Cheva C30 duel crew cab

Totalrenovering
  • 64 Följare
  • 40 495 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 augusti 2016
tekniknissen1
14 mars 2013 · 866 Inlägg

Då får jag skriva lite om min gamla C30 från 1986 som ska få sig en rejäl genomgång .
Det började med att jag köpte den 2009 för att jag har altid varit svag för stora pickuper så då är detta en rätt bil för mig smile
Sedan så är det lite nytta med nöje. bilintresserad som man är så blir det en del turer med bilsläp pch en del hämtning av delar.
Ska man köra till tävlingar så kan man få med sig en hel del och även gott om folk utan att man får köra 2 bilar
Jag blev inte klok på hur den såg ut då fronten såg sned ut sad  kofängaren satt förskuten åt höger och även satt något högre så det var till att riva av fronten och konstaterade att den var krockad.Vänster rambalk var förskuten 4 cm åt höger och även vriden så den lutade 7-8 grader ovanför framvangsbalken Tacka tusan att den kjändes konstig att köra:P


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-5176bf5485838cf5eb49b4b1142e22ae.jpg
En hjulastare och en motviktstruck så blev rakt otroligt nog !!
Front plåten var så skryngklig så den fick bytas (tog an från en blazer 84) och två nya inner skärmar och en rak kofångare,
Sen var det tröskel låder


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-4ca7c907ba3304dc8f66473d82c748a7.jpgDet är trevligt att jobba på en sådan här bil. jag kallar on off rost:D antingen är där plåt eller inte. Inte som på en gammal Ford eller japanare. Där man får börja vid takstolparna för att ha något att fästa itongue

Så här blev fronten

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-4d07206cecc83e79fff6f67bad2c2025.jpg

Och tröskel lådan

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-868d0cda1cc4bfb1d19651fb44554384.jpg

tekniknissen1
15 mars 2013 · 866 Inlägg

Ja! och man kan säga min är längre en din för en gångs skull lol

tekniknissen1
17 augusti 2013 · 866 Inlägg

Ja ha man skulle uppdatera lite i våras så lyfter jag flaket och det var ingen vacker syn  big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-3653b8ef28ac5e087fcf4f9e4bf81eab.jpg
Så det blev att demontera ? Ja allt big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-105ce29cd9f8eb268106ed0aeb0c569f.jpg

Fjäderpaketen var ett kapittel för sig 4800 kr styck då jag har heavy duty chassi så fanns det inte i Sverige. Suck !!
Men fick tag i par paket från en 3500 med 7 blad och dela på och tog dem som var dåliga på mina och flytta över.
Fick stå och smida om nästan alla bladen men det var det värt smile   
 

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-4afa41c9e86d2857d673b91c37678b88.jpg

Då det var minst sagt rostigt så blev det några Biltema vinkelslipar som fick gå sitt öde till mötes på ramen smile
Och även så använde jag rostomvandlare från wurts .. Skitbra !!!



https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-e2c1abec25c6d3b2b2097e8abb4ce0ab.jpg

Så var det lite bromsarbete på bak axeln ! Små trumbromsar var det inte ! Men dt roliga i det hela är att det ser lika dant ut på en Impala bar en halv gång större big_smile Axeln är en Dana70 med avlastade drivaxlar ! Det är et as till att väga !!
Återkommer snart med mer uppdatering .

tekniknissen1
17 augusti 2013 · 866 Inlägg

Bättre sen en aldrig big_smile

tekniknissen1
18 augusti 2013 · 866 Inlägg

Trevlig konstruktion på hjul lager muttern. Och lätt att jobba med fast det är stort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-7de8fda186c5af6ea010e6f2e8208938.jpg
Lossar drivaxelen och drar ut dom lätt överdrivna axlarna .. Jävla as till vara tilltagna !!!


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-c97edcb2ef9b325c3ac79db2657d1877.jpg

Sen sitter där en ring och håller sprinten som låser muttern. Skruvmejsel och av ringen och en magnetisk mejsel och dra ut sprinten och muttern är bara att lossa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-788d04a8ca543b9db9230b8a2a18dce4.jpg

Dock så är bromstrummorna mindre roliga att få av då hjulbultarna får slås ut från navet för att få av trummorna då dom sitter på baksidan av hubben.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-28fa83e5060426799e8966127d275378.jpg

tekniknissen1
19 augusti 2013 · 866 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-163182c126b00d970e4eb43b9ef5afcf.jpg
Så här blir det när man sätter en  Skåning med vinkelslip , borrtrissa . och färgspruta, i arbete !!big_smile
Det tog typ en månad och få det så här men det blev mycket fika och grillning lol
Bladfjädrarna tog också typ 14 dagar och få rätt på men jag har lärt mig att smida om fjäderblad och det är fan inget lätt jobb
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-a956ab808a28aaf872bddbe884471f79.jpg
Och så börjar vi hamna i dagens datum då färg börja komma på delarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-fa06e66abbb7d0660b3e6a2e1c32102b.jpg

tekniknissen1
19 augusti 2013 · 866 Inlägg

No but you know that C / K cab,s opp to 96 fits on your chassi
We took the 96 cab and bed on a 85 chassi end only problem we had was the ABS system mis the senors :-) Everything fits perfect!

tekniknissen1
20 augusti 2013 · 866 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-b32b74903dc979c0f8720dd72e120fb0.jpg
Blank svarta fälgar med en kromad snobb ring på detta smile

tekniknissen1
21 augusti 2013 · 866 Inlägg

Ja har inte lagt upp någon bild på hur den såg ut från början !! här är en i vintras precis innan jag börja riva i den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-26528eea4c6f36a998fe8973e5c540a2.jpg

tekniknissen1
22 augusti 2013 · 866 Inlägg

Det blev inte så mycket gjort i dag på C30 an i dag när jag stog och tittade på axeln så hängde den inte rakt över genomslags gummina ?? Jag hade vänt på bladfjädrarna !!  Fan vad trött man blir på sig skälva i bland !
Så det blev att vända på dom 180 grader och skruva ihop skitet igen. sen blev det montering av stötdämparna med så att man kom lite längre en i går big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-645e23bd6cab4abb1a28a12f4b020159.jpg

tekniknissen1
25 augusti 2013 · 866 Inlägg

Jag ska kolla Javisst dom sitter på Dodge Ford och international med enkel hjul och dubbel hjul så spårvidd och utväxling är där gott om ;-D

tekniknissen1
28 augusti 2013 · 866 Inlägg

Jaha då fick jag en låda broms delar i dag !! Fan 2000 kr för rubbet ;-) Hjulcylindrar, justerings sats. fjädrar, backar. Broms slang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-98633a031f3d0c38048f45644fce7a6b.jpg

Så nu ska man ha ihop det med men det är morgondagens problem big_smile

tekniknissen1
30 augusti 2013 · 866 Inlägg

Aldrig får man vara glad neutral Finn et fel på skälvjusteringen mad

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-2536a379b7f09d43fb7324d4e61bd673.jpg

tekniknissen1
31 augusti 2013 · 866 Inlägg

Man ska kanske skriva vad som är problemet roll Armen är 2 centineter för kort den nå inte fram till justerhjulet. Troligen så är det till 9" trumma så jag får se på måndag om jag får tag i rätt delar sad Det tog en stund innan jag märkte att det inte stämde då det är identiska med original delarna men lite för små precis som dom krympt i tvätten big_smile

tekniknissen1
4 september 2013 · 866 Inlägg

Nya delar hoppas att det passar nu

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-13b5e2fca4095ed243aeb61914863743.jpg

tekniknissen1
9 september 2013 · 866 Inlägg

Det har inte blivit meck på ett tag på C30,an då man har skruvat på annat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-fcdca407b2b037be943d6810ca433672.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-c1cffeec320a1e2426aa7d9173a14fa5.jpg

7,84 sek/201meter med all plåt kvar i GMC Sonama. n smile

tekniknissen1
10 oktober 2013 · 866 Inlägg

Det är lite stiltje på meckar fronten man får jobba för brödfödan hmm Men fick tag i tankfästen som behövdes !!!! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-9c6f154fd3a7643ef359df846ee78f43.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-10425cdb680c3b889ad9580e3ec43c28.jpg

tekniknissen1
7 november 2013 · 866 Inlägg

Då har jag inte direkt nytt men har börjat att ska lyfta karossen. Där emot om det är någon som vet hur det ligger till med att öka totalvikten på tung lastbil ?   
 
 
Skattevikt, kg:  4530 
Tjänstevikt, kg:  2950 
Totalvikt, kg:  4530                               
Ursprunglig totalvikt, kg:  4530 
Max släpvagnsvikt, kg:  2000 
Max lastvikt, kg:  1580 
Tillåten lastvikt, kg: 1580 
Totalviktsfördelning kg, axel 1: 1770  ----- 
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 2760 ------     1770 + 2760=4530 är rätt nu
Kopplingsanordning : KULA 
Kopplingsavstånd, mm:  5580 
Lastutrymmets längd, mm:  2400 
Främre överhäng, mm:   
Bakre överhäng, mm:  1080 
Utrustning:   
Drivande axlar fram:   
Drivande axlar bak:   
Antal hjul:  6 
Antal axlar: 2 
Garanterat axel/boggitryck axel 1, kg: 1810  ----- 
Garanterat axel/boggitryck axel 2, kg: 3400   -----   1810+3400=5210 Hade suttit som en fläskläpp big_smile
                                                                           Då blir det 5210-2950=2260 i last kapasitet

Jag vet att det går att sänka Tjänstevikten som jag troligen ska göra men öka totalvikten ? Är det så att den är godkänd för detta axeltryck eller ska man ha intyg från tillverkaren även om det står i regbeviset ?

tekniknissen1
7 november 2013 · 866 Inlägg

Jovisst man får lasta mer !! ´tjänstevikt - totalvikten då har du lastvikten. Tradiga är att jag får ha 5 gubbar i bilen så 5 normalvuxna Skåningar så får jag räkna bort ett halvt ton på lastkapasiteten :-)

tekniknissen1
7 november 2013 · 866 Inlägg

Ja Väger bilen mindre så lastar den mer ?!  Nej det har du rätt i !! Hade otur när jag tänkte där :-D Fyfan vad korkad man kan vara i bland!! ;-D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang