Bilbyggare gripna i hemmabyggd polisbil

Etuna
5 april 2013 · 37 Inlägg

Tjänah!

Volvo s70 "Polisbil nr 2" (1998)
Audi_powah
5 april 2013 · 1 515 Inlägg

Etuna skrev:
Tjänah!

Haha klockrent att ni fick tillbaka bilen som förväntat, och som polisen själva säger i frågan om ni får köra den: svar ja. Haters gonna hate big_smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Etuna
5 april 2013 · 37 Inlägg

haha jaavisst smile Min överklagan finns att läsa för den intresserade!

Volvo s70 "Polisbil nr 2" (1998)
Catoxxo
5 april 2013 · 324 Inlägg

Etuna skrev:
haha jaavisst smile Min överklagan finns att läsa för den intresserade!

Gärna smile

Audi_powah
5 april 2013 · 1 515 Inlägg

Etuna skrev:
haha jaavisst smile Min överklagan finns att läsa för den intresserade!

Vad kräver ni vid överklagan? Ersättning eller liknande? Eller hur blir det? smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Sanningen
5 april 2013 · 26 Inlägg

Hej!

Tänkte att ni kanske kunde ta och motivera och redogöra lite om vad syftet är med detta projekt.

Etuna
5 april 2013 · 37 Inlägg

Jag krävde inget annat än bilen tillbaka vid denna överklagan. Det gör jag senare när allt lugnat sig lite. Fick igår hem papper på att även misstankarna gällande föregivande allmän ställning mot oss har lagts ned!

Syftet med bilen är väl att få vara unik. En rolig grej i mina ögon. En lucka i lagen som någon måste fram och pilla lite på wink

Volvo s70 "Polisbil nr 2" (1998)
Sanningen
5 april 2013 · 26 Inlägg

Bilen är väl inte direkt unik, polisbilar finns det ju överallt.

Frågan är om det verkligen bara är "en rolig grej" för andra. Föreställ dig att jag har byggt om min skåpbil till en ambulans, som stämmer helt överens på utseendet. Låt oss säga att din kompis får en hjärtattack och du ser min ambulans. Du springer fram i panik, men det visar sig att jag är bara ute och kör "för skojs skull". Är det verkligen lika roligt då.
Visst verkar det som att ni har rätt enligt lagen, men tycker ni att det är helt moraliskt tillåtet att glida omkring i eran hemmagjorda polisbil? När jag läst igenom artiklarna så får jag intrycket av att ni mer är ute efter att provocera, snarare än att jobba på att få "luckan i lagen" igenstängd.

Själv tycker jag det är ganska simpelt. Är man polis, så kör man polisbil. Annars låter man bli.

Etuna
5 april 2013 · 37 Inlägg

Föreställ dig en pågående misshandel, en polisbil kommer inrullandes och förövarna springer sin väg. Kanske räddade jag killens liv?
Föreställ dig en stad med skolor, dagis, krogar och arbetsplatser där hastigheten är 30km/h, och en polisbil är inom synhåll för förarna. Förmodligen skulle hastigheten hållas på en laglig nivå.

Om jag nu åker förbi någon som behöver polisiär hjälp och vinkar in mig så är det klart jag stannar. Men jag är väldigt noga med att säga att jag inte är polis, men också att jag är inte handlingsförlamad och kan gärna utföra en medborgarplikt om så behövs.

Volvo s70 "Polisbil nr 2" (1998)
TLO
5 april 2013 · 1 062 Inlägg

ts007 skrev:
Om någon upplever att de agerar poliser så e det ju solklart fall av föregivande av allmän ställning och det e just en tolkningsfråga. köper helt o hållet att man bygger en sådan bil i syfte att ha den på utställningar men varför i helvete kör man runt med den? Man skall välja sina strider med polisen och det här e bara ett korkat agerande som förstör mer för alla bilbyggare än det gör nytta!! Vill man vara hal och tycka att det e ju "lagligt" så kan ju polisen göra likadant och jävlas med oss gällande mönsterdjup, ombyggnad av helbilsgodkända bilar mm. Vinner vi något på det?

Håller med helt. Synd att inte rättshaveristerna inser detta.

"You Go, we go!"
fluppidupp ...
5 april 2013 · 757 Inlägg

TLO skrev:

ts007 skrev:
Om någon upplever att de agerar poliser så e det ju solklart fall av föregivande av allmän ställning och det e just en tolkningsfråga. köper helt o hållet att man bygger en sådan bil i syfte att ha den på utställningar men varför i helvete kör man runt med den? Man skall välja sina strider med polisen och det här e bara ett korkat agerande som förstör mer för alla bilbyggare än det gör nytta!! Vill man vara hal och tycka att det e ju "lagligt" så kan ju polisen göra likadant och jävlas med oss gällande mönsterdjup, ombyggnad av helbilsgodkända bilar mm. Vinner vi något på det?

Håller med helt. Synd att inte rättshaveristerna inser detta.

precis.

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
5 april 2013 · 2 390 Inlägg

Etuna skrev:
Föreställ dig en pågående misshandel, en polisbil kommer inrullandes och förövarna springer sin väg. Kanske räddade jag killens liv?
Föreställ dig en stad med skolor, dagis, krogar och arbetsplatser där hastigheten är 30km/h, och en polisbil är inom synhåll för förarna. Förmodligen skulle hastigheten hållas på en laglig nivå.

Om jag nu åker förbi någon som behöver polisiär hjälp och vinkar in mig så är det klart jag stannar. Men jag är väldigt noga med att säga att jag inte är polis, men också att jag är inte handlingsförlamad och kan gärna utföra en medborgarplikt om så behövs.

Visst du kanske räddar killen liv, men han vill nog att dom ska få straff för sin gärning, vilket en riktigt polis kunde gjort. Är både win win situation just i denna diskussion.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Dirtymike
5 april 2013 · 1 532 Inlägg

Luktar lite här.
Är ingen polisfavorit typ men jag tycker den ser bra ut o är välbyggd.
Hallå lixom polisen sitter ju o åker bilar med inga yttre antenner som civilbilar.
Varför kan inte vi få åka runt i polisbilar för då.
Utger du dig för att vara polis så får man ju ta konsekvensen oxå.
Folk sitter ju o åker runt i vanliga bilar som är stylade som civilbilar med yttre antenner och backlampan i stötfångaren bak.
Har råkat ut för en son pojkspoling men när jag väl fick tag på han o regnr så fick han böter eftersom han hade blåljus men var inte nån riktig polis.

Jeep J20 (1978)
D_Carlsson Bonntrimmare
5 april 2013 · 620 Inlägg

Sanningen skrev:
Bilen är väl inte direkt unik, polisbilar finns det ju överallt.

Frågan är om det verkligen bara är "en rolig grej" för andra. Föreställ dig att jag har byggt om min skåpbil till en ambulans, som stämmer helt överens på utseendet. Låt oss säga att din kompis får en hjärtattack och du ser min ambulans. Du springer fram i panik, men det visar sig att jag är bara ute och kör "för skojs skull". Är det verkligen lika roligt då.
Visst verkar det som att ni har rätt enligt lagen, men tycker ni att det är helt moraliskt tillåtet att glida omkring i eran hemmagjorda polisbil? När jag läst igenom artiklarna så får jag intrycket av att ni mer är ute efter att provocera, snarare än att jobba på att få "luckan i lagen" igenstängd.

Själv tycker jag det är ganska simpelt. Är man polis, så kör man polisbil. Annars låter man bli.

+1

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
5 april 2013 · 311 Inlägg

Etuna skrev:
Föreställ dig en pågående misshandel, en polisbil kommer inrullandes och förövarna springer sin väg. Kanske räddade jag killens liv?
Föreställ dig en stad med skolor, dagis, krogar och arbetsplatser där hastigheten är 30km/h, och en polisbil är inom synhåll för förarna. Förmodligen skulle hastigheten hållas på en laglig nivå.

Om jag nu åker förbi någon som behöver polisiär hjälp och vinkar in mig så är det klart jag stannar. Men jag är väldigt noga med att säga att jag inte är polis, men också att jag är inte handlingsförlamad och kan gärna utföra en medborgarplikt om så behövs.

Efter att ha läst detta så får iallafall jag en känsla av att syftet med bilen är att "likna en polis" i trafiken... hmm

Har själv byggt för ett par år sedan en sk "polisbil".

Syftet med den var helt klart att få ner tempot på våran gata...
... men det stod inte polis utan POLITIK på bilen och inga ramper eller reflexer.

Smajly
5 april 2013 · 3 059 Inlägg

Sanningen skrev:
Bilen är väl inte direkt unik, polisbilar finns det ju överallt.

Frågan är om det verkligen bara är "en rolig grej" för andra. Föreställ dig att jag har byggt om min skåpbil till en ambulans, som stämmer helt överens på utseendet. Låt oss säga att din kompis får en hjärtattack och du ser min ambulans. Du springer fram i panik, men det visar sig att jag är bara ute och kör "för skojs skull". Är det verkligen lika roligt då.
Visst verkar det som att ni har rätt enligt lagen, men tycker ni att det är helt moraliskt tillåtet att glida omkring i eran hemmagjorda polisbil? När jag läst igenom artiklarna så får jag intrycket av att ni mer är ute efter att provocera, snarare än att jobba på att få "luckan i lagen" igenstängd.

Själv tycker jag det är ganska simpelt. Är man polis, så kör man polisbil. Annars låter man bli.

Då ska polisen inte heller få köra "civila" bilar ??

Jag citerar dig: "Är man polis, så kör man polisbil. Annars låter man bli."

Nä, lägg ner o sluta böla.

Senast redigerat av Smajly (5 april 2013)

horbybonnen
5 april 2013 · 1 160 Inlägg

Etuna skrev:
Föreställ dig en pågående misshandel, en polisbil kommer inrullandes och förövarna springer sin väg. Kanske räddade jag killens liv?
Föreställ dig en stad med skolor, dagis, krogar och arbetsplatser där hastigheten är 30km/h, och en polisbil är inom synhåll för förarna. Förmodligen skulle hastigheten hållas på en laglig nivå.

Om jag nu åker förbi någon som behöver polisiär hjälp och vinkar in mig så är det klart jag stannar. Men jag är väldigt noga med att säga att jag inte är polis, men också att jag är inte handlingsförlamad och kan gärna utföra en medborgarplikt om så behövs.

grattis du har precis erkänt att du leker polis.

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
5 april 2013 · 296 Inlägg

Låt grabben åka i sitt polisbygge , ni kan sitta och ha en massa åsikter angående vad som är rätt och fel! Men ni vet precis som jag att ni inte kan göra något åt saken , bilen är laglig!

Jag personligen tycker att det är ett roligt bygge , men kanske inget jag skulle lägga energi på att göra!

Det blir som det blir!
Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
5 april 2013 · 311 Inlägg

Smajly skrev:

Sanningen skrev:
Bilen är väl inte direkt unik, polisbilar finns det ju överallt.

Frågan är om det verkligen bara är "en rolig grej" för andra. Föreställ dig att jag har byggt om min skåpbil till en ambulans, som stämmer helt överens på utseendet. Låt oss säga att din kompis får en hjärtattack och du ser min ambulans. Du springer fram i panik, men det visar sig att jag är bara ute och kör "för skojs skull". Är det verkligen lika roligt då.
Visst verkar det som att ni har rätt enligt lagen, men tycker ni att det är helt moraliskt tillåtet att glida omkring i eran hemmagjorda polisbil? När jag läst igenom artiklarna så får jag intrycket av att ni mer är ute efter att provocera, snarare än att jobba på att få "luckan i lagen" igenstängd.

Själv tycker jag det är ganska simpelt. Är man polis, så kör man polisbil. Annars låter man bli.

Då ska polisen inte heller få köra "civila" bilar ??

Jag citerar dig: "Är man polis, så kör man polisbil. Annars låter man bli."

Nä, lägg ner o sluta böla.

Och sedan när tror du att vi och polisen spelar efter samma regelverk ?!?

I polisens utrustning ingår så mkt mer än i våran, går du omkring med en Glock på hölstret på byn ?
Brukar du leka med ASP:en när du är på Coop Forum ?
Är din hund prövad och licensierad som polishund, dvs ett vapen ?
mm
mm
...

Inse faktum, i polisens utrustningslista finns det mer än i "våran", tex målade och omålade bilar.

Tanken är ju att myndigheter ska "enforce the law" enl alla regler och medel,
inte att vi civilister ska LEKA myndigheter och därmed skapa förvirring bland andra "icke insatta" civila.

Jag vet min plats på vägen, jag kör efter "körskolans lagtexter", polisen aggerar utöver detta efter PL (PolisLagen) vilket ger dom större rättigheter än vad civila någonsin kommer att ha.

Smajly
5 april 2013 · 3 059 Inlägg

Blablablabla...blabla..

Är inte alla "RIKTIGA" målade polisbilar idag utrustade med den gula reflexen???

Senast redigerat av Smajly (5 april 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang