940 Turbo dör på tomgång efter belastning.

nikkoo
17 mars 2013 · 6 Inlägg

Har en 940 ltt med uppställt laddtryck och chip,större intercooler.
bytte till r-spridare,3"Lmm,btr 3,8bar tryck och byglade spridarmotståndet igår och nu dör bilen efter att man tex. ger gas och frikopplar, hade inga tecken på liknande fel innan jag montera dom grejerna.
Någon som haft liknande fel ?
mvh

Saab_Guden Gasar tills de rasar!
17 mars 2013 · 173 Inlägg

låter helt klart som dumpen..
öppen dump? byt till återcirkulerande!
öppen dump förstör för LMM och ger felaktiga värden ..

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..
ajonasson
17 mars 2013 · 583 Inlägg

Vill börja med att säga att jag har inga jätte erfarenheter av turbobilar i sig dock av förbränningsmotorer.

Ja man lurar LMM med öppen avlastningsventil. Men är inte detta väldigt temporärt (ifall inte avlastningsventilen är deffekt).

Det jag undrar dock är varför förstör denna LMM för man har en icke-återcirkulerande?. LMM fungerar endast på sådant vis att den mäter avkylningen av trådarna i LMM. Ifall denna luft återcirkulerar eller släpps ut struntar LMM'n i. Hurvida luften skickas in i motorn eller ej struntar LMM'n i, den skickar endast ett värde för ECU'n att tolka. Den kommer dock att skicka icke korrekta signaler till ECU'n om hur mycket luft som aktuellt kommer in i motorn. Detta kommer dock endast i min tanke få bilen att momentant gå för fett. Då detta endast sker när du växlar med relativt tung fot. Rätta mig hjärna om jag har fel.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Mickius
17 mars 2013 · 4 670 Inlägg

Testa plugga dumpen o prova? Vet många som fått detta problem med öppen dump!

nikkoo
17 mars 2013 · 6 Inlägg

jag kanske skulle nämnt att det är original dumpventilen som sitter på men kan det ha någonting med att lmm går från 3" sen en reducering direkt efter till 2,5" ? kanske blir att den mäter fel då?

Saab_Guden Gasar tills de rasar!
17 mars 2013 · 173 Inlägg

för klent tryckrör?
defekt orginal dump?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..
Sundinn
18 mars 2013 · 15 Inlägg

läckande dump eller skit i tomgångsventilen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang