Bilbyggare gripna i hemmabyggd polisbil

CarpeDiem German Engineering
25 mars 2013 · 9 081 Inlägg

"En falsk polisbil byggd av två bilentusiaster beslagtogs i Eskilstuna under lördagskvällen.

Den "riktiga" polisen förföljde bilen under nästan en timme innan de till slut tröttnade och stoppade den.

– Nu väntar vi på att de ska lämna tillbaka den, säger Jacob, en av bilbyggarna"

Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16477764.ab

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
_abrahamsson First Class Racing Västerås
25 mars 2013 · 227 Inlägg

hahaha sköna grabbar wink.

First Class Racing Västerås.
Fvk engineering. www.fvk-engineering.com
Däck Team Västerås www.dackteam.se/verkstader/vasteras
Min projekt tråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262748
Evildan
25 mars 2013 ·

lite mera från den lokala blaskan.
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1 … eslagtagen

Polis och den misstänkte har väldigt olika syn på vad som hände innan polisens ingripande.

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
25 mars 2013 · 901 Inlägg

mkt verklig o vem som helst kunde bli lurad.Om de skulle skriva nåt annat typ "pölis" eller "sheriff" skulle vara lättare att skratta istället. Men så likartad bil... var en självklarhet att polisen skulle ta bilen.Bortom det, mkt bra jobb.

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Audi_powah
25 mars 2013 · 1 515 Inlägg

gps18 skrev:
mkt verklig o vem som helst kunde bli lurad.Om de skulle skriva nåt annat typ "pölis" eller "sheriff" skulle vara lättare att skratta istället. Men så likartad bil... var en självklarhet att polisen skulle ta bilen.Bortom det, mkt bra jobb.

Varför är det bra jobbat utav de för? De har helt fel. Du får bygga en bil att efterlikna en polisbil, och då får du ha precis allt på bilen likadant förutom bil nr och landstings märket.

De har gjort fel och kommer att få lämna tillbaka bilen och skämmas i efterhand.

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
LeafBox Lat Perfektionist
25 mars 2013 · 6 359 Inlägg

Jag förstår inte vad problemet är, man får ju ha en bil som ser ut som en polisbil? Det är inget olagligt med det.

Men det står ingenstans om att dom som ägde bilen faktiskt låtsas vara poliser och stoppat folk osv?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Audi_powah
25 mars 2013 · 1 515 Inlägg

I denna tråd förekommer en konversation med polisen ang hur din bil får se ut och efterlikna de riktiga.  Samt stt de inte får arrestera dig eller ens ta bilen så länge du inte spelar rollen polis..

Polisen är "kriminella" i kostym och har systemet på sin sida. 90% utav de iaf, tyvärr.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261305

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
baltis
25 mars 2013 · 1 948 Inlägg

Audi_powah skrev:

gps18 skrev:
mkt verklig o vem som helst kunde bli lurad.Om de skulle skriva nåt annat typ "pölis" eller "sheriff" skulle vara lättare att skratta istället. Men så likartad bil... var en självklarhet att polisen skulle ta bilen.Bortom det, mkt bra jobb.

Varför är det bra jobbat utav de för? De har helt fel. Du får bygga en bil att efterlikna en polisbil, och då får du ha precis allt på bilen likadant förutom bil nr och landstings märket.

De har gjort fel och kommer att få lämna tillbaka bilen och skämmas i efterhand.

Varför bryr sig folk om att kommentera när dom inte ens kollat på bilen det rör sig om?

Klickade mig snabbt in på aftonbladets artikel där det är med bild på den falska polisbilen.
Den har nämligen både bilnummer samt landstings märket...

Varför man sen inte ska få åka runt i falska polisbilar? Ja därför att du då ganska så lätt kan stoppa vilken bil som helst för att sedan ganska lätt sno den... eller varför inte råna en värdetransport?
-Men dom åkte ju bara omkring i den? (säger ni) Ja visst, men då borde man ju även få gå omkring med automatkarbin på stan så länge man inte skjuter någon med den...

Men sen anser du ju även att a.c.a.b. - frågan e ju bara vad du gör om du någongång råkar ut för ett brott? Du ger fan i att anmäla hoppas jag, för du står väl för dina åsikter?

väx upp!

Audi_powah
25 mars 2013 · 1 515 Inlägg

baltis skrev:

Audi_powah skrev:

gps18 skrev:
mkt verklig o vem som helst kunde bli lurad.Om de skulle skriva nåt annat typ "pölis" eller "sheriff" skulle vara lättare att skratta istället. Men så likartad bil... var en självklarhet att polisen skulle ta bilen.Bortom det, mkt bra jobb.

Varför är det bra jobbat utav de för? De har helt fel. Du får bygga en bil att efterlikna en polisbil, och då får du ha precis allt på bilen likadant förutom bil nr och landstings märket.

De har gjort fel och kommer att få lämna tillbaka bilen och skämmas i efterhand.

Varför bryr sig folk om att kommentera när dom inte ens kollat på bilen det rör sig om?

Klickade mig snabbt in på aftonbladets artikel där det är med bild på den falska polisbilen.
Den har nämligen både bilnummer samt landstings märket...

Varför man sen inte ska få åka runt i falska polisbilar? Ja därför att du då ganska så lätt kan stoppa vilken bil som helst för att sedan ganska lätt sno den... eller varför inte råna en värdetransport?
-Men dom åkte ju bara omkring i den? (säger ni) Ja visst, men då borde man ju även få gå omkring med automatkarbin på stan så länge man inte skjuter någon med den...

Men sen anser du ju även att a.c.a.b. - frågan e ju bara vad du gör om du någongång råkar ut för ett brott? Du ger fan i att anmäla hoppas jag, för du står väl för dina åsikter?

väx upp!

A.C.A.B!

Det spelar ingen roll, du får enligt lagen kopiera en polisbil oavsett vad. Så länge du inte agerar polis då har polisen
noll att säga till om. Men uppenbarligen så gör de som vanligt, tar lagen i egna händer vilket är normalt dessa dagar..


De har gjort fel. Punkt. Grabbarna spelade inte poliser utan körde bara runt vilket är lagligt eller hur? 

För övrigt så har jag aldrig ringt polisen oavsett vad. Ringer hellre "folk" än de... Och tror nog att många gör desamma.

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
plankan
25 mars 2013 ·

Audi_powah skrev:
Det spelar ingen roll, du får enligt lagen kopiera en polisbil oavsett vad..

Bara för att man får lov att göra så -
innebär det jo inte pr automatik att det också är så vidare lämpligt roll

Har man ett sånt megabehov av att åka runt i något som liknar en polisbil -
så sök in på polisskolan vet jag lol tongue

Hoppas dom pressar bilen.............

Audi_powah
25 mars 2013 · 1 515 Inlägg

plankan skrev:

Audi_powah skrev:
Det spelar ingen roll, du får enligt lagen kopiera en polisbil oavsett vad..

Bara för att man får lov att göra så -
innebär det jo inte pr automatik att det också är så vidare lämpligt roll

Har man ett sånt megabehov av att åka runt i något som liknar en polisbil -
så sök in på polisskolan vet jag lol tongue

Hoppas dom pressar bilen.............

Finns dessvärre folk som brinner för polisbilar som intresse. De borde ha ändrat på lagen gör länge sedan, men det har aldrig hänt.

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 mars 2013 · 14 042 Inlägg

Enligt Eskilstuna Kuriren så ska den falska polisbilen vara kvar i polisgaraget till man utrett händelsen huruvida grabbarna utgett sig för att vara poliser eller ej. Bara innehavet av den falska polisbilen är inte förbjudet. Det kommer mer i morgondagens tidning.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hilmer
25 mars 2013 · 1 779 Inlägg

Att man bygger en replika och åker på träffar eller dylikt för att visa upp en sådan bil är helt okej, men att åka runt på stan med samma bil kanske inte är så lämpligt för då om något kan väl folk uppleva det som att man utger sig att vara myndighetsperson. Speciellt om det nu stämmer med att dom påkallat uppmärksamhet och ställt massa frågor...

ts007
25 mars 2013 · 1 777 Inlägg

Om någon upplever att de agerar poliser så e det ju solklart fall av föregivande av allmän ställning och det e just en tolkningsfråga. köper helt o hållet att man bygger en sådan bil i syfte att ha den på utställningar men varför i helvete kör man runt med den? Man skall välja sina strider med polisen och det här e bara ett korkat agerande som förstör mer för alla bilbyggare än det gör nytta!! Vill man vara hal och tycka att det e ju "lagligt" så kan ju polisen göra likadant och jävlas med oss gällande mönsterdjup, ombyggnad av helbilsgodkända bilar mm. Vinner vi något på det?

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 mars 2013 · 17 470 Inlägg

Audi_powah skrev:

plankan skrev:

Audi_powah skrev:
Det spelar ingen roll, du får enligt lagen kopiera en polisbil oavsett vad..

Bara för att man får lov att göra så -
innebär det jo inte pr automatik att det också är så vidare lämpligt roll

Har man ett sånt megabehov av att åka runt i något som liknar en polisbil -
så sök in på polisskolan vet jag lol tongue

Hoppas dom pressar bilen.............

Finns dessvärre folk som brinner för polisbilar som intresse. De borde ha ändrat på lagen gör länge sedan, men det har aldrig hänt.

Min bästa Herre! Det är fullt lagligt att köra omkring i en "polisbil" så längre den inte har Polisens sköld på sidorna. Sen om man utger sig för att vara så är personen i fråga rökt. "Föregivande om allmän ställning" Inte bra alls. Denna tråd verkar spåra ur så ta det lungt gott folk. Varför vet jag detta? Jaa... Bli inte polis om ni vill tjäna pengar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 mars 2013 · 14 042 Inlägg

ts007 skrev:
Om någon upplever att de agerar poliser så e det ju solklart fall av föregivande av allmän ställning och det e just en tolkningsfråga. köper helt o hållet att man bygger en sådan bil i syfte att ha den på utställningar men varför i helvete kör man runt med den? Man skall välja sina strider med polisen och det här e bara ett korkat agerande som förstör mer för alla bilbyggare än det gör nytta!! Vill man vara hal och tycka att det e ju "lagligt" så kan ju polisen göra likadant och jävlas med oss gällande mönsterdjup, ombyggnad av helbilsgodkända bilar mm. Vinner vi något på det?

Bra skrivet!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
25 mars 2013 · 311 Inlägg

Den springande punkten är : Vart går gränsen för att utge sig för att vara myndighetsperson ?
Dvs kommunikation handlar om mer än bara ord, man behöver inte säga att man är polis utan antydningar räcker oxå...

Om grabbarna cruisar på byn med en bil som inte kan skiljas från dom riktiga bilarna och man inte ser dom när dom sitter inne i bilen, då blir det svårt för folk att se att dom bara är entusiaster...

Själv så tycker jag polisen gör rätt, jobbar själv i en bransch där risker med falska poliser (dvs rån) förkommer och jag ser hellst att alla "replikor" förbjuds av säkerhetsskäl.

***Kul att bli stoppad av en polisbil för att i nästa stund riskera livet pga ett värderån !***

Skriv Potatis på sidan och ta bort blåljusen så är jag nöjd med entusiastbilen iallafall.

Och vad vill grabbarna egentligen uppnå¨med sitt tema på bilbygget ?!?
Dom gillar ju inte polisen verkar det som i artikeln, försöker dom vara bättre poliser själv ?!?

Bara undrar......................

baltis
25 mars 2013 · 1 948 Inlägg

Alpenretter skrev:
Den springande punkten är : Vart går gränsen för att utge sig för att vara myndighetsperson ?
Dvs kommunikation handlar om mer än bara ord, man behöver inte säga att man är polis utan antydningar räcker oxå...

Om grabbarna cruisar på byn med en bil som inte kan skiljas från dom riktiga bilarna och man inte ser dom när dom sitter inne i bilen, då blir det svårt för folk att se att dom bara är entusiaster...

Själv så tycker jag polisen gör rätt, jobbar själv i en bransch där risker med falska poliser (dvs rån) förkommer och jag ser hellst att alla "replikor" förbjuds av säkerhetsskäl.

***Kul att bli stoppad av en polisbil för att i nästa stund riskera livet pga ett värderån !***

Skriv Potatis på sidan och ta bort blåljusen så är jag nöjd med entusiastbilen iallafall.

Och vad vill grabbarna egentligen uppnå¨med sitt tema på bilbygget ?!?
Dom gillar ju inte polisen verkar det som i artikeln, försöker dom vara bättre poliser själv ?!?

Bara undrar......................

+1

baltis
25 mars 2013 · 1 948 Inlägg

Audi_powah skrev:

baltis skrev:

Audi_powah skrev:

Varför är det bra jobbat utav de för? De har helt fel. Du får bygga en bil att efterlikna en polisbil, och då får du ha precis allt på bilen likadant förutom bil nr och landstings märket.

De har gjort fel och kommer att få lämna tillbaka bilen och skämmas i efterhand.

Varför bryr sig folk om att kommentera när dom inte ens kollat på bilen det rör sig om?

Klickade mig snabbt in på aftonbladets artikel där det är med bild på den falska polisbilen.
Den har nämligen både bilnummer samt landstings märket...

Varför man sen inte ska få åka runt i falska polisbilar? Ja därför att du då ganska så lätt kan stoppa vilken bil som helst för att sedan ganska lätt sno den... eller varför inte råna en värdetransport?
-Men dom åkte ju bara omkring i den? (säger ni) Ja visst, men då borde man ju även få gå omkring med automatkarbin på stan så länge man inte skjuter någon med den...

Men sen anser du ju även att a.c.a.b. - frågan e ju bara vad du gör om du någongång råkar ut för ett brott? Du ger fan i att anmäla hoppas jag, för du står väl för dina åsikter?

väx upp!

A.C.A.B!

Det spelar ingen roll, du får enligt lagen kopiera en polisbil oavsett vad. Så länge du inte agerar polis då har polisen
noll att säga till om. Men uppenbarligen så gör de som vanligt, tar lagen i egna händer vilket är normalt dessa dagar..


De har gjort fel. Punkt. Grabbarna spelade inte poliser utan körde bara runt vilket är lagligt eller hur? 

För övrigt så har jag aldrig ringt polisen oavsett vad. Ringer hellre "folk" än de... Och tror nog att många gör desamma.

Jag är tyvär inte så påläst i frågan om man får åka omkring i en fejk polisbil, men då du själv sa "Du får bygga en bil att efterlikna en polisbil, och då får du ha precis allt på bilen likadant förutom bil nr och landstings märket. " så trodde jag det stämde, och killarna hade ju uppenbarligen både bilnr och landstingsmärket på bilen...

Att åka runt i en identisk kopia utav en polisbil är enligt mitt tycke att agera polis. - tycker inte du?
Tycker du inte även det är fel att med hjälp av deras, enligt dig lagliga, bil så kan dom stoppa 99,9999% av sveriges befolkning ute på vägarna? - ganska tacksamt om man är kriminell...

Vad anser du att man måste göra för att "agera polis"?

Och jag e även ganska övertygad om att om din bil någonsin skulle bli stulen eller råka ut för skadegörelse så skulle du kontakta polisen smile. Eller har du "folk" (gissningsvis personer som snyltar på samhället iform av alla sorters bidrag) som löser det åt dig också? smile

CarpeDiem German Engineering
28 mars 2013 · 9 081 Inlägg

Grabbarna fick tillbaka "polisbilen"

http://kkuriren.se/nyheter/sormland/1.1733907

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang