Värt att köpa m3?

busen2000
8 maj 2013 · 9 Inlägg

Är helt ny här på garaget och har ingen större bilkunskap, så skulle verkligen uppskatta råd och tips från er med lite mer erfarenhet har blivit ganska insnöad på just bmw m3 och just e92 modellen, är 20 så självklart är jag mer ute efter hästar, fart och en högljudd motor än komfort. Har tänkt mig en 08 men det jag undrar är, är det värt det? Finns det andra modeller som är ganska prestandalik men för mindre prislapp? E90, e46, 335i, vad är den stora skillnaden mellan dessa bilar? Alla tips och råd uppskattas.

Mvh

panda666
8 maj 2013 · 4 250 Inlägg

om ja var du skulle jag börja med en 328 eller 330 högst..dom där är redan super starka och ska du börja köra m3 redan när du är 20..du kommer att skada dig hoppas du inte tar illa upp.

börja med en honda civic som har mke bra motorljud eller 325-328 nått sånnt. börja inte direkt med m3. wink


vet inte hur mke pengar o jobb du har men tro mig m3 kommer att kosta skjortan både i inköp och drift;)

Mack Forum- och sitemoderator
8 maj 2013 · 26 155 Inlägg

Räkna också hos några företag vad det kostar som 20-åring att ha bilen försäkrad..
Ett hett tips bara.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Audi_powah
8 maj 2013 · 1 515 Inlägg

Mack skrev:
Räkna också hos några företag vad det kostar som 20-åring att ha bilen försäkrad..
Ett hett tips bara.

En förälder kan stå skriven som ägare och få en betydlig billigare försäkring annars tongue

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mack Forum- och sitemoderator
8 maj 2013 · 26 155 Inlägg

Audi_powah skrev:

Mack skrev:
Räkna också hos några företag vad det kostar som 20-åring att ha bilen försäkrad..
Ett hett tips bara.

En förälder kan stå skriven som ägare och få en betydlig billigare försäkring annars tongue

Om TS bor hemma så, visst. Inga problem, beroende på vilket företag man har sina försäkringar hos.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Danny-D
8 maj 2013 · 67 Inlägg

Mack skrev:
Räkna också hos några företag vad det kostar som 20-åring att ha bilen försäkrad..
Ett hett tips bara.

Audi_powah skrev:

Mack skrev:
Räkna också hos några företag vad det kostar som 20-åring att ha bilen försäkrad..
Ett hett tips bara.

En förälder kan stå skriven som ägare och få en betydlig billigare försäkring annars tongue

Mack skrev:

Audi_powah skrev:

Mack skrev:
Räkna också hos några företag vad det kostar som 20-åring att ha bilen försäkrad..
Ett hett tips bara.

En förälder kan stå skriven som ägare och få en betydlig billigare försäkring annars tongue

Om TS bor hemma så, visst. Inga problem, beroende på vilket företag man har sina försäkringar hos.

Räkna med att försäkringsbolaget kommer gå över lik för att få reda på vem som brukat bilen. Får dom reda på att det är du och inte dina föräldrar/förälder som bilen är skriven på, blir du ersättningslös och anmäld för bedrägeri.

Kan ju tillägga att jag också är 20år och en Merca c32 AMG skulle kosta mig strax över 50K i helförsäkring per år. Kan tänka mig att du lär närma dig hundringen med en M3 -08

Senast redigerat av Danny-D (8 maj 2013)

IceEyes Varningar: För många..
8 maj 2013 · 2 552 Inlägg

Audi_powah skrev:

Mack skrev:
Räkna också hos några företag vad det kostar som 20-åring att ha bilen försäkrad..
Ett hett tips bara.

En förälder kan stå skriven som ägare och få en betydlig billigare försäkring annars tongue

Nu kommer moralpredikarna strax i full galopp med eldgafflar, paragrafböcker och sitt utnötta och enerverade tugg om bedrägerier till höger och vänster wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Mack Forum- och sitemoderator
8 maj 2013 · 26 155 Inlägg

Danny-D skrev:

Mack skrev:
Räkna också hos några företag vad det kostar som 20-åring att ha bilen försäkrad..
Ett hett tips bara.

Audi_powah skrev:

Mack skrev:
Räkna också hos några företag vad det kostar som 20-åring att ha bilen försäkrad..
Ett hett tips bara.

En förälder kan stå skriven som ägare och få en betydlig billigare försäkring annars tongue

Mack skrev:

Audi_powah skrev:

En förälder kan stå skriven som ägare och få en betydlig billigare försäkring annars tongue

Om TS bor hemma så, visst. Inga problem, beroende på vilket företag man har sina försäkringar hos.

Räkna med att försäkringsbolaget kommer gå över lik för att få reda på vem som brukat bilen. Får dom reda på att det är du och inte dina föräldrar/förälder som bilen är skriven på, blir du ersättningslös och anmäld för bedrägeri.

Som jag skrev, beroende på vilket bolag man har så tillåter vissa bolag att bilen brukas av förälderns barn så länge denna bor hemma.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Deleterious
8 maj 2013 · 26 Inlägg

Fråga på autopowers forum de vet nog skillnaderna, så får man hoppas du får svar på din fråga istället för ekonomisk rådgivning wink

busen2000
8 maj 2013 · 9 Inlägg

Bor inte hemma med päronen så kollade trafikförsäkring och det snittade på 6500 i månaden när jag jämförde hos olika bolag, usch usch usch, hade räknat med inköp på ca 300k och någorlunda höga kostnader efter det men inte upp emot 70k om året i bara försäkring. Hemskt att vara ung ibland wink

Mack Forum- och sitemoderator
8 maj 2013 · 26 155 Inlägg

busen2000 skrev:
Bor inte hemma med päronen så kollade trafikförsäkring och det snittade på 6500 i månaden när jag jämförde hos olika bolag, usch usch usch, hade räknat med inköp på ca 300k och någorlunda höga kostnader efter det men inte upp emot 70k om året i bara försäkring. Hemskt att vara ung ibland wink

Sen är frågan om man verkligen vill ha en så pass dyr bil som bara trafikförsäkrad?
Mjae..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
8 maj 2013 · 5 650 Inlägg

beror vell på syftet på bilfan äre sommarbil som är påställd 3 månader om året hinner man ju buffra upp under rästen av året så man har allt som behövs till sommarn. men ska man ha den som roligare bil man använder året runt så blev de ju plötsligt ovärd

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
busen2000
8 maj 2013 · 9 Inlägg

Så om jag ska vara realistisk och inte vill lägga varenda intjänade krona på bilen så kanske jag ska vänta ett x antal år med en sån bil? 
smile

rickylicious Webbutvecklare
8 maj 2013 · 2 369 Inlägg

Mitt tips är att vänta... När jag var 19-20 år köpte jag min Audi A3 1,8t (i min profil) och la i stort sett alla pengar jag hade på lån, försäkring (15k per år), slitdelar, osv. Vet inte vad en M3 kostar och vad du har för ekonomiska förutsättningar. Jag var fastanställd med en bra månadslön (runt 18k efter skatt, bor i småstad). Lånade 75k till bilen. Efter ett halvår blev jag uppsagd (hej finanskris) och när bilen helt plötsligt började gå dåligt så hade jag inte råd att laga det och fick nästan ge bort bilen (tror jag fick 30 för den). Så där stod jag med ett lån som kostade runt 2000 kr i månaden som det tog flera år att bli av med, inte kul när man inte har kvar bilen... Lätt att vara efterklok...

Så beroende på om du tänkt låna pengar osv så tänk efter både fyra och fem gånger. Det finns många bilar som är roliga att köra för mindre pengar än vad det kostar att köpa och äga en M3. smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Brinnut
8 maj 2013 · 61 Inlägg

rickylicious skrev:
Mitt tips är att vänta... När jag var 19-20 år köpte jag min Audi A3 1,8t (i min profil) och la i stort sett alla pengar jag hade på lån, försäkring (15k per år), slitdelar, osv. Vet inte vad en M3 kostar och vad du har för ekonomiska förutsättningar. Jag var fastanställd med en bra månadslön (runt 18k efter skatt, bor i småstad). Lånade 75k till bilen. Efter ett halvår blev jag uppsagd (hej finanskris) och när bilen helt plötsligt började gå dåligt så hade jag inte råd att laga det och fick nästan ge bort bilen (tror jag fick 30 för den). Så där stod jag med ett lån som kostade runt 2000 kr i månaden som det tog flera år att bli av med, inte kul när man inte har kvar bilen... Lätt att vara efterklok...

Så beroende på om du tänkt låna pengar osv så tänk efter både fyra och fem gånger. Det finns många bilar som är roliga att köra för mindre pengar än vad det kostar att köpa och äga en M3. smile

Jag satte mig i samma sits. Då hade man Golf GTI och levde gött, nu har man volvo 740 och ett saftigt lån kvar.
Lär ju aldrig hitta en bil på blocket och bara köpa den utan att tänka till igen.

busen2000
8 maj 2013 · 9 Inlägg

Så om jag ska vara realistisk och inte vill lägga varenda intjänade krona på bilen så kanske jag ska vänta ett x antal år med en sån bil? 
smile

busen2000
8 maj 2013 · 9 Inlägg

Så om jag ska vara realistisk och inte vill lägga varenda intjänade krona på bilen så kanske jag ska vänta ett x antal år med en sån bil? 
smile

rickylicious Webbutvecklare
8 maj 2013 · 2 369 Inlägg

Brinnut skrev:

rickylicious skrev:
Mitt tips är att vänta... När jag var 19-20 år köpte jag min Audi A3 1,8t (i min profil) och la i stort sett alla pengar jag hade på lån, försäkring (15k per år), slitdelar, osv. Vet inte vad en M3 kostar och vad du har för ekonomiska förutsättningar. Jag var fastanställd med en bra månadslön (runt 18k efter skatt, bor i småstad). Lånade 75k till bilen. Efter ett halvår blev jag uppsagd (hej finanskris) och när bilen helt plötsligt började gå dåligt så hade jag inte råd att laga det och fick nästan ge bort bilen (tror jag fick 30 för den). Så där stod jag med ett lån som kostade runt 2000 kr i månaden som det tog flera år att bli av med, inte kul när man inte har kvar bilen... Lätt att vara efterklok...

Så beroende på om du tänkt låna pengar osv så tänk efter både fyra och fem gånger. Det finns många bilar som är roliga att köra för mindre pengar än vad det kostar att köpa och äga en M3. smile

Jag satte mig i samma sits. Då hade man Golf GTI och levde gött, nu har man volvo 740 och ett saftigt lån kvar.
Lär ju aldrig hitta en bil på blocket och bara köpa den utan att tänka till igen.

Skönt att man inte är ensam om att vara korkad smile Tröttnade som "tur" var på att köra snabbt, så nu för tiden kör jag lite billigare motoralternativ med lägre kostnader smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Evildan
8 maj 2013 ·

IceEyes skrev:

Audi_powah skrev:

Mack skrev:
Räkna också hos några företag vad det kostar som 20-åring att ha bilen försäkrad..
Ett hett tips bara.

En förälder kan stå skriven som ägare och få en betydlig billigare försäkring annars tongue

Nu kommer moralpredikarna strax i full galopp med eldgafflar, paragrafböcker och sitt utnötta och enerverade tugg om bedrägerier till höger och vänster wink

Även om jag inte kan anses som en moralpredikare, så ska jag inte göra dig besviken utan agera en sådan i dina ögon, det är och förblir ett försäkringsbedrägeri att försäkra bilen på någon annan än den huvudsaklige brukaren även om man bor hemma hos sina föräldrar, oavsett vad du anser.
Jag kan fortsätta med det i dina ögon utnötta och enerverande tugget, men det har du förhoppningsvis redan lyckats tillgodogöra dig i flertalet trådar hur lagar och förordningar är så detta inte behöver ältas återigen wink

Mack Forum- och sitemoderator
8 maj 2013 · 26 155 Inlägg

Evildan skrev:

IceEyes skrev:

Audi_powah skrev:

En förälder kan stå skriven som ägare och få en betydlig billigare försäkring annars tongue

Nu kommer moralpredikarna strax i full galopp med eldgafflar, paragrafböcker och sitt utnötta och enerverade tugg om bedrägerier till höger och vänster wink

Även om jag inte kan anses som en moralpredikare, så ska jag inte göra dig besviken utan agera en sådan i dina ögon, det är och förblir ett försäkringsbedrägeri att försäkra bilen på någon annan än den huvudsaklige brukaren även om man bor hemma hos sina föräldrar, oavsett vad du anser.
Jag kan fortsätta med det i dina ögon utnötta och enerverande tugget, men det har du förhoppningsvis redan lyckats tillgodogöra dig i flertalet trådar hur lagar och förordningar är så detta inte behöver ältas återigen wink

Så, Evildan..då var det alltså fel av försäkringsbolaget att, vid tecknande av försäkring på en bil jag skulle vara med och bruka men farsan skulle stå på, att fråga specifikt om det var någon fler som skulle bruka den, varvid min far sa "min son med det och det namnet" - och detta godkändes?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang