bompyride skrev:
Ser fint ut såhär långt

har egna planer på att skaffa mig en äldre saab..
är det några speciella fel man bör leta efter?

följer detta för inspiration

Tackar tackar

Det är trevliga bilar som har skitdåligt andrahandsvärde (betyder köpläge

) med robust konstruktion och egensinninga lösningar

Satsa på ett så bra exemplar som möjligt. Det du betalar mer får du fort igen med insparade reparationskostnader.
Kaross: Dörrarnas nedre kanter rostar, kolla under gummilisten. Stötdämparinfästningarna bak liksom bakre länkarmarnas infästningar rostar, Detta är inte hela världen.
MEN främre a-armarnas infästning brukar rosta = jättemassor med jobb

Drivaxlarna går genom en tunnel i karossen, där det samlas grus, slask å vatten och bildar världens rostrotta.
Motor: Driftsäkra motorer, de tidigaste turbobilarna utan vattenkylning kan ha problem med turbon.
Växellåda, drivlina: Om tvåans växel hoppar ur vid gaspådrag är lådan slut. Kolla drivaxlarna på följande sätt, vrid fullt rattutslag och kör i en ring. Lyssna efter missljud. Hjullager är nästan alltid slitna. Byta koppling är ingen stor operation eftersom koppling sitter främst i motorrummet

Bromsar: Bilar med handbromsen fram är ett problembarn. Invecklad konstruktion som ska underhållas titt som tätt för att fungera. Bakbromsarna är däremot piece of cake

Vill man skippa handbromsen fram väljer man en -89 eller nyare. Kom då ihåg att de har annorlunda bultmönster (samma som 9000) Många gamla 900 fälgar kommer inte att passa

Inredning: Hittar du en som inte innertaket fallit ner på så har du tur
