Nu är det väl dags att dela med mig av mitt projekt som jag håller på med!
Först kan jag presentera mig själv.
Jag heter Marcus Homman och bor i Borlänge och är i dagsläget 19år. Jag hade inte fått upp ögonen för bilintresset förrän de senaste 2 åren, då allt ändrades! Så jag är oerfaren men man lär sig med tiden Då jag inte har fast jobb så är inkomsten varierande, så projektet går i sakta fart framåt.
Nu till projekbilen!
Jag fick väldigt fort upp ögonen för audi och valet hamnade på tidiga S4 modellen. Jag kom i kontakt med en bekant som hade en sådan som stod hemma, då den hade stått avställd i ca 2 år. Jag fick den till bra pris så jag tvekade inte att köpa den.
Då denna bil kommer gå mestadels på gata så har jag ett mål att få ut Minst 500whp och med målet att lära mig så mycket som möjligt och ha kul under resans gång!
Motorsetup :
Blocket: Toppdeckat block Smidda kolvar Smidda stakar Arp i svänghjul Arp i blocket Stödgördel med arp RS2 toppackning Annat drev på vevaxeln som tål mer
Toppen: Inslipade ventiler Värre ventilfjädrar 7a kammar Kamdrev på Dahlbäck
Kan ju börja med att säga att det är kul att projektet uppskattas och hoppas att det blir många följare! Det är kul med respons
Jag åkte te garaget direkt efter jobbet på fredagen och skruvade bra många timmar i min ensamhet, fick en hel del gjort!
Och idag var Perra med och skruvade, fick även lite besök av Micke! Kul med kompisar som vill hjälpa till
Var till dahlbäck och hämtade ett Ställbart kamdrev och ett motorfäste! (får ett till efter helgen). Hämtade även toppen som dom hade svetsat lite på.
Monterade toppen igen då den var en sväng till dahlbäck igen, började med att momentdra arpn till toppen.
Satt tbx pinnbultarna för kamöverfallen.
Lagt i 7a kammarna lite provisoriskt
Satt i packboxen till kammen. Under den ser ni även kamaxelgivarn som vi flyttade dit istället för att ha ett drev på insugskammen!
Monterat vattenröret
Tryckplatta och sinter monterat
Insuget monterat. Kammarna inställda och dragna!
Kamdrevet monterat , Vackert !
Kamremmen på också!
Perra monterar en slavcylinder ( den gamla läckte). Vi monterade även en ny packbox i växellådan och ny uttrampning
Motorn sitter i lyften
Motorn äntligen i Så underbart skönt !!
De är lite olika kvalite på bilderna, då vi använder både min och perras telefon! Men de får ni stå ut med
Nu är det så att jag har en fundering, eftersom jag har stödgördel så bygger den ju några milimeter på tråget. De resulterar i att jag inte får i bultarna som sitter mellan växellådan och motorn på undersidan!! Hur skall man göra?? Tacksam för svar!
Nu har vi fått lite gjort iallafall, hoppas ni uppskattar det
_Neophyte_ : Ja okej. Jag var till Dahlbäck och han sa samma sak han, då är det tydligen bara å hoppa över dom!
Förövrigt så har det varit ganska lungt i garaget. Var dit någon timme igår med Perra å Micke och slömekade lite grann. Började sätta dit startmotorn, alla vätskebehållare som sitter på förarsidan, även satt vi tillbaka lite rör/slangar till och från kylarn.
Just nu väntar jag på att få en offert från Dahlbäck så man kan beställa lite grejer och får en liten humm om vad det kommer att hamna på!
Jo jag ringde te Viktor på Dahlbäck idag och beställde lite hjullager och lite andra smågrejer så man kan sätta upp fjäderbena fram igen Sen väntar ja på en offert från dbr också så jag vet påt ungefär vad allt kommer gå på
Jag funderade först på Precision 5862 fast har bestämt mej nu att det blir en 6262 istället så man slipper köpa en ny turbo om man vill ha mer än 500whp. Har ju tänkt köra lite på strippen också och då vill jag ha mer häst! 6262an klarar ju mera
Ja då är det väl dags för en uppdate igen för vad som har hänt i helgen!
Började med att jag i Torsdags var och hämtade lite smådelar, och beställde även då en Godislåda!
Eftersom inte jag skulle hinna få delarna innan helgen så åkte Dbr upp till Cp-service och hämtade delarna jag beställde. Snacka om grym kundservice ! Riktigt uppskattat må jag säga.
Här kommer lite bilder och inte bara någon tråkig text hehe
Nya hjullager till S6 fjäderbena
Hjullagrena i fjäderbena! Tusen Tack till Åke som hjälpte mej att pressa i dom, trots att det jävlades en del så gav han inte upp! Väldigt uppskattat
Fjäderbena sitter där igen. Skall fixa lite bromsledningar och renovera oken kvar att göra där nu.
Tar bort gamla pinnbult då jag skall dit med nya
Gängar dom nya pinnbultarna
Nya pinnbultarna sitter där
Godislådan hämtad Grym känsla att hämta nya grejer !
Nya motorfästena där! Blev andra då dessa har mjukare gummi
Grenrör monterat! Perra fick vara med på bild också hehe !
Jag monterar snurran
Wg också monterad
En helhets bild på motorn! Ögonporr <3
Ni som undrade vad det var för "ring" jag la upp igår! Så var det ett V-band till Wg mot grenröret
Liten bonusbild på turbon!
Kylaren monterad
Så här lämnade vi garaget idag!
Nästa steg blir intercooler med tillbehörande rör!
Hejsan då äre dags för en uppdate igen, fast denna blir inte lika stor som dom andra då jag inte har hunnit göra lika mycket. Vill även tacka alla som gillar det jag håller på med Var till Dbr och hämtade lite grejer på lördagen, så när jag var där fick jag även åka lite Bmw 535 turbo. Nu vet jag då vad nästa bygge blir efter denna om man inte kommer på andra tankar!
Så lite mek hann jag med, vill även Tacka Perra och Tobbe som hjälpte till i olika skift hehe.
En liten godis låda med intercooler,rör, siliconböjar även till turbon och luftfiltret.
Intercoolern börjar komma på plats efter en Hel del bortkapningar i fronten, jävlar vad trångt det är! Jag vill ju helst inte att det skall synas nåt i fronten alls men de kan ja ju bara glömma att de kommer att gå..
Nu sitter intercoolern på plats, och har börjat satt på lite rör osv. Vet dock inte än om jag ska låta rören synas eller om jag ska måla dom svarta och sätta galler över. Vad tycker ni?
Fästena är klara men har inte satt dit dom än då jag la på lite svart färg på dom. Dom är inte vackra men jag orkar inte bry mig, vill bara ha klar bilen nångång...
De är väl det som har hänt just nu. Skall jobba natt hela veckan nu så blir inge mek i veckan men jag skall höra med Viktor på Dbr om vad avgas delarna kostar,så man kan börja smida ihop ett sånt snart också.
Kul att höra att jag inte är ensam i min smak hehe Brorsan tjatar på mig att jag ska ha så dom syns då han menar på att de dröjer väl inte en vecka ens innan alla vet vad det är för bil endå i lilla borlänge :p hehe
Det som återstår nu är avgas, spridare, soppapump och styrsystem. Så de ska väl inte dröja innan den rullar!
Skönt att det går framåt trots att man är amatör !
Hehe jo de gör ju det..annat på utsidan men på insidan är dom rätt lika varann Blir ju lättare med maxxecu i mitt fall då jag inte kan koppla sprut och lär då lämna iväg det till Dahlbäck och då blir det att kosta pengar och de vill man ju gärna dra in på
Jag ha montera lite bromsar och bromsok, även huven. Är väl tänkt att den skall rulla ner till Dahlbäcks snart för avgas bygge och även intercooler rören m.m! Sen får den stå där tills jag har råd att göra klar den
Nu står den på backen igen efter några månader på pallbockar. Så nu fick man montera fälgarna fram igen så nu känns det som om det närmar sig.