Köpråd: AKUT! Saab 9-5 eller VW Passat?

kwamex
10 april 2013 · 221 Inlägg

Så, måste köpa en bil nu till helgen pga jobb så är väldigt akut, måste bestämma mig tills imorgon!
Har runt 15 000 - 20 000 att röra mig med.

Så vad tycker ni? Fördelar med VW Passat årsmodell runt -99 eller en Saab 9-5 årsmodell runt -99
Om passat = 1.8T
Om saab =  2.0-2.3T/2.0-2.3

Har verkligen beslutsångest. Behöver en fin bil som man åker relativt billigt i och förhoppningsvis inte går isönder.

Vi kan även säga såhär: Om ni fått välja på en saab 9-5, gått 22 000, 5 ägare eller en VW Passat som gått 22 000 och 5 ägare, båda har full servicebok osv - vad hade ni kört på för bil då? Ni får gärna säga t.ex "VW Passat 1.8T eller VW passat 1.8, eller t.ex "saab 9-5 2.0T eller 2.0" dvs ni får själv välja vad ni hade valt av turbo och inte turbo.

Senast redigerat av kwamex (10 april 2013)

pompe90
10 april 2013 · 408 Inlägg

finns någon utav dessa på blocket eller dylikt ?

just på magkänslan så känns passaten bättre, just för att det är fler ägare på saaben och säkert hälften utav dom ägarna inte har gjort oljeservice ofta på den bilen = vevhusventilations "stopp" som tillslut kan innebära ras.

Men jag har inte kört någon 9-5a, endast 9-3a som går som spjutet, bara bromsar å avgassystemet samt lite el som har varit problem sen den kom ut.

passaten är en riktigt tyst och trevlig bil att pendla garanterat, 1.8t är en relativt tyst motor faktiskt tycker JAG.
Men där är det viktigt också med bra täta serviceintervaller och eftersom den säljs utav ett företag så kräv fram papper på allt, fråga om alla småsaker du kan komma på. Låt dom inte undanhålla information för dig, samma gäller givetvis privatpersoner hehe.

framvagnen är lite sämre byggd på passaten där styrleder behövs bytas oftare än på saaben. MEN det är en småsak smile

Ja, mer kan jag inte komma på just nu faktiskt.

Senast redigerat av pompe90 (10 april 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
peegee Forummoderator
10 april 2013 · 2 924 Inlägg

En VW Passat 1.8T är snålare än en Saab 9-5... min går enkelt att köra på 0,7l/mil landsväg med trimchip om man är väldlgt snäll och tråkig på gaspedalen... wink

Men vad är en Saab 9-5 2.4 för nåt?  Bör vara 2.3... och de motorerna har ju haft en del allvarliga problem...


Motorproblem
Saab 9-5 har haft vissa problem med höga avgasvärden. Framförallt Aero-motorn har uppnått dåliga resultat i avgasutsläppsnivåtester. Tester (av bland annat Teknikens Värld) visar också på hur motorerna (framförallt 2,3 l-motorn B235) under hög belastning släpper ut onormalt höga halter miljöskadliga ämnen. Saab har dock kritiserat utförandet av dessa tester, man har menat att motorerna dels inte fått tillräcklig kylning men också att de externa bränslepumpar som används vid dessa mätningar har orsakat skenande bränsletryck vilket orsakat en för fet blandning, något som sägs förklara de onormala värdena.

Saab 9-5 från 1998-2003 har hamnat i dålig dager på grund av de motorproblem som drabbat bilar som inte skötts väl eller som körts korta sträckor åt gången utan att motorn blivit varm och utan att man anpassat oljebytena till körförhållandena. Det beskrivs i serviceboken vad som anses vara svårare körförhållanden. Problemet kallas oil sludge.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
pompe90
10 april 2013 · 408 Inlägg

peegee skrev:
En VW Passat 1.8T är snålare än en Saab 9-5... min går enkelt att köra på 0,7l/mil landsväg med trimchip om man är väldlgt snäll och tråkig på gaspedalen... wink

Men vad är en Saab 9-5 2.4 för nåt?  Bör vara 2.3... och de motorerna har ju haft en del allvarliga problem...

ja, med orginalfälgar på passaten kan man nog snitta på 0.65-0.75 i 90km/h på landsväg om jag minns rätt.

Senast redigerat av pompe90 (10 april 2013)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
KinazzZ
10 april 2013 · 235 Inlägg

Passaten. Förutsatt att framvagnen är frisk/bytt. Kan bli dyrt. Airbag fel är också vanligt. Spec dålig kontakt under framstolarna. Annars vettiga bilar.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
kwamex
10 april 2013 · 221 Inlägg

Har nu pratat med min flickväns pappa - väldigt kunnig på bilar, dock en saabägare!
Han tyckte definitivt Saab, han sa att hans bekanta som haft VW Passat har väldigt ofta varit inne på verkstad och fått byta slitagedelar pga dålig framvagn, och sa därav att man får en billigare bil i längden genom saab 9-5an, han trodde att jag skulle bli missnöjd med VW Passaten tack vare att ja, skulle få ha den inne på verkstad alldeles för ofta.

Lowpass
10 april 2013 · 1 224 Inlägg

Köp en Toyota för de pengarna så får du bra mycket hållbarare bil smile

i-vtec Do you?
pompe90
10 april 2013 · 408 Inlägg

kwamex skrev:
Har nu pratat med min flickväns pappa - väldigt kunnig på bilar, dock en saabägare!
Han tyckte definitivt Saab, han sa att hans bekanta som haft VW Passat har väldigt ofta varit inne på verkstad och fått byta slitagedelar pga dålig framvagn, och sa därav att man får en billigare bil i längden genom saab 9-5an, han trodde att jag skulle bli missnöjd med VW Passaten tack vare att ja, skulle få ha den inne på verkstad alldeles för ofta.

om du nu väljer att titta på saaben imorgon, kontrollera med säljaren När senaste oljebytet var, servicepapper om det är inlämnat. om det är privat gjort så att säga, kolla oljefärgen på oljestickan wink

ta din tid att kontrollera saaben ordentligt, speciellt i motorutrymme, men testkör bilen nogrannt. Pruta alltid om du hittar något du hittar som säljaren inte har sagt till dig.

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
pompe90
10 april 2013 · 408 Inlägg

Lowpass skrev:
Köp en Toyota för de pengarna så får du bra mycket hållbarare bil smile

om man klarar sig med en mindre bil så är det givetvis ett smartare val, där lär du iaf slippa motor och växellåde problem big_smile

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Rquired Allmänt envis
10 april 2013 · 12 512 Inlägg

VAG´s 1.8t har dock precis samma problem och svagheter i form av oilsludge som SAAB har så man undviker inte motorproblem bara för att man väljer en VW. Jag hade personligen siktat mot en SAAB 9-5 (2.3t före 2.0t) för att jag upplever den som en trevligare bil, en Passat känns enklare byggd eller lite budgetbil om man så vill vid en jämförelse dem mellan.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
kwamex
10 april 2013 · 221 Inlägg

Hur är framvagnen på Passat? Hört att det är en stor svaghet? Vad kostar det att fixa - hur ofta kan detta problemet visa sig?

Presidento Of World
10 april 2013 · 3 329 Inlägg

Saaben.. tycker den är trevligare än passaten dessutom har du en pigg bil, iaf 2,3T -(egen erfarenhet!) min krånglade inte den tid jag ägde men den var fullservad å med bytt vevhusventilation så kolla om den är bytt.

rost, båda dom modellerna rostar

på saaben kollar på nederkant av bakdörren båda sidor även bagageluckan... kolla "inne" i själva luckan där rostar de en del..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
peegee Forummoderator
10 april 2013 · 2 924 Inlägg

Jag må vara partisk lik din flickväns pappa men om du blint går på hans ord så kanske det är bortkastat att rådfråga här... roll

Det där med framvagnsproblem på VW Passat var ett känt problem för några år sedan men de flesta bilar är nog uppdaterade nu med bättre framvagnsleder.

Min -99a har gått 23 000 mil och de 2 övre länkarmarna har bytts 2 ggr sedan bilen var ny och kostade väl ca 1500kr varje gång att byta.

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
BOLIN_
10 april 2013 · 2 763 Inlägg

Jag som är opartisk i det hela säger definitivt Saab 9-5 2,3t! Varför? Jag anser att att man mer för pengarna och man kan faktiskt hitta en nyare 9-5 för de pengarna jämfört med Passat. Sedan har Saabarna enligt mig goare stolar men det är mitt personliga tycke.

Volvo - For Life
lasse_sjoblom .
10 april 2013 · 197 Inlägg

Om jag sejer så farsan har haft en turbo disel passat från 96 eller 99 (mins inte riktigt) .hur såm hälst så var det aldrig riktigt stora problem på den och den var rulad över en halv miljon km.( biliga och drift säkra )

Audi s6 "urs6 avant 2.2t" (1996)
turbo_sport
10 april 2013 · 390 Inlägg

9-5 utan tvekan, inte för att Passat är en dålig bil (Min far har ägt 2 stycken). Men 9-5 är sååååå mycket bil! Snygga, robusta, väl ihoppsatta, ruskigt bekväma stolar, bra bränsleförbrukning. Tycker inte 2,0t är så slö, har ägt en 2,3t också visst är den lite rappare men 2,0t duger bra tycker jag smile Kolla rost som tidigare har sagt: Vid hunbenen, bakluckans nederkant även under plastkjolarna kan det gömma sig hemska saker då smuts lägger sig under plastet mot tröskeln. Man kommer inte åt att tvätta där heller, jag brukar ta av plastkjolarna 1 gång om året och tvätta noggrant. Om du köper en 9-5:a så uppgradera vevhusventilationen till senaste version 6, kostar ca 300 kr och tar en timme att byta smile Lycka till, om du väljer 9-5 så kommer du absolut inte bli missnöjd!

Volvo V70 D5 Summum "Maxutrustad" (2009)
Saab 9-5 2,3T EX59 "Äkta polisbil 8 6777" (2005)
Saab 96 v4 "Nylackerad" (1973)
Melwin
10 april 2013 · 33 Inlägg

Toyota Camry= stor bil.

Melwin!
saab_sonett Handledare
10 april 2013 · 1 481 Inlägg

kwamex skrev:
Har nu pratat med min flickväns pappa - väldigt kunnig på bilar, dock en saabägare!
Han tyckte definitivt Saab, han sa att hans bekanta som haft VW Passat har väldigt ofta varit inne på verkstad och fått byta slitagedelar pga dålig framvagn, och sa därav att man får en billigare bil i längden genom saab 9-5an, han trodde att jag skulle bli missnöjd med VW Passaten tack vare att ja, skulle få ha den inne på verkstad alldeles för ofta.

Köp en Passat. Min 9-5:a kostade 50000:- i reparationer på 4 år. Mellan 8000-15000mil
Aldrig mer en Saab nyare än 9000.

Richtenb
11 april 2013 · 1 365 Inlägg

+1 VW är klart överskattat vad gäller tillförlitlighet, saab behöver man inte ens nämna.

Lowpass skrev:
Köp en Toyota för de pengarna så får du bra mycket hållbarare bil smile

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
kwamex
11 april 2013 · 221 Inlägg

Om ändå Toyota hade sett någorlunda bra ut sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang