Ventilknack Volvo 850 T5

Turbolag
18 oktober 2006 · 12 Inlägg

Hej, har en motorteknisk fråga:

När bilen har stått ett tag och motorn är riktigt kall så hör man tydligt ventilknack från motorn tills  den är varm.

Varför är det så?

Är det skadligt?

Vad finns att göra åt det?


/Joakim

Never is again forever nerver enough tomorrow only....twice!
BMW 325 "E36 Supra" (1991)
THEBADGUY Gorgilus addictus
18 oktober 2006 · 4 736 Inlägg

Kan vara så att smörjningen inte har kommit igång till 100%....så de gäller att ta de lugnt innan motorn är varm. smile
Kan vara skadligt om du gasar på lite för mycket innan motorn är varm.

Senast redigerat av THEBADGUY (18 oktober 2006)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
J-FORSGREN Dä ä bare o åk
18 oktober 2006 · 798 Inlägg

Om smörjningen inte kommer igång direkt borde dt väl va nåt annat som är galet lr har ja fel? yikes Du kanske har för tunn olja i annars....

Senast redigerat av racing-jimpa (18 oktober 2006)

THEBADGUY Gorgilus addictus
18 oktober 2006 · 4 736 Inlägg

racing-jimpa skrev:
Om inte smörjningen kommer igång direkt borde dt väl va nåt annat som är galet lr har ja fel? yikes

Nej men asså.... när motorn är kall, är oljan trögflyttande=tar längre tid för den att ta sig till ställena som ska smörjas....dvs...de finns risk för motorn haveri om du t ex gasar motorn HÅRT innan den är varm. Och de kan hänga ihop med att ventilerna knackar.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
ghost_boy83 CREW
18 oktober 2006 · 2 594 Inlägg

Turbolag skrev:
Hej, har en motorteknisk fråga:

När bilen har stått ett tag och motorn är riktigt kall så hör man tydligt ventilknack från motorn tills  den är varm.

Varför är det så?

Är det skadligt?

Vad finns att göra åt det?


/Joakim

volvos 5cyl motorer har nått som heter hydraliskalyftarmar och då när motorn är kall och stått ett tag så sjunker all olja ner i motorn och då när man startar den så uppstår detta tickande ljud men detta ska försvinna när lyftarmarna får smörjning och motorn blir varm gör dom inte det så dom tickar hela tiden då kan den va nått fel som man borde kolla upp, va likadant på min 850 me

J-FORSGREN Dä ä bare o åk
18 oktober 2006 · 798 Inlägg

THEBADGUY skrev:

racing-jimpa skrev:
Om inte smörjningen kommer igång direkt borde dt väl va nåt annat som är galet lr har ja fel? yikes

Nej men asså.... när motorn är kall, är oljan trögflyttande=tar längre tid för den att ta sig till ställena som ska smörjas....dvs...de finns risk för motorn haveri om du t ex gasar motorn HÅRT innan den är varm. Och de kan hänga ihop med att ventilerna knackar.

Jo ja vet att oljan är mer trögflytande när den är kall... det var därför ja fråga om han kanske körde med fel olja (för tunn som ja skrev kanske va fel dt skulle väl vara för tjock han körde med isf)

gaede
18 oktober 2006 · 13 Inlägg

du har hydraliska ventiltryckare på din bil o när dom blir gamla o slitna så tränger inte oljan in där lika bra när den är kall eftersom den är tjockare då, inget som är direkt skadligt men störande ljud, byt tryckarna så försvinner ljudet.....

Turbolag
19 oktober 2006 · 12 Inlägg

tusen tack för svaren, nu kan jag andas ut!! jag tar det alltid lungt med den när motorn är kall..



/Joakim

Never is again forever nerver enough tomorrow only....twice!
BMW 325 "E36 Supra" (1991)
Wille_visby
21 oktober 2006 · 1 Inlägg

Volvo 850 & 855 T5 har elektronisk knack sensor som orginal så jag skulle råda dej att kålla fel koder i styrboxen. Som alla andra har skrivit här så är det mycket skadligt att vrål gasa bilen när den är kall. Oljan bör har blivit jummen så den är mer lättflytande innan man ger plattan i mattan.
Jag har samma problem som dej fast på min Mondeo RS.
Det är ett stort täcken på att oljan bör bytas eller så kör man med för tjock olja i maskineriet.
Hoppas att detta svar är en hjälp på vägen. Lycka till!

Jobbe???? he he he
LillTingiz Volvo 855 T5
17 december 2006 · 6 Inlägg

Hallå! Detta är klassiskt på Volvo 850/855. Nästa alla 850 tickar (knackar) lite när dem är kalla. Detta beror på att oljan måste börja cirkulera samt så är det självjusterande ventiler som har ställts in rätt när tickandet försvinner. Låt bilen stå på tomgång tills det slutar tickar så är det ingen fara. Helt normalt!

/LillTingiz



ghost_boy83 skrev:

Turbolag skrev:
Hej, har en motorteknisk fråga:

När bilen har stått ett tag och motorn är riktigt kall så hör man tydligt ventilknack från motorn tills  den är varm.

Varför är det så?

Är det skadligt?

Vad finns att göra åt det?


/Joakim

volvos 5cyl motorer har nått som heter hydraliskalyftarmar och då när motorn är kall och stått ett tag så sjunker all olja ner i motorn och då när man startar den så uppstår detta tickande ljud men detta ska försvinna när lyftarmarna får smörjning och motorn blir varm gör dom inte det så dom tickar hela tiden då kan den va nått fel som man borde kolla upp, va likadant på min 850 me

Chrille74 Chef
18 december 2006 · 379 Inlägg

Byt olja på vintertid till en 0w-40 olja eller liknande, det finns även en oljetillsats från wynn's eller om det var CRC som ska rengöra lyftarna. Den fungerar då den är provad i min bekantskapskrets på en bil som lät illa från lyftarna när motorn var kall.......

Testa att byta till tunnare olja, hjälper inte det, häll i oljetillsatsen!

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
Turbo_Erik
19 december 2006 · 526 Inlägg

Jag skull också rekomendera en tunn helsyntetisk olja och lätt högerfot smile

Och skrapa inte rutorna på bilen medans den står på tomgång..

Kirre
20 december 2006 · 2 122 Inlägg

Turbo_Erik skrev:
Jag skull också rekomendera en tunn helsyntetisk olja och lätt högerfot smile

Och skrapa inte rutorna på bilen medans den står på tomgång..

why not?

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Turbo_Erik
22 december 2006 · 526 Inlägg

För att en bil ska köras varm..

Desto fortare den kommer upp i arbetstemperatur, desto mindre slitage på motorn..

twin_cam Smålänning
23 december 2006 · 7 877 Inlägg

gaede skrev:
du har hydraliska ventiltryckare på din bil o när dom blir gamla o slitna så tränger inte oljan in där lika bra när den är kall eftersom den är tjockare då, inget som är direkt skadligt men störande ljud, byt tryckarna så försvinner ljudet.....

på en 850 skulle jag inte kunna tänka mig att ventiltryckarna skulle vara slut!

Min tickade på en ventil när jag köpte den, men det försvann när jag bytte olja. Kolla om du har tillräckligt med olja i bilen...

Men kan du hälla fin syntetolja i motorn så gör det! jag vågar inte i min tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Jerry Reparatör
23 december 2006 · 306 Inlägg

Prova att köra igenom en rengöringskur.
Brukar hjälpa kanon.
Protech har ett suveränt medel mot just ventiltickande.
Hjälper inte det så är det dags att byta tryckare alternativt laborera och hoppas det funkar med någon annan olja.

Marlboroman
23 december 2006 · 8 233 Inlägg

Oljetillsatser? Mja... Kan, men behöver inte funka. Oftast slöseri med pengar. Skälet till att de börjar ticka är för att dräneringshålen i lyftarna börjar koksa igen. Det kan även uppstå tickande om motorn inte varit igång på länge eller om det är för lite olja i motorn.
Så länge den blir tyst när den kommer upp i arbetstemperatur så är det lungt. Fortsätter den ticka efter det så börjar det bli dags att planera in ett lyftarbyte. Volvo tar runt 10000:- för det, annars kan man göra det själv för 3500-4000:-

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Xuri One Man Clan
25 december 2006 · 4 287 Inlägg

Kör inte med massa oljetillsatser och annat påhitt kör med den olja som volvo rekommenderar tex Castrol Slx longtec 0-30w...den oljan borde få bort oljerester osv som kan försvåra oljetillförseln till ventiltryckarna ....sen har du castrol slx R-tec 0-30w som dom nyare volvo bilarna med 3000 Mils service intervall kör med ..väldigt fin olja men  dom är rätt dyra
autoexperten tar ca 190 kr Litern för den vanliga longtec:en ...
försvinner inte ljudet kan man tex köra med castrol txt (delsyntet) som är lite tjockare och kan få bort oljudet...
kör med longtec i min ..funkar fint ..tror den gick på mineral eller delsyntet innan..

Mvh Jens

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Camaro2009
17 maj 2007 · 5 Inlägg

Chrille74 skrev:
Byt olja på vintertid till en 0w-40 olja eller liknande, det finns även en oljetillsats från wynn's eller om det var CRC som ska rengöra lyftarna. Den fungerar då den är provad i min bekantskapskrets på en bil som lät illa från lyftarna när motorn var kall.......

Testa att byta till tunnare olja, hjälper inte det, häll i oljetillsatsen!

Jo det stämmer Chrille74 att Wynn's har en oljetillsats som rengör lyftarna.
Oftast är det gammal olja eller annan smuts som har satt sig och blockerat oljans flöde i oljekanalerna till lyftarna. Wynn's Hydraulic Valve Lifter Concentrate rengör och skyddar mot detta.Genom att hälla en burk i motoroljan kan man oftast slippa en dyrbar reparation.
Du hittar Hydraulic Valve Lifter Concentrate i www.wynnsbutiken.com

dalldall
17 maj 2007 · 97 Inlägg

årsmodell? kom en ny sorts lyftare 95 tror jag det va som skall funka bättre!

BMW 535 (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang