funderar på att köpa detta kit till mina nbb 225or.   Tror ni att det kan vara något eller ska man satsa på 75w från exempelvis xenonkungen?

http://www.oljebaren.se/xenon/xenon-kit … t-100w-12v

93 Inlägg
25 december 2012
Nybergrobin skrev:
Funderar på att köpa detta kit till mina nbb 225or.   Tror ni att det kan vara något eller ska man satsa på 75w från exempelvis xenonkungen?

http://www.oljebaren.se/xenon/xenon-kit … t-100w-12v

Jag anser att 100w 12v xenon bara är hittepå, jag har själv testat flera olika 100w och 75w och ser absolut ingen skillnad i ljus.

Rekomenderar helt klart 75w istället då det är betydligt billigare (om man väljer annan återförsäljare än xenonkungen). Vet inte om man får skriva rekomendationer nu men jag är då sjukt nöjd med mina 75w som jag köpte för 1150. Skicka ett PM om du vill veta vars, jag såg att de dessutom har 12% rabatt fram tills imorgon.

1 893 Inlägg
25 december 2012
Mervolic skrev:

Det undrar jag med...
Mina X-ljus, med snart två år gamla slim 55W ballaster, ej speedstarter, lyser långt förbi mina original helljus, på en bråkdels sekund.
Det när de är kalla. Sedan blir det bara mer och mer, under 5-8 sekunder, tills de lyser fullt.
Om jag vill se volvos helljus, måste jag stänga av X-ljusen helt.

Mao har jag mera ljus i helljusen på en bråkdels sekund, än med original.

När de en gång blivit varma, kan jag lätt köra med möten ett par minuter, och när jag slår på dem lyser de fullt direkt.. Ser inte det som ett problem.

Sök