"90% of my money goes to engine-parts and ladies the other 10% is wasted"
fick bilen i konfirmations present av min pappa, tanken var att jag skulle renovera 1500cc maskinen som satt i. Det dröjde inte många dagar så ville jag har mer! jag delade blocken och hade inte en aning om vad jag tittade på. min pappa demonstrerade vad som rör sig i maskinen och vad de olika grejerna har för funktion, samt dess namn. jag satt inte längre och spelade fåniga dator spel, jag fick snabbt upp ögonen för mekaniken och ville lära mig mer. när pappa och jag hade samlat maskinen med nya lager och kolvringar, hängde vi upp maskinen på lådan och vred nyckeln. Efter det ögonblicket då maskinen startade och sköt lågor ur avgasröret på grund av den sena tändningen tänkte jag. "Detta brinner jag för!" och dagen efter skenade projektet iväg, HELA bilen skulle byggas upp och jag ville göra så mycket som möjligt själv!
så här såg bilen ut när jag köpte den.
under köpet.
bottenplatorna under köp.
bort skärning av bottenplatorna.
nya bottenplator byggda, rör profilen köpt på stål och verktyg i växjö.
Också varit sugen på en sådan här, Enkla och meka med har jag hört ?
den är riktigt lätt skruvad, dock är det min första bil så märker inte om den är lätt skruvad eller ej jämfört med andra bilar. men eftersom JAG kan bytta motor i den på 18min så kan man kalla den lätt skruvad
bompyride skrev: Blir nog fint detta! nu får du uppdatera ofta och med mycket bilder ända in i mål! har stora förväntningar på detta! Grymt jobb hittills åtminstone!
Prem lagd om duinte redan förstått det
tack ska du ha jag har mycket grejer som tex nationella prov osv, men jag ska göra vad jag kan! det mesta sker på helgerna. jag är ju bara 16 och går i nian så det är nu det gäller med prov osv
robertfab skrev: HAHAHA!! Kul med bälten till växellådan! Det har jag bara sett på monstertrimmade stippenbilar. Bra jobbat, gjort den själv?
Gashjul även kallad "rullgas"
hahaa, jag fick för mig att bilen skulle få en mycket skönare drivkraft när grejerna sitter fast jag köpte både bältet och "rullgasen" hos dahlhems. är det någon fördel med rullgas?. jag tycker det ser ballt ut så var tvungen att köpa
robertfab skrev: HAHAHA!! Kul med bälten till växellådan! Det har jag bara sett på monstertrimmade stippenbilar. Bra jobbat, gjort den själv?
Gashjul även kallad "rullgas"
hahaa, jag fick för mig att bilen skulle få en mycket skönare drivkraft när grejerna sitter fast jag köpte både bältet och "rullgasen" hos dahlhems. är det någon fördel med rullgas?. jag tycker det ser ballt ut så var tvungen att köpa
ner slipning av frambryggan.
färdig montering av växellåds-bältet.
färdig montering av växellåds-bältet.
motorn påhängd, kopplingsvajer och gasvajer monteras.
börjar renovera min 2liter T-4 motor då inte motorn gick runt ens. då upptäckte jag att vatten måste har legat och rostat fast min kolv i cylindern.. har deadline på denna motorn då jag ska ta licens till 402m 2014 på emmaboda EDPS. nu när jag ändå måste riva hela skiten passar jag på att lägga i vassare-kam samt en 09 ström-fördelare och porta topparna. någon som kan lägga en snabb tanke DYNO på den?. jag tror att den når 150hk men om någon har andra bedömningar vill jag gärna höra!.
Jag kommer nog ha runt 150hk i min T4:a med dubbla Weber 44:or. Då sitter det en vass kam, portade toppar och nya kolvar/ cylindrar i den.
Det enda som stoppar dig är ju cash: för ju mer du lägger på motorn, desto starkare blir den. Det är enkel matematik. Kolla dragracing, 4-5000 hk är inte billigt
Och så har det ALLTID varit i motorbranschen: rikast kör snabbast!
du skrev att du har ca 150hk med weber 44or och vass kam samt portade toppar. är det "nya" kolvar och cylindrar du har lagt i den då eller är det ett 2400cc kit?
tjena!, beställde ett annat cylinder sett-up idag. köpte ett 2056cc cylinder och kolv satts till t-4 motorn. har spikat planerna på motorn,
2056cc kolv - cylinder sats. 09 fördelare. kamaxel- 290 porta insugnings-kanaler i topparna. dubbla WEBER:44
vet inte hur mycket effekt jag får av denna setup men hoppas på ca 170? vet inte om mina förväntningar är för höga men jag hoppas även på en låg 14 eller en hög 13 på quad milen.
detta är bilder på vad som blev gjort idag, koktvättade block och toppar sedan högtryckstvättade
robertfab skrev: Ledsen, det blir inga 170hk med den uppsättning, MEN därimot kommer du köra fort som fan på strippen (med tanke på den lilla vikten på Buggyn)
Försök att komma över en viktad och lättad och smidd vevaxel.... Ett måste för att varva en typ4 motor, org är så sjukt tung och börjar "svänga" inne i blocket när den börjar komma över 5-6000 varv redan....... När du ÄNDA gör planer, försök iaf att skaffa en sån, det är början på en Potent motor i ALLA lägen!
hade även tankar om det, men jag är bara 16 och har inte rumpan full av pengar. jag jobbar hårt nog för att få ihop pengarna till dessa grejer jag har planer om redan och vad jag vet så kostar en lättad vev en förmögenhet?
Har börjat bygga utformningen till backluckan, tanken var att den ska ha den lite "förlängda" formen då både Typ4 motorn och förgasarna får plats. och samtidigt dölja så mycket som möjligt av maskin! Började skära ut lite rund formade bitar från ett gammalt flak från ett släpp vi hade, så jag slipper bygga runda formerna själv. sedan satte jag en stålbalk för att hålla bitarna stilla medans jag bygger ihop grejerna med glasfiber
såhär ser tyvärr buggyn ut i nuläget, pappa har slängt in den längst in i ladan, så han kan pilla på Mustang -73an samtidigt som jag pillar på karossen
LinusHansen skrev: Prem lagd! Gött med lite unga bilbyggare.
Krångel på krångel!.... motorn vägra gå på tomgång!, tändingen är korrekt inställt, förgasare ultra tvättad och ren i alla kanaler! och har kompressions testat alla cylindrar, bytt stift, nya tändkablar.. kan det vara mina Pipes som har för lite motstånd? leker man på gasen "blurrar" den, och verkar trött.. man får dra sakta ner på gasspjället för att komma upp i varv.
teilmann skrev: rör profilen köpt på stål och verktyg i växjö.
Bor du i närheten?
Riktigt fint bygge detta, prem lagd
Hhahah! så du är också 97a! Kul! jag bor i skruv/nära lessebo. men pluggar upp mig till Maskinman på fartygs-skolan i Karlskrona, så har studie-lägenhet och åker hem då och då