Fjäderbyte bak volvo 940

ttefwes
17 januari 2013 · 192 Inlägg

Tjena,

Jo ja sitter nu med dilemmat att jag ska byta fjädrar bak på min 945a. men det är så att fjädern i toppen är helt rundad....

Jag har försökt med hylsa och förlängare men allting bara snurrar och skruven och bulten är så rostiga att man knappt kan skruva utan att något går sönder...

så hur ska jag bära mig åt?

http://i.imgur.com/m7DYV.jpg

http://i.imgur.com/qots8.jpg



MVH// smile

Maxen Teknisk
17 januari 2013 · 328 Inlägg

Försök stålborsta rent pinnskruven så mycket det går och dra sedan dit en ny mutter på gängorna och punkta fast. Ev. kan det gå om du använder dig av två muttrar och gör ett "mutterlås". Själva pinnskruven är gängad i karossen och följer med ut.
Problemet du får sedan är att du förmodligen inte kan dra tillbaka fjäderskålen och gummit med samma pinnskruv igen då den blir för kort.
När jag gjorde detsamma på min använde jag mig av en vanlig lite längre skruv med sexkantsskalle istället.

Ja, det heter skruv och inte bult. En bult har inga gängor alls. wink

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
ttefwes
17 januari 2013 · 192 Inlägg

Maxen skrev:
Försök stålborsta rent pinnskruven så mycket det går och dra sedan dit en ny mutter på gängorna och punkta fast. Ev. kan det gå om du använder dig av två muttrar och gör ett "mutterlås". Själva pinnskruven är gängad i karossen och följer med ut.
Problemet du får sedan är att du förmodligen inte kan dra tillbaka fjäderskålen och gummit med samma pinnskruv igen då den blir för kort.
När jag gjorde detsamma på min använde jag mig av en vanlig lite längre skruv med sexkantsskalle istället.

Ja, det heter skruv och inte bult. En bult har inga gängor alls. wink

Okej tack :p men hur menar du med fjäderskålen och gummit med samma pinnskruv? förstog inte riktigt smile

Maxen Teknisk
17 januari 2013 · 328 Inlägg

Fjädern sitter ju fast där uppe med både ett gummi och en fjäderskål. Det märker du hur det ser ut när du fått loss allt. Gummit och fjäderskålen flyttas över till den nya fjädern.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
ttefwes
17 januari 2013 · 192 Inlägg

Maxen skrev:
Fjädern sitter ju fast där uppe med både ett gummi och en fjäderskål. Det märker du hur det ser ut när du fått loss allt. Gummit och fjäderskålen flyttas över till den nya fjädern.

ahh okej då förstår jag, Men när jag ska ha dit den nya fjäder så kan jag ta en vanlig skruv som har samma tjocklek och längd som pinnskruven då?

Maxen Teknisk
17 januari 2013 · 328 Inlägg

Japp, och helst samma gängstigning också. Annars kan det börja gå lite tungt. wink
Längden på skruven bör du väl kolla lite på så du inte drar in den för långt i karossen, men det ser du nog när du meckar med det.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
ttefwes
17 januari 2013 · 192 Inlägg

Maxen skrev:
Japp, och helst samma gängstigning också. Annars kan det börja gå lite tungt. wink
Längden på skruven bör du väl kolla lite på så du inte drar in den för långt i karossen, men det ser du nog när du meckar med det.

Okej tack för hjälpen smile

Maxen Teknisk
17 januari 2013 · 328 Inlägg

Var så lite så. smile

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Pendulum
17 januari 2013 · 1 298 Inlägg

Såg ungefär likadant ut när jag skulle byta på min. Muttern hade så mycket rost på sig så jag först bara fick på en för stor hylsa och trodde det var rätt tills den började snurra. Jag TROR de ska vara nummer 16 på den. Med rätt hylsa greppade den bra trots att den såg bra rostig ut från början.

Nu vet jag inte om du gjorde samma misstag som mig eller inte men tipsar om de iallafall. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
ttefwes
17 januari 2013 · 192 Inlägg

Pendulum skrev:
Såg ungefär likadant ut när jag skulle byta på min. Muttern hade så mycket rost på sig så jag först bara fick på en för stor hylsa och trodde det var rätt tills den började snurra. Jag TROR de ska vara nummer 16 på den. Med rätt hylsa greppade den bra trots att den såg bra rostig ut från början.

Nu vet jag inte om du gjorde samma misstag som mig eller inte men tipsar om de iallafall. smile

hehe nja jag testade faktiskt 17mm i början. men sen testade jag 16mm men när jag försöker skruva så snurrar det bara, känns inte alls som att det hänger med hmm

Senast redigerat av ttefwes (17 januari 2013)

Pendulum
17 januari 2013 · 1 298 Inlägg

ttefwes skrev:

Pendulum skrev:
Såg ungefär likadant ut när jag skulle byta på min. Muttern hade så mycket rost på sig så jag först bara fick på en för stor hylsa och trodde det var rätt tills den började snurra. Jag TROR de ska vara nummer 16 på den. Med rätt hylsa greppade den bra trots att den såg bra rostig ut från början.

Nu vet jag inte om du gjorde samma misstag som mig eller inte men tipsar om de iallafall. smile

hehe nja jag testade faktiskt 17mm i början. men sen testade jag 16mm men när jag försöker skruva så snurrar det bara, känns inte alls som att det hänger med hmm

Banka på en 15mm då? wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
ttefwes
17 januari 2013 · 192 Inlägg

Pendulum skrev:

ttefwes skrev:

Pendulum skrev:
Såg ungefär likadant ut när jag skulle byta på min. Muttern hade så mycket rost på sig så jag först bara fick på en för stor hylsa och trodde det var rätt tills den började snurra. Jag TROR de ska vara nummer 16 på den. Med rätt hylsa greppade den bra trots att den såg bra rostig ut från början.

Nu vet jag inte om du gjorde samma misstag som mig eller inte men tipsar om de iallafall. smile

hehe nja jag testade faktiskt 17mm i början. men sen testade jag 16mm men när jag försöker skruva så snurrar det bara, känns inte alls som att det hänger med hmm

Banka på en 15mm då? wink

hehe jo ja testade det också men de går inte på tongue

Ibland går det inte göra enkelt för sig wink

Maxen Teknisk
17 januari 2013 · 328 Inlägg

ttefwes skrev:

Pendulum skrev:
Såg ungefär likadant ut när jag skulle byta på min. Muttern hade så mycket rost på sig så jag först bara fick på en för stor hylsa och trodde det var rätt tills den började snurra. Jag TROR de ska vara nummer 16 på den. Med rätt hylsa greppade den bra trots att den såg bra rostig ut från början.

Nu vet jag inte om du gjorde samma misstag som mig eller inte men tipsar om de iallafall. smile

hehe nja jag testade faktiskt 17mm i början. men sen testade jag 16mm men när jag försöker skruva så snurrar det bara, känns inte alls som att det hänger med hmm

Säker på att det inte gängas ut något då? De invändiga gängorna (de i karossen) är ju fortfarande fina och borde gå lätt att dra runt. Det släpper ju alltid där det går lättast.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
ttefwes
17 januari 2013 · 192 Inlägg

Maxen skrev:

ttefwes skrev:

Pendulum skrev:
Såg ungefär likadant ut när jag skulle byta på min. Muttern hade så mycket rost på sig så jag först bara fick på en för stor hylsa och trodde det var rätt tills den började snurra. Jag TROR de ska vara nummer 16 på den. Med rätt hylsa greppade den bra trots att den såg bra rostig ut från början.

Nu vet jag inte om du gjorde samma misstag som mig eller inte men tipsar om de iallafall. smile

hehe nja jag testade faktiskt 17mm i början. men sen testade jag 16mm men när jag försöker skruva så snurrar det bara, känns inte alls som att det hänger med hmm

Säker på att det inte gängas ut något då? De invändiga gängorna (de i karossen) är ju fortfarande fina och borde gå lätt att dra runt. Det släpper ju alltid där det går lättast.

Nja man känner att den hoppar över när man kör med hylsa, sen testade jag med polygrip och då slinter man bara på skruven, men vad jag såg så hände det ingenting..

Det går inte köra med vinkelslip på fjädern o bara "ta sönder" fjäderskålen så mycket som möjligt för att komma åt skruven?

Har nya fjädrar och de sitter fjäderskål med gummi på dom smile

Pendulum
17 januari 2013 · 1 298 Inlägg

ttefwes skrev:

Maxen skrev:

ttefwes skrev:

hehe nja jag testade faktiskt 17mm i början. men sen testade jag 16mm men när jag försöker skruva så snurrar det bara, känns inte alls som att det hänger med hmm

Säker på att det inte gängas ut något då? De invändiga gängorna (de i karossen) är ju fortfarande fina och borde gå lätt att dra runt. Det släpper ju alltid där det går lättast.

Nja man känner att den hoppar över när man kör med hylsa, sen testade jag med polygrip och då slinter man bara på skruven, men vad jag såg så hände det ingenting..

Det går inte köra med vinkelslip på fjädern o bara "ta sönder" fjäderskålen så mycket som möjligt för att komma åt skruven?

Har nya fjädrar och de sitter fjäderskål med gummi på dom smile

Ja de är väl bara att härja. Har du en ny skål som du säger så. Annars går de garanterat att köpa. Om inte på biltema så på Mekonomen och Volvo. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
ttefwes
17 januari 2013 · 192 Inlägg

Pendulum skrev:

ttefwes skrev:

Maxen skrev:

Säker på att det inte gängas ut något då? De invändiga gängorna (de i karossen) är ju fortfarande fina och borde gå lätt att dra runt. Det släpper ju alltid där det går lättast.

Nja man känner att den hoppar över när man kör med hylsa, sen testade jag med polygrip och då slinter man bara på skruven, men vad jag såg så hände det ingenting..

Det går inte köra med vinkelslip på fjädern o bara "ta sönder" fjäderskålen så mycket som möjligt för att komma åt skruven?

Har nya fjädrar och de sitter fjäderskål med gummi på dom smile

Ja de är väl bara att härja. Har du en ny skål som du säger så. Annars går de garanterat att köpa. Om inte på biltema så på Mekonomen och Volvo. smile

hehe jag gick loss med vinkelslipen sen fick ja ta en rörtång på pinnskruven så jag fick loss det tongue

Pendulum
17 januari 2013 · 1 298 Inlägg

ttefwes skrev:

Pendulum skrev:

ttefwes skrev:

Nja man känner att den hoppar över när man kör med hylsa, sen testade jag med polygrip och då slinter man bara på skruven, men vad jag såg så hände det ingenting..

Det går inte köra med vinkelslip på fjädern o bara "ta sönder" fjäderskålen så mycket som möjligt för att komma åt skruven?

Har nya fjädrar och de sitter fjäderskål med gummi på dom smile

Ja de är väl bara att härja. Har du en ny skål som du säger så. Annars går de garanterat att köpa. Om inte på biltema så på Mekonomen och Volvo. smile

hehe jag gick loss med vinkelslipen sen fick ja ta en rörtång på pinnskruven så jag fick loss det tongue

Gratulerar! wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
OveOrm
7 november 2020 · 1 Inlägg

Kapa fjädern för att komma åt att slå på en hylsa och förlängare.
15 mm är det på 740. Min släppas direkt.
// OveOrm

panda666
7 november 2020 · 4 250 Inlägg

bara 7-8 år gammal tråd men för dom som undrar hur man gör.
Vi kapade av muttern/bulten i mitten och först beställde ny mutter/pinne från volvo annars gick det inte, hade rostat för mycket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang