Marlboroman's Amazon -66

Öden och äventyr på vägen mot en renoverad / lätt ombyggd amazon som skulle ha varit klar för många år sedan egentligen. Har inga ambitioner att få den i show-skick eller försöka åka fort. Ska bara ha en trevlig bil som kan åka i helt enkelt.
  • 63 Följare
  • 38 342 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 mars 2018
Marlboroman
1 januari 2013 · 8 153 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/651/311454_ukj8fj.jpg

I slutet av förra årtusendet så fick jag köpa en amazon av min morfar som pga sjukdom vart tvungen att börja sälja av sin samling av bilar. Fick då köpa denna pärlvita 66'a. Hade förhoppningar på att få köpa antingen den röda amzon sporten eller helst hans P1800. Men det fick jag inte. Att P1800'n gled mig ur händerna grämer mig än.

Den åkte på trailer hem från Umeå trots att den hade gått som bruksbil under många år. Under dessa år i daglig tjänst så rasade originalmotorn en dag vilket innebar att original B18 + 3-växlad manuell byttes ut mot B20 och överväxel.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/651/311455_7c9suv.jpg

Eftersom det då var ett par år kvar tills jag skulle ta körkortet så skulle den fixas till innan jag fick kortet. Så jag började riva ner den lite hösten -99. Dock hittades en hel del rost, vilket gjorde att arbetet avstannade. Dels pga brist på svets och dels för att garaget jag huserade i då helt enkelt inte lämpade sig för såna projekt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/651/967381_npf2xf.jpg

Vartefter åren gick så vart det mer och mer grejjer i den...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/651/1001206_h8d488.jpg

Men det hända inget förutom att den startades lite då och då, och provkördes någon enstaka gång. Varje år så sa jag att den skulle va klar nästa år, man borde, man skulle och så vidare men det hände inget...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-66f0a61cf6069b246b395652adffa850.jpg

...förrens en dag i början på juli 2011 då den flyttades till ett nytt garage. Det blev det riktiga startskottet på renoveringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-3372fcb6af80514bc079e9d07e0a77d3.jpg

Det kapade, mättes, svetsade, mättes, svors, kapades...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-db0ba99992079f58720afe832e347fc7.jpg

...jäklades, tog tid och så vidare, men till slut så var rosten i innerskärmarna borta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-a9d1b27c9051281945a7be5f15939a34.jpg

Och till slut kunde man börja ana att det skulle kunna bli något av den igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-49a10ad2548c93ed2416f5541428d62b.jpg

Bakaxeln togs ner för att kunna laga ett hål i golvet bak. I samma veva fick den lite ny färg och alla bussningar byttes. Momentstagen renoverades medans bärarmarna byttes ut pga rost. Panhardstaget klarades sig med en blästring och nya bussningar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-5bb279436913421185ef96722b8ee88c.jpg

Och då var det ingen ide att vara sämre fram. Så a-armarna och kränghämmaren togs ner och blästrades...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-846b693cc840f91c56daf031be067b7c.jpg

..och lackades och fick nya bussningar. Fjädrarna byttes ut med Leisjöfors sänkfjädrar runt om och stötdämparna ersattes av 123GT stötdämpare. Men det är ingen kurvkramare ändå... big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-bb69b091e70b56255370d471fa7c1e53.jpg

Även invändigt kommer det bli lite nytt. Mattan byts ut och all original "ljuddämpning" ersätts med silent coat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-4286fb4f00eb70a65a613ee9971b0753.jpg

Men nu har bygget stått still sedan i höstas då andra projekt kommit ivägen bland annat. Men nu har jag beställt lite grejjer och börjat göra en plan på hur den ska vara körklar till kommande sommar. Hade hoppats att den skulle ha blivit besiktad och så i höstas, men det sprack.

Jobbar några dagar nu, men sedan så ska jag börja ta tag i projektet igen kommande helg.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Brådhis * Voff voff *
1 januari 2013 · 8 691 Inlägg

Trevligt! Detta måste man ju följa! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
MFred
1 januari 2013 · 146 Inlägg

Härligt! Såg inte dumt ut alls smile lycka till med projektet!

Marlboroman
1 januari 2013 · 8 153 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-3ba2f3ff8f88c82efaab0a5cfc65db45.jpg

Kastar upp lite mer bilder på en gång. Inredning var ju helt ok, men i behov av en rejäl rengöring. Stoppningen på instrumentpanelen ska bytas ut innan den sätts tillbaks.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-9bac56e3c1f46a9a5dba0adf3132c61f.jpg

Baksätet efter rengöring och nya mattan bara inlagd lite som hastigast för att se hur det kan komma att se ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-d16249f878b1475b96f63916b939741b.jpg

Bromsarna runt om har fått sig en omgång med nya ok fram, nya backar bak, lite färg och så vart det nya vajrar till handbromsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-1070c7096aca22148db85ca2cb5b3a87.jpg

Morfar byggde en egen transistortändning soim suttit på sedan länge, men jag litade inte på den. Så jag köpte Lumentions brytarlösa tändning och tänkte prova med den, får väl se hur det går.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-2fdaaa51ca6f5c1b343abbd2fda6d494.jpg

Måttar och funderar lite på montering av elfläkt, men har sedan denna bild togs kommit på en annan variant som lär undersökas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-7dee5cdcee8e829c43bb426ccc5de49b.jpg

Grenrör och luftrenare snyggades till. I samma veva så fick förgasaren en rejäl rengöring.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
gromitSWE
2 januari 2013 · 1 677 Inlägg

Prem lagd! smile

Volvo V70 (2007)
Marlboroman
8 januari 2013 · 8 153 Inlägg

Har väl inte riktigt blivit den kick-start på projektet jag hade tänkt mig. Ledigheten gick åt till en massa annat. Men idag vart det ett litet ryck, men en hel del tid har gått åt till att leta på delar och fundera på vad jag glömt. Nackdelen med att ta ett såhär långt avbrott är att man glömmer bort vart man lagt saker, och när man letar så hittar man saker man trodde man bytt redan.

Har i vanlig ordning gjort upp en lista på saker som ska göras och köpas. Och den har blivit längre, men att göra är i skrivande stund 26 punkter, med allt från smågrejjer till stora saker som tar lång tid. Har i alla fall börjat dona lite med eldragningen och tog loss kåpan på baxeln och snyggade till den lite som hastigast. Nu ska det bara i lite olja i den och i lådan så är 2 punkter klara i alla fall.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
mr_yeahman Krom-fascisten
11 januari 2013 · 439 Inlägg

Marlboroman skrev:
Har väl inte riktigt blivit den kick-start på projektet jag hade tänkt mig. Ledigheten gick åt till en massa annat. Men idag vart det ett litet ryck, men en hel del tid har gått åt till att leta på delar och fundera på vad jag glömt. Nackdelen med att ta ett såhär långt avbrott är att man glömmer bort vart man lagt saker, och när man letar så hittar man saker man trodde man bytt redan.

Har i vanlig ordning gjort upp en lista på saker som ska göras och köpas. Och den har blivit längre, men att göra är i skrivande stund 26 punkter, med allt från smågrejjer till stora saker som tar lång tid. Har i alla fall börjat dona lite med eldragningen och tog loss kåpan på baxeln och snyggade till den lite som hastigast. Nu ska det bara i lite olja i den och i lådan så är 2 punkter klara i alla fall.

Känner igen mig, mitt rullande objekt står inne i kallgarage och väntar på goare väder (pga att det just är ett kallt garage big_smile )
Ett tips som jag kan ge alla bilrenoverare därute är att inte göra flera grejer samtidigt på bilen. Tex riva ner hela bilen samtidigt, vilket jag sett många gör roll

Ditt projekt ser grymt ut, å kommer följas.

Marlboroman
11 januari 2013 · 8 153 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-b6c9c804bd6bdc3a8535d39f7edabdab.jpg

Idag kom ett efterlängtat sms från bussgods som talade om att min apaket hade kommit. Dels ett med huvudcylinder till kopplingen, ledningen från cylinder, en nytillverkad OD-spak då jag lessnat på att jaga begagnade på tradera som säljs för fantasisummor och en ny bit skumgummi till rattstången.

Men sen var det 4 paket till. Slog ju i en svag stund till på att i samma veva som ovanstånde delar köpa nytillverkade 5,5"-fälgar. Röck med mig en sådan kartong från bilen och gick upp i lägenheten för att inspektera. Och när jag öppnar kartongen så byts min entusiasm snabbt ut mot skepsis.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-432e6c4bbdd66a06ed755d9982050aa5.jpg

Det jag förväntade mig skulle vara en schysst fälg lackad i silver var en besvikelse. Kulören kan väl närmast beskrivas som öststatsgrå. På baksidan så är det en hel del svetsstänk som inte slipats bort innan lack. Och lacken sen... På 2 fälgar var den ok, men på dem andra så var det rinningar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-b5b160f5d6fccaf5edeee136cfd1951d.jpg

Och det är inga små rinningar heller. Känslan av besikelse gör ju att jag nu slits mellan 3 alternativ:

1: Skicka tillbaks dem och lägga till dem 700:- det kostar mig på de ökade erfarenheternas konto.

2: Skicka iväg dem på blästring(?) och omlackering.

3: Budget/garagelacka dem själv på något vis tills vidare.

Alternativ 1 innebär ju krasst sett att jag får betala 700:- för att vara lika långt ifrån att ha fälgar och däck till sommaren som för 2 veckor sedan. Nummer 2 innebär ju att det lär spenderas pengar som skulle ha gått till annat istället. Och nummer 3 är ju den enklaste och billigaste vägen, men inte den bästa. Får åka iväg med en av fälgarna på måndag och kolla vad det skulle kosta att lämna iväg dem.


mr_yeahman skrev:
Ett tips som jag kan ge alla bilrenoverare därute är att inte göra flera grejer samtidigt på bilen. Tex riva ner hela bilen samtidigt, vilket jag sett många gör roll

Ditt projekt ser grymt ut, å kommer följas.

Kan hålla med om att det är vettigare att ta en sak i taget. Jag å min sida brukar tipsa om att göra listor. Då har man koll på vad som lär köpas och göras, för att inte tala om fakta som ibland lär kollas. Jag tycker att det hjälper till att ge en bättre koll på allt runt det man håller på med och förenklar planeringen.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Brådhis * Voff voff *
11 januari 2013 · 8 691 Inlägg

Kan du inte bara lämna tillbaka fälgarna med motiveringen att finishen är under all kritik? Måste du betala 700:- i frakt eller vad är det som kostar?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
birka76 BASS GLAD
11 januari 2013 · 1 381 Inlägg

Jag hade ju bet företaget stå för omlackring på dom allså eller så får dom ju stå för frakt skicka tillbaks dom ... står de silver på deras sida ?

samt ska du inte plocka ur motorn renuvera den måla upp den ?

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Volkswagen Golf 4a "Röding" (1998)
Volvo 945 Turbo "De vita skåpet .." (1996)
Volvo 940 LITEN TURBO "Röda faran med briljant lack" (1991)
Marlboroman
11 januari 2013 · 8 153 Inlägg

Jag lär ju stå för returfrakten som bör bli 450:-. Dessutom tillkommer 250:- i returavgift.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Brådhis * Voff voff *
11 januari 2013 · 8 691 Inlägg

Marlboroman skrev:
Jag lär ju stå för returfrakten som bör bli 450:-. Dessutom tillkommer 250:- i returavgift.

Aha! Men samtidigt måste väl företaget ha ett visst ansvar eftersom finishen faktiskt kunde förväntas vara bättre?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
birka76 BASS GLAD
11 januari 2013 · 1 381 Inlägg

men uppfyller de inte den beskrivningen som dom har på sin hemsida så kan dom ju inte ta massa betalt för en falsk vara

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Volvo XC90 (2006)
Volvo 945 Turbo "De vita skåpet .." (1996)
Volvo 940 LITEN TURBO "Röda faran med briljant lack" (1991)
Marlboroman
11 januari 2013 · 8 153 Inlägg

birka76 skrev:
Jag hade ju bet företaget stå för omlackring på dom allså eller så får dom ju stå för frakt skicka tillbaks dom ... står de silver på deras sida ?

samt ska du inte plocka ur motorn renuvera den måla upp den ?

Har ju inte varit i kontakt med företaget i fråga än. Ska ta och höra av mig till dem i början på kommande vecka. Men mina möjligheter är ju begränsade om det inte blir tal om goodwill förstås då. Men nej, det står inte silver på hemsidan, det är bara en bild på dem. Skälet till att jag förutsatte att dem var silver är för att jag aldrig sett dessa fälgar i en annan lack egentligen och dem ska ju vara silver. Skulle ju dessutom egentligen handla fälgarna från ett annat ställe, men tog allt från ett och samma ställe för att det skulkel bli billigare totalt sett.

Nja, jag hade ju planer på att lyfta ur motorn, men skippar det. Vill se till att få den körduglig och besiktad innan det blir dags för finlir. För ska jag ändå plocka ur motorn så tänkte jag blästra och lacka framvagnsbalken och när motorn ändå är ur så borde man ju lacka motorrummet och så vidare. Så det får vänta till nästa vinter.

Brådhis skrev:
Aha! Men samtidigt måste väl företaget ha ett visst ansvar eftersom finishen faktiskt kunde förväntas vara bättre?

Visst kan man tycka det. Men hur dem ställer sig till det hela visar sig. Men jag räknar ju kallt med att dem hänvisar till att jag godkänt villkoren och att jag kan utnyttja min returrätt.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
birka76 BASS GLAD
11 januari 2013 · 1 381 Inlägg

Marlboroman skrev:

birka76 skrev:
Jag hade ju bet företaget stå för omlackring på dom allså eller så får dom ju stå för frakt skicka tillbaks dom ... står de silver på deras sida ?

samt ska du inte plocka ur motorn renuvera den måla upp den ?

Har ju inte varit i kontakt med företaget i fråga än. Ska ta och höra av mig till dem i början på kommande vecka. Men mina möjligheter är ju begränsade om det inte blir tal om goodwill förstås då. Men nej, det står inte silver på hemsidan, det är bara en bild på dem. Skälet till att jag förutsatte att dem var silver är för att jag aldrig sett dessa fälgar i en annan lack egentligen och dem ska ju vara silver. Skulle ju dessutom egentligen handla fälgarna från ett annat ställe, men tog allt från ett och samma ställe för att det skulkel bli billigare totalt sett.

Nja, jag hade ju planer på att lyfta ur motorn, men skippar det. Vill se till att få den körduglig och besiktad innan det blir dags för finlir. För ska jag ändå plocka ur motorn så tänkte jag blästra och lacka framvagnsbalken och när motorn ändå är ur så borde man ju lacka motorrummet och så vidare. Så det får vänta till nästa vinter.

Brådhis skrev:
Aha! Men samtidigt måste väl företaget ha ett visst ansvar eftersom finishen faktiskt kunde förväntas vara bättre?

Visst kan man tycka det. Men hur dem ställer sig till det hela visar sig. Men jag räknar ju kallt med att dem hänvisar till att jag godkänt villkoren och att jag kan utnyttja min returrätt.

ok
men tycker ju inte att dom kan säja att de godkänt med rining på fälgen allså
de som köpa en alu fälg som är kantstött lollollol

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Marlboroman
11 januari 2013 · 8 153 Inlägg

birka76 skrev:
men tycker ju inte att dom kan säja att de godkänt med rining på fälgen allså
de som köpa en alu fälg som är kantstött lollollol

Det har du ju helt rätt i smile

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Marlboroman
12 januari 2013 · 8 153 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-27e96445cf68d121c855288bd1795577.jpg

Vart inte så mycket gjort åt bilen idag. Dels så var motivationen på botten idag och dels så gick det åt en massa tid till att flytta en motor och att städa runt bilen. Så nu kan man röra sig lite mer obehindrat och det är ju bra.

Det enda som jag fick gjort egentligen vara att byta huvudcylindern till kopplingen. Den som satt i från början gjorde jag ett försök att renovera, men det vart tydligen fel någonstans, så jag lessnade och köpte en ny istället.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Marlboroman
18 januari 2013 · 8 153 Inlägg

Uppdatering av läget med fälgarna:

Har varit i kontakt med företaget som sålde dem och vi har haft en givande diskussion och är väl som det ser ut överens om att dem tar kostnaden för omlackering. Väntar bara på bekräftelse på det, så med lite flyt så åker fälgarna in på blästring + pulverlack i början på kommande vecka.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
birka76 BASS GLAD
18 januari 2013 · 1 381 Inlägg

Marlboroman skrev:
Uppdatering av läget med fälgarna:

Har varit i kontakt med företaget som sålde dem och vi har haft en givande diskussion och är väl som det ser ut överens om att dem tar kostnaden för omlackering. Väntar bara på bekräftelse på det, så med lite flyt så åker fälgarna in på blästring + pulverlack i början på kommande vecka.

´


de är ju bra att dom tar på sej de ...
för köpa en fälga som så ute så där är ju inget roligt sallså

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Marlboroman
18 januari 2013 · 8 153 Inlägg

Krasst räknat på det så skiljer det inga stora pengar för frakt fram och tillbaks + det jobb dem lär lägga ner.

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang