Ford mondeo 2004 ryckte, la av, skramlar ?

moore
1 januari 2013 · 43 Inlägg

Bra start på nya året.
Sambon ringde på morgonen och sa att bilen la av på väg till jobbet.
Hon körde 70km/h när bilen började rycka för att sen tvärdö. Hon försökte starta den utan resultat. Jag kom dit och försökte starta den och den startade till när jag pumpade på gasen och höll den helt i botten. Men den gick väldigt ojämt och det skramlade och rasslade. Det lät som det kom från avgasröret. Hon stod väldigt dumt till så jag höll bilen på höga varv Max 100 meter där den kunde stå bättre.
Nu står den där.. Den har gått 11000 mil.
Är det någon som vet var man ska börja felsöka?
Gott nytt år!

dawwe ...has left the building...
1 januari 2013 · 4 474 Inlägg

Starta INTE bilen fler gånger. Bogsera till verkstad. Kan vara "vad som helst"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
1 januari 2013 · 311 Inlägg

Precis som ovanstående säger : starta inte ! yikes
Kan vara kamremmen som hoppat några kugg av olika anledningar,
resultatet kan bli "ventilsallad" om du har dålig tur...

Jungmar
1 januari 2013 · 847 Inlägg

Kan vara innehållet i katalysatorn som släppt och täpper för avgasernas väg ut ur motorn, eftersom att du säger att det skramlar från avgassystemet.

moore
2 januari 2013 · 43 Inlägg

Inlämnad nu.. Får se om det är något som går att rädda.. hmm

moore
2 januari 2013 · 43 Inlägg

Det var två ventiler som var trasiga och så behövde toppen slipas, 6-7000 skulle det kosta.. hmm

dawwe ...has left the building...
2 januari 2013 · 4 474 Inlägg

O varför var ventilerna trasiga? En kamrem som "hoppat"? För ventiler går sällan sönder bara så där hux-flux när man kör normalt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
moore
2 januari 2013 · 43 Inlägg

Ja du, bra fråga, bilen körs normalt,.. Får be dem kolla upp kamremmen också kanske..

dawwe ...has left the building...
2 januari 2013 · 4 474 Inlägg

Tja eftersom det var "två ventiler som var trasiga o toppen behöver slipas" ( va du menar är nog byta två ventiler o plana toppen) så måste de plocka bort kamrem+spännare. Dum-snålt o inte montera nytt! Kolla så att vattenpumpen inte drivs av kamremmen, om den gör det så byt den med!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
moore
2 januari 2013 · 43 Inlägg

Ok, tack..
Ska kolla upp det..

FordPer
2 januari 2013 · 188 Inlägg

är de en 2.0 är de kamkedja

moore
2 januari 2013 · 43 Inlägg

Det är en 2.0!

FordPer
2 januari 2013 · 188 Inlägg

då är de kamkedja

dawwe ...has left the building...
2 januari 2013 · 4 474 Inlägg

Fortfarande...varför byts ventilerna? Har de "kommit i kontakt med kolvarna"? Även en kamkedja kan rappa över. men ofta beror det då på att sträckaren gett sig.

Senast redigerat av dawwe (2 januari 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
FordPer
2 januari 2013 · 188 Inlägg

håller med dawwe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang