V70 T5- R ryker svart och går ojämt !

EriikAxelsson
9 maj 2013 · 6 Inlägg

Tjena, har en v70 t5-r som  drar bränsle nått så in i , därav den svarta röken, (oförbränt) har kollat upp lite grejer, så som,

läckage,
lmm,
lambdarn,
tändstiften är nybytta, dock blir dom ju kölsvarta nästan direkt

har även kollat felkoder, får på gasspjället, men enligt mig så borde gasspjället ej få den att dra så in i helvette, eller har jag fel ? men däremot, så kan han va lite seg på gasen då och då, även dö någongång när man släpper av gasen helt, för han vandrar jävligt lågt på tomgång, alltså går ojämt,

Snittförbruktningen ligger över 2 litermilen,

skulle gärna vela höra om någon kan tänkas sig vad som är felet ?

Volvo V70 R AWD "Laserblå" (1999)
swexer
9 maj 2013 · 7 Inlägg

Låter nästan som min 855-t5, Han blev törstig nå så in åt helvette, Rök svart o grejjer, lämna in på bilia, då bytte dom LMM, luft filter och lambdasond, sen dess har ha gått som en klocka.. drar inte mkt, ryker inte.. Så kolla upp dom sakerna smile

Volvo 855 T5 "TfemmaN" (1995)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 maj 2013 · 14 077 Inlägg

EriikAxelsson skrev:
Tjena, har en v70 t5-r som  drar bränsle nått så in i , därav den svarta röken, (oförbränt) har kollat upp lite grejer, så som,

läckage,
lmm,
lambdarn,
tändstiften är nybytta, dock blir dom ju kölsvarta nästan direkt

har även kollat felkoder, får på gasspjället, men enligt mig så borde gasspjället ej få den att dra så in i helvette, eller har jag fel ? men däremot, så kan han va lite seg på gasen då och då, även dö någongång när man släpper av gasen helt, för han vandrar jävligt lågt på tomgång, alltså går ojämt,

Snittförbruktningen ligger över 2 litermilen,

skulle gärna vela höra om någon kan tänkas sig vad som är felet ?

Hur vet du att lambdan och lmm:en fungerar? Det kan vara en tempgivare oxå.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
swexer
9 maj 2013 · 7 Inlägg

Jag bytte även tempgivaren kom jag på

Volvo 855 T5 "TfemmaN" (1995)
EriikAxelsson
9 maj 2013 · 6 Inlägg

Har testat med kompisens, sprillans na lmm och lambda !! har en tempgivare liggandes, men mätte den jag har just nu, och den verkar funka som den ska, tycker även inte en tempgivare borde visa så jävla fel, eller ? smile

Volvo V70 R AWD "Laserblå" (1999)
swexer
9 maj 2013 · 7 Inlägg

EriikAxelsson skrev:
Har testat med kompisens, sprillans na lmm och lambda !! har en tempgivare liggandes, men mätte den jag har just nu, och den verkar funka som den ska, tycker även inte en tempgivare borde visa så jävla fel, eller ? smile

Har han exakt lika dan bil ?, Stämmer nummrena etc? Samma Lambda?

Volvo 855 T5 "TfemmaN" (1995)
EriikAxelsson
9 maj 2013 · 6 Inlägg

självfallet wink inte likadan bil dock, men självklart stämmer nr på lmm överrens, även samma lambda ! mvh

Volvo V70 R AWD "Laserblå" (1999)
swexer
9 maj 2013 · 7 Inlägg

EriikAxelsson skrev:
självfallet wink inte likadan bil dock, men självklart stämmer nr på lmm överrens, även samma lambda ! mvh

Testa göra rent spjällhuset, Sitter även en givare på spjällhuset, kan kanske vara nått tjall på den

Volvo 855 T5 "TfemmaN" (1995)
EriikAxelsson
9 maj 2013 · 6 Inlägg

har nämligen rengjort det, utan verkan, inte givaren dock,. något så in i och handskas med dessa spjäll som sitter under insugen, har även glömt att säga, att någon gång då och då, när jag nollställer felkoderna, så vips, slutar den dumma sig, och går normalt i 1-max 3 dagar !! halvskumt

Volvo V70 R AWD "Laserblå" (1999)
swexer
9 maj 2013 · 7 Inlägg

EriikAxelsson skrev:
har nämligen rengjort det, utan verkan, inte givaren dock,. något så in i och handskas med dessa spjäll som sitter under insugen, har även glömt att säga, att någon gång då och då, när jag nollställer felkoderna, så vips, slutar den dumma sig, och går normalt i 1-max 3 dagar !! halvskumt

Vilket innebär att felet kvarstår, Då vette fan va det kan vara faktiskt, Åk ner till närmaste mekonomen/bilia smile

Volvo 855 T5 "TfemmaN" (1995)
EriikAxelsson
9 maj 2013 · 6 Inlägg

ja, det dumma med dom är, att dom säger, att antingen lambdan eller lmm är sönder, och då kommer dom vilja byta det, och suga pengar ur mig, ändå jag vet att det ej är felet !! aja tack för hjälpen, får se om det är någon mera som kan tänka sig vad felet kan vara smile

Volvo V70 R AWD "Laserblå" (1999)
mittonen
20 maj 2013 · 99 Inlägg

Samma med min 855t5r vi har kollat en delen vi ska byta kamaxellägesgivaren . Men min beter sig exakt som din . PMa gärna om du hittar felet.
Mvh mittonen

EriikAxelsson
20 maj 2013 · 6 Inlägg

har skickat in gasspjället på renovering, lär få tillbaka det denna vecka , så hör av mig när jag testat, dock så har ju du ej problem med det , är jag rätt säker på !! men vi får se !!

Volvo V70 R AWD "Laserblå" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang