Värt att köpa m3?

Danny-D
8 maj 2013 · 67 Inlägg

rickylicious skrev:

Brinnut skrev:

rickylicious skrev:
Mitt tips är att vänta... När jag var 19-20 år köpte jag min Audi A3 1,8t (i min profil) och la i stort sett alla pengar jag hade på lån, försäkring (15k per år), slitdelar, osv. Vet inte vad en M3 kostar och vad du har för ekonomiska förutsättningar. Jag var fastanställd med en bra månadslön (runt 18k efter skatt, bor i småstad). Lånade 75k till bilen. Efter ett halvår blev jag uppsagd (hej finanskris) och när bilen helt plötsligt började gå dåligt så hade jag inte råd att laga det och fick nästan ge bort bilen (tror jag fick 30 för den). Så där stod jag med ett lån som kostade runt 2000 kr i månaden som det tog flera år att bli av med, inte kul när man inte har kvar bilen... Lätt att vara efterklok...

Så beroende på om du tänkt låna pengar osv så tänk efter både fyra och fem gånger. Det finns många bilar som är roliga att köra för mindre pengar än vad det kostar att köpa och äga en M3. smile

Jag satte mig i samma sits. Då hade man Golf GTI och levde gött, nu har man volvo 740 och ett saftigt lån kvar.
Lär ju aldrig hitta en bil på blocket och bara köpa den utan att tänka till igen.

Skönt att man inte är ensam om att vara korkad smile Tröttnade som "tur" var på att köra snabbt, så nu för tiden kör jag lite billigare motoralternativ med lägre kostnader smile

Då är vi 3 om det

Busgrabb Rejsa ?
8 maj 2013 · 2 959 Inlägg

panda666 skrev:
om ja var du skulle jag börja med en 328 eller 330 högst..dom där är redan super starka och ska du börja köra m3 redan när du är 20..du kommer att skada dig hoppas du inte tar illa upp.

börja med en honda civic som har mke bra motorljud eller 325-328 nått sånnt. börja inte direkt med m3. wink


vet inte hur mke pengar o jobb du har men tro mig m3 kommer att kosta skjortan både i inköp och drift;)

Superstarka 328 elle 330? Var är det för smörja?

Kostar pengar...ja det är en annan sak men sen är det rätt mycket roligare att köra en M3:a

Autotech
BMW 335D (2008)
Busgrabb Rejsa ?
8 maj 2013 · 2 959 Inlägg

Till trådskaparen...
Ja det kommer nog bli lite för dyrt i försäkring för dig att ha en M3 E9X.
Men ring runt till ALLA bolag och se, helförsäkring är ju enligt mig ett måste på en sådan bil och dessutom lag på det om du ska belåna bilen med bilen som säkerhet.
Vet inte hur du tänkt köra men ofta kör man ju bara en M3 kanske 5 månader om året, då är det ju mindre än halva årspremien som ska ut.

Så dyrt förövrigt är det inte med en M3 E9X då det tex inte är några stora servicar utan blien räknar själv ur när motorolja, diffolja, bromsbelägg osv ska bytas så inte allt kommer som en jätteservice.
Inte heller några dyra ventiljusteringar som äldre M3 då som nya har hyrauliska ventiler.

Annars är 335 en hel del billigare att äga och den får man fin fart i med lite enklare grejer.

Autotech
BMW 335D (2008)
silversnurran
8 maj 2013 · 773 Inlägg

Evildan skrev:

IceEyes skrev:

Audi_powah skrev:
En förälder kan stå skriven som ägare och få en betydlig billigare försäkring annars tongue

Nu kommer moralpredikarna strax i full galopp med eldgafflar, paragrafböcker och sitt utnötta och enerverade tugg om bedrägerier till höger och vänster wink

Även om jag inte kan anses som en moralpredikare, så ska jag inte göra dig besviken utan agera en sådan i dina ögon, det är och förblir ett försäkringsbedrägeri att försäkra bilen på någon annan än den huvudsaklige brukaren även om man bor hemma hos sina föräldrar, oavsett vad du anser.
Jag kan fortsätta med det i dina ögon utnötta och enerverande tugget, men det har du förhoppningsvis redan lyckats tillgodogöra dig i flertalet trådar hur lagar och förordningar är så detta inte behöver ältas återigen wink

Tycker du borde kolla dem därade "lagarna och stadgarna" för sist jag kollade på mitt försäkringspapper får jag betala 1500 mer i självrisk där att jag är brukare men min far står för försäkringen.

Så med andra ord är dina ord om bedrägeri LÖGNER!!
Tack för mig:)

Senast redigerat av silversnurran (8 maj 2013)

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
IceEyes Varningar: För många..
8 maj 2013 · 2 552 Inlägg

Evildan skrev:

IceEyes skrev:

Audi_powah skrev:

En förälder kan stå skriven som ägare och få en betydlig billigare försäkring annars tongue

Nu kommer moralpredikarna strax i full galopp med eldgafflar, paragrafböcker och sitt utnötta och enerverade tugg om bedrägerier till höger och vänster wink

Även om jag inte kan anses som en moralpredikare, så ska jag inte göra dig besviken utan agera en sådan i dina ögon, det är och förblir ett försäkringsbedrägeri att försäkra bilen på någon annan än den huvudsaklige brukaren även om man bor hemma hos sina föräldrar, oavsett vad du anser.
Jag kan fortsätta med det i dina ögon utnötta och enerverande tugget, men det har du förhoppningsvis redan lyckats tillgodogöra dig i flertalet trådar hur lagar och förordningar är så detta inte behöver ältas återigen wink

Oavsett är det bevisligen enligt mig och ett flertal andra individer i landet Falukorv värt mödan att vidta "bedrägeri-metoden" för att undfly de grovt överdimensionerade försäkringspremierna. Men för all del, egentligen behöver vi inte dra denna entoniga vals ytterligare en gång då våra åsikter är som USA och Nordkorea, men jag ska inte förneka det faktum att det alltid är en genuin förnöjelse att provocera alla som är strikt kritiska till oss som försäkrar/har försäkrat bilen i en förälders namn wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
silversnurran
8 maj 2013 · 773 Inlägg

IceEyes skrev:

Evildan skrev:

IceEyes skrev:

Nu kommer moralpredikarna strax i full galopp med eldgafflar, paragrafböcker och sitt utnötta och enerverade tugg om bedrägerier till höger och vänster wink

Även om jag inte kan anses som en moralpredikare, så ska jag inte göra dig besviken utan agera en sådan i dina ögon, det är och förblir ett försäkringsbedrägeri att försäkra bilen på någon annan än den huvudsaklige brukaren även om man bor hemma hos sina föräldrar, oavsett vad du anser.
Jag kan fortsätta med det i dina ögon utnötta och enerverande tugget, men det har du förhoppningsvis redan lyckats tillgodogöra dig i flertalet trådar hur lagar och förordningar är så detta inte behöver ältas återigen wink

Oavsett är det bevisligen enligt mig och ett flertal andra individer i landet Falukorv värt mödan att vidta "bedrägeri-metoden" för att undfly de grovt överdimensionerade försäkringspremierna. Men för all del, egentligen behöver vi inte dra denna entoniga vals ytterligare en gång då våra åsikter är som USA och Nordkorea, men jag ska inte förneka det faktum att det alltid är en genuin förnöjelse att provocera alla som är strikt kritiska till oss som försäkrar/har försäkrat bilen i en förälders namn wink

true shit

Menar vilken "vanlig" svensson har råd med en bil och försäkring på sig själv innan dem är 25 om dem inte kör runt i golf/volvo?

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Sushikocken Sleeper
8 maj 2013 · 3 084 Inlägg

IceEyes skrev:

Audi_powah skrev:

Mack skrev:
Räkna också hos några företag vad det kostar som 20-åring att ha bilen försäkrad..
Ett hett tips bara.

En förälder kan stå skriven som ägare och få en betydlig billigare försäkring annars tongue

Nu kommer moralpredikarna strax i full galopp med eldgafflar, paragrafböcker och sitt utnötta och enerverade tugg om bedrägerier till höger och vänster wink

Det är ju bedrägeri av försäkringsbolagen att ta så mycket som dem gör om något...

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
rickylicious Webbutvecklare
9 maj 2013 · 2 369 Inlägg

Sushikocken skrev:

IceEyes skrev:

Audi_powah skrev:

En förälder kan stå skriven som ägare och få en betydlig billigare försäkring annars tongue

Nu kommer moralpredikarna strax i full galopp med eldgafflar, paragrafböcker och sitt utnötta och enerverade tugg om bedrägerier till höger och vänster wink

Det är ju bedrägeri av försäkringsbolagen att ta så mycket som dem gör om något...

Tyvärr så är ju båda sidor lite "korkade" i det fallet...

Unga är korkade som skriver bilen på föräldrar osv. Dels för att det höjer försäkringspremien för dom som är ärliga (jag själv stod som ägare på min första bil och betalade nästan 15k/år som 19-åring) och dels för att dom uppenbarligen köper bilar dom inte har råd att äga (vilket är jävligt korkat).

Försäkringsbolagen är lite korkade för att dom har höjt priser för unga till stor del för att det inte är så många unga som försäkrar sina bilar på sig själva.

Någon måste börja "göra rätt". Unga måste köpa bilar dom har råd med och faktiskt stå på dom själva, och bolagen måste då våga börja sänka priserna för unga. Det kommer vara samma antal försäkrade bilar hos bolagen oavsett om dom står på föräldrar eller dom unga som faktiskt brukar bilen, så det är win-win för båda parter om folk bara kunde göra rätt för sig.

För allra mest korkat är det att säga "Buhu jag är 18 år och försäkring på en BMW M5 är så dyr så min farmor måste stå på den sad sad"

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Audi_powah
9 maj 2013 · 1 515 Inlägg

Det finns ett sätt att kringgå det mesta i systemet, såsom bil försäkringar bl.a.. Så varför inte? Alla nyttjar dessa sätt, iaf 95% av alla försäkringstagare.

De kan i stort sätt inte bevisa att tex min mamma inte nyttjar min bil om den står på henne och är försäkras på henne, jag behöver inte ens bo med föräldrarna i stort sätt pga brist på bevis- jag kanske lånar mammas bil? Osv osv..

Det är bara att föräldrarna tecknar och står på bilen + att de säger till om att "bilen nyttjas utav en under 25" då förblir priser desamma dock höjs självrisken med 500kr, iaf hos mitt bolag.

Bara att köra på säger jag! smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
Hamilton
9 maj 2013 · 8 864 Inlägg

Audi_powah skrev:
Det finns ett sätt att kringgå det mesta i systemet, såsom bil försäkringar bl.a.. Så varför inte? Alla nyttjar dessa sätt, iaf 95% av alla försäkringstagare.

De kan i stort sätt inte bevisa att tex min mamma inte nyttjar min bil om den står på henne och är försäkras på henne, jag behöver inte ens bo med föräldrarna i stort sätt pga brist på bevis- jag kanske lånar mammas bil? Osv osv..

Det är bara att föräldrarna tecknar och står på bilen + att de säger till om att "bilen nyttjas utav en under 25" då förblir priser desamma dock höjs självrisken med 500kr, iaf hos mitt bolag.

Bara att köra på säger jag! smile

Försäkringsbolagen behöver inte bevisa något, all bevisbörda ligger på dig!

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
xXSammy
9 maj 2013 · 6 577 Inlägg

rickylicious skrev:

Sushikocken skrev:

IceEyes skrev:

Nu kommer moralpredikarna strax i full galopp med eldgafflar, paragrafböcker och sitt utnötta och enerverade tugg om bedrägerier till höger och vänster ;)

Det är ju bedrägeri av försäkringsbolagen att ta så mycket som dem gör om något...

Tyvärr så är ju båda sidor lite "korkade" i det fallet...

Unga är korkade som skriver bilen på föräldrar osv. Dels för att det höjer försäkringspremien för dom som är ärliga (jag själv stod som ägare på min första bil och betalade nästan 15k/år som 19-åring) och dels för att dom uppenbarligen köper bilar dom inte har råd att äga (vilket är jävligt korkat).

Försäkringsbolagen är lite korkade för att dom har höjt priser för unga till stor del för att det inte är så många unga som försäkrar sina bilar på sig själva.

Någon måste börja "göra rätt". Unga måste köpa bilar dom har råd med och faktiskt stå på dom själva, och bolagen måste då våga börja sänka priserna för unga. Det kommer vara samma antal försäkrade bilar hos bolagen oavsett om dom står på föräldrar eller dom unga som faktiskt brukar bilen, så det är win-win för båda parter om folk bara kunde göra rätt för sig.

För allra mest korkat är det att säga "Buhu jag är 18 år och försäkring på en BMW M5 är så dyr så min farmor måste stå på den :( :("

Folk verkar ju tycka att de är rätt att fråga morsan och farsan om en farligare (snabbare) bil då de ska vara en rättighet!

Kan tycka det är mer "ok" att föräldrarna står på en bil med lite effekt om sonen/dottern jobbar en bit bort och kommunaltrafiken tar mer än en timma.

Gamla bilen tog jag lån på och lyckades på något sätt att bara trafikförsäkra den, vilket blev lite jobbigt när jag köpte 159an då ja var tvungen att helförsäkra..smakar de så kostar de! Slipper iaf köra "pappas bil"

De/Dem
frasse4
9 maj 2013 · 736 Inlägg

När jag kollar priser hos försäkringsbolag brukar jag alltid fråga om det blir billigare att ha bilen försäkrad på min fru. Jag är då tydlig med att hon inte har körkort. Kan inte minnas något bolag som inte sa det var ok, så länge vi var skrivna på samma adress. Tycker det är rätt tydligt vem som är brukare då...

/Johan

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Busgrabb Rejsa ?
9 maj 2013 · 2 959 Inlägg

Audi_powah skrev:
Det finns ett sätt att kringgå det mesta i systemet, såsom bil försäkringar bl.a.. Så varför inte? Alla nyttjar dessa sätt, iaf 95% av alla försäkringstagare.

De kan i stort sätt inte bevisa att tex min mamma inte nyttjar min bil om den står på henne och är försäkras på henne, jag behöver inte ens bo med föräldrarna i stort sätt pga brist på bevis- jag kanske lånar mammas bil? Osv osv..

Det är bara att föräldrarna tecknar och står på bilen + att de säger till om att "bilen nyttjas utav en under 25" då förblir priser desamma dock höjs självrisken med 500kr, iaf hos mitt bolag.

Bara att köra på säger jag! smile

Du har fel, det är inte lungt till 100%
Har självklart själv med haft bilar på farsan när jag var yngre men slutat med det, dels för att jag har råd, priserna har gått ner och det jag ska komma till nu.
Pratar en del med skadetekniker från försäkringsbolagen på jobbet och vet lite exempel där det helt uteblivit ersättning till kunden på vagnskadebiten.

Ett fall var en M5:a som var smälld, bilen stod på farsan och sonen i fallet hade kört och smällt.
Bolaget kallade dit farsan och sätta honom i bilen och tyckte han skulle visa hur man körde, var funktionerna satt osv.
Han kom ju knappt iväg med SMG lådan i bilen och sedan frågade dom lite om vilken musik han hade på skivorna i bilen osv....det blev fail för kunden.

En annan bil smälldes och även den stod försäkrad på farsan och sonen körde, där krävde bolaget kvitton och kontrakt skrivna på ägaren/köparen (Bilen köptes av privatperson) och även banktransaktionen från pappan till köpraren eller postväxel typ. Alltså för att få bevis på att pengarna gått från försäkringstagarens konto.
Fail igen för kunden och ingen ersättning.

Dom har även gjort liknande provkörningsgrejer med sporthojar där dom kallat dit föräldrarna och det har skitit sig ordentligt.

Man har inte mycket att sätta emot när dom går emot dig.
Detta händer ju inte varje dag men det kan absolut hända och då är det inte värt pengarna man sparat på skenförsäkringen.
Detta händer ju framförallt lite mer ungdoms/sportbilar som M3, M5, Supa och Evo osv...
Har du en S60 2.5T på farsan tex så är det ju mycket lugnare och mycket liten risk att dom gör en utredning om nu inte bilen är vädligt mycket modifierad.

Autotech
BMW 335D (2008)
Low
9 maj 2013 · 3 313 Inlägg

På vissa försäkringar kan man välja om någon under tex 25 år kommer bruka bilen..

Busgrabb Rejsa ?
9 maj 2013 · 2 959 Inlägg

Low skrev:
På vissa försäkringar kan man välja om någon under tex 25 år kommer bruka bilen..

Japp men det betyder inte att föraren under 25 år får vara den huvudsakliga brukaren eller ha det ekonomiska intresset i bilen.

Autotech
BMW 335D (2008)
endorfinslaven
9 maj 2013 · 671 Inlägg

Om du vill åka fort eller ska vi säga fortare utan komfort så finns det många alternativ för en lägre peng.
Köp en gammal bil bygg om den inom rimliga gränser och vips så kan du med körträning åka ifrån mycket vassare sportbilar och hojar. Kör du sönder så behöver du inte tänka på ekonomi utan det blir o slanta utan problem.

Men status är viktigt för många det har jag fått lära mig här

SylvesterStallone
9 maj 2013 · 1 433 Inlägg

rickylicious skrev:

Brinnut skrev:

rickylicious skrev:
Mitt tips är att vänta... När jag var 19-20 år köpte jag min Audi A3 1,8t (i min profil) och la i stort sett alla pengar jag hade på lån, försäkring (15k per år), slitdelar, osv. Vet inte vad en M3 kostar och vad du har för ekonomiska förutsättningar. Jag var fastanställd med en bra månadslön (runt 18k efter skatt, bor i småstad). Lånade 75k till bilen. Efter ett halvår blev jag uppsagd (hej finanskris) och när bilen helt plötsligt började gå dåligt så hade jag inte råd att laga det och fick nästan ge bort bilen (tror jag fick 30 för den). Så där stod jag med ett lån som kostade runt 2000 kr i månaden som det tog flera år att bli av med, inte kul när man inte har kvar bilen... Lätt att vara efterklok...

Så beroende på om du tänkt låna pengar osv så tänk efter både fyra och fem gånger. Det finns många bilar som är roliga att köra för mindre pengar än vad det kostar att köpa och äga en M3. smile

Jag satte mig i samma sits. Då hade man Golf GTI och levde gött, nu har man volvo 740 och ett saftigt lån kvar.
Lär ju aldrig hitta en bil på blocket och bara köpa den utan att tänka till igen.

Skönt att man inte är ensam om att vara korkad smile Tröttnade som "tur" var på att köra snabbt, så nu för tiden kör jag lite billigare motoralternativ med lägre kostnader smile

HAHAHAHAHAHAHA WTF!? tröttnade på att köra fort ?!!?!??!  A3   1.8T ?!?!?!??!?!?   jag älskar garaget det är humor varje dag!!!! smile

BMW 730D (2005)
Hakiki
9 maj 2013 · 510 Inlägg

Köp säger jag! Har haft M3a själv, dock en E46.. men helvete vilken rolig bil! Känner du att du har råd, så köp.. man lever bara en gång! Märker du att de blir för dyrt så är de ju bara att sälja, svårare än så är de inte!  Lycka till:)

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
rickylicious Webbutvecklare
9 maj 2013 · 2 369 Inlägg

Hakiki skrev:
Köp säger jag! Har haft M3a själv, dock en E46.. men helvete vilken rolig bil! Känner du att du har råd, så köp.. man lever bara en gång! Märker du att de blir för dyrt så är de ju bara att sälja, svårare än så är de inte!  Lycka till:)

Det är ju inte fullt så enkelt smile Jag har aldrig försökt sälja en M3, men gissar att den inte ligger på topp 10-listan över dom mest lättsålda bilarna i dagens läge? Så tar man lån på 100 000 (inte en aning om vad bilarna kostar) och efter några månader inte har råd att äga den, så måste man sälja av den för 80 000 och vipps så står man där med 20 000 i lån på en bil som man inte äger längre.

Man lever bara en gång, det har du rätt i. Men varför använda det som ett skäl till att göra korkade saker? Om du bara lever en gång så är det väl inget kul att sitta med lån och skulder i flera år bara för att prova äga en "rolig bil"? smile Finns gott om roliga bilar som är billigare som ung. För även om man bara lever en gång så lever man väldigt många år och man behöver inte göra allt när man är 18-20 år (vilket man tyvärr inser några år efteråt...) smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
KinazzZ
9 maj 2013 · 235 Inlägg

busen2000 skrev:
Så om jag ska vara realistisk och inte vill lägga varenda intjänade krona på bilen så kanske jag ska vänta ett x antal år med en sån bil? 
smile

Ja.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang