jag själv håller på för tillfället att lära mig köra en Strf 9040A (Stridsfordon 9040A)
väger 23100kg och kostar lite drygt 23.000.000 kr
23ton Kälke på is var kul:D
Pffh Låg på stridsvagnstransport, totalvikt 98ton med stridsvagn 122 lastad....med era små ( men ack så balla ) plåtburkar märktes det knappt att man var lastad
jösses va vissa har kört. det största jag kört var farsans skogsjan på ca 10-12 ton o kostade 325 000 + moms
Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Kört vet jag inte. Men styrt med 1:e styrman bredvid, ute på havet. Var på service-uppdrag i Isle Of Grain, England, i slutet på november 2008. Detta var ombord på TeeKay Shippings LNG, Al Khuwair Längd: 315,16 m Bredd: 50,04 m Höjd: 59,76 m Bruttovikt: 135.848 metriska ton Dödvikt: 107.700 metriska ton Lastar: 220.000 m² flytande metan Prislapp: Strax över 2.000.000.000:-
SISU? Tror att det är de här som kallas PATGB (Pansarterrängbil) XA180, numera till största del ersatt av PATGB 203.
*Edit: Enligt en löjtnant i Eksjö kostade en PATGB203 i truppverision ca 7-8 miljoner SEK i Sverige, så då borde rimligtvis XA180'n ha legat någonstans runt de pengarna också.
Kört vet jag inte. Men styrt med 1:e styrman bredvid, ute på havet. Var på service-uppdrag i Isle Of Grain, England, i slutet på november 2008. Detta var ombord på TeeKay Shippings LNG, Al Khuwair Längd: 315,16 m Bredd: 50,04 m Höjd: 59,76 m Bruttovikt: 135.848 metriska ton Dödvikt: 107.700 metriska ton Lastar: 220.000 m² flytande metan Prislapp: Strax över 2.000.000.000:-
För övrigt är detta en av världens största LNG-carriers (Q-flex serien).
Nog ingen här inne som slår den tyngden
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Detta är det största på hjul ja kört. Runt 80 ton olastad och kostar runt 6-7 mille.
Kört 2st nästan likadana helbuntare, men det var av märket Kalmar, ser likadan ut förrutom att kalmarn har drivhjul som är minst 2,5meter höga.
Vägde nog också runt 80ton olastad.
f.ö så tog det runt 40 arbetstimmar, att bara tvätta den, hade inte varit tvättad sedan -05 och centralsmörjningen hade gjort sitt om man säger så, spolade bara runt skiten hela tiden.
Kört vet jag inte. Men styrt med 1:e styrman bredvid, ute på havet. Var på service-uppdrag i Isle Of Grain, England, i slutet på november 2008. Detta var ombord på TeeKay Shippings LNG, Al Khuwair Längd: 315,16 m Bredd: 50,04 m Höjd: 59,76 m Bruttovikt: 135.848 metriska ton Dödvikt: 107.700 metriska ton Lastar: 220.000 m² flytande metan Prislapp: Strax över 2.000.000.000:-
SISU? Tror att det är de här som kallas PATGB (Pansarterrängbil) XA180, numera till största del ersatt av PATGB 203.
*Edit: Enligt en löjtnant i Eksjö kostade en PATGB203 i truppverision ca 7-8 miljoner SEK i Sverige, så då borde rimligtvis XA180'n ha legat någonstans runt de pengarna också.
Detta är en sisu och ingen PATGB203.. Denna heter egentligen XA180 eller XA185.. Kostnad för XA180 är 2 miljoner (1988) för bara vagnen. PATGB203 kostar över 5.6 miljoner.
SISU? Tror att det är de här som kallas PATGB (Pansarterrängbil) XA180, numera till största del ersatt av PATGB 203.
*Edit: Enligt en löjtnant i Eksjö kostade en PATGB203 i truppverision ca 7-8 miljoner SEK i Sverige, så då borde rimligtvis XA180'n ha legat någonstans runt de pengarna också.
Detta är en sisu och ingen PATGB203.. Denna heter egentligen XA180 eller XA185.. Kostnad för XA180 är 2 miljoner (1988) för bara vagnen. PATGB203 kostar över 5.6 miljoner.
SISU? Tror att det är de här som kallas PATGB (Pansarterrängbil) XA180, numera till största del ersatt av PATGB 203.
*Edit: Enligt en löjtnant i Eksjö kostade en PATGB203 i truppverision ca 7-8 miljoner SEK i Sverige, så då borde rimligtvis XA180'n ha legat någonstans runt de pengarna också.
Detta är en sisu och ingen PATGB203.. Denna heter egentligen XA180 eller XA185.. Kostnad för XA180 är 2 miljoner (1988) för bara vagnen. PATGB203 kostar över 5.6 miljoner.
Volvo BM 150E är nog det tyngsta jag kört, Vikt: Tillräckligt för att säga aj om man får den över sig skulle jag tro, och pris vet jag ej, inte så mkt för just den eftersom den ägs av FM
Jo, det va de visst.. sorry, läste lite slarvigt..
Alla gör vi misstag....
Har du kört någon sådan själv?
Nej, tyvärr har jag inte de.. Låg inne som transport gb.. Men under remin så vart jag tillsammans med 3 andra killar ansvariga för all service på samtliga fordon på T2.. Då inklusive alla patrior..
Jo, det va de visst.. sorry, läste lite slarvigt..
Alla gör vi misstag....
Har du kört någon sådan själv?
Nej, tyvärr har jag inte de.. Låg inne som transport gb.. Men under remin så vart jag tillsammans med 3 andra killar ansvariga för all service på samtliga fordon på T2.. Då inklusive alla patrior..
Själv då?
Var plutonstrea på Ing2 -> Förare, skytt men mest satt jag som vagnchef i en av de tre som jag hade under mig. Riktigt kul! Känner att det börjar bli lite OT....
Kört vet jag inte. Men styrt med 1:e styrman bredvid, ute på havet. Var på service-uppdrag i Isle Of Grain, England, i slutet på november 2008. Detta var ombord på TeeKay Shippings LNG, Al Khuwair Längd: 315,16 m Bredd: 50,04 m Höjd: 59,76 m Bruttovikt: 135.848 metriska ton Dödvikt: 107.700 metriska ton Lastar: 220.000 m² flytande metan Prislapp: Strax över 2.000.000.000:-
För övrigt är detta en av världens största LNG-carriers (Q-flex serien).
Den måste kosta mycket mer... 2 miljarder är inte så mycket för ett sånt skepp. Räkna med lasten och bränslet så är de nog ett tiotal miljarder.
Ja skrev ju de, strax över två miljarder. Har ingen riktig koll faktiskt. Men denna båt drivs nästan aldrig av någon vanlig diesel-brännolja som vanliga båtar, även om det går. Oftast så använder man den förångade gasen i tankarna. Så detta är ett "Bifuel"-fartyg.