1749
Sök

Hög bränsleförbrukning Volvo XC70 2.5T AWD

27 Inlägg
11 mars 2013
Trådstartare
Jag har en Volvo XC70 2.5T AWD Automat -05 och min medelförbrukning denna vinter ligger på ca 1,3-1,4l/mil.
Visst låter det ganska högt?

Iofs så kör jag bara några km varje dag, tempen är runt ca -15 grader ute, bilen står nästan alltid kopplad till motorvärmare men motortempen hinner inte gå upp på den korta tiden.
Enligt färddatorn kan jag bara köra ca 45 mil på en fulltank.

Om jag kör långa sträckor så kan den gå ner till 1,2l/mil (denna vinter iaf).

Service gjordes på Volvo i höstas.

3 860 Inlägg
11 mars 2013
Har du annorlunda däck mot vad du haft andra vintrar?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

243 Inlägg
11 mars 2013
aik_putte skrev:
Jag har en Volvo XC70 2.5T AWD Automat -05 och min medelförbrukning denna vinter ligger på ca 1,3-1,4l/mil.

Iofs så kör jag bara några km varje dag, tempen är runt ca -15 grader ute, bilen står nästan alltid kopplad till motorvärmare men motortempen hinner inte gå upp på den korta tiden.

Är inte överdrivet hög förbrukning. Volvofemmor är törstiga redan innan dom får automat och fyrhjulsdrift.
Kallkör du mest som jag fattat det är det inte alls konstigt. Kanske se över körsättet ?

Tanka fullt med 98oktan, kör 10 mil och tanka fullt igen. Räkna sedan ut hur mycket den dricker.
Färddatorer är inte alltid att lita på.
Senast redigerat av marcus0510 (11 mars 2013)

* Voff voff *
10 991 Inlägg
11 mars 2013
aik_putte skrev:

1,3-1,4 l/mil vid kortkörningar i -15 med 1,7 ton bil med automat och fyrhjulsdrift tycker jag låter helt rimligt. Min T5:a jag hade förut drog utan problem 1,3 l/mil vid kortkörningar sommartid...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 860 Inlägg
11 mars 2013
och enl trafikverkets app så ska en v70 2.5t manuell (inte xc) dra ca 0.92 blandad kördning och 1,29 i stadskörning. Vill minnas att min V70N 2.5t låg på ca litern milen med Steg 1 trim och manuell låda...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Large Cap
1 816 Inlägg
11 mars 2013
Vår gamla XC70 2.5T AWD drack lika mycket vill jag minnas under liknande förhållanden.

Sök