Detta är min 1965 Volvo Amazon i standardutförande. Planerat är att byta Motor till B230F som kommer Turbokonverteras. Målet är att den ska bli helt rostfri i karossen och Motorn ska utveckla runt 200 hk. Väghållningen ska förbättras med Bilstein Dämpare. Lacken ska bli Volvos Ocean Race Blå.
Bilen är en 1965 Volvo Amazon som har standard B18A.
Planerat är att byta Motor till B230F som kommer Turbokonverteras.
Planerat för Motorn: FT Kolvar och Stakar Rostfri Turbogrenrör Toyota CT26 Turbo (Ur en celica GT4) Nya Ram och Vevlager. VX3 Kam. Lite annat smått och gott
Planerat för Karosseriet: Laga alla rosthål (finns en del...) Se till att Motorn passar Se till att Växellådan passar Bilstein B6 Dämpare runt om Nya bromsar Recaro Stolar (redan köpt) OK Stereo Centrallås Dubbla Magnaflow 14816 eller liknande Lacka i Volvo Ocean Race Blå
här lite gammla bilder
Original motorn var fastrostade, och då jag hade planerat att använda den, så har jag lagat den.
Det är allt just nu ska lägger upp lite fler bilder när jag hinner
tack för intresset bonneville, jag har kollat på din, den är ju riktigt grymt! hade faktiskt först planen att stoppa i en 6 cylinder med biturbo, men det blir nog lite dyrt , samt att jag inte vill bygga om karossen allt för mycket hoppas jag kan uppdatera er lite emellanåt, men bilen står hos min far, så det blir inte så ofta.
Sååååå här kommer lite bilder, blir kanske lite fler nästa Helg. Har skaffat Turbo Kolvar och Stakar plus en sats "M" Stakar till (som enligt försäljaren kommer ur en B230, ingen Aning, men för 50 spänn/styck who cares?!)
Donatorbilen, en nästan rostfri 740. Lite synd, men den är Tyskreggat och det kommer kosta för mycket i fall man ska laga den (bussningar, upphängningen, bromsarna, hjullager fram m.m.) och regbesiktiga den med (typ 10k-12k)
och här lite bilder hur den ser ut just nu:
Ska nog sälja Originalmotorn tror jag, har inte bestämmt mig riktigt än
Hej, nej den skulle hamnar nedåt, då du annars inte kommer åt tändstiftarna. Lyckligtvis fick jag dock en som var "felsvetsade" vilket medförde att den går uppåt istället
jag har nämligen testat (adapterplatta mellan Turbo och Grenröret saknas, så undrar inte att den bara hålls med en skruv )
Motorn är ur, samt en del andra grejer. Någon som vet om Tänd och Insprut är delade ifrån varandra? kommer antagligen inte använder det, men jag vill helst inte slänga kablar osv förränns allt är klart. Har nu tagit ut så mycket jag orkade av alla kablar. Någon som har tipps vilka kablar man ska ha med?
falkon93 skrev: de hänger i hopp i ett, de tar ett x antal timmar å gå igenom alla kablar, jag höll på säkert på i över tre timmar å då va de inte äns klart än, så skippa de å köpa ett efter marknads sprut i stället
Tackar! aa hade tänkt köra på megasquirt misstänkte att det skulle ta lång tid + att det nog inte bli billigare att köpa turbo boxar Har inte hunnit göra så mycket på bilen på sistone, då jag var upptagen med att ta körkort och få min 740 på vägen